[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:55

4x4 kan een handig hulpmiddel zijn, maar is op zichzelf niet zaligmakend. Het is de combi van 4x4 met geschikte banden die de truc doet. Ik zie zeer regelmatig van die PC Hooft-trekkers met banden eronder die op een circuit niet zouden misstaan, maar waar je eenmaal van de verharde weg af echt helemaal niets aan hebt. Grip is de crux, dus als je op een modderig concoursveld iets te melden wilt hebben met je vierwielaandrijving, moeten er toch minimaal AT's om je velgen liggen.

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:10

Eirikur schreef:
4x4 kan een handig hulpmiddel zijn, maar is op zichzelf niet zaligmakend. Het is de combi van 4x4 met geschikte banden die de truc doet. Ik zie zeer regelmatig van die PC Hooft-trekkers met banden eronder die op een circuit niet zouden misstaan, maar waar je eenmaal van de verharde weg af echt helemaal niets aan hebt. Grip is de crux, dus als je op een modderig concoursveld iets te melden wilt hebben met je vierwielaandrijving, moeten er toch minimaal AT's om je velgen liggen.

Leg dan eens uit: waarom komt een Series Land Rover op MT-banden, met ervaren chauffeur en juiste voorbereidingen niet tegen de helling op (moest drie keer opnieuw aanrijden) en loopt mijn Range Rover, op wegbanden, normale bandenspanning (2.8 bar) en niet zo bijster veel vlieguren wel in een keer naar boven?

En dan nog zoiets: ook op een gewone weg, onder droge omstandigheden, heeft 4x4 toegevoegde waarde. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg harder de bocht door dan met een tweewiel aangedreven bak.

Ik zeg nu niet dat je dat ook maar moet doen, maar je marges om de boel in het gareel te houden zijn gewoon groter.

cissy schreef:
Ik wil niet zo zeer blubberen met eigen auto maar wel leren wat de 4x4 doet en wat je wanneer wel en niet moet doen. Just in case ik in de situatie kom/zit dat de boel vaststaat in de blub.

Als de boel vast staat, ben je al te laat, dan helpt 4x4 je ook niet echt verder. Voor die gevallen heb je een lier aan boord.
Het gaat er nu juist om dat je met die 4x4 aan het rollen kunt blijven waar een 4x2 er de brui aan geeft.
Het is wel zo dat je op nat terrein met een 4x4 gemakkelijker weg komt dan met een 4x2, mits je die extra aandrijving ook goed inzet.

Elementaire dingen kan ik je wel bijbrengen en er zijn hier ook wel wat legale zandwegen om te oefenen. Wat voor auto had jij ook alweer?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:17

ikke schreef:
Leg dan eens uit: waarom komt een Series Land Rover op MT-banden, met ervaren chauffeur en juiste voorbereidingen niet tegen de helling op (moest drie keer opnieuw aanrijden) en loopt mijn Range Rover, op wegbanden, normale bandenspanning (2.8 bar) en niet zo bijster veel vlieguren wel in een keer naar boven?

Weet ik veel? Omdat jij de electronische tractiecontrole aan had staan, die nog niet bestond toen de Series in produktie was?

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:23

Eirikur schreef:
ikke schreef:
Leg dan eens uit: waarom komt een Series Land Rover op MT-banden, met ervaren chauffeur en juiste voorbereidingen niet tegen de helling op (moest drie keer opnieuw aanrijden) en loopt mijn Range Rover, op wegbanden, normale bandenspanning (2.8 bar) en niet zo bijster veel vlieguren wel in een keer naar boven?

Weet ik veel? Omdat jij de electronische tractiecontrole aan had staan, die nog niet bestond toen de Series in produktie was?

Ehm, mijn Range is een classic, die heeft bij de gratie van het feit dat het een NAS is, nog net ABS erop zitten. De rest bestond in 1992 ook nog niet echt.
Oh, enne, low gear had ik ook niet erop, bedacht ik me toen ik boven stond.

Maar ik kan je het antwoord wel geven, dat is namelijk heel simpel: koppel.
Mijn Range is wel een V8 automaat (K=1,8) en heeft daarmee ongeveer 4x zoveel koppel als de Series.....

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:38

Denk dat het verschil in voertuiggewicht van een kleine 500 kg/ca 25% (= meer druk = ook meer grip) daarbij ook wel een rolletje speelde?

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:46

Eirikur schreef:
Denk dat het verschil in voertuiggewicht van een kleine 500 kg/ca 25% (= meer druk = ook meer grip) daarbij ook wel een rolletje speelde?

Nee want die series had redelijk wat zooi aan boord waar de Range gewoon z'n kale 2000kg woog.
Waar die Series dan wel op iets bredere banden stond maar wel modderprofiel en de Range op gewone wegbanden (winterbanden / M+S banden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:57

Dan heeft het hebben van een automaat best wel wat voordelen of hoe sta jij daar in?
Ik heb het wel een keer gemerkt dat het een kwestie was enkel rempendaal los, koppel omvormer zijn werkt laten doen en de combinatie kwam rustig in beweging terwijl wanneer je gas gaf de boel in de slip trok en geen mm vooruit kwam.

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:23

Tobbes schreef:
Dan heeft het hebben van een automaat best wel wat voordelen of hoe sta jij daar in?
Ik heb het wel een keer gemerkt dat het een kwestie was enkel rempendaal los, koppel omvormer zijn werkt laten doen en de combinatie kwam rustig in beweging terwijl wanneer je gas gaf de boel in de slip trok en geen mm vooruit kwam.

Ik ben geen voorstander van automaten, maar dat wil niet zeggen dat een automaat geen nut heeft :D

wat jij beschrijft, klopt inderdaad en is een van de grote voordelen.
Bedenk wel dat de koeling van een automaat HET punt van aandacht is bij het trekken van zware aanhangers. Als je die 2-paards aan je auto knoopt, moet je ook niet bang zijn om in te grijpen op de automaat, zodat je met iets meer toeren kunt rijden (de oliepomp wordt aangedreven door de motor; meer toeren = meer olie = meer koeling). Niet overdrijven natuurlijk, maar als je als vuistregel aanhoudt dat je tussen 2800 en 3200 toeren wil rijden tijdens je rit, zit je bij heel veel auto's in het goede bereik, enerzijds qua koeling, anderzijds qua vermogen en koppel. Controleer je autogegevens voor prestatie-overzichten.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:26

AfbeeldingFoto van mijn combi!

palousa_boy

Berichten: 10568
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:24

Wit???? Dat kan echt niet hoor ;)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:20

:D hier wit. Meestal bruin/zwart en wat wit :')

Helaas staan ze bekent om het rotten. Dit is een Engelse body die nog punt gaat was (bodem) maar deuren enz wat carossie. Maar mijn eigen deuren waren nog netjes dus van twee weer 1 auto van gemaakt.
toen was ie grijs met groen en vriendlief had nog BMW wit verf in de garage staan dus de keuze was makkelijk.... En het was dan een mooie combi met witte trailer.....die geler bleek te zijn :') _O-

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:41

tinkersjakie schreef:
:D hier wit. Meestal bruin/zwart en wat wit :')

Helaas staan ze bekent om het rotten. Dit is een Engelse body die nog punt gaat was (bodem) maar deuren enz wat carossie. Maar mijn eigen deuren waren nog netjes dus van twee weer 1 auto van gemaakt.
toen was ie grijs met groen en vriendlief had nog BMW wit verf in de garage staan dus de keuze was makkelijk.... En het was dan een mooie combi met witte trailer.....die geler bleek te zijn :') _O-

En iedereen hier maar enthausiast zijn over trailers met een aluminium bodem.........

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:45

ikke schreef:
tinkersjakie schreef:
:D hier wit. Meestal bruin/zwart en wat wit :')

Helaas staan ze bekent om het rotten. Dit is een Engelse body die nog punt gaat was (bodem) maar deuren enz wat carossie. Maar mijn eigen deuren waren nog netjes dus van twee weer 1 auto van gemaakt.
toen was ie grijs met groen en vriendlief had nog BMW wit verf in de garage staan dus de keuze was makkelijk.... En het was dan een mooie combi met witte trailer.....die geler bleek te zijn :') _O-

En iedereen hier maar enthausiast zijn over trailers met een aluminium bodem.........

Ik gok dat het verhaal over de corrosie betrekking heeft op de Disco, ikke, maar volgens mij snap je dat zelf ook wel, zit je alleen nog in de ontkenningsfase. }>

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:12

Eirikur schreef:
ikke schreef:
En iedereen hier maar enthausiast zijn over trailers met een aluminium bodem.........

Ik gok dat het verhaal over de corrosie betrekking heeft op de Disco, ikke, maar volgens mij snap je dat zelf ook wel, zit je alleen nog in de ontkenningsfase. }>

Ik teken voor je uit waar een Disco wegrot. Maar een alu trailer is precies hetzelfde opgebouwd als een Land Rover........

cissy

Berichten: 20294
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:54

ikke schreef:
cissy schreef:
Ik wil niet zo zeer blubberen met eigen auto maar wel leren wat de 4x4 doet en wat je wanneer wel en niet moet doen. Just in case ik in de situatie kom/zit dat de boel vaststaat in de blub.


Elementaire dingen kan ik je wel bijbrengen en er zijn hier ook wel wat legale zandwegen om te oefenen. Wat voor auto had jij ook alweer?

Lijkt me gezellig, waar woon jij (vast niet om de hoek)
Ik rij een Korando 2.9td

BarbaraNova

Berichten: 4278
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Rockanje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:33

kunnen we niet ergens een dagje georganiseerd gaan blubberen? ga t met mijn suburban achterwiel aangedreven er niet op wagen! Hebben nog een Cadillac srx staan standaard 4 x 4 maar die staat voor de verkoop nu. Had er te weinig zicht mee met de trailer er achter. En de honden passen er niet in hihi

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:59

barbaras schreef:
kunnen we niet ergens een dagje georganiseerd gaan blubberen? ga t met mijn suburban achterwiel aangedreven er niet op wagen! Hebben nog een Cadillac srx staan standaard 4 x 4 maar die staat voor de verkoop nu. Had er te weinig zicht mee met de trailer er achter. En de honden passen er niet in hihi

Nee, dat gaat je in NL niet lukken.

Je hebt in Duitsland wel een lokatie waar je je kunt vermaken met modder. Zoek ik even op, heb de site zo niet paraat.

cissy

Berichten: 20294
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:08

Een bokt blubber meeting, leuk!

BarbaraNova

Berichten: 4278
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:45

ikke schreef:
barbaras schreef:
kunnen we niet ergens een dagje georganiseerd gaan blubberen? ga t met mijn suburban achterwiel aangedreven er niet op wagen! Hebben nog een Cadillac srx staan standaard 4 x 4 maar die staat voor de verkoop nu. Had er te weinig zicht mee met de trailer er achter. En de honden passen er niet in hihi

Nee, dat gaat je in NL niet lukken.

Je hebt in Duitsland wel een lokatie waar je je kunt vermaken met modder. Zoek ik even op, heb de site zo niet paraat.


Ik denk wel dat je kan blubberen hier in nl maar zal eerder met quads worden dan.
T is jammer dat het 4 x4 terrein op de maasvlakte afgesloten is. Was echt zo leuk!

ikke

Berichten: 38781
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:49

barbaras schreef:
ikke schreef:
Nee, dat gaat je in NL niet lukken.

Je hebt in Duitsland wel een lokatie waar je je kunt vermaken met modder. Zoek ik even op, heb de site zo niet paraat.


Ik denk wel dat je kan blubberen hier in nl maar zal eerder met quads worden dan.
T is jammer dat het 4 x4 terrein op de maasvlakte afgesloten is. Was echt zo leuk!

Je kunt in NL wel blubberen maar dan met auto's van het bedrijf waar je dat bespreekt. Met je eigen auto kan alleen via de clubs; prive krijg je echt nergens meer een vergunning los en de rest is illegaal. Die anderhalve openbare zandweg in NL is niet de moeite waard.......

palousa_boy

Berichten: 10568
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:48

Dan ben ik hier weer blij met de paden van de boswerkers, die gebruiken het eens in de 15 jaar ofzo als ze weer een stuk bos kaal komen maken..

Verder zijn er een hoop oude landwegen maar die zijn vaak met een grote 4x4 al niet begaanbaar omdat het te smal is.

Schijnt hier in de buurt ook een officieel terrein te zijn maar daar ben ik nog niet geweest dus toch maar een keer doen.
Maar met m'n blubber 4x4 moet ik ff wachten tot het wat minder warm is :) want de koeling werkt niet helemaal lekker, lamellen van de radiateur zijn aan het dichtroesten.

Naath86
Berichten: 3886
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:43

Of kom een keer naar Drenthe... Een en al routes over zandwegen waar je in de winter erg mooi kan 4x4'en hoor! En is gewoon openbare weg, dus niks geen vergunning nodig!

RonTexel
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:30

Je bent tegenwoordig met de nieuwe auto's bijna verplicht om een 4x4 te nemen. Alle nieuwe auto's hebben gewoonweg te kleine motoren en weinig inhoud om echt zware lasten te trekken. Er gaat niks boven een goede 2 liter benzinemotor met 140 pk. Helaas worden er tegenwoordig weinig auto's aangeboden die dat hebben behalve 4x4

BarbaraNova

Berichten: 4278
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Rockanje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:56

Nieuwe europese autos wel vaak ja, wij zijn meer van de amerikaanse krachtpatsers. Daar kunnen we meestal goed mee weg komen met de paarden of de boten er achter. Hou er dus echt niet van kielekiele te rijden, wil gewoon vermogen hebben om weg te kunnen komen mocht het nodig zijn.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:10

RonTexel schreef:
Je bent tegenwoordig met de nieuwe auto's bijna verplicht om een 4x4 te nemen. Alle nieuwe auto's hebben gewoonweg te kleine motoren en weinig inhoud om echt zware lasten te trekken. Er gaat niks boven een goede 2 liter benzinemotor met 140 pk. Helaas worden er tegenwoordig weinig auto's aangeboden die dat hebben behalve 4x4

Waarom een benzine auto boven een diesel?
Onze 2.0 benzine heeft overigens 240pk :D