Wie aansprakelijk verwaarloost paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie aansprakelijk verwaarloost paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:08

Sonja, het ligt eraan wat voor afspraken er zijn gemaakt. Ik ken de pensionhouders alszijnde dat ze iets bieden waarvan zij vinden dat het helemaal compleet is naar een paard toe gezien verzorging en gezondheid. Als er een eigenaar komt met weinig paardenverstand, zal die dat ook zo zien door die bril van die pensionhouder.

Als er een stal wordt verkocht met lekker buiten op een eigen stukje weiland, lekker velig geen blessures, lekker gezond met schuilhok voor slechte momenten, en als het gras minder wordt, wordt er bijgevoerd met 1 grote! baal hooi per week, (als er voorts nog door pensionhouder wordt verteld dat dat ruimschoots genoeg is, wat ik dus echt wel verwacht...commercieel gedacht). Dan kan je verwachten dat er mensen zijn die niet in de buurt wonen of erg druk zijn, DENKEN, dat hun paard het super goed heeft, lekker buiten e niet op een stalletje, dus genoeg beweging, nog wat grasjes en als het minder wordt genoeg hooi. Mijn paard heeft het stukken beter dan op een manege.

Over verantwoordelijkheid gesproken, het is maar van uit welke optie je gaat kijken. Niet iedereen gaat elke dag naar zijn paard en als je denkt dat hij het beste stukje heeft veruit in de omgeving, hoeft zo een eigenaar zich ook niet verantwoordelijk te voelen. Immers als het niet goed gaat met het paard, dan hoort hij het wel....

Dan dus nu de vraag hoe zit het met die eigenaar, daarvan heb ik dus nog niets echt wat van gehoord in dit topic..Hoe vaak verwittigd, welke akties doet de pensionhouders om zijn plekkie paardvriendelijk te houden?

Als die route duidelijk is dan kan kan ik mij voorstellen dat je naar officiele instanties gaat.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:54

Ik vind niet dat een pensionhouder die half pension aanbiedt verplicht is om voer te kopen voor andermans paard, als die eigenaar het vertikt. Bij ons zou mijn vader indertijd een met die mensen gesproken hebben. Als er geen beterschap kwam zou hij een nette aangetekende brief naar die mensen gestuurd hebben met de vraag om hun paard weer op te halen binnen een bepaalde termijn. Zo'n gratenpakhuis op stal is slecht voor de naam van het bedrijf.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:13

De Stalhouder heeft de eigenaar er meerder malen op aan gesproken dat die dier meer aan dacht en voer en een deken nodig had.
Hier is geen gehoor aan gegeven.

De afspraak was dat ze alleen een landje zou huren en verder overal zelf voor zou zorgen.
De baal hooi is uiteindelijk door de stalhouder gedaan om dat het dier echt te mager werd!

Nu is het paardje op gehaald en wordt nu door een goede handelaar opgeknapt en verkocht!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:03

@ Russell 1 grote baal hooi (300-400 kg) waar een paard 2 tot 3 maanden mee doet??? Dacht het niet. Ik voer ook grote balen hooi van zo'n 300 kg, maar die is bij mij (met 1 KWPN'er, 1 IJslander en 1 Haflinger) toch echt met een goede week op in deze tijd van het jaar als er weinig tot geen (goed) gras meer is. Ze krijgen bij mij in ieder geval onbeperkt hooi en ja, er wordt natuurlijk ook wel iets 'verknoeid', maar dat is minimaal. 2 tot 3 maanden red je misschien als je 2x per dag een klein plukje hooi voert, niet als je een hele baal zo in de wei zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:26

Dat zal kunnen, heb er geen ervaring mee, ken wel iemand die zulke balen 2 maanden mee doet, paard staat overdag op schrale wei en krijgt idd 2 x per dag een hooizak vol.

Maar jij hebt 3 paarden en niet 1 paard.

Overigens ik voer 12 pakken al 20 kg per maand op en dat is best veel, want de meeste die ik ken maar 8 van zulke balen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:29

is er ondertussen nu al wat gebeurt of staat het dier nog steeds broodmager op stal???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:32

Nee hij staat nu bij een handelaar voor de verkoop, dus zal zeker wel genoeg te eten gaan krijgen, schat ik.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:33

okey, dat is voor het paard beter, beter bij een handelaar dan verwaarloost bij de eigenaar!!!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 21:34

precies en het ging ook heel netjes met het op halen ze namen alle tijd om het diertje in alle rust te laden enzo

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:50

als er structureel slecht gezorgd wordt voor paarden op een pensionstal, dan moet je de AID bellen

als slechts één paard van een particulier slecht verzorgd wordt, moet je de LID (dierenbesch.) bellen

Vorig jaar kwam ik bij een pensionstal waar de paarden buiten op een betonplaat tot over hun enkels in hun eigen mest stonden. Ik sprak de pensionstalhouder er op aan en zijn antwoord was 'daar hebben die paarden geen last van'
TOen heb ik de AID gebeld en heeft hij een waarschuwing gekregen en MOEST wat aan de situatie veranderen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:04

Ik vind het sowieso een slechte zaak: de insteek van de TS.

Je ziet een zwaar verwaarloosd paard op stal van een pensionklant en dan ga je je druk maken om de stalhouder Verward Verward

Dus als iemand had gezegd: de stalhouder hangt....dan had ze eventueel geen aangifte gedaan?

Sorry hoor maar je laat een dier toch niet creperen als je kennis daardoor trammelant krijgt? Je komt dan toch altijd op voor een onschuldig dier?

Echt al zou mijn moeder, zus of broer slecht zijn voor een dier, ik kwam op voor dat dier Ja

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:58

Tuuuurlijk Slapen
De staleigenaar valt niets te verwijten!
Die heeft er voor gezorgd dat dat beest nog extra te vreten kreeg.
Buiten dat het dier niet verzorgd werd door de eigenaar en er niet naar omgekeken werd,en zij met leugens etc de boel in de maling nam
snap ik heel goed wat de ts haar bedoeling was!
Iemand aanpakken die je wilt aanpakken!!!!
Afspraken worden gemaakt en jij als pension klant diend je daar aan te houden.
Zelf voor je dier zorgen!!!

Laten creperen!!!! tuuuurlijk wat denk jij nou???
Je weet de helft niet. Boos!
Zie m nog lopen met zijn emmertje biks
Dus om nou de Ts aan te gaan vallen en de staleigenaar slaat helemaal als een drol op een emmer.
Dat secreet wat geen paard waardig is die moeten ze verbieden ooit nog een dier te nemen. Misselijk

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:10

TS schrijft in de openingspost dat ze bereid is de dierenbescherming te bellen ALS de stalhouder niet aansprakelijk is.
Dat betekent dan toch dat het paard kan creperen als de stalhouder aansprakelijk is? Want dan zou de DB niet gebeld worden. (zover ik begrijp wordt/is de DB ook niet gebeld maar laat men gewoon toe dat eigenaresse paard op andere plaats verder laat verwaarlozen).

Puur kwestie van geld dus. Haal maar op, wij doen de ogen dicht en laten paard aan zijn lot over. Als de stalhouder het maar geen geld meer kost.

Beli schreef:
We hebben namelijk er een op stal stan die erg verwaarloosd wordt en nu weten we niet of de stal houder ook aansprakelijk is anders zouden we namelijk er dierenbeschrming willen bellen.

Wij willen niet voor dit paard zorgen (tijdlijk wel maar als je er eenmaal aan begint komt de eigenaar echtniet meer)

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:28

hoe kunnen mensen dit aanzien en maar blijven afwachten Huilen , ik had het beest zelf wel bij gevoerd, omtwormd en allang de Dierenbescherming gebeld, of het nu de schuld is van de eigenaar of de stalhouder, daar mag dat paard toch niet de dupe van worden, jammer dat blijkbaar niemand actie durft te ondernemen terwijl dat dier daar gewoon staat te kreperen Huilen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:46

Toch vind ik het wel een vreemde gang van zaken. Ten eerste als je als stalhouder ziet dat een paard te mager is dan geef je meer voer. (er vanuit gaande dat hij voert) Als meer voer niet helpt dan zou ik als stalhouder aan de eigenaar vragen of het paard wel goed ontwormd is. (anders heb je zo op je hele stal een wormbesmetting) Ten tweede als een paard schimmel heeft trek je toch bij de eigenaar aan de bel? Schimmel is superbesmettelijk. Ten derde als ik als stalgenoot zie dat het paard van iemand anders schimmel heeft en die persoon doet er niets aan dan spreek ik de eigenaar er zelf op aan. Als die geen actie onderneemt dan stap ik naar de pensionhouder en vraag of hij er iets aan doet. Dat lijkt mij logischer dan naar een dierenbescherming te stappen waar ik sowieso al niet zo'n hoge pet van op heb.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:03

de stal houder (gewoon een boer) bied aan deze klant alleen een landje aan! Voer zou de eigenaar zelf regellen!
Toen dat niet gebeurde heeft hij haar meerdere malen verzocht voor die dier te gaan zorgen.
Hij is op een gegeven moment zelf maar geen voeren!
Hem is NIETS te verwijten ik wilde aalleen weten of dat juridisch gezien ook het geval is.

Het paard wordt nu verkocht en staat bij een handelaar...lijk mij een duidelijk verhaal toch?!

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:10

Juridisch is het volgende aan de hand. Ik weet dit omdat een tijd geleden een vriendin van mij een soortgelijk probleem had.

Blijkbaar is degene die voor het dier zorgt (in dit geval de stalhouder) ook aansprakelijk voor het dier. zeker als de stalhouder het dier voert op vraag van de eigenaar. (ik weet het, het is heel krom geregeld in nederland). pas op het moment dat de stalhouder officieel aangeeft niet meer zorg te willen dragen voor het betreffende paard, is hij niet meer aansprakelijk, maar de eigenaar (die een andere plek moet regelen voor het paard). Hij is juridisch dus wel aansprakelijk.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:13

oke maar in dit gaval was er alleen sprake van verhuur van het land ZONDER zorg...

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:16

Ook dan is de stalhouder aansprakelijk, want het is zijn land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:32

Logisch toch?

Stel je verhuurd een pand en ze doen er een hennepplantage in, dan ben je niet aansprakelijk? Je dient wel degelijk als eigenaar zorg te vatten op wat er in je eigendommen gebeurd. Komt het uit, dan ben je medeverantwoordelijk en de rechter gaat bepalen het hoe en wat. Maar als eigenaar ga je mee in het proces verbaal.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:42

Dan is in dit geval de stalhouder dus correct geweest door het dier bij te voeren, ook al was dat niet afgesproken.

pluto4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:48

de stal eigenaar is in mindere mate verantwoordlijk omdat deze natuurlijk ziet wat er met dit paard gebeurd en dan kun je met de eigenaar gaan praten helptr dit niet dan moet je de dieren bescherming bellen maar het is onverantwoordlijk om niks voor dit paard te doen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 17:44

oke helder!
Maar zo iest gebeurd ons niet nog eens!