ik kom even binnen vallen in dit topic, heb lang niet alles gelezen en veel is als chinees voor mij

hoop dat jullie me toch willen helpen.
Ik heb net twee jaar geleden een nieuwe BMW 1 serie gekocht, ik was dat gezeur met steeds kapotte auto's en mega wegenbelasting (had toen een BMW 530) echt zat dus alle spaarcentjes bij elkaar geschraapt voor een nieuwe kleinere auto. Ik had alles aan huis (paarden, bak, stallen) en mijn vriend een zware bus van het werk dus in de uitzonderlijke gevallen dat we op pad gingen met de paarden gingen we met een gehuurde trailer en zijn bus.
Inmiddels zijn de omstandigheden flink veranderd en is de bak 6 km (door een druk dorp) verderop. Mijn jongste is net ingereden en alleen in het bos rijden is nog niet echt verantwoord. We moeten dus enkele keren per week met de trailer op pad, vaak met twee paarden erop.
Nu betaald mijn vriend vrij veel bijtelling voor zijn bus +- €450.- per maand, en kan ik alleen op pad als hij thuis is. Niet ideaal dus. Zijn er auto's die nog 'leuk' zijn voor erbij, of kunnen we (financieel gezien) beter de bus van mijn vriend aanhouden of mijn auto weg doen en daar iets anders voor aanschaffen (heeft niet mijn voorkeur, zo'n nieuwe auto schrijft flink af in de eerste jaren).
Ik ben zelf erg fan van oude range rovers (hadden mijn ouders vroeger) maar ik heb echt geen flauw idee wat ze kosten aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Misschien zijn er ook wel veel betere opties.
Ps: voor een auto erbij zal het budget niet mega zijn, zo'n €8.000.