Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nikka schreef:Jouw bedrijf stopt en de regeling valt onder het bedrijf. Volgens mij heeft ze gewoon pech. t
horsething schreef:Tot slot wil ik nog even zeggen dat het een kromme situatie is. Als ik de pensionstal zou opheffen en niemand zou hem overnemen dan maakt niemand er een probleem van omdat iedereen dan dus weggaat van de stal. Maar omdat iemand hem nu overneemt op dezelfde locatie moet ik de kasten maar laten staan?
Het is en blijft heel tweeledig door de situatie, maar dan toch. Je hebt inmiddels de beslissing genomen om het zo te doen (ik ga ervanuit dat er andere klanten zijn die de kasten al wel hebben hebben overgenomen als ik mij goed herinner?) en daar zou ik me aan houden. Je zal er geen vrienden mee maken bij deze pensionklant, maargoed, hoe je het ook wendt of keert, je zal het toch nooit goed doen.

FloortjeM schreef:Als ik je verhaal goed begrijp, heb je met de huurder van de kast een overeenkomst voor bepaalde tijd en is die bepaalde tijd nog niet verstreken. Een overeenkomst voor bepaalde tijd is in beginsel niet opzegbaar, dus je huurder staat in zijn recht. Dat jij je onderneming staakt, is daarbij niet relevant en koop breekt geen huur. Als je het pragmatisch wil oplossen, verkoop je dat ene kastje aan jezelf in prive en verhuur je dat voor de rest van de looptijd van de overeenkomst aan de huurder, waarna je vrij over het kastje kan beschikken.
Overigens is het wel zo dat je de rechter kan vragen om een overeenkomst open te breken of aan te passen als in redelijkheid niet van jou gevergd kan worden dat je aan de overeenkomst gebonden blijft. De rechtspraak daarover maakt echter wel duidelijk dat je dan vooral moet kijken naar situaties dat een onverwachte oorlog uitbreekt, een natuurramp plaatsvindt etcetera, het staken van je onderneming is een beslissing van jou en moet dus voor jouw rekening en risico blijven. Ik ben echter wel met je boekhouder eens dat je over dit soort bedragen écht niet naar een rechter moet willen.
Succes