Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:14

Ninx, daar ben je toch zelf bij?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:19

BCS schreef:
Ninx, daar ben je toch zelf bij?!

Wanneer ik een paard weg zou brengen om het te laten beleren zou ik in de eerste plaats al niet daar terecht komen, maar via/via op een gerenommeerde plek....
Toch kopen meer en meer mensen zonder degelijke ervaring een paard. En wanneer ze dan een jong paard kopen (zodat het nog lekker lang mee gaat) en ze vinden op Marktplaats iemand die het paard de benodigde skills kan bijbrengen, en ze hebben niet de ervaring die ze in staat stelt te beslissen of deze persoon correct te werk gaat.... tja, dan weet je dat het paard zelf ook vroeg of laat weer op Marktplaats staat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:24

Weltevreden schreef:
al zou ik mijjn paarden niet bij Christine Wels in training zetten

... en daarmee ondergraaf je je eigen betoog. Want als jij CW alleen zou kennen op basis van haar reputatie als Welt Cup amazone met goed presterende paarden, en zij zou je zeggen 'nee, ik wil ongestoord kunnen werken', dan lopen je paarden dus het risico dat ze behandeld worden zoals op het inmiddels bekende filmpje getoond is. En dat, omdat jij het zo begrijpelijk vindt dat je niet mag komen kijken.

Ik wil hier niet mee impliceren dat het in het geval van de TS ( en de genoemde trainer) ook zo zou verlopen. Maar als eigenaar wil je weten hoe het je dier vergaat. Als trainer wil je ook weten of bepaalde problemen mogelijk door de ruiter of de omgang met het paard veroorzaakt worden. Als je de eigenaar niet ook begeleidt omdat je vindt dat je dáár niet voor betaald wordt, dan lever je geen goed werk af.
Trouwens uitspraken als 'verwend' en 'het paard wordt afgeleid' zeggen mij al genoeg. Zoek maar liever iemand die jou fijn naast de kant laat staan, waar je vragen aan mag stellen en die ook genoeg inzet en vakmanschap heeft om ook jou te begeleiden en je een goede (her-)start met je paard te geven.

Ik zou trouwens iedereen aanraden om niet op 'reputaties' af te gaan - ga eerst eens bij een africhtingsstal kijken, geef je ogen en oren goed de kost, leer de mensen kennen en ga 's kijken bij een training. Als je dan overtuigd bent dat het goed zit, breng je je paard er met een gerust hart heen. Dan voorkom je ook dat je beduveld wordt - denkend aan het topic dat ooit op bokt verscheen naar aanleiding van een trainster die beweerde kwalificaties te hebben maar deze overduidelijk niet had.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:26

Jannepauli schreef:
Ik zou trouwens iedereen aanraden om niet op 'reputaties' af te gaan - ga eerst eens bij een africhtingsstal kijken, geef je ogen en oren goed de kost, leer de mensen kennen en ga 's kijken bij een training. Als je dan overtuigd bent dat het goed zit, breng je je paard er met een gerust hart heen. Dan voorkom je ook dat je beduveld wordt - denkend aan het topic dat ooit op bokt verscheen naar aanleiding van een trainster die beweerde kwalificaties te hebben maar deze overduidelijk niet had.

Helemaal mee eens....
Evengoed verzamel je door de jaren toch een kring van mensen om je heen die op een zelfde manier denken waar het gaat om werken met paarden.
Vaak kom je dan toch via/via bij iemand terecht wiens visie aansluit bij de jouwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:31

Je kan toch gaan kijken terwijl er een ander beleerd worden?
Volgens mij lezen er een hoop mensen dwars over mijn reactie heen, of willen ze het gewoon niet lezen.

Heel veel africhtingsstallen houden het principe aan dat je de eerste twee weken sowieso niet hoeft te komen kijken. Omdat een jong paard vaak aan de eigenaar plakt. Wanneer deze steeds komt kijken, zal het paard afgeleid zijn, en dat is geen manier om een paard te beleren.

Je kunt echter wel kijken bij een ander die in training staat om te kijken of je blij bent met de manier van africhting.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:32

Hier zit gewoon een luchtje aan....als iemand (een stal) niks te verbergen heeft, dan kun je gewoon je paard bezoeken. Als er echt sprake is van niet mogen bezoeken, is dat vreemd en zou ik argwanend worden. Je kunt er haast naar gissen, hoe het beleren zal gaan plaatsvinden....brrrr zonde van je paard. Ik zou dat nooit doen.

Als het meer is in de trant van niet hoeven langskomen, dan is het wat anders. Dan zal er in de begin tijd weinig nieuws te tonen zijn. Maar dan nog moet je je paard gewoon mogen opzoeken. Je betaalt er immers ook voor en blijft jouw eigendom.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:39

BCS schreef:
Je kan toch gaan kijken terwijl er een ander beleerd worden?
Volgens mij lezen er een hoop mensen dwars over mijn reactie heen, of willen ze het gewoon niet lezen.

Heel veel africhtingsstallen houden het principe aan dat je de eerste twee weken sowieso niet hoeft te komen kijken. Omdat een jong paard vaak aan de eigenaar plakt. Wanneer deze steeds komt kijken, zal het paard afgeleid zijn, en dat is geen manier om een paard te beleren.

Je kunt echter wel kijken bij een ander die in training staat om te kijken of je blij bent met de manier van africhting.

Hier kan ik me redelijk in vinden hoor.... zit wel wat in.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:43

Citaat:
Jannepauli schreef:
al zou ik mijjn paarden niet bij Christine Wels in training zetten

... en daarmee ondergraaf je je eigen betoog. Want als jij CW alleen zou kennen op basis van haar reputatie als Welt Cup amazone met goed presterende paarden, en zij zou je zeggen 'nee, ik wil ongestoord kunnen werken', dan lopen je paarden dus het risico dat ze behandeld worden zoals op het inmiddels bekende filmpje getoond is. En dat, omdat jij het zo begrijpelijk vindt dat je niet mag komen kijken.

Klopt. Al zou ik zelf wel eerst willen kijken hoe zij haar paarden thuis traint. En had ik het gedaan vóórdat haar man overleed. En vóórdat ze een alcoholprobleem had.
Die opmerking was sarcastisch bedoelt. Duhhh

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:07

Voorheen had ik gezegd dat je niet iedereen moet wantrouwen en dat sommige mensen heel hysterisch reageren op hun jonge paard als die toevallig iets eng vind of wat dan ook (uit ervaring, vaak zat meegemaakt dat eigenaren langs de kant stonden en "commentaar" hadden terwijl er niks raars gebeurde). Veel stallen geven aan dat je er de eerste paar keer niet bij mag zijn om dat soort acties te voorkomen. Nu ik zelf een horrorverhaal heb meegemaakt (ja, zo voelt het nog steeds) zou ik me wel 3x bedenken voor ik mijn paard naar zo'n stal breng. Ik wil m'n paard kunnen controleren, waar ie ook staat.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:18

Ik heb zelf met mijn instructeur 2 paarden van andere mensen zadel mak gemaakt en licht ingereden. Ik heb nog nooit iets gedaan waar ik het niet mee eens was. Alles ging rechtvaardig en met respect. Maar wel duidelijk en consequent.

De eigenaar mocht er altijd bij zijn, om te laten zien hoe dingen werden aangepakt. Ze moeten er tenslotte zelf mee verder.
Ook heb ik ergens anders een nare ervaring gehad, en heb er zeker van geleerd dat het ook mis kan gaan wanneer er op afspraak mag worden bezocht.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:35

Hmz, verdeelde meningen dus. Was er wel benieuwd naar.

Even voorop stellen, deze stal is ons bekend, de paarden-zadeltje-hop-persoon in kwestie ken ik ook en ze lijkt me niet het persoon voor 'louche' beleerpraktijken. Natuurlijk zou je dat idee kunnen krijgen, en ik heb helaas zelf ook de ervaring dat het wél raar kan gaan en dat daarom klanten geweigerd worden (die ervaring had ik aan de stalkant), maar dat zie ik bij deze persoon niet gebeuren.
Denk dat het bij haar meer het gaat-goed-he geval is waar ze geen zin in heeft.

Maar ondanks dat zou ik zelf dus ook niet mn paard weg brengen zonder dat ik 'm in de training zou kunnen volgen. Heb dan het idee dat ik het belangrijkste gedeelte, waarmee je zelf verder moet gaan, misloop

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:37

Toen die van mij in training was ben ik in het begin niet veel wezen kijken (terwijl dat wel mocht).

Dat had meerdere redenen:

- Ik voelde me een beetje in de weg lopen, ik had weinig toe te voegen.

- Mijn paard is nogal eenkennig en ik vond dat hij een band moest krijgen met zijn trainster. Zij moest het tenslotte op dat moment gaan doen. Je moet het voor een paard niet complexer maken dan dat het al is. (uit de vertrouwde omgeving, onbekend persoon die van alles met hem gaat doen....is nogal wat voor een jong paard).

Ik merkte dus ook dat hij steeds meer aan haar ging "hangen". Was voor mij misschien wat minder maar ach, de "relatie" is volledig hersteld hoor!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:50

Natuurlijk zijn er allemaal redenen op te noemen waarom het misschien niet handig is als de eigenaar (te) vaak bij de training komt kijken en zullen de trainingsstallen allicht slechte ervaringen hebben. Een verbod van hun kant zal dan ook lang niet altijd betekenen dat ze iets te verbergen hebben. MAAR je kiest toch een stal op basis van wederzijds vertrouwen en respect.

De stal moet er naar mijn idee begrip voor hebben dat de eigenaar af en toe komt kijken en de eigenaar moet er begrip voor hebben dat op de trainingsstal misschien niet alles zo gaat als je het zelf zou doen. Wederzijds respect en belangstelling lijkt me geboden. Ik heb bij mij op stal regelmatig toegekeken als er paarden zadelmak gemaakt werden. Paard en trainer moeten daar maar tegen kunnen, vindt de trainer zelf ook. OK er zal misschien eens een training wat minder door gaan; dat calculeer je in.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:54

Lijkt me logisch dat je op zijn minst mag kijken hoe het met je paard gaat. Er lopen genoeg oplichters rond die al jaren de boel bedonderen, en dan kunnen ze alleen maar jaren volhouden als ze blijkbaar toch erg betrouwbaar over komen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een trainer er geen zin in heeft om de hele tijd eigenaren over de vloer te hebben die zich overal tegen aan bemoeien. Maar met 2 keer per week kijken als het paard op stal staat kan er weinig mislopen of naar een training komen met de de vooraf gemaakte afspraak: alleen kijken niet mee bemoeien moet dat toch goed te doen zijn.
Persoonlijk zou ik liever iemand hebben die mij een beetje betrekt bij het proces zodat ik er zelf ook nog wat van opsteek en weet wat ik straks weer mee naar huis neem.
Ik heb het ook weleens gezien dat iemand bij de africhtingstal nog nooit erop gezeten had en hem amper had gezien. Dan krijg je zo'n jong dier weer in een nieuwe omgeving en dan kan je alles weer zelf uitvogelen (paard was gelijk vanuit de opfok zadelmak gemaakt). Het is wel fijn om te weten wat je paard is bijgebracht in die 6 weken, en alvast een beetje te weten hoe je paard reageert op allerlei dingen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:59

Ik zou ook mijn paard niet naar zo'n stal brengen. Maarja ik ben dan ook in de positie om hem zelf te beleren.
Toch ken ik ook gerenomeerde stallen waar je de eerste weken niet mag kijken bij het beleren.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:51

Raar hoor, ik zou niet zomaar mijn paard naar een stal sturen waar ik niet eens mag komen kijken.
Ik zou mijn paard zowieso niet eens opeens naar een stal sturen, ik zou daar eerst eens gaan kijken hoe de huisvesting van de paarden is en hoe ze met de dieren omgaan. Ik zou ook graag wel een training van ze willen bijwonen, niet van mijn eigen paard.
Dan zou ik kunnen beslissen of ik mijn paard daarheen zou sturen, zonder dat ik commentaar op hun hoef te leveren.

Zelf zou ik het wel prettig vinden als ik eens zou kunnen komen kijken hoe hij/zij het maakt. Wel raar dat dat niet eens mag, ik begrijp dat een corrigerend vingertje elke dag tijdens de training vreselijk irritant is, maar dit roept wel vraagtekens op!!

Heeft die vriendin van je uiteindelijk haar paard daarheen gestuurd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:56

Ik vind het ook niet prettig hoor Lachen Lachen vooral omdat ik dan toch anders om ga met het paard, het zijn maar kleine dingen........ die toch grote gevolgen kunnen hebben Lachen

Ik heb altijd goede paarden afgeleverd die vrolijk en evenwichtig met een gezonde dosis zelfbewustzijn de wereld ingingen, dus ik doe ergens wel iets goed Knipoog

Maar het is wel zo dat ik als er een eigenaar bij is een soort van "milder" ben Lachen en ik krijg dan een druk op me dat ik MOET laten zien hoe goed het gaat, en dat is gewoon nooit goed Lachen

Dus ik heb het liever niet Lachen Lachen Kan natuurlijk altijd wel, en het is ook niet erg, eigenaren zijn altijd welkom natuurlijk Knipoog........ maar liever niet Lachen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:39

Citaat:
...... dat ik als er een eigenaar bij is een soort van "milder" ben

Oh... en is 'milder' slechter dan Kiwiko?

Bij mij mag iedereen op stal komen en ik doe mij niet anders voor - als je je vak verstaat dan hoef je je niet geremd te voelen door de aanwezigheid van de eigenaar. Lijkt mij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:42

Citaat:
Aan de ene kant begrijp ik dit wel, ik neem aan dat het niet echt prettig beleren is wanneer de eigenaar je continu op de vingers kijkt,ieders trainingsmethode is anders en dat zou wrijving kunnen geven tussen trainer, en eigenaar die emotioneel bij paard betrokken is en daardoor misschien sneller dingen als 'zielugh' ervaart.

Een trainer die bij voorbaat al zou kunnen bedenken dat de eigenaar het "zielugh" zou kunnen vinden, klopt natuurlijk al van geen kant....
Voor geen goud zou ik mijn paard weg brengen zonder zelf te kunnen kijken, sterker nog, ik zou het zelf doen met zeer ervaren hulp.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:43

nee is niet slechter............. maar sommige eigenaren vinden het niet fijn om te zien dat een paard een keer "op zn sodemieter" krijgt Lachen Ik merk dat ik gereserveerder ben als er een eigenaar komt kijken en dat is gewoon niet goed voor mij Lachen

ik ben altijd heel duidelijk, helder en consequent naar paarden toe (op het individuele paard ingespeeld) maar eigenaren kunnen soms nog wel eens een vertekend beeld hebben van hun dier, en soms daar rare omgangsvormen mee hebben.

Mijn beleving komt denk ik voornamelijk voort uit het feit dat ik veel paarden heb moeten corrigeren, en dat kan dan minder aangenaam zijn voor een eigenaar.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:58

Nou het zou mijn paard niet zijn waar je niet langs mag komen. Van mijn oude stal had een ruiter een heel goed paard naar een stal van één van de grote namen in de dressuursport gedaan voor training en het uitbrengen van het paard. Hij moest wel aankondigen als hij langs kwam. Toen hij een keer in de buurt was en even langs het paard wilde gaan om te kijken, stond het paard met wonden, van hoogsrwaarschijnlijk een slof of andere bijzetteugel, tussen de voorbenen staan. Ze hebben het paard direct opgehaald omdat ze het hiermee niet eens waren. Dit paard functioneerde niet op de methode van rijden die daar werd gehanteerd, maar ze dachten het paard wel te 'breken'.
Anderzijds heb ik ook mensen gezien die bij hun paard tijdens een training komen kijken en het zielig vinden als het paard een stel tikken krijgt omdat het paard in protest gaat voor het been.
Kijken hoe het met het paard gaat moet toch geen probleem zijn, inspraak hebben en erbij zijn bij het trainen is discutabel en aan de stal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:59

naja die gekkigheid zal bij mij niet gebeuren Lachen mensen zijn absoluut altijd welkom geweest, maar ik merk gewoon dat ik wat gereserveerder ben.............. en het ook vaak wat sneu vind voor een eigenaar omdat het paard vaak heel snel aan mij hangt Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:00

Apple schreef:
Ik zou juist denken dat je als trainingsstal de eigenaar erbij wilt betrekken. Ik zou dus zelf een paard nooit naar een stal willen brengen als ik er zelf niet bij mag zijn.

ik ook niet, mijn merrie staat ook in training, maar ik mag altijd, ook onverwacht langskomen, het blijft mijn paard.

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:03

Net zoals velen van jullie al zeiden zou ik mijn paard hier niet heenbrengen. Ik wil toch graag weten hoe mijn paard getraind wordt en er mee omgegaan wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:04

Citaat:
maar sommige eigenaren vinden het niet fijn om te zien dat een paard een keer "op zn sodemieter" krijgt

Tja, dat maakt het voor mij niet beter - ik ben bepaald geen watje en sta voor eerlijkheid t.o.v. een paard. "Op z'n sodemieter geven" is wat mij betreft niet aan de orde. Als jij zegt dat wel te doen ( en misschien meen je het niet zo kwaad Lachen ) dan kan ik me alleen maar voorstellen dat de aanwezigheid van de eigenaar beter is voor het paard als ze er dan maar wel bij zijn.
Want "beter" voor jou is dan "slechter" voor het paard.

Ik bedoel je overigens niet aan te vallen hoor - ik ben alleen wat allergisch voor zo'n kreet. Ik ben ook zeker niet heilig, heb- net als ieder ander - ook grove fouten gemaakt. Maar je leert ervan en nu is het mijn absolute overtuiging dat alles kán, zonder geweld. En geloof me maar, ik heb in de loop van mijn lange paardenleven al héél wat lastige dames en heren (zowel in paardse als in menselijke vorm) voor m'n neus gehad. Lachen