Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dushishoeve schreef:Wij hebben een Mercedes ML320. ...
Welk rijbewijs heb ik hiervoor nodig en waarom ?
dushishoeve schreef:Vraagje ...
Wij hebben een Mercedes ML320. Trekvermogen 2650 kg. Gewicht auto 2055 kg. Gewicht trailer (2 paards + oplegger voor menkar ) 650 kg. Paard weegt 512 kg en kar 225 kg.
Dan zit je dus in totaal met auto trailer 1 paard en kar op een gewicht van 3442 kg.
Welk rijbewijs heb ik hiervoor nodig en waarom ?
Elfie schreef:Ik heb ook een vraag voor de kenners hier...
Momenteel ben ik in het bezit van een Nissan Patrol 3.0 van 14 jaar oud met daarachter een Ifor Williams HB506 trailer. Deze auto verbruikt echter zowel met als zonder trailer een heleboel diesel.
Momenteel is er nog geen probleem, maar ik werk in Antwerpen en vanaf volgend jaar mag mijn auto de stad niet meer in...
Dus ik zoek een oplossing, ik zoek een (niet te oude en vooral zuinigere) auto die voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt gaat worden en 20-30 keer per jaar met de Ifor trailer. Meestal geladen met 1 paard, heel zelden met beide paarden (een paard van 420 kg en een van 520 kg). Ik ben in het bezit van een BE rijbewijs.
Ik wil wel veilig op pad kunnen dus liever geen combinatie die op het randje is. Dit aangezien we ook regelmatig weekendjes/trektochten in de Ardennen/Duitsland/... doen.
Bestaat zoiets überhaupt? Een auto die iet of wat zuinig is en ook voldoende kan trekken?
Zelf dacht ik in de richting van een camionette (bvb. VW Caravelle) maar ik vrees dat die ook het nodige verbruiken...
Alvast bedankt!
Rex_Rolfo schreef:In NL is het probleem met een dikke wagen dat ie flink aan de belasting kost ook als ie stil staat. Gezien jullie regeling van 127 euro per jaar plus nog wat verzekeringsgeld is aanhouden van de Patrol zo gek nog niet, zeker niet als het technisch een goede wagen is. Dan een kleinere -afhankelijk van wat je rijdt- Aygo / Polo achtige auto erbij voor het dagelijkse werk. Rijdt en parkeert in de stad waarschijnlijk ook wat makkelijker dan een busje / camionette
Ik stopte mijn L608D ook in elke gewone parkeerplek. Voorwaarde was dat z'n kont over moest kunnen steken.Tobbes schreef:Vergeet ook niet de afschrijving en onderhoudskosten van ze 2de auto.
Uiteindelijk besparing wordt dan;
Minder brandstof kosten - wegen belasting 2de auto, - verzekering 2de auto - onderhoudskosten 2de auto - afschrijving 2de auto.
Ik denk dat uiteindelijk besparing toch weer wat tegenvalt waardoor je moet afvragen of dan nog wel moeite waard is voor die paar honderd euro. Maar is ook afhankelijk van hoe veel je rijdt en hoe erg die Patrol zuipt.
dat was al 100 liter. Daar kwam het weekend nog bij waar ik ook niet echt schroomde om "even" naar Duitsland te rijden = weer 2keer tanken.
palousa_boy schreef:€150 benzine valt nog mee. Toen ik nog woon/werk deed met de freebeedat was al 100 liter. Daar kwam het weekend nog bij waar ik ook niet echt schroomde om "even" naar Duitsland te rijden = weer 2keer tanken.
Maar het was een lekkere auto.
Goede auto's kosten helaas geld. Het zijn net paarden