Waar koop je een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Re: Waar koop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:54

Jeanine84 schreef:

Groen is goed!
Op deze website?
Krijg je dan ook a.h.w. garantie of een koopcontract?

En heb je zelf moeten keuren of zat dit bij de prijs in?

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 07:51

Ohwwwww, mensen! Tong uitsteken Ik wil zo graag een eigen paardje maar ik mag van mezelf niet gaan rondsnuffelen omdat ik mijn financiële kant nog lang niet rond heb en dat vind ik een must voordat ik eraan begin! Plus dat ik nog een studie aan het afronden ben en er nog een master achteraan wil doen waardoor ik zelf vind dat ik niet genoeg tijd zal hebben dan!
Dus dan zitten we alweer 3 a 4 jaar verder Clown
Maargoed, tegen die tijd zal ik er in ieder geval wel klaar voor zijn! Mijn tijd komt nog wel denk ik dan Knipoog

Mag van mezelf wel eens het telefoonboek erop naslaan wat hier aan de buurt aan handelaars/fokkers/stallen zit maar niet marktplaats of bokt.nl gaan afstruinen want dan staan er paarden met foto's bij Wow!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:14

Less schreef:
Jeanine84 schreef:

Groen is goed!
Op deze website?
Krijg je dan ook a.h.w. garantie of een koopcontract?

En heb je zelf moeten keuren of zat dit bij de prijs in?

Haha Groen is goed Clown Ook mijn idee Lachen Ik heb zelf geen koopcontract opgesteld maar ik weet zeker dat ik wel op hem kan terug vallen (tot op zekere hoogte natuurlijk)! Hij vindt het ook leuk om te horen wat er van het paard is geworden! Bij referenties zie je aan aantal paarden staan die hij heeft opgeleid/verkocht. Mijn paard was al gekeurd (allemaal 1en Lachen ) en zat bij de prijs in (al kon je dat niet terug vinden hoor) Hij doet over het algemeen de snellere in en verkoop van paarden!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:01

Ik ga er zeker eens serieus naar kijken! Bedankt.

Als het je droom is en je moet nog zo lang wachten dan is het niet makkelijk... heb je geen bijrijdpaard?
Of heb je al eens aan leasen gedacht. Bij mij in de buurt staat er een paard die te lease is, volgens mij 6 jaar goed doorgereden. Niet mijn type, en wil graag onbeleerd maar anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:01

LLD schreef:
Bij andere opties is het wel mogelijk toch, particulieren, fokkers, handelaars? Mits in overeenstemming natuurlijk.

Als particulier/fokker/handelaar NIET akkoord gaat met het laten keuren, direct wegwezen, dan moet je er vanuit gaan dat er een reden is waarom ze niet willen dat je hem laat keuren. Bij voorkeur afspraken maken: goedgekeurd = kosten voor jou, afgekeurd = kosten voor verkopende partij.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:16

Less schreef:
Ik ga er zeker eens serieus naar kijken! Bedankt.

Als het je droom is en je moet nog zo lang wachten dan is het niet makkelijk... heb je geen bijrijdpaard?
Of heb je al eens aan leasen gedacht. Bij mij in de buurt staat er een paard die te lease is, volgens mij 6 jaar goed doorgereden. Niet mijn type, en wil graag onbeleerd maar anders...

Het geeft wel veel motivatie om vooruit te denken en ik denk dat als ik eenmaal er eentje heb ik er nog meer van kan genieten, maar lastig het zeker!
Ik huur een paard van de manege voor 2 dagen, mn lesdag en een vrije dag. Dat is opzich leuk en het is een prachtbeest maar niet eentje die ik zelf zou willen hebben want hij heeft hier en daar wat gebreken.
Ik zou wel graag wat meer willen rijden maar de tijd ontschiet me daarvoor, heel misschien kom ik later via via nog wel bij een bijrijdpaardje terecht maar dat is afwachten.

Leasen is ook een optie bij mij op de manege maar op het moment is ook de tijd een probleem met studie enzo, soms heb ik zeeen van tijd, soms helemaal niks.
Daarom ben ik zo druk bezig om alles zo in elkaar te steken dat als ik er tijd voor heb er ook de middelen voor heb om eraan te beginnen, maar daar gaat wel nog een flinke tijd overheen.

Nouks schreef:
Als particulier/fokker/handelaar NIET akkoord gaat met het laten keuren, direct wegwezen, dan moet je er vanuit gaan dat er een reden is waarom ze niet willen dat je hem laat keuren. Bij voorkeur afspraken maken: goedgekeurd = kosten voor jou, afgekeurd = kosten voor verkopende partij.

De afspraak die jij noemt lijkt me een inderdaad een handige, die schrijf ik op mijn lijstje Knipoog, dan spreid je het risico. En inderdaad als ze niet willen keuren dan zit er vaak een addertje onder het gras, weer het bewijs dat je goed op moet letten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:28

Wat imo ook belangrijk is, is de stand van de benen en het lijf in het geheel. Een ervaren paardenman of vrouw kan heel veel zien als het paard stil staat en beweegt. Daar heb je vaak meer aan dan een keuringsrapport. Een d.a constateerd voornamelijk. Een echte paardenman-vrouw weet wat de consequenties zijn op kort of langer termijn en ook of jij daarlast van kan krijgen met het uitvoeren van je hobby.
Goede begeleiding (les) voor het kopen van je paard (zodat je instructeur je beter kent en ook je snelheid van leren etc) tijdens het kopen van je eerste paard is en goede investering!
Een keuring daarnaast imo ook een must. Bezuinigen op de aankoop van een paard is imo niet verstandig.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:40

Nouks schreef:
LLD schreef:
Bij andere opties is het wel mogelijk toch, particulieren, fokkers, handelaars? Mits in overeenstemming natuurlijk.

Heb inmiddels geleerd dat dit afhankelijk is van de vraagprijs die bij het paard hoort.
Over het algemeen (niet voor iedereen, sommige verkopers leggen die grens hoger) is het zo dat je onder de 5.000 euro zelf de keuringskosten betaal.

Ik ging laatst bij iemand kijken die een merrie te koop had voor 7 en we hadden de afspraak gemaakt dat we bij afkeuren de rekening aan hem zouden geven en bij goedkeuren was de rekening voor mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:52

Less schreef:
Nouks schreef:

Heb inmiddels geleerd dat dit afhankelijk is van de vraagprijs die bij het paard hoort.
Over het algemeen (niet voor iedereen, sommige verkopers leggen die grens hoger) is het zo dat je onder de 5.000 euro zelf de keuringskosten betaal.

Ik ging laatst bij iemand kijken die een merrie te koop had voor 7 en we hadden de afspraak gemaakt dat we bij afkeuren de rekening aan hem zouden geven en bij goedkeuren was de rekening voor mij.

Wie de keuringskosten betaald is een kwestie van afspraken. Bij mij zul je het voorstel er nooit doorkrijgen. Wie vraagt, betaald en JIJ wil zo graag laten keuren........
Ik heb namelijk ook meegemaakt dat er dierenartsen zijn die zelden of nooit iets goedkeuren. Daar wens ik als verkoper niet voor op te draaien.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 11:56

@ ikke, ik snap je instelling maar ik vind het erg algemeen want je kunt daar natuurlijk ook weer afspraken over maken, bijvoorbeeld als de DA op grote bemerkingen afkeurt dan zijn de kosten voor jou, zijn het kleintjes zijn ze voor de koper en dan het onderscheid tussen kleine en grote bemerkingen duidelijk vastleggen.

Naar mijn mening hoeft een kleine bemerking geen reden te zijn om niet te kopen, als het paard nog kan functioneren waarvoor de koper hem/haar wil gaan gebruiken is er niks aan de hand!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:22

Als een DA niet durft goed te keuren pakt hij/zij het paard wat harder bij de buigproef. Als een paard niet door de buigproef komt laat ieder verstandig mens het paard staan. Dus wat jij nu dus zegt gaat in de praktijk niet werken, vrees ik Verdrietig

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:29

Ik heb ´m van marktplaats :p

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:55

Ik weet niet wat je budget is, maar mocht ik ooit weer een paard kopen dan zou ik overal goed rondkijken.
Eigenlijk heb ik dat onbewust ook voor mijn huidige paard gedaan. Ik heb info ingewonnen van stuk of 4 paarden (Haflo, twee keer arab merrie en kwpn). Toch was mijn gevoel bij die paarden niet helemaal goed en iets weerhield me ervan om ze te kopen Bloos
Uiteindelijk is het het paard in profiel geworden. Gekocht bij pensionstal/manege waar ik toendertijd les kreeg. Vader stond daar nog, moeder aanwezig. Tal van broers en zussen.

Ik heb geluk gehad met mijn huidige paard. Toen ik hem kocht had ik de ballen verstand van paarden. Ik ben nu veel kritischer. Ik heb gelukkig een paard wat netjes is qua bouw, goede benen + hoeven heeft. Maar toen keek ik daar niet naar . Paard had aantrekkelijk hoofdje, dus ik nam hem. Bloos

Door keuringen te bezoeken heb ik het een en ander geleerd, ook van bloedlijnen. Bepaalde bloedlijnen zou ik bijvoorbeeld niet meer willen.

Ik zou je willen adviseren om goed rond te kijken, ook eens wat keuringen te bezoeken en je gewoon te verdiepen in allerlei paarden, afstammingen etc..
Dan krijg je op een gegeven moment vanzelf een klik met een paard.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:15

Ik heb een paar tips over waar je een paard/ pony koopt:

Let wel: dit is mijn visie, en het is bij mij voor het kopen van KWPNpaarden/(wedstrijdpaarden/ rijpaarden) en sportpony's.

Niet te ver van huis gaan om een paard te kopen. "hoe verder van huis, des te kouder het wordt, zegt mijn vader altijd"
Als je in Groningen woont is het niet zo handig om in Limburg een paard te kopen. Komt het paard uit jou regio dan is het paard meestal wel 'bekend' in die regio (bijv. door sport of fok), evenals de verkoper (én zijn naam/ bekendheid). De verkoper zal dan voorzichtiger zijn met de verkoop, aangezien de kans groot is dat hij je weer ziet in de regio. Ga echter van Friesland naar Zeeland, dan zal dat waarschijnlijk heel anders zijn!
Als je via een handelaar/ stal wilt gaan, zou ik altijd voor iemand kiezen die binnen je netwerk valt. Handelaar/ stal die jij zelf dus kent, of iemand/ stal die een vriend/ instructuur etc. kent. Verder is het ook van belang dat deze persoon uit jou netwerk, of jij zelf, goede ervaringen heeft met de verkoper.

Het keuren (klinisch én/ of op de 'foto's') is ook erg verstandig. Maar dat heeft vaak ook met de prijs van het paard te maken! Bij een paard van 1000 tot 2000 euro kan klinisch misschien wel voldoende zijn. Het is ook van belang om hier over goede afspraken te maken met de verkoper als je een paard wilt gaan kopen die nog nietgekeurd is! Bijvoorbeeld:

Goedgekeurd? Kosten zijn voor de koper. Afgekeurd? Kosten zijn voor de verkoper.
Daarnaast is het goed om je eigen dierenarts/ of een andere onpartijdige dierenarts in te schakelen waar op jij kan vertrouwen! Dit moet je natuurlijk wel overleggen met de koper. Als hij het er niet mee eens is? Jammer dan voor hem, maar de koop gaat niet door!

Deze tips zijn waarheidsgetrouw Knipoog ik het allemaal zelf mee gemaakt Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:17

Goed omschreven farahmunda!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:25

Bloos thanks Haha!
Het komt denk ik ook door dat ik er zelf wel 'ervaring' mee heb

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:07

Goede tips, farahmunda. Alleen de kosten van de keuring zul je echt afspraken over moeten maken van tevoren. Veel verkopers zullen zich wel aan die gewoonte houden, maar er is geen enkele wettelijke basis voor.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:46

Wat een goede tips en leuke reacties weer Lachen

Ik zie toch wel veel verschil tussen mensen die een recreatiepaard hebben/zoeken en mensen met ambitie die dus sportpaarden zoeken. Logisch natuurlijk Clown

Farahmunda, die tip van niet te ver van huis vindt ik ongeacht je doel (sport/recreatie) wel ontzettend goed
Ik zit alleen helemaal niet in het wereldje dus heb geen flauw idee of er bij mij in de buurt handelsstallen of iets in die trant zitten. Hoe vindt je zoiets?
Particulieren is natuurlijk gewoon een soort van geluk hebben als je die in de buurt vindt met een paard te koop wat je aanspreekt!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:18

farahmunda schreef:
Het keuren (klinisch én/ of op de 'foto's') is ook erg verstandig. Maar dat heeft vaak ook met de prijs van het paard te maken! Bij een paard van 1000 tot 2000 euro kan klinisch misschien wel voldoende zijn. Het is ook van belang om hier over goede afspraken te maken met de verkoper als je een paard wilt gaan kopen die nog nietgekeurd is!

Bij een goedkoper paard is het juist vaak verstandig om deze goed door te lichten.
Tuurlijk is de investering minder, maar de stallingskosten en de d.a kosten blijven gelijk.
Het heeft vaak een reden waarom het paard goedkoper is. bijv gedrag of niet goed op de foto's. Nu is dat laatste niet zo'n groot probleem, maar ik zou wel graag willen weten wát er zit, voor je een goed besluit kan nemen of het paard geschikt is voor jou en wat je wil met het paard.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:23

Hmm ik ben ook niet bekend in Alpen a/d Rijn Bloos
Woon in Groningen Tong uitsteken
Maar zijn er niet mensen uit jou omgeving die ervaring hebben met een handelsstal? Of iemand van je manage/ stal waar je nu rijd ofzo iets?
En anders kun je de gouden gids misschien openslaan? Er staat trouwens ook op www.sporthorses.nl een hele lijst met stallen enzo.

Het keuren is maar net wat jij er voor over hebt. Als je een paard van 1000euro koopt kan het zijn dat je een dure keuring niet nodig vind bijv. maar dat is persoonlijk! Verder moet je voor je eigen beurs beslissen Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:29

Ik heb mijn pony via een advertentie op marktplaats gekocht.
Op de een of andere manier vertrouwde ik die mensen wel..
Ze waren overal heel eerlijk over, dat ze niet de trailer in ging
ze had een oud litteken op der hoofd, daar konden ze ook alles over vertellen
en dan was daar ook nog iemand die haar al jaren verzorgde
die kon me dus ook alles over haar vertellen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:37

farahmunda schreef:
Het keuren is maar net wat jij er voor over hebt. Als je een paard van 1000euro koopt kan het zijn dat je een dure keuring niet nodig vind bijv. maar dat is persoonlijk! Verder moet je voor je eigen beurs beslissen Knipoog

Hangt er vanaf hoe je een lichamelijk probleem wil oplossen....
Als het paard kreupel wordt, ben je snel veel geld kwijt aan de d.a en kost emotioneel ook veel.
De tijd dat je paard kreupel is, blijven de stallingskosten ook gelijk.
In dat opzicht denk ik dat je maar beter kan weten wat er bij de normale risico's van een paard houden nog bij komt.
Als je makelijker een beslissing kan nemen om het paard naar de slacht te brengen = idd een keuring duur.

Nu sta ik niet zo achter de huidige manier van het beoordelen van foto's, aangezien een bemerking op zich vaak geen extra risico met zich mee hoeft te brengen.
lees ook dit: http://users.bart.nl/users/lijssel/nede ... ansen.html
Maar combinaties kunnen wel veel risico met zich mee brengen. Een goede D.a kan vaak een goede inschatting maken door z'n ervaring.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:00

superwoman: Ik geef je ook helemaal geen ongelijk. Het is gewoon zo als je het zegt.
Maar elk paard is anders en elke verkoper en verkoper. Het is maar net hoe de situatie is. Ik vind alleen dat het dus erg persoonlijk is en situationeel....
oja en met dat keuren, daar zit wel wat in...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:16

De handelsstal waar ik geweest ben, is tussen Tilburg en Eindhoven. Als dat niet te ver is, kan ik je de naam en website wel geven om eens te kijken. Ik had de website destijds al gezien maar ben er inderdaad naar toe gegaan omdat hij werd aanbevolen door een kennis die wist dat je daar de paarden op proef kon krijgen.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 07:54

@ Martie, bedankt voor je tip maar dat is dus echt te ver weg als we het hebben over dicht bij huis zoeken. Ik woon namelijk bij Leiden en Den Haag in de buurt Tong uitsteken
Daarnaast mag ik van mezelf nog geen paarden gaan kijken want dan weet ik dat ik het helemaal niet meer uithoud (als je een stukje terug leest zie je mijn financiën en sociale planning het allemaal pas toelaat over 3 of 4 jaar) dus voorlopig hou ik het bij informatie zoeken.
Ik wil er wel helemaal klaar voor zijn voordat ik eraan begin!

Ik ga de gouden gids eens open slaan om te kijken wat er in zuid-holland allemaal zit, hoe staat zoiets vermeld, handelsstal?