Beeindiging pensionstal, wat te doen met verhuurde zadelkast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beeindiging pensionstal, wat te doen met verhuurde zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:18

dat ben ik met je eens, maar TS had zelf ook verwacht dat ze het bedrijf nog langer zou hebben denk ik.. ik vind dat TS zelf de klanten al tegemoet komt om de kast voor de helft van de verkoopprijs aan te bieden.
misschien was het handiger geweest om een vast bedrag per maand/jaar vast te stellen als klanten een kast willen huren, maar dat is achteraf..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:22

In hoeverre hadden de pensionklanten de mogelijkheid om zelf kasten te kopen en daar neer te zetten?
Ik heb op veel stallen gestaan maar kasthuur? Nog noooooooit van gehoord. Op mijn laatste stal heb ik zelf een kast gekocht (a 50euro) en daar neer gezet. Ook hier betalen mijn pensionklanten geen huur. Ze moeten toch ergens hun spullen kwijt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:27

Kasten vallen bij een bedrijf onder inventaris dus je kunt de kast gewoon verkopen. En als je pensionklant hem niet wil hebben gaat hij gewoon naar een ander. Simpel as that.
bedrijf wordt ontbonden en daarmee vervallen ook evt huurovereenkomsten als de nieuwe stalbaas de kasten niet over wil nemen (ook vaag maargoed).

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:45

Sommige reacties zijn ook wel een beetje ondoordacht hoor. Natuurlijk hebben de huurders al 120 euro betaald voor die kast, maar dat is gewoon een sunk cost, ik bedoel die 120 euro krijgen ze niet meer terug en daar hebben ze hun huurperiode voor gehad. Nu krijgen ze de mogelijkheid om tegen een vergoeding van 45 euro die kast te kopen. Het zal best zo zijn dat je in totaal 165 euro heb betaald, maar die 120 zijn toch al weg. Het gaat nu om 45 euro nu betalen aan de oude pension verhuurder of dat niet doen en zelf een nieuwe kast kopen, die dus schijnbaar nieuw (tweedehands) 90 euro kost. Dan zouden ze dus in de redenatie van sommigen zelfs 170 euro kwijt zijn voor een kast. Lijkt een vrij duidelijke beslissing die je dan neemt.
Ofwel nu die 45 euro betalen (en die 120 moet je gewoon vergeten) ofwel nog meer betalen voor een nieuwe kast.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:49

Nikka schreef:
Jouw bedrijf stopt en de regeling valt onder het bedrijf. Volgens mij heeft ze gewoon pech. t

Zo is het en niet anders........................ Knipoog

Als een bedrijf stopt vervallen alle rechten en plichten!! Haha!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:50

horsething schreef:
Tot slot wil ik nog even zeggen dat het een kromme situatie is. Als ik de pensionstal zou opheffen en niemand zou hem overnemen dan maakt niemand er een probleem van omdat iedereen dan dus weggaat van de stal. Maar omdat iemand hem nu overneemt op dezelfde locatie moet ik de kasten maar laten staan?

Hoi hoi, hoogstwaarschijnlijk zou diezelfde persoon de kast dan hebben willen meenemen (afhankelijk van waar ze heen ging). Maar ik vind je opmerking wel een goeie Lachen Het is en blijft heel tweeledig door de situatie, maar dan toch. Je hebt inmiddels de beslissing genomen om het zo te doen (ik ga ervanuit dat er andere klanten zijn die de kasten al wel hebben hebben overgenomen als ik mij goed herinner?) en daar zou ik me aan houden. Je zal er geen vrienden mee maken bij deze pensionklant, maargoed, hoe je het ook wendt of keert, je zal het toch nooit goed doen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:48

Ik vind dat de keus aan de pensionklanten is of ze de kast wel of niet voor die 45,00 over willen nemen. De huurprijs die ze al betaald hebben, heeft er niets mee te maken. Ook daar konden ze destijds voor kiezen (wel of niet huren). De kasten horen bij je inventaris, klanten konden ze huren (vrije keus) zolang als zij wilden en zolang als jij de stal 'runt'. Nu stop je, dus de kasten zijn van jou en je bent vrij om er mee te doen wat je wilt. Stel dat een klant zelf na 1 jaar was vertrokken, heeft deze ook gewoon die 120,00 betaald. Blijft dus eigenlijk kaatje koek. Ik vind wel dat je rekening moet houden met de afschrijving. Weet zo uit mijn hoofd niet in hoeveel jaar (bepaald) inventaris afgeschreven is, maar dat kan je boekhouder je zo vertellen. Dus of die 45,00 redelijk is kan ik zo geen oordeel over geven.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:30

ik vind het helemaal niet raar hoor, dat je huur betaalt voor een kast. op een manege die ik ken betaal je volgens mij 17,50 per maand voor een mniklein kastje!

En iedereen heeft het maar over die 120 euro, maar over 2 jaar uitgestreken is dat slechts 5 euro per jaar! Das toch niet veel per maand? Bovendien roepen hier wel mensen dat ze geen kasthuur hoeven te betalen, dat dat bij de stalling inzit, maar hebben diegenen dan wel eens nagevraagd waar het stalgeld nou precies aan uitgegeven wordt? dat is heus niet alleen aan hooi en stro en brok voor je paard hoor! kans is dus goed dat dat er allang bij opgeteld is zonder dat je dat weet, waardoor het service LIJKT maar niet is.

Ik vind het juist heel netjes van ts dat ze van tevoren aan heeft gegeven dat er een kast gehuurd kan worden (en de rest van het stalgeld was niet al te hoog uit wat ik uit de berichten opmaak). Door de mogelijkheid te geven, hebben klanten dus KEUZE, niks wordt er opgelegd. Ze waren immers ook vrij om zelf een kast te kopen.

Degenen die er dus al 2 jaar staan, hebben voor het flutbedrag van 5 euro een kast kunnen huren. Ze wisten dat het om huur ging. Nu hebben ze de mogelijkheid om een kast voor weinig geld (of iig meer danje bijvoorbeeld op marktplaats betaalt) te kopen. prima oplossing toch?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:22

Ben het volledig met je eens lonnie Vork

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:33

Laten we de vergelijking eens doortrekken naar een huurhuis. Stel, jij woont in een huurhuis en betaald dus elke maand 500 euro huur. Op het moment dat de huurbaas het huis wil verkopen zal hij ook niet zeggen "u heeft al een 10 jaar in dit huis gewoond a 500 euro per maand dus u krijgt nu 60.000 euro korting als u het huis koopt" Dat is het hele idee van huren. Ga eens een auto leasen en kijk wat je betaald. Huur heeft een groot voordeel, je betaald voor een dienst of product en de eigenaar zorgt dat het in goede staat blijft. Het heeft ook een groot nadeel, uiteindelijk ben je vaak veel duurder uit. Ze hadden ook zelf die kasten voor 90 euro kunnen gaan kopen, kunnen ze hem ook onbeperkt gebruiken. Maar dan moeten ze hem ook zelf gaan halen, en bij beschadiging zelf repareren.

Ik denk dat ts een prima voorstel heeft voor de pensionklanten en ook volledig correct handelt in deze zaak.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:07

Amable...ik vind jouw vergelijking wel heel leuk (goed) Lachen

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:19

Ben helaas de laatste tijd op redelijk wat stallen gaan kijken (moest verhuizen met de paarden) en veel stallen berekenen 12,- tot 15,- per maand voor de huur van een kast. Degene die geen losse huur vragen hebben deze prijs al bij het stalgeld berekend dus valt het natuurlijk ook niet op. Een pension is geen liefdadigheidsinstelling, wil je kunnen overleven moet je (om te beginnen) al een goed zakelijk inzicht hebben.

Mensen denk eens goed na, vrijwel niets in deze wereld is voor niets dus waarom een kastje dat je op een stal ter beschikking krijgt wel? Deze zullen ook ooit vervangen moeten worden en dat komt heus niet uit de (privé)zakken van een SH, wel uit zijn spaarpotje dat hij via jullie stalgeld heeft opgesteld.

Ik denk dat TS de pension gasten naar omstandigheden een mooi voorstel heeft gedaan. Het pension zoals het bestond wordt opgeheven PUNT. Alle voorgaande overeenkomsten vervallen op dat moment dus ook de kasthuur en moeten met de nieuwe eigenaar besproken worden (deze heeft dus al aangegeven dat hij geen interesse heeft en een ieder het zelf maar moet regelen). Dat in dit geval de klanten niet in allerijl naar een andere stal moeten zoeken is alleen een pluspunt en dat TS de bereidheid heeft om over dit dilemma na te denken (en met een redelijk voorstel te komen) is alleen netjes.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:03

Weet je waar ik nu ineens om moet lachen??? Clown Clown
Doet ze moeilijk over E 45.=?? Knipoog
Koopt ze toch een dekje minder dit jaar???? Tong uitsteken

Er zijn zoveel verschillende regelingen, dat scheelt echt per pension.
Ze moet blij zijn dat ze die kast kan kopen, anders had ze niks!
De eigenaar, die gaat dan wel door met de stal, maar ik denk dat ie er weinig energie in zal stoppen zo te horen! Cool
Gaat ze ooit naar een andere stal, dat zet ze die kast gewoon op MP en de kans is groot dat ze er dan nog aan verdient ook........... Knipoog
Dus waar zeurt ze over???????????????? Bloos Bloos

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:23

Bij het doorlezen van dit topic kreeg ik precies dezelfde gedachte als Amable over de vergelijking met een huurwoning.
Ik vind dat de meesten hier vreemd reageren met ze hebben al 120,= voor de kast betaald, dat is bij huren dus altijd zo. En TS moet ook aan de eigenaar van de stal huur betalen voor de ruimte waar de kasten staan dus logisch dat zij het nu op deze manier op wil lossen. Volledig terecht ook vind ik.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:17

het kopen van de kast voor 45 euro is een koopje Ja

kijk maar op MP daar staan ze echt voor het dubbele en driedubbele Clown

en je weet van te voren dat wanneer je huurt ,je dat geld kwijt bent!

ik weet veel stallen waar je huur betaald voor een kastje,en dat dat een service van die stal is

maar mensen hebben altijd wat te zeiken,ze kopen setjes bij de vleet maar 45 euro voor een kast is teveel Gestoord

nou lekker meenemen die kast, graag of niet Haha!

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 11:58

Hallo iedereen

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn boekhouder hierover en hij denkt ook dat ik in mijn recht sta, maar dat ik het niet op een rechtzaak uit moet laten lopen voor zo een klein dingetje.

Ik denk er nu aan om het anders te doen en om een bepaald bedrag te laten betalen voor de maanden dat mijn klanten de kasten gebruikt hebben. Het bedrag wat uiteindelijk te veel is betaald krijgen ze dan terug, en dan moet de kast per 1 december leeg zijn. Wat zou een goed bedrag per maand zijn voor het huren van een zadelkast? Ik dacht zelf aan 5 euro per maand ofzo (dat zou voor de meeste uitkomen op 19 maanden X 5 euro).

Ik hoor graag van jullie wat jullie gepast vinden.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:59

ik denk dat je zelfs nog wel 10 euro kunt vragen hoor. en bv voor degenen die al 2 jaar huren een mooi tarief maken

edit: en voor de mensen die beginnen te zeuren, ik denk dat je op veel stallen nog meer betaalt, alleen weet je dan niet precies hoeveel omdat alles incl is. ik betaal bv alleen al 90 euro voor een kale stal en alle fciliteiten. dus binnenbak en poetsplaats en kast

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:18

Als ik je verhaal goed begrijp, heb je met de huurder van de kast een overeenkomst voor bepaalde tijd en is die bepaalde tijd nog niet verstreken. Een overeenkomst voor bepaalde tijd is in beginsel niet opzegbaar, dus je huurder staat in zijn recht. Dat jij je onderneming staakt, is daarbij niet relevant en koop breekt geen huur. Als je het pragmatisch wil oplossen, verkoop je dat ene kastje aan jezelf in prive en verhuur je dat voor de rest van de looptijd van de overeenkomst aan de huurder, waarna je vrij over het kastje kan beschikken.

Overigens is het wel zo dat je de rechter kan vragen om een overeenkomst open te breken of aan te passen als in redelijkheid niet van jou gevergd kan worden dat je aan de overeenkomst gebonden blijft. De rechtspraak daarover maakt echter wel duidelijk dat je dan vooral moet kijken naar situaties dat een onverwachte oorlog uitbreekt, een natuurramp plaatsvindt etcetera, het staken van je onderneming is een beslissing van jou en moet dus voor jouw rekening en risico blijven. Ik ben echter wel met je boekhouder eens dat je over dit soort bedragen écht niet naar een rechter moet willen.

Succes

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:31

FloortjeM schreef:
Als ik je verhaal goed begrijp, heb je met de huurder van de kast een overeenkomst voor bepaalde tijd en is die bepaalde tijd nog niet verstreken. Een overeenkomst voor bepaalde tijd is in beginsel niet opzegbaar, dus je huurder staat in zijn recht. Dat jij je onderneming staakt, is daarbij niet relevant en koop breekt geen huur. Als je het pragmatisch wil oplossen, verkoop je dat ene kastje aan jezelf in prive en verhuur je dat voor de rest van de looptijd van de overeenkomst aan de huurder, waarna je vrij over het kastje kan beschikken.

Overigens is het wel zo dat je de rechter kan vragen om een overeenkomst open te breken of aan te passen als in redelijkheid niet van jou gevergd kan worden dat je aan de overeenkomst gebonden blijft. De rechtspraak daarover maakt echter wel duidelijk dat je dan vooral moet kijken naar situaties dat een onverwachte oorlog uitbreekt, een natuurramp plaatsvindt etcetera, het staken van je onderneming is een beslissing van jou en moet dus voor jouw rekening en risico blijven. Ik ben echter wel met je boekhouder eens dat je over dit soort bedragen écht niet naar een rechter moet willen.

Succes

Ook daarom blijf ik dit een vreemd verhaal vinden en zoals ik al zei, was het in beginsel goed geregeld, dan was het ook niet nodig om je nu met creatieve boekhouding bezig te houden.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:56

De huur was voor onpaalde tijd. Het was zo afgesproken dat ze de kasten konden gebruiken zolang ze op deze stal staan. En aangezien deze stal stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:59

ik denk dat je hier nog meer problemen mee krijgt, omdat de kast dan miss. duurder word in de huur.. en de mensen daar weer moeilijk over gaan doen. ik zou het eerst op de 'oude manier' proberen.. ik denk niet dat iemand een rechtzaak aanspant om 45 euro..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:15

Bij ons kun je ook een kast huren en je betaalt hiervoor 4 euro per maand aan kasthuur. Als jij dan besluit om weg te gaan óf de stal houdt op, dat maakt helemaal niet uit; de kast blijft eigendom van de manegehouder. Ik vind het dus al heel netjes dat je ze voor de helft van het geld aanbiedt Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:35

Je bedrijf stopt , dus ook je diensten.
De kasten horen bij de bedrijf , en dat stopt.
De ene klant die het er niet mee eens is , is 1 van de 19 (kasten)
je kunt haar de situatie uitleggen , voor de volgende keer is het handiger zakelijker te zijn wat betreft je huurperiode , (begrenzen)
Doordat je dat nu niet gedaan hebt moet je achteraf gaan begrenzen, en ik vind het voor jou geluk hebben dat het er maar 1 is die niet akoord gaat.Duidelijk en zakelijk zijn.
Kasthuur gaat over in kasteigendom , dus kost geld.........dat heeft niets temaken met de verwachtingen die geschapen zijn.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:55

@ ceesje: Dat klopt dus net weer niet: als je de huurperiode begrenst en dus een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, kan je die niet tussentijds opzeggen.

@ ts: Je schrijft dat de overeenkomst voor onbepaalde tijd is. Een dergelijke overeenkomst kan altijd 'met inachtneming van een redelijke opzegtermijn' worden opgezegd. Ik neem aan dat je bij de verkoop van je bedrijf niet over één nacht ijs bent gegaan en inmiddels weten de stalklanten al een tijd dat je ermee ophoudt. Je zou kunnen stellen (maar dat is niet zo erg sterk), dat jouw ter overname aanbieden als een gelijktijdige opzegging van de huur heeft te gelden. Anders kan je de kast alsnog op 'redelijke termijn' opzeggen. voor een zadelkast is een termijn van 1 (kalender)maand echt ruim genoeg, en ervan uitgaande dat je boekjaar van 1/1 tot en met 31/12 loopt, kan je dus de huur tegen 31/12 opzeggen, de kast naar prive overhevelen en dan prive ter vrije beschikking hebben (dus: voor de verkoop), zodat-ie ook van jouw balans kan. Je huurder heeft dan tijd genoeg een andere oplossing te vinden. Vermoedelijk lijkt haar dan plótseling een heel goede oplossing jouw kast alsnog te kopen.

succes

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:01

Hoi Floortje,

Ik heb 2 maanden voordat de stal ophoudt (1-12-2008) laten weten dat de kasten dus ook verkocht moeten worden, dat ze hem over kunnen nemen of niet, en dat hij anders op 1-12 leeg moet zijn. Vond ik wel een redelijke opzegtermijn.

Dus in principe is mijn idee over dit alles toch gelijk aan dat van jou of heb ik iets over het hoofd gezien?