Pas gekocht paard met ocd en artrose. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_wijh

Re: Pas gekocht paard met ocd en artrose. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:15

Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig,....maar goed.
Ik zou toch dit probleem met de verkopende partij proberen op te lossen.
De handelaar moet natuurlijk zijn/haar naam 'goed' houden voor de toekomstige klanten.
Ik zou het proberen met een gesprek met de vorige eigenaar, mocht deze niet bereid zijn om medewerking te verlenen, zou ze kunnen zeggen dat ze deze zaak in de publiciteit brengt.
( bijvoorbeeld een artikel naar de regionale krant schrijven)
Helaas zijn er teveel slechte handelaren in Nederland, die je zo een paard verkopen voor veel geld, terwijl het dier afgekeurd is voor de sport en/of recreatie.
Jammer.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:39

ponyparadijs schreef:
Dat is jou mening. Er zijn zat mensen die een andere mening hebben. Maar dat heeft hier in het topic geen meer waarde. Vindt het bekrompen om zo iets verwijtends te zeggen terwijl je niet weet waarom de koper niet heeft gekeurd!!

Maakt mij niet uit waarom. Het is mijn mening dat ik dat gewoon nalatig (lees stom) vind. De enigste reden die in mijn ogen gerechtvaardigd is, is als je het paard als slachtpaard kocht. Andere redenen niet, het is gewoon stom dat je een paard waar je je aan hecht, waar je mee wilt rijden, niet geheel keurt...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:49

Ik heb alles gevolgd wat er hier over geschreven wordt.
Maar als mij dit was gebeurd,dan nam ik meteen contact op met FloortjeM.
Zij heeft de kennis in huis,om hier in te bemiddelen.
Héél veel succes. Ach gut

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:35

wat zijn de verwachting van het paard van je vriendin? Kan ze er nog iets mee?

Nonnetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:53

de verwahtingen zijn dat ze nog best met het paard kan rijden en ook wel wetstrijden want het is minimale staat tot nu toe

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:20

Wat wil ze graag dat de vorige eigenaar doet?
Wil ze het paard houden? Of wil ze het ruilen tegen een ander paard?
Ik begrijp volkomen dat ze zich opgelicht voelt.....maar wat wil ze graag dat de vorige eigenaar voor haar betekend?

Nonnetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:42

ze wou het paard terug doen maar dat deed de handelaar niet zij die!!
aan de ene kant wil ze hem natuurlijk niet missen wat logisch is maar aan de andere kant wil ze gewoon een oplossing zoeken met de handelaar ook al betaald ie een deel mee van de kosten die ze nu heeft ,,,

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:05

volgende truuk van de handelaar, het paard net zo lang bij nieuwe eigenaar laten zodat deze eraan gehecht is en het niet meer kwijt wil, geloof me, dit maakt echt deel uit van het plan van de handelaar om het paard zo te slijten en jouw vriendin trapt er met open ogen in.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:46

Ik heb er een tijd overna gedacht en ben het toch met Suzanne F eens.

Je koopt een paard voor lange tijd en het is gewoon veel verstandiger jezelf te beschermen tegen verborgen gebreken. Ik vind dat verborgen gebreken zijn, de gebreken die je niet had kunnen weten. Koop je een paard dan heb je tegenwoordig alle mogelijkheden een paard te röntgenen, dus zo verborgen is dat niet meer. Ik heb het nu even niet over wat er in de wet staat.

Ik kocht een jaarling een paar jaar terug en liep het risico dat het paard zich niet goed zou ontwikkelen. Helaas is dat ook gebeurt. Mijn verantwoordelijkheid, je weet dat jonge paarden nog alle kanten op kunnen gaan. Ook kwam ik er later achter dat de hengst van mijn nakomeling zelf niet schoon was op de foto. Dat had de fokker moeten en kunnen weten maar toch... ik zelf ook.

Aan de andere kant, waar ligt de grens? Wanneer kun je er van op aan dat het paard gewoon goed is. Moet je bloed afnemen, of andere middelen in zetten om meer "zekerheid" te kopen?

TaanStippel

Re: Paard met ocd en artrose. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:49

Brainless schreef:
Als je een paard via een handelaar koopt, heb je 6 maanden "garantie".
De bewijslast ligt dan ook, tijdens die 6 maanden, bij de handelaar.
Hij moet bewijzen dat het paard nog geen atrose en OCD had bij verkoop. Na die 6 maanden ligt de bewijslast bij de koper en dan wordt het een stuk moeilijker.

Dit kun je regelen via je rechtsbijstand en als je die niet hebt moet je even googlen naar een standaard brief waarin je de handelaar in gebreken stelt en eist dat hij het paard terug neemt.

Wettelijk heb je 'maar' 3 maanden die "garantie", geen 6 mits dit specifiek is opgesteld dmv een koopcontract oid.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:27

Volgens mij leest de persoon in kwestie ondertussen mee, maar ze hoort in ieder geval alles ervan. Ik ga denk ik toch maar even regelen dat ze met FloortjeM contact opneemt, dan kan het 1 op 1 afgesproken worden. Ik had haar ook al gezegd dat ze het er niet bij moest laten, gelukkig was zij zelf ook al tot die conclusie gekomen Lachen

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:31

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt en wat de kansen zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:48

het verhaal dat FloortjeM schrijft, is volkomen juist.

De rechtsbijstandsverzekering heeft het waarschijnlijk niet helemaal juist begrepen. Zoals ik het lees (nl dat de koper moet aantonen dat de handelaar het wist op het moment van verkoop), lijkt het dat de rechtsbijstandsverzekering het over dwaling heeft. Dat is als de handelaar haar willens en wetens een ziek paard heeft verkocht. Dat is strafbaar. Ja, dan moet je als gedupeerde met een heel goed verhaal komen en die kans is klein.
Is er misschien een communicatiestoornis met de rechtsbijstand geweest?

Als je ervan uitgaat dat de handelaar het ook niet wist, dan is er sprake van een verborgen gebrek en in dit geval non-conformiteit. Niet strafbaar, kan die man ook niet helpen maar hij moet het paard wel terugnemen, tenzij hij bewijst dat het paard gezond was op het moment van verkoop. De bewijslast ligt idd bij de handelaar dus de koper staat sterk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:06

ik volg dit even.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:24

En is er al meer nieuws?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:07

De eigenaar leest mee, maar ik heb er nog niet iets van gehoord. Zo snel mogelijk krijgen jullie het te horen, als ik iets weet Knipoog
Spreek haar zelf ook niet zo enorm veel, maar zal even weer een keer contact met haar opnemen.

missangy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:24

wow nu lees ik gewoon het zelfde verhaal als wat een vriendin van me ook heeft gehad. zij had eindelijk haar droompaardje pappilion gekocht. ook hij was goedgekeurd en naderhand kwam ze erachter dat hij artrose en ocd had :S zij heeft gelukkig wel het geluk gehad dat ze hem terug genomen hebben. ik zou zeggen heel veel sterkte hiermee... xxx

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:32

FloortjeM zegt is inderdaad 100% waar, maar helaas blijkt dit in de praktijk lang niet altijd zo te gaan. En ook als je een rechtzaak ervan maakt, heb je alsnog kans dat de rechter je in het ongelijk stelt. (En helaas heb ik daar in mijn omgeving ervaringen mee)

Ik hoop eigenlijk dat je onderling nog iets met de handelaar kunt regelen en dat dit een les is voor de volgende aankoop: Altijd klinisch en rontgenologisch laten keuren.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:37

gewoon terug brengen!ze zijn verlpicht hem terug te nemen en het geld voledig weer terug te geven.
Wij hebben ook een pony verplicht weer terug moet nemen wegens Artrose.
Terwijl we geen contract hadden ofzo...

Nonnetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:41

Nieuws

de dierenarts is vorige week weer geweest en het paard mag vanaf nu weer getraind worden ze moet zo veel mogelijk met lange nek lopen,,,,
maar voor de rest mag ze alles ze moet het zelfs ze laat zo weinig zien van haar kreupelheid sinds ze speciaal beslag onder heeft en de dierenarts heeft gezegd dat het in minimale staat was en het paard er rustig om kon lopen.....

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:52

Nonnetjuh schreef:
Nieuws

de dierenarts is vorige week weer geweest en het paard mag vanaf nu weer getraind worden ze moet zo veel mogelijk met lange nek lopen,,,,
maar voor de rest mag ze alles ze moet het zelfs ze laat zo weinig zien van haar kreupelheid sinds ze speciaal beslag onder heeft en de dierenarts heeft gezegd dat het in minimale staat was en het paard er rustig om kon lopen.....

Weet wat je op je hals haalt !!
Als het nog kan kan je beter het paard terug doen naar de vorige eigenaar.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 00:24

Mijn idee was om het paard terug te doen naar de vorige eigenaar, maar de nieuwe eigenaar is er natuurlijk ook al aan gehecht. Misschien is de vorige eigenaar wel zo persoon dat die het paard dan gewoon weer voor de volle mep doorverkoopt of naar de slacht brengt. Twee dingen die de nieuwe eigenaar absoluut niet wil!

Mijn idee: Met de vorige eigenaar bespreken om het volledige aankoopbedrag terug te krijgen en hem dan vervolgens kopen voor de slachtprijs. Ben dan natuurlijk wel benieuwd wat dan de slachtprijs zou kunnen zijn, zag namelijk laatst weer iets dat de prijzen gedaald zijn?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:37

De echte slachtprijs ligt voor zo'n paard op ongeveer 275,- euro.

Maar "de slachtprijs" is voor handelaren of particulieren die een paard verkopen , niet aan de slager, maar aan een "redder" aanzienlijk hoger dan de werkelijke slachtprijs. Rond de 800 a 1000 euro.

Dus kopen voor de officiele slachtprijs zal niet gebeuren.
Als het dier echt pijn heeft, is de slacht nog niet eens zo'n onmenselijke keuze hoor..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:47

helaas even heel nuchter bekeken........ paard gekocht, paard niet goed....... handelaar wil hem niet terugnemen. gaat dan een rechtzaak worden....... met alle bijkomende kosten, paard heeft al veel gekost en heeft nu pijn.

Ik persoonlijk zou mijn verlies nemen en het paard af laten maken en het hele voorval zien als een hele dure leerschool

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:34

Nee nee! De Atrose en de ocd zijn nog in een beginnend stadia, het paard kan er nog prima om lopen. Maar het is wel vastgesteld en een echte zekerheid van 'je kan nog 10 jaar van hem genieten, eer dat ie een keer pijn gaat hebben' is niet aanwezig.
Het paard heeft dus nog geen pijn!