paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Re: paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:51

Less schreef:
Neem iemand mee die stevig in de schoenen staat en veel verstand heeft van paarden...

Erg goed advies inderdaad!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:53

Ti_Amo schreef:
ik heb afgesproken met de desbetreffende persoon dat ik langs kom om de zaken te bespreken en op een rijtje te zetten, ik zou wel graag weer een ander paard willen en als er een leuk paard bij zit wat aan mijn eisen voldoet e.d. vind ik het verder geen probleem om mijn paard daarvoor in te ruilen.

wel zou ik willen vragen waar ik op moet letten en wat ik het beste allemaal voor vragen kan stellen, aangezien dit eigenlijk dus pas mijn 2e paard wordt waar ik voor ga kijken en ik niet zo goed weet wat ik het beste kan vragen/zien e.d. misschien dat iemand mij daarbij zou kunnen helpen.

In de overeenkomst staat niet dat het paard gebreken e.d. heeft wel staat er een aantekening van de DA op het keuringsrapport dat het paard een iets zware ademhaling heeft.

DAN BEN JE ZELF AKKOORD GEGAAN MET DE "ZWARE ADEMHALING"

MOCHT DIT BESLECHT WORDEN BIJ DE RECHTBANK, ZAL DE VERKOPENDE PARTIJ ZEGGEN "DE DIERENARTS HEEFT DIT ER NADRUKKELIJK BIJ GEZET OP RAPPORT EN KOPER HEEFT -ALSNOG- PAARD GEKOCHT"

(WAAROM HEB IK VAN DIE GROTE LETTERS?! HEB HONDER KEER MIJN "CAPS-LOCK" TOETS INGETIKT.... "SORRY DAARVOOR"

NU JE DAAR -WEDEROM- EEN PAARD GAAT KOPEN, MOET JE ER REKENING MEE HOUDEN DAT JE OOK BIJ HET VOLGENDE PAARD WEER FIKS "VERLIEST" IN DE ZIN VAN DAT DE VERKOPENDE PARTIJ WEER WINST MAAKT. JE BENT EEN AANGENAME KLANT VAN HEM EN HIJ GNIFFELT IN ZIJN VUISTJE.....

IK ADVISEER JE GELD TERUG TE VRAGEN. ZIE MIJN VORIGE POST.

ALS JE TOCH WEER BIJ DIE HANDELAAR KOOPT: LATEN KEUREN OP ZIJN KOSTEN MAAR BIJ JE EIGEN GEKOZEN -ERKENDE- PAARDENARTS EN OOK HET VERHAAL TOELICHTEN WAT HIERVOOR HEEFT PLAATS GEVONDEN....

EDIT: ERKENDE PAARDENARTSEN VIND JE BIJVOORBEELD OP LIJSTEN VAN PAARDENVERZEKERINGSMAATSCHAPPIJEN (MOOI WOORD VOOR GALGJE...)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:04

dankje voor je info, ik denk alleen dat de kosten voor de keuring voor mijn eigen rekening zullen vallen

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:23

zou toch even de desbetreffende DA vragen waarom hij het heeft over een zware ademhaling en dan zegt dat het niets te betekenen had .Het paard vervlgs goedkeurd en jou er nu mee laat zitten.
De DA is net zo schuldig als de verkoper en dat zou ik hem toch even fijntjes vertellen. Boos!

En in principe mag het niet uitmaken of je een da van je zelf of van de ander hebt. Ze behoren gewoon hun werk te doen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:01

Ti_Amo schreef:
dankje voor je info, ik denk alleen dat de kosten voor de keuring voor mijn eigen rekening zullen vallen

Dan dus daar GEEN paard kopen. Hij wil wat aan jou kwijt. Het is logisch dat je niet meer van deze man "aanneemt" dat het een goed paard zal zijn (welke je ook op het oog hebt bij hem) en dat je het daarom wil laten keuren. Handelaren willen handel verkopen en er zijn er genoeg die dit op een brutale wijze doen.

Huidige paard inleveren en geld terug eisen. Dat zou ik doen.

Een gesprek om aan de tafel te zitten om dit voorval te bespreken is omdat hij weet dat hij sterk staat (handelaar in gesprek met een leek) en met zijn handelspraat wederom jou ONDER de tafel kletst!

Hij heeft misbruik gemaakt van de situatie dat jij niet echt op de hoogte ben van paarden-afwijkingen in het algemeen. Ik snap alleen niet zo dat je uberhaubt nog -iets- van hem wil kopen..... Verward

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:05

ja maar dan ben ik bang dat ik er een zaak van moet maken e.d. en aangezien ik er helemaal alleen voor sta lijkt me dat ook niet zo een succes. ik weet echt niet wat ik moet doen

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:29

toch even die da uithoren hoe dat nu precies zit met die eigenaar.
Vooral waarom hij jou een paard laat kopen met zo,n gebrek.

wat downhill al zei: probeer je paard terug te geven en ga geen ander paard bij die man kopen.
Je moet niet accepteren dat ze je een slecht paard hebben verkocht. ( of je wist dit al en hebt het geaccepteerd,daar ben je nog niet echt duidelijk in geweest) Knipoog

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:31

nee ik wist niet dat ze cornage of eventuele andere gebreken heeft.
ik heb aan de dierenarts gevraagd of ze cornage heeft, omdat mijn nicht mee was en ze wist wat het was en ze hoorde dat die een beetje onrustig ademde maar niet echt verontrustend maar ze zei vragen kan geen kwaad.

als ik dit had geweten had ik naar een ander paard gezocht.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:32

Ik zie dit al huizenhoog aankomen:
Jij gaat terug met het paard, zoekt een anders paard uit en moet bijbetalen...
Gek genoeg moet er altijd bijbetaald worden, ahum...

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:33

de desbetreffende persoon zei ook tegen mij dat alle paarden verkouden waren geweest dat het daar heerste dat moment, o zo dom dat ik dat nog geloofde ook.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:33

dus.... je wist het bij aankoop wel en de da heeft je gezegd dat het niet zo was? is het zo gegaan?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:33

ik ben niet van plan ook maar 1 cent bij te betalen dan wil ik gewoon me geld terug

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:33

Ti_Amo schreef:
de desbetreffende persoon zei ook tegen mij dat alle paarden verkouden waren geweest dat het daar heerste dat moment, o zo dom dat ik dat nog geloofde ook.

Toevallig droes gehad op stal?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:35

nee ik wist niet eens wat cornage was ik hoorde haar alleen ademen niet hard ofzo niet verontrustend ik heb aan de DA gevraagd erop te letten of het geen cornage of i.d. was en toen zei hij nee het is geen cornage, precies zo heeft hij het gezegd, dus ik geloofde hem, ook raar is dat er de eerste maanden helemaal niks aan de hand was, bestaat er iets wat je het paard kan geven of wat er ingespoten of i.d. kan worden dat je dat geluid niet hoort, want het lijkt net of dat zo is gegaan

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:37

droes? welke stal? bij ons op stal is er in de box waar mijn paard kwam te staan een pony geweest die droes had, maar dat is 2 jaar geleden dus dat kan toch niet dat het nog steeds in die stal zat, daarna is de stal als opslaghok gebruikt en toen is mijn paard erin gegaan.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:42

meredith schreef:
dus.... je wist het bij aankoop wel en de da heeft je gezegd dat het niet zo was? is het zo gegaan?

Het staat ook op het rappoort van die dierenarts dat het paard "zware adem" heeft............
Hiervoor heeft TS akkoord getekend......
En betaald

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:44

somebody: doe niet aan zulke pm s Boos! en nee ik wil niet graag de da naaien heb daar absoluut geen belang bij Gaaaap

waar het wel omgaat dat een da het paard goedgekeurd heeft(mag ik aannemen) en het paard blijkt niet goed te zijn.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:47

meredith schreef:
somebody: doe niet aan zulke pm s Boos! en nee ik wil niet graag de da naaien heb daar absoluut geen belang bij Gaaaap

waar het wel omgaat dat een da het paard goedgekeurd heeft(mag ik aannemen) en het paard blijkt niet goed te zijn.

Kinderachtige reactie. Waar het om gaat is dat de DA in kwestie er een opmerking over heeft gemaakt, zware adem. Iets wat op dat moment ook zo was, er was toen nog geen sprake van 'echte cornage'(aldus TS). Na enige tijd heeft de echte 'cornage' zich pas geuit, dus het is nu wel heel makkelijk om een DA erop aan te willen spreken, terwijl er wel meer paarden bestaan die gewoon een 'zware adem' hebben en houden..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:50

Ti_Amo schreef:
nee ik wist niet eens wat cornage was ik hoorde haar alleen ademen niet hard ofzo niet verontrustend ik heb aan de DA gevraagd erop te letten of het geen cornage of i.d. was en toen zei hij nee het is geen cornage, precies zo heeft hij het gezegd, dus ik geloofde hem, ook raar is dat er de eerste maanden helemaal niks aan de hand was, bestaat er iets wat je het paard kan geven of wat er ingespoten of i.d. kan worden dat je dat geluid niet hoort, want het lijkt net of dat zo is gegaan

Moet je helemaal niet willen meid!
Paard terug brengen en laat je niet onder de tafel llullen!

De WET zegt dat ALS hij daadwerkelijk handelaar is dat JIJ hem mag inruilen. Ik weet niet of je juridisch gezien dan ook je geld terug krijgt.

Hij wil ruilen zodat ie nog meer aan jou kan verdienen.

Laat deze zaak ook niet verslonzen want je hebt rekening te houden met een datum /termijn van 6 maanden.

Als je nou eens begint met een brief schrijven naar deze handelaar (aangetekend!)
In deze brief schrijf je ALLES op hoe het allemaal is verlopen.

Onderaan de brief eindig jij met hoe jij de zaak wil afwikkelen.
Ik hoop dat jij erin zet: "deze zaak wil ik binnen 4 werkdagen geheel afgehandeld hebben middels het retourneren van het GEHEEL door mij betaalde bedrag, inclusief eventuele aanbetaling die je hebt gedaan""

Eveneens zet jij in de brief dat de eerstvolgende communicatie SCHRIFTELIJK wordt gedaan en dat jij ook SCHRIFTELIJK van hem antwoorden wil.

NIET TELEFONISCH want dan heb je niets op papier wat je eventueel kan aantonen aan een rechter.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:53

meredith schreef:

En ook dat een DA wel degelijk meedoet aan klanten voortrekken.
Een slechte DA zal altijd in het belang van zijn (hele grote) klant praten.... !

Die zijn er nog veel te veel.
Waarom denk je dat verzekeringsmaatschappijen nu selectief keuringsrapporten wil zien van ERKENDE dierenartsen alvorens ze een paard in de verzekering doen?
Mede om uit te sluiten dat er Partijdige dierenartsen de boel flessen (en handelaren die natuurlijk net zo hard mee doen)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:57

Somebody_ schreef:
meredith schreef:

Kinderachtige reactie. Waar het om gaat is dat de DA in kwestie er een opmerking over heeft gemaakt, zware adem. Iets wat op dat moment ook zo was, er was toen nog geen sprake van 'echte cornage'(aldus TS). Na enige tijd heeft de echte 'cornage' zich pas geuit, dus het is nu wel heel makkelijk om een DA erop aan te willen spreken, terwijl er wel meer paarden bestaan die gewoon een 'zware adem' hebben en houden..

Zoals eerder vermeldt is een cornage onderzoek maar 4 weken (rechts) geldig.

Na die 4 weken kan een DA gewoon zeggen "" uuuhhh dit is een zware adem ""

Het valt juridisch gezien niet onder Cornage want die 4 weken van het cornage onderzoek zijn verlopen. En dus kan je het nu weeer benoemen als "zware adem"

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:57

@Downhill: Ik ben echt niet achterlijk, natuurlijk snap ik hoe dat werkt. Echter denk ik dat in deze de DA de juiste benaming heeft gebruikt, daarnaast kan hij zonder scopie niet zeggen of het daadwerkelijk cornage is.
Op het moment van keuring was het gewoon een zware adem, en aangezien er verder geen onderzoek is gedaan, kan de DA niets kwalijk genomen worden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:01

Somebody_ schreef:
@Downhill: Ik ben echt niet achterlijk, natuurlijk snap ik hoe dat werkt. Echter denk ik dat in deze de DA de juiste benaming heeft gebruikt, daarnaast kan hij zonder scopie niet zeggen of het daadwerkelijk cornage is.
Op het moment van keuring was het gewoon een zware adem, en aangezien er verder geen onderzoek is gedaan, kan de DA niets kwalijk genomen worden.

Voel je niet aangesproken dat je achterlijk bent want zo heb ik je helemaal niet benoemd!

Je typt tekst wat ik al geschreven heb. Alleen staat het anders geformuleerd Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:03

Ik zou echt wel eerst een scoop laten doen. Het is slecht van de veearts dat hij/zij niet een scopie heeft aangeraden aan de hand van de "zware adem" en het is jammer dat jij er niet over gevallen bent. (wat ik me goed voor kan stellen, hij is toch de expert?) Knipoog

Ik heb in het verleden een paard gehad met 1 verlamde stemband ( 1 zijdige cornage). Ik had het paard verkocht naar Amerika, alleen voor die keuring doen ze altijd zo'n scopie. Hij had niks gehoord en ik had nooit iets vernomen... Later heb ik een paard gezien die zeer zwaar ademde met het werk. We hebben die natuurlijk wel zo laten keuren en had geen cornage. Met wat medicatie en aangepaste stalbekleding heeft het dier geen last meer..

Het is natuurlijk ook afhankelijk of je het paard wilt houden of niet, maar als alles verder naar zin is zou ik niet zomaar gaan ruilen.. Van ruilen komt huilen en ik vrees dat dit vooral bij handelaren de waarheid is Ach gut Bovendien kan je ervan uitgaan dat je meer verliest dan de kosten voor een scopie als je gaat ruilen. Elk paard wat het erf afgaat moet aan verdiend worden en het maakt niet uit of er 1 terug komt. Bovendien weet hij nu dat die van jou veel minder op zou gaan brengen.

Succes!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:07

hoezo is cornage met 4 wk gld?paard heeft dit of niet. Het is toch aangeboren?(zelfs erfelijk)