[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:05

Hier ook een hele tevreden subaru rijder. Forrester 2.0. Trekt bij het stoplicht menig golf petje eruit en beresterk met de trailer erachter. Hij is van 2004 maar nog geen gek onderhoud aan geweest.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:59

Vraagje ...

Wij hebben een Mercedes ML320. Trekvermogen 2650 kg. Gewicht auto 2055 kg. Gewicht trailer (2 paards + oplegger voor menkar ) 650 kg. Paard weegt 512 kg en kar 225 kg.
Dan zit je dus in totaal met auto trailer 1 paard en kar op een gewicht van 3442 kg.

Welk rijbewijs heb ik hiervoor nodig en waarom ?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:01

BE omdat je met feitelijke gewichten rekent.
Wanneer je onder die 3500 wilt blijven met de optelsom, dien je te rekenen met TMM (ledig gewicht + laadvermogen). Dan kom je in jullie geval boven de 3500 en heb je alsnog BE nodig.

cissy

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:05

BE omdat je voor het rijbewijs met MTM moet rekenen en niet met de werkelijke gewichten. Je rekent nu met wat de trailer werkelijk weegt en je moet rekenen met wat hij mag wegen in totaal. 2 paards is per defenitie altijd BE of je moet er leeg mee willen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:28

Dushishoeve, je vergeet al zo wie zo al laad vermogen van je auto. De auto weegt 2055 kg, maar dat is zonder passagiers, reserve wiel en brandstof.
Trailer btw ook. Weegt 650kg zonder stangen, reserve wiel en koetsopbouw

Daarnaast gaat bij B om gewichten + maximaal laadvermogen. Maar dat zou je op kunnen lossen door laadvermogen omlaag te laten zetten (kost is 80 euro per voertuig). Maar voor je dat doet zal als jou was eerste keer over weegbrug rijden. Want rijden met overbelading moet je ook niet willen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:06

dushishoeve schreef:
Wij hebben een Mercedes ML320. ...

BE. Want toegestane massa van alleen de auto ligt rond de 2650 kg (is model '98-'01 gezien wat ie mag trekken?). Voor alleen B moet zoals gezegd de toegestane maximale massa van auto + aanhanger onder de 3500 kg blijven. Hou je dus 850 kg over voor trailer.

Aangezien een tweepaards met oplegger menkar leeg al zoveel zal wegen gaat dat dus niet. Je kunt wel de trailer laten terugkeuren, maar dan kan je er nog geen suikerklontje mee vervoeren.

Zoals cissy terecht zegt, bij een tweepaards trailer is eigenlijk per definitie E achter B nodig. Punt.

Er zijn vast met kunst en vliegwerk uitzonderingen te bedenken, maar dan kom je al snel bij een auto die zelf een lage toegestane massa heeft, die mag niet zoveel trekken dus hooguit geschikt om de lege trailer te verplaatsen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:13

dushishoeve schreef:
Vraagje ...

Wij hebben een Mercedes ML320. Trekvermogen 2650 kg. Gewicht auto 2055 kg. Gewicht trailer (2 paards + oplegger voor menkar ) 650 kg. Paard weegt 512 kg en kar 225 kg.
Dan zit je dus in totaal met auto trailer 1 paard en kar op een gewicht van 3442 kg.

BE-rijbewijs, simpelweg omdat je met een 2-paards rijdt en die staan voor 2000kg op kenteken. Kan niet bommen wat het laadvermogen van de ML is, je gaat over de 3500kg TMM van de gehele combi en dan is BE rijbewijs verplicht. Art 15 reglement rijbewijzen, kijk even in de FAQ voor de link naar de originele wettekst van de overheid.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:15

Bedankt voor de info allemaal !
De auto mag 2650 kg trekken .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:25

dushishoeve schreef:
De auto mag 2650 kg trekken .

Da's heel mooi maar voor de vraag of je E achter B nodig hebt is dat niet van belang ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:28

De auto mag genoeg trekken maar je moet toch echt BE hebben met deze combi. Je moet altijd eerst kijken of je het juiste rijbewijs bij de combi hebt en dan of de trekauto ook wel de boel mag slepen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:18

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen dan maar even een rijschool bellen !

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:05

Ik heb ook een vraag voor de kenners hier...

Momenteel ben ik in het bezit van een Nissan Patrol 3.0 van 14 jaar oud met daarachter een Ifor Williams HB506 trailer. Deze auto verbruikt echter zowel met als zonder trailer een heleboel diesel.

Momenteel is er nog geen probleem, maar ik werk in Antwerpen en vanaf volgend jaar mag mijn auto de stad niet meer in...

Dus ik zoek een oplossing, ik zoek een (niet te oude en vooral zuinigere) auto die voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt gaat worden en 20-30 keer per jaar met de Ifor trailer. Meestal geladen met 1 paard, heel zelden met beide paarden (een paard van 420 kg en een van 520 kg). Ik ben in het bezit van een BE rijbewijs.

Ik wil wel veilig op pad kunnen dus liever geen combinatie die op het randje is. Dit aangezien we ook regelmatig weekendjes/trektochten in de Ardennen/Duitsland/... doen.

Bestaat zoiets überhaupt? Een auto die iet of wat zuinig is en ook voldoende kan trekken?
Zelf dacht ik in de richting van een camionette (bvb. VW Caravelle) maar ik vrees dat die ook het nodige verbruiken...

Alvast bedankt!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:09

Een auto die zuinig moet zijn kan vaak niet veel trekken ...
Onze Mercedes zuipt zeer veel ... maar dat is ook nog een benzine ...zodra wij op pad gaan met 2 paarden en een menwagen op de trailer kan je na een ritje van 1.5 uur je auto weer tanken ... ik denk dat je maar weinig zuinige auto's h3bt die een 2 paards trailer kunnen trekken .. dan ga je al naar een transporter busje maar die is mega duur in de wegenbelasting

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:29

Bedankt voor je reactie Dunishoeve.

Mijn Patrol verbruikt niet zóveel, ik kan gerust 6 uur rijden, geladen met 1 paard, zonder te moeten tanken. Met 2 paarden doe ik enkel korte afstanden.

Ik woon in België dus hier is een andere regeling qua wegenbelasting. Mijn Patrol is lichte vracht en zo een Transporter en Caravelle vallen ook onder de lichte vracht regeling, waardoor de wegentaks heel laag is (ongeveer 127 euro per jaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:39

Ik denk zelf dat midden klasse sedan personen met zelfde motor toch wel wat zuinger is voor woonwerk verkeer doordat ze wat gestroomlijnder zijn en door hebben van 2 wiel aandrijf in plaats van 4.

Mijn Volvo S40 van 2001 doet zonder trailer 1/14,5 . Maar die mag maar 1400kg trekken.
Ook heb keer S60 gereden en mocht 1600kg trekken, geen idee wat die verbruikte.
Ik denk dat je meeste kunt besparen door te gaan voor combi die 1 paard mag trekken en dan voor ene keer dat je 2 mee wilt extra keer heen en weer rijden.
Of anders 2de zuinig auto er bij voor er naast.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:56

Ik zou evt voor kleine zuinige auto erbij gaan.
Na die patrol zal een lichtere trekauto wel erg wennen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:15

Elfie schreef:
Ik heb ook een vraag voor de kenners hier...

Momenteel ben ik in het bezit van een Nissan Patrol 3.0 van 14 jaar oud met daarachter een Ifor Williams HB506 trailer. Deze auto verbruikt echter zowel met als zonder trailer een heleboel diesel.

Momenteel is er nog geen probleem, maar ik werk in Antwerpen en vanaf volgend jaar mag mijn auto de stad niet meer in...

Dus ik zoek een oplossing, ik zoek een (niet te oude en vooral zuinigere) auto die voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt gaat worden en 20-30 keer per jaar met de Ifor trailer. Meestal geladen met 1 paard, heel zelden met beide paarden (een paard van 420 kg en een van 520 kg). Ik ben in het bezit van een BE rijbewijs.

Ik wil wel veilig op pad kunnen dus liever geen combinatie die op het randje is. Dit aangezien we ook regelmatig weekendjes/trektochten in de Ardennen/Duitsland/... doen.

Bestaat zoiets überhaupt? Een auto die iet of wat zuinig is en ook voldoende kan trekken?
Zelf dacht ik in de richting van een camionette (bvb. VW Caravelle) maar ik vrees dat die ook het nodige verbruiken...

Alvast bedankt!

Twee opties:
- Een jongere Patrol met een dikke 6-pitter (zuipt minder)
- Kleine auto erbij oor het dagelijkse werk en de Patrol voor het serieuzere werk houden.

Om antwoord te geven op je feitelijke antwoord: Nee er bestaan geen zuinige auto's die 2500+kg aan de haak mogen hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:12

In NL is het probleem met een dikke wagen dat ie flink aan de belasting kost ook als ie stil staat. Gezien jullie regeling van 127 euro per jaar plus nog wat verzekeringsgeld is aanhouden van de Patrol zo gek nog niet, zeker niet als het technisch een goede wagen is. Dan een kleinere -afhankelijk van wat je rijdt- Aygo / Polo achtige auto erbij voor het dagelijkse werk. Rijdt en parkeert in de stad waarschijnlijk ook wat makkelijker dan een busje / camionette

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:16

Rex_Rolfo schreef:
In NL is het probleem met een dikke wagen dat ie flink aan de belasting kost ook als ie stil staat. Gezien jullie regeling van 127 euro per jaar plus nog wat verzekeringsgeld is aanhouden van de Patrol zo gek nog niet, zeker niet als het technisch een goede wagen is. Dan een kleinere -afhankelijk van wat je rijdt- Aygo / Polo achtige auto erbij voor het dagelijkse werk. Rijdt en parkeert in de stad waarschijnlijk ook wat makkelijker dan een busje / camionette

Dat is ook maar wat je gewend bent }:) Ik stopte mijn L608D ook in elke gewone parkeerplek. Voorwaarde was dat z'n kont over moest kunnen steken.

Maar als je voor woon-werk uit de voeten kunt met een veredeld koekblik, is een verder goede Patrol aanhouden waarschijnlijk goedkoper dan een compromis zoeken in iets wat het aan beide kanten niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:34

Vergeet ook niet de afschrijving en onderhoudskosten van ze 2de auto.
Uiteindelijk besparing wordt dan;
Minder brandstof kosten - wegen belasting 2de auto, - verzekering 2de auto - onderhoudskosten 2de auto - afschrijving 2de auto.
Ik denk dat uiteindelijk besparing toch weer wat tegenvalt waardoor je moet afvragen of dan nog wel moeite waard is voor die paar honderd euro. Maar is ook afhankelijk van hoe veel je rijdt en hoe erg die Patrol zuipt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:43

Tobbes schreef:
Vergeet ook niet de afschrijving en onderhoudskosten van ze 2de auto.
Uiteindelijk besparing wordt dan;
Minder brandstof kosten - wegen belasting 2de auto, - verzekering 2de auto - onderhoudskosten 2de auto - afschrijving 2de auto.
Ik denk dat uiteindelijk besparing toch weer wat tegenvalt waardoor je moet afvragen of dan nog wel moeite waard is voor die paar honderd euro. Maar is ook afhankelijk van hoe veel je rijdt en hoe erg die Patrol zuipt.

Als ik kijk dat de Range fluitend voor 100 - 150 euro per maand aan benzine erdoor joeg; dat kost de Pinda niet om op de weg te houden.........

De besparing is dan keihard de kosten voor de aankoop van die nieuwere Patrol

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:30

Uiteindelijk is het aan Elfie om te kijken wat in haar situatie het beste past rekening houdend met
- hoeveel km w/w per jaar?
- ruime parking of krappe parkeergarage?
- is de Patrol top of toch wel aan vervanging toe?
- persoonlijke voorkeur

Duur grapje zal het sowieso wel blijven, maar ja, dat is niets nieuws als het over paarden gaat ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:50

€150 benzine valt nog mee. Toen ik nog woon/werk deed met de freebee |o dat was al 100 liter. Daar kwam het weekend nog bij waar ik ook niet echt schroomde om "even" naar Duitsland te rijden = weer 2keer tanken.
Maar het was een lekkere auto.

Goede auto's kosten helaas geld. Het zijn net paarden ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:58

palousa_boy schreef:
€150 benzine valt nog mee. Toen ik nog woon/werk deed met de freebee |o dat was al 100 liter. Daar kwam het weekend nog bij waar ik ook niet echt schroomde om "even" naar Duitsland te rijden = weer 2keer tanken.
Maar het was een lekkere auto.

Goede auto's kosten helaas geld. Het zijn net paarden ;)

Ehm, ik doe 0,0 aan woon-werk-verkeer. Dat doe ik met de trein.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:15

Kan je ook prima je paard in meenemen hoor :)