[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:05

Gloa schreef:
sflj schreef:
Maar PAlousa boy, wat is er dan mis met altijd 4 wielen aangedreven hebben? Dus ook op de weg?

Volgens mij heeft dat iets met het type differentieel temaken. Sommige wagens hebben een beetje losse grond en/of slip mogelijkheid nodig om de krachten in het diff weg te laten vloeien.

@Palousa_boy; zit er geen verschil tusen 4x4 in hi-gearing en 4x4 in low-gearing? Die laatste moet je namelijk absoluut niet gebruiken op het asfalt en de eerste kan wel bij de meeste auto's.

Ahhh zie Ikke's reactie. De afwezigheid van een diff dus :)*

Ik kan met mijn Range Rover altijd en overal in hi en low rijden. Je hebt een tussendiff of je hebt dat niet; de rest is niet relevant.

palousa_boy

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:38

Ook zonder permanente 4x4 op de weg heb ik met zwaardere vracht achter m'n auto ook voorkeur hoor ;)

Doet met trouwens denken aan een jaar geleden dat ik met een rav4 bijna van de weg gereden werd omdat er iemand rechts wilde inhalen en dan nog ff snel tussen de vrachtwagen die ik aan het inhalen was en mij door wilde glippen. Met 2 ton aan de haak kon ik prima remmen, maar een halve tel later kreeg ik die 2 ton in m'n rug dus schampte die idioot alsnog.
En dan hard gas geven die held -O- en mij met de schade laten zitten.

Moraal van het verhaal, je kunt zelf nog zo goed opletten wat er voor je gebeurt maar vanuit een andere hoek komen soms nare verrassingen.
En stem de auto af op de lading die je vervoerd ;) randjes werk (aaaaajoh dat kan wel) gaat vaak goed, maar het kan ook vreselijk fout gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:13

palousa_boy schreef:
En stem de auto af op de lading die je vervoerd ;) randjes werk (aaaaajoh dat kan wel) gaat vaak goed, maar het kan ook vreselijk fout gaan.

Precies dit :j . Met een net net combi ben je overgeleverd aan de goedheid van je medeweggebruikers terwijl je met een beetje zwaardere auto met meer vermogen zelf veel meer kan doen in moeilijke situaties.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:51

Zijn er cursussen waar je leert om te gaan met 4x4 en wanneer je hi en low gearing moet/kan gebruiken?
(Rij nu ook in zo'n bakbeest maar geen ervaring met het echte blubberwerk)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:06

cissy schreef:
Zijn er cursussen waar je leert om te gaan met 4x4 en wanneer je hi en low gearing moet/kan gebruiken?
(Rij nu ook in zo'n bakbeest maar geen ervaring met het echte blubberwerk)

Beetje Googlen, er zijn bosjes cursussen te vinden om wegwijs te worden in de wereld van het modderworstelen-met-een-4x4.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:32

Gooi voor je met je eigen auto gaat hobby'en wel een fatsoenlijke lier op de bumper :D vast is vast en dan kom je echt niet weg zonder lier of hulp van anderen.
(helaas ervaring mee)
Maar een lier goed gebruiken is ook een sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:42

Of neem op zn minst een schep en wat planken mee. Sterke kerel erbij is ook een aanrader <<) :))

Mooiste zou zijn als je kan gaan baggeren met je eigen wagen en een instructeur ernaast. Dan leer je meteen wat jouw auto wel en niet kan en waar de grenzen liggen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:47

Zeg dat tegen een man _O-

Natuurlijk eerst zelf proberen :+
Vervolgens muurvast staan, motor naar de toekl etc etc, maar ik heb me wel vermaakt :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 06:23

palousa_boy schreef:
Zeg dat tegen een man _O-

Natuurlijk eerst zelf proberen :+
Vervolgens muurvast staan, motor naar de toekl etc etc, maar ik heb me wel vermaakt :D

Gewoon eerst nadenken voordat je wat doet?
Poos meelopen bij zo'n modderworstelclub leer je ook een hoop van, en dan nog: waar mijn collega Land Rover rijder drie keer moest aanzetten om boven te komen (op modderbanden, geprepareerde auto) reed mijn uberstandaard M+S geschoeide Range Rover gewoon zonder morren naar boven. Ik had niet eens mijn banden af laten lopen en ook geen low gear ingelegd..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:27

Vervolgens heb ik met mijn voor wiel aangedreven auto nog nooit vast gezeten. Gewoon voor zorgen dat je rustig weg rijdt en vooral op de blubberige stukken de combi door laten rollen en niet stil gaan staan midde in een modder poel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:55

Tobbes schreef:
Vervolgens heb ik met mijn voor wiel aangedreven auto nog nooit vast gezeten. Gewoon voor zorgen dat je rustig weg rijdt en vooral op de blubberige stukken de combi door laten rollen en niet stil gaan staan midde in een modder poel.

Dat is ook het verschil: ik ga wel rustig middenin die modderpoel stilstaan en rijdt er ook weer gewoon uit weg met mijn 4x4.

Zo reed ik eens door een zandpad (was toen nog openbaar, intussen niet meer) en ik zag voor mij enige consternatie rond een auto. Even later reed die auto weer door maar het was overduidelijk zichtbaar dat de auto behoorlijk vast gezeten had en meer dan alleen vereende krachten nodig had om weer verder te kunnen. Mijn 4x4 tokkelde er gewoon doorheen; ik gaf niet eens gas bij.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:30

4x4 is natuurlijk een heerlijke luxe in ons kikkerlandje maar noodzaak is het niet hè. Op een nat concoursterrein is er meestal wel een trekkertje aanwezig om de vastelopen 4x2 eruit te halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:57

Gloa schreef:
4x4 is natuurlijk een heerlijke luxe in ons kikkerlandje maar noodzaak is het niet hè. Op een nat concoursterrein is er meestal wel een trekkertje aanwezig om de vastelopen 4x2 eruit te halen.

Noodzaak misschien niet, maar ook in NL voegt het wel iets toe. Op het scherp van de snede gereden zal een 4x2 het altijd afleggen tegen een 4x4.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:38

ik kom even binnen vallen in dit topic, heb lang niet alles gelezen en veel is als chinees voor mij :P hoop dat jullie me toch willen helpen.

Ik heb net twee jaar geleden een nieuwe BMW 1 serie gekocht, ik was dat gezeur met steeds kapotte auto's en mega wegenbelasting (had toen een BMW 530) echt zat dus alle spaarcentjes bij elkaar geschraapt voor een nieuwe kleinere auto. Ik had alles aan huis (paarden, bak, stallen) en mijn vriend een zware bus van het werk dus in de uitzonderlijke gevallen dat we op pad gingen met de paarden gingen we met een gehuurde trailer en zijn bus.

Inmiddels zijn de omstandigheden flink veranderd en is de bak 6 km (door een druk dorp) verderop. Mijn jongste is net ingereden en alleen in het bos rijden is nog niet echt verantwoord. We moeten dus enkele keren per week met de trailer op pad, vaak met twee paarden erop.

Nu betaald mijn vriend vrij veel bijtelling voor zijn bus +- €450.- per maand, en kan ik alleen op pad als hij thuis is. Niet ideaal dus. Zijn er auto's die nog 'leuk' zijn voor erbij, of kunnen we (financieel gezien) beter de bus van mijn vriend aanhouden of mijn auto weg doen en daar iets anders voor aanschaffen (heeft niet mijn voorkeur, zo'n nieuwe auto schrijft flink af in de eerste jaren).

Ik ben zelf erg fan van oude range rovers (hadden mijn ouders vroeger) maar ik heb echt geen flauw idee wat ze kosten aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Misschien zijn er ook wel veel betere opties.

Ps: voor een auto erbij zal het budget niet mega zijn, zo'n €8.000.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:55

koenlover schreef:
ik kom even binnen vallen in dit topic, heb lang niet alles gelezen en veel is als chinees voor mij :P hoop dat jullie me toch willen helpen.

Ik heb net twee jaar geleden een nieuwe BMW 1 serie gekocht, ik was dat gezeur met steeds kapotte auto's en mega wegenbelasting (had toen een BMW 530) echt zat dus alle spaarcentjes bij elkaar geschraapt voor een nieuwe kleinere auto. Ik had alles aan huis (paarden, bak, stallen) en mijn vriend een zware bus van het werk dus in de uitzonderlijke gevallen dat we op pad gingen met de paarden gingen we met een gehuurde trailer en zijn bus.

Inmiddels zijn de omstandigheden flink veranderd en is de bak 6 km (door een druk dorp) verderop. Mijn jongste is net ingereden en alleen in het bos rijden is nog niet echt verantwoord. We moeten dus enkele keren per week met de trailer op pad, vaak met twee paarden erop.

Nu betaald mijn vriend vrij veel bijtelling voor zijn bus +- €450.- per maand, en kan ik alleen op pad als hij thuis is. Niet ideaal dus. Zijn er auto's die nog 'leuk' zijn voor erbij, of kunnen we (financieel gezien) beter de bus van mijn vriend aanhouden of mijn auto weg doen en daar iets anders voor aanschaffen (heeft niet mijn voorkeur, zo'n nieuwe auto schrijft flink af in de eerste jaren).

Ik ben zelf erg fan van oude range rovers (hadden mijn ouders vroeger) maar ik heb echt geen flauw idee wat ze kosten aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Misschien zijn er ook wel veel betere opties.

Ps: voor een auto erbij zal het budget niet mega zijn, zo'n €8.000.

Nou, zonder in details te treden, voor 450 euro per maand kun je een fatsoenlijke Range Rover (of andere 4x4) rijden.
Punt hierbij is dat de classic Range Rovers die in echt goede staat zijn, tegenwoordig ook de hoofdprijs kosten. Of dat wordt er in ieder geval voor gevraagd; of die auto ook daadwerkelijk in goede staat is, daar kunnen we het nog wel over hebben.

Voor die 8k is wel een Range Rover te koop, zelfs een L322 als je even zoekt, maar dan moet je wel rekening houden met enig werk. Zelfwerkzaamheid is de sleutel tot goedkoper met een goede Range rondrijden. Daar moet je dan maar net zin in hebben en laat je niks wijsmaken, dit geldt ook gewoon voor alle andere 4x4's.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:22

Nou ik ben ook weer terug bij af.. Want waar ik eerst keek naar het toegestane gewicht begreep ik dat je ook de mototinhoud cc mee moet nemen en dat 1460cc te weinig is voor een trailer. Nou komt de auto die ik op het oog heb niet in een ander versie dan deze :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:25

dell_1 schreef:
Nou ik ben ook weer terug bij af.. Want waar ik eerst keek naar het toegestane gewicht begreep ik dat je ook de mototinhoud cc mee moet nemen en dat 1460cc te weinig is voor een trailer. Nou komt de auto die ik op het oog heb niet in een ander versie dan deze :(

Het is niet per se zo dat een 1400 het niet kan, maar je gaat er zeer waarschijnlijk wel veel dichter op het randje zitten dan met, pak 'm beet, een 2000cc.

Doe eens een linkje.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:56

ikke schreef:
dell_1 schreef:

Het is niet per se zo dat een 1400 het niet kan, maar je gaat er zeer waarschijnlijk wel veel dichter op het randje zitten dan met, pak 'm beet, een 2000cc.

Doe eens een linkje.

helemaal mee eens...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:59

btw ik ben echt nooit gaan blubberen met mijn eigen 4 x 4, er gaat veel te veel zooi in zitten. Wij hadden gewoon een aparte auto voor het 4 x 4 gebeuren waar we elk weekend op de maasvlakte heen gingen. Ik zou het niet aanraden dit met je dagelijkse ww auto te doen.

Ik heb zelf een 3.0 liter V6 pajero gehad voordat ik mijn suburban kocht, dit was ook echt een super top auto. Trok als een jekko, maar ondank de 3.0 liter voel ik me nu met combi op de weg toch veiliger met mijn dikke V8. toch meer vermogen als je even t gas nodig hebt.

Hebben jullie niet een leuke foto van jullie combi?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:00

barbaras schreef:
ikke schreef:

Doe eens een linkje.

helemaal mee eens...

Zal ik je eens aan het twijfelen brengen? }:) }:)

1000cc 3-cilinder, 125pk, mag 1200kg trekken..........

Oh, en een goede verzekering afsluiten voor de schade van die rondvliegende straatstenen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:06

Hier ook een aparte blubberauto tegenwoordig maar die mist wel wat power, maar heeft jaren stilgestaan dus er moet het eea vervangen worden eigenlijk.Afbeelding
Nu is het m'n hout-hak maatje.

Maar deze weegt zelf maar 750 kilo geloof ik dus het is niet echt aan te raden om hier een trailer achter te hangen :') sta al vaak genoeg vast met m'n aanhanger vol hout, maar de lier trekt me overal wel uit, als de accu genoeg pep heeft want die trekt hij in 5 tellen leeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:10

palousa_boy schreef:
Hier ook een aparte blubberauto tegenwoordig maar die mist wel wat power, maar heeft jaren stilgestaan dus er moet het eea vervangen worden eigenlijk.[ [url=m/3XPrG8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu is het m'n hout-hak maatje.

Maar deze weegt zelf maar 750 kilo geloof ik dus het is niet echt aan te raden om hier een trailer achter te hangen :') sta al vaak genoeg vast met m'n aanhanger vol hout, maar de lier trekt me overal wel uit, als de accu genoeg pep heeft want die trekt hij in 5 tellen leeg.

Dubbele accu plaatsen?

Enne, hoe lang mag je in F op een buitenlands kenteken rondrijden? }:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:14

Deze komt niet op de weg ;) 3/4 is donor auto.

Andere accu bij plaatsen staat ook nog wel op het lijstje, net als wat meer verlichting..
Maar eerst m'n huis maar af voor ik geld in dit soort dingen ga steken.
Wie weet is tegen die tijd de pajero afgeschreven en maak ik daar een hobby project van. Al kan ik de smalle paden die ik met deze kan nemen dan beter overslaan _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:22

palousa_boy schreef:
Deze komt niet op de weg ;) 3/4 is donor auto.

Andere accu bij plaatsen staat ook nog wel op het lijstje, net als wat meer verlichting..
Maar eerst m'n huis maar af voor ik geld in dit soort dingen ga steken.
Wie weet is tegen die tijd de pajero afgeschreven en maak ik daar een hobby project van. Al kan ik de smalle paden die ik met deze kan nemen dan beter overslaan _O-

Accu bijplaatsen is niet de grootste kostenpost, zeker als je voor de simpele versie met een scheidingsrelais gaat. Dan doe je voor 200 euro heel veel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:14

Ik wil niet zo zeer blubberen met eigen auto maar wel leren wat de 4x4 doet en wat je wanneer wel en niet moet doen. Just in case ik in de situatie kom/zit dat de boel vaststaat in de blub.