[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:30

Nou na 3 jaar treinen ben ik overgestapt (toepasselijk toch?) op de auto.

Elke zoveel weken m'n fiets gesloopt of "geleend" door iemand..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:56

palousa_boy schreef:
Nou na 3 jaar treinen ben ik overgestapt (toepasselijk toch?) op de auto.

Elke zoveel weken m'n fiets gesloopt of "geleend" door iemand..

Ik heb een zeer praktisch vouwfietsje: www.brompton.com gaat gewoon onder bank.

Rex_Rolfo schreef:
Kan je ook prima je paard in meenemen hoor :)

Zou mijn huidige paard gewoon doen. Wordt ie niet warm of koud van. NS denkt daar waarschijnlijk anders over maar die zijn ook niet meer gewend om vee te vervoeren (hebben ze de spullen niet eens meer voor).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:42

ikke schreef:
NS .. zijn ook niet meer gewend om vee te vervoeren

Nu je het zegt, je hoort inderdaad een stuk minder van voetbalhooligans die hele treinstellen slopen }:0

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:53

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
NS .. zijn ook niet meer gewend om vee te vervoeren

Nu je het zegt, je hoort inderdaad een stuk minder van voetbalhooligans die hele treinstellen slopen }:0

_O- _O-

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:32

ikke schreef:
Twee opties:
- Een jongere Patrol met een dikke 6-pitter (zuipt minder)
- Kleine auto erbij oor het dagelijkse werk en de Patrol voor het serieuzere werk houden.

Om antwoord te geven op je feitelijke antwoord: Nee er bestaan geen zuinige auto's die 2500+kg aan de haak mogen hebben.

Vanaf eind 2000 zijn het alleen nog vierpitters. Zespitters waren ook niet heillig, gescheurde koppen. En gewoon te weinig vermogen. Wel wat zuiniger idd. Eind 2004 zijn het common rail motoren geworden, zijn een stukje zuiniger en rijden een stuk fijner als de oude 4 cilinder pd motoren. Eerste serie heeft wel problemen gehad met niet goed gemonteerde oliepomp.

Ik zou ook voor de tweede optie gaan.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:25

Bedankt iedereen voor jullie visie. Ik ga alles even laten bezinken en er nog eens goed over nadenken.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:00

Ik heb op dit moment een Landrover Discovery uit 2000 op grijs kenteken, ik wil naar dubbele cabine met grijs kenteken en liever geen bus, ik heb niet zulke goede ervaringen met een Vito en nat gras.
Nu wil ik graag gaan kijken voor een pick-up, Dodge ram 1500 of Chevrolet silverado of een Ford F150 en dan een 4x4 uitvoering, maar de meeste zijn op LPG.
Zijn er mensen met zo'n soort auto en een tweepaaardstrailer, met vaak 2 paarden erop.
Er is mij door iemand verteld dat het door de LPG te heet wordt in de moter als hij zwaar moet trekken, het gaat dan wel om de oudere modellen tot 1999, dit voor de bijtelling.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:21

happyfell schreef:
Ik heb op dit moment een Landrover Discovery uit 2000 op grijs kenteken, ik wil naar dubbele cabine met grijs kenteken en liever geen bus, ik heb niet zulke goede ervaringen met een Vito en nat gras.
Nu wil ik graag gaan kijken voor een pick-up, Dodge ram 1500 of Chevrolet silverado of een Ford F150 en dan een 4x4 uitvoering, maar de meeste zijn op LPG.
Zijn er mensen met zo'n soort auto en een tweepaaardstrailer, met vaak 2 paarden erop.
Er is mij door iemand verteld dat het door de LPG te heet wordt in de moter als hij zwaar moet trekken, het gaat dan wel om de oudere modellen tot 1999, dit voor de bijtelling.

Ik heb nooit problemen gehad met LPG, ook niet met twee ton aan de haak (Disco I, 1990 V8). Voorwaarde is wel dat de installatie goed afgesteld wordt en daar zit 'm de crux. Nogal wat installaties zijn gewoon slecht/onkundig afgesteld.

Je zou een Defender 130 kunnen overwegen, 300tdi of td5, als je een '99-er kunt vinden. Is wel een behoorlijk slagschip om mee te rijden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:23

Haha, dat lijkt me geen bezwaar, Ikke! De genoemde (Amerikaanse) auto's doen daar niet voor onder, qua afmetingen!

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:00

Ik wil liever geen landrover meer, de grootte maakt niet zoveel uit, maar mijn zoektocht gaat gewoon verder, ergens staat de auto die bij mij past.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:28

happyfell schreef:
Ik wil liever geen landrover meer, de grootte maakt niet zoveel uit, maar mijn zoektocht gaat gewoon verder, ergens staat de auto die bij mij past.

Oh, gezien waar je woont durf ik bijna niet te vragen waar je 'm in onderhoud hebt/had......

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:05

Hier ook alleen maar goeie ervaringen met Amerikanen op LPG.
Ook met een Rocky met een zeer oude installatie (lees zelf het knopje omzetten) was zwaar trekken geen enkel probleem.
Goed afstellen lijkt me logisch, maar dat geldt voor elk onderdeel van de auto, wil je er optimaal profijt van hebben.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:50

We hebben hem in ieder geval niet in Coevorden in onderhoud, al onze auto's gaan naar iemand in de buurt.

Maar ik was door iemand erg in de war gemaakt over een Ram op lpg, die 2x keer zijn motor opgeblazen had ( kan natuurlijk ook aan zijn rijstijl liggen), dus ik werd een beetje wantrouwig, maar op diesel zijn ze er bijna niet en daarom mijn vraag, ik ben in ieder geval al een beetje gerustgesteld, waarschijnlijk toch kijken voor een lpg, ik heb ook geen haast.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:35

Happyfell, ik heb ook een Dodge Ram 1500 op LPG en nooit problemen met trekken. Natuurlijk kan het aan de rijstijl liggen ;-)
Het verbruik stijgt wel naar 25 liter op 100 km maar tja, je voelt niet dat er iets achter hangt.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:15

Wij (althans mijn vriend) hadden ook een dodge ram op LPG was echt een top ding, trok als een jekko!
Auto is inmiddels vervangen voor een busje (dodge was alweer 8 jaar oud) Ford Transit uit 2014 trekt mijn 2 paards trailers ook super :j

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:35

Hier is de Dodge dit jaar ook alweer 8 jaar oud. Ben zo tevreden dat er over twee jaar het nieuwe model op de stoep staat hoop ik :j Nog ff sparen hoor haha
Maar ik hoef niets anders meer als het aan mij zou liggen! Zelfs in het modderige land een heerlijke trek auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:38

BertBaley schreef:
Wij (althans mijn vriend) hadden ook een dodge ram op LPG was echt een top ding, trok als een jekko!
Auto is inmiddels vervangen voor een busje (dodge was alweer 8 jaar oud) Ford Transit uit 2014 trekt mijn 2 paards trailers ook super :j

Joh, AL 8 jaar? _O- Sorry, maar wordt ik dus echt niet warm of koud van.

Transit is niks mis mee, hoor; meerdermalen voor de trailer gehad, doet het prima. Wel even opletten dat ie genoeg mag trekken, daar zit verschil in bij de verschillende uitvoeringen.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:43

Bedrijf ging failliet en de prijs waarvoor die wegging was het niet waard vandaar ;)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:44

Popke schreef:
Hier is de Dodge dit jaar ook alweer 8 jaar oud. Ben zo tevreden dat er over twee jaar het nieuwe model op de stoep staat hoop ik :j Nog ff sparen hoor haha
Maar ik hoef niets anders meer als het aan mij zou liggen! Zelfs in het modderige land een heerlijke trek auto.

Nieuwe model is zooooooooooooooooo <3 <3 <3 moeders beste vriendin heeft er een.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:56

Hey allemaal! Wij zijn ook op zoek naar een auto voor voor de trailer.

Onze trailer weegt 650 en paard ruim genomen 550. Dat is in totaal 1200 kilo.

Nou is mijn oog gevallen op een Volkswagen Caddy. Is een 1.9 TDI met vierwiel aandrijving. Weegt zelf 1450 en mag 1500 kilo trekken.

Wat vinden jullie er van? Ik twijfel, omdat ik de Caddy zelf niet zo'n grote auto vind...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:59

xMercury schreef:

Nou is mijn oog gevallen op een Volkswagen Caddy. Is een 1.9 TDI met vierwiel aandrijving. Weegt zelf 1450 en mag 1500 kilo trekken.

Wat vinden jullie er van? Ik twijfel, omdat ik de Caddy zelf niet zo'n grote auto vind...

Welk type 4x4?
Tja, een Freebee I weegt ook zoiets en mag twee ton aan de haak hebben. Dat kan ie prima, volgens diverse bezitters van zo'n gebakje.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:01

ikke schreef:
xMercury schreef:

Welk type 4x4?
Tja, een Freebee I weegt ook zoiets en mag twee ton aan de haak hebben. Dat kan ie prima, volgens diverse bezitters van zo'n gebakje.

Wat bedoel je precies met welk type 4x4? :o Hij is uit 2009, een TDI 1.9 4motion.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:33

Ik vind de nieuwe dodges helemaal niks.
Maar ben helemaal verliefd op de nieuwe raptor, vooral die van 2016 is heerlijk. Maar die van 2015 mag ook zonder strikje!

Mercury, ik zal het wel niet helemaal technische correct uitleggen maar je hebt verschillende 4x4.
Sommige zijn permanent 4x4, dat is vaak zo bij meer luxe/stadswagens of wat meer sportmodellen.
Maar je heb ook een offroad 4x4, daarmee kan je dus niet gewoon op de weg rijden, maar die dient voor het veld.
Dan heb je ook nog een lock systeem, daarmee mag je dus niet draaien, enkel rechtdoor rijden.

Verschil zit hem in het wel of niet blokkeren van het differentieel.

Mijn allereerste auto kon ik binnenin op 4x4 zetten, dan ging die wel op 4 wielen trekken, maar ik moest handmatig het differentieel verzetten om bijvoorbeeld in de modder echt voordeel te hebben.

Maar ikke gaat dat veel duidelijker,beter en juister (kunnen) omschrijven ;-)

of je kan hier kijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vierwielaandrijving

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:23

Kirrr schreef:
Maar ikke gaat dat veel duidelijker,beter en juister (kunnen) omschrijven ;-)

of je kan hier kijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vierwielaandrijving

Nou, vooruit dan, zal ik een poging doen.

Er zijn grofweg drie soorten 4x4 aandrijving.

"vaste" 4x4: uitvoering alleen geschikt voor zand of andere, losse ondergrond.
Geen tussendifferentieel; gebruik op de harde weg geeft relatief veel bandenslijtage en in extreme gevallen schade aan de aandrijving.
Dit type 4x4 is schakelbaar, meestal herkenbaar aan de keuzes 2H, 4H, N, 4L op de extra pook.

Permanente 4x4 met tussendifferentieel: DE 4x4-versie (vind ik dan :D ) en gebruikt in vrijwel alle grote 4x4's. De keuze is H, N, L als er een extra pook is voor de tussenbak.

Permanente 4x4 met haldex/visco koppeling: de uitvoering die in de kleinere 4x4's en op veel personenauto's-met-4x4 zit. Je hebt dan aandrijving op (meestal) de voorwielen en als daar grip verloren dreigt te gaan, komen de achterwielen bij. Deze auto's hebben geen tussenbak en (dus) ook geen extra pook.

Dit is een hoofdlijn; ik ken op alle beschreven versies de nodige uitzonderingen maar dat zijn dan combi's van bovengenoemde systemen. Zoals de oude Pinda 4x4 die geen tussenbak en ook geen tussendifferentieel heeft; haldex blokkering op het tussendiff in de laatste series Range Rovers (1989 - 1995 automaten, borg warner tussenbak) en zo zijn er nog wel bosjes types te vinden die een of andere combi van genoemde systemen heeft.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:36

Ok vraagje. Lees al tijdje mee maar kan ook niks terug vinden.
Wat vinden jullie van een ford explorer 4.0 6v van 2000.