[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:54

Ik heb een dacia lodgy om occasioneel een trailer te trekken.

Heb een atec 1.5 trailer die leeg 625kg weegt. Het zwaarste paard dat ik meeneem weegt 535 (bij de dierenkliniek gewogen). Trailer mag tot 1300 kg hebben, en auto mag 1400kg trekken. Trekhaak 75kg.

Vind het perfect!

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:55

Naath86 schreef:
Ik denk dat je dan echt op de grens zit Dnieze, zeker met een 1.6 motor. Een auto met iets meer vermogen zou dan mijn voorkeur naar uit gaan..

Het is bij ons de Volvo V40 geworden, 2.0 Turbo Benzine. Hier nog even de link!

http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl ... neel;pid=1

Super blij mee! Zaterdag gaan we em ophalen en dan laat mijn vriend er op zijn werk nog even een trekhaak onder zetten.

Turbootje nog heel?

Naath86
Berichten: 3891
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:00

ikke schreef:
Naath86 schreef:
Ik denk dat je dan echt op de grens zit Dnieze, zeker met een 1.6 motor. Een auto met iets meer vermogen zou dan mijn voorkeur naar uit gaan..

Het is bij ons de Volvo V40 geworden, 2.0 Turbo Benzine. Hier nog even de link!

http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl ... neel;pid=1

Super blij mee! Zaterdag gaan we em ophalen en dan laat mijn vriend er op zijn werk nog even een trekhaak onder zetten.

Turbootje nog heel?


Yep! Vriendje heeft gelukkig verstand van auto's en heeft hiervoor ook een auto met turbo gehad waar hij veel onderhoud zelf aan heeft gedaan, dus alles goed gecheckt. Als we hem hebben, kijkt ook de monteur van zijn werk alles nog na.

We hadden ook in een Volvo S40 gereden, 1.8 erin. Was duidelijk veel verschil te merken, zou net kunnen met de trailer, dat ding trok voor geen meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:27

Dan zit je inderdaad aan de grens van je vermogen en zou dat zeker niet aanraden. Ook al rijden we in het vlakke Nederland het is op de snelweg prettig om nog een beetje extra power te hebben voor veilig in- en uitvoegen. Persoonlijk vind ik een 2.0 wel het minimale om 1 paard te trekken.

Naath86
Berichten: 3891
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:44

We zullen het zien hoe dit bevalt. Gelukkig kom ik hier in Drenthe amper een snelweg tegen.. :D En de wekelijkse ritjes naar de manege moeten wel lukken. Verder ben ik niet heel actief met wedstrijden op het moment dus veel afstanden met de trailer zullen het voorlopig niet zijn. Voorlopig moeten we het hier even mee doen, over een paar jaar zal er wellicht een grotere auto komen. Ik heb alleen maar een pony van 400 kg te vervoeren en geen groot paard., dus dat scheelt ook.

Ik leende nu vaak de auto van mijn vader voor de trailer, een Kia Sportage 2.0, maar daar merkte je niet eens aan dat de trailer er achter hing, dus ben van mening dat een 2.0 ook niet alles zegt.

palousa_boy

Berichten: 10639
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:52

Zeker hier in de omgeving ga je dat verschil wel snel zien :)
Al heeft onze 2.7 soms ook moeite om 3,5 ton de berg op te sleuren. Dat hangt meestal af van degene die voor me rijd, of ik een aanloopje kan nemen of niet :+

kimmetje26

Berichten: 508
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:36

DNIEZE schreef:
Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een auto die trekvermogen heeft tot 1300 kilo.

Een vriendin van mij rijd een Renault Megane, 1.6motor en mag ook tot 1300 trekken.
Dit is eigenlijk een prima auto voor mij, kwa aanschaf, onderhoud en trekvermogen.

Nu was ik erg benieuwd, zijn er nog meer zulk vergelijkbare auto's die aan die eisen voldoen?



Ik heb een Kia carens die ook 1300 mag trekken. Heb hem sinds eind januari. Tot nu toe bevalt het prima en trekt hij het goed. Ik voel niet eens dat mijn paard erachter hangt. Heb nog geen snelweg gereden maar wel 80km wegen en dat gaat ook goed.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:48

Naath86 schreef:
We zullen het zien hoe dit bevalt. Gelukkig kom ik hier in Drenthe amper een snelweg tegen.. :D En de wekelijkse ritjes naar de manege moeten wel lukken. Verder ben ik niet heel actief met wedstrijden op het moment dus veel afstanden met de trailer zullen het voorlopig niet zijn. Voorlopig moeten we het hier even mee doen, over een paar jaar zal er wellicht een grotere auto komen. Ik heb alleen maar een pony van 400 kg te vervoeren en geen groot paard., dus dat scheelt ook.

Ik leende nu vaak de auto van mijn vader voor de trailer, een Kia Sportage 2.0, maar daar merkte je niet eens aan dat de trailer er achter hing, dus ben van mening dat een 2.0 ook niet alles zegt.

Dat zegt wat op het moment dat je het gaspedaal intrapt.
Het gaat namelijk om de verhouding tussen vermogen/koppel versus gewicht van de auto.
Alle wilde verhalen ten spijt zit er een zekere constante tussen vermogen/koppel en de motorinhoud.

Raamzicht
Berichten: 1402
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:09

Ikke, heb je nog tips voor mij waarop te letten bij die v70?

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:12

Raamzicht schreef:
Ikke, heb je nog tips voor mij waarop te letten bij die v70?

Niet anders dan wat voor elke auto geldt. Kijk uit je doppen en als het raar klinkt, is het ook raar.

Rex_Rolfo

Berichten: 5588
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:17

ikke schreef:
Alle wilde verhalen ten spijt zit er een zekere constante tussen vermogen/koppel en de motorinhoud.

:j There is no replacement for displacement :)

Raamzicht
Berichten: 1402
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:27

ikke schreef:
Raamzicht schreef:
Ikke, heb je nog tips voor mij waarop te letten bij die v70?

Niet anders dan wat voor elke auto geldt. Kijk uit je doppen en als het raar klinkt, is het ook raar.


ok! Maar qua trekken is de volvo v70 automaat 2,4 wel goed dus? En stabiele wegligging? Ervaring met de automaat?Kan ik de 1600 die hij mag netjes trekken of beter flink eronder blijven? Kan namelijk ook wel eens een ifor 2 paards gebruikrn (met 1 paard erop) dan zit je eerder aan de 1600.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:36

Raamzicht schreef:
ikke schreef:
Niet anders dan wat voor elke auto geldt. Kijk uit je doppen en als het raar klinkt, is het ook raar.


ok! Maar qua trekken is de volvo v70 automaat 2,4 wel goed dus? En stabiele wegligging? Ervaring met de automaat?Kan ik de 1600 die hij mag netjes trekken of beter flink eronder blijven? Kan namelijk ook wel eens een ifor 2 paards gebruikrn (met 1 paard erop) dan zit je eerder aan de 1600.

Ik heb echt geen idee in de zin dat ik nooit met een V70 heb gereden.
Automaten met goede koeling en door de bestuurder goed behandeld hebben nergens problemen mee.

Raamzicht
Berichten: 1402
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:38

We gaan het uitproberen, wordt vervolgd!

Iemand misschien ervaring met de vier wiel aandrijving van die volvo? Is geen echte 4x4 begreep ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:56

Raamzicht schreef:
We gaan het uitproberen, wordt vervolgd!

Iemand misschien ervaring met de vier wiel aandrijving van die volvo? Is geen echte 4x4 begreep ik?

Veel moderne zogenaamde 4x4 auto's hebben tussen de voor en achteras een visco of haldex koppeling zitten. In princiepe zijn die wagens gewoon voorwiel aangedreven en pas als je voorwielen gaan slippen gaan de achterwielen mee doen. Ze hebben meestal ook geen optie om handmatig 4x4 aan te zetten. Voor trailer trekken zie ik de meerwaarde echt niet, omdat de achterwielen pas mee helpen als je voor al je grip al kwijt bent :+ . Dan kan je net zo goed een standaard voorwiel aangedreven auto kopen.

Raamzicht
Berichten: 1402
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:59

Ok dank voor je uitleg! Snapte al niet helemaal hoe het precies zat.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:38

Gloa schreef:
Raamzicht schreef:
We gaan het uitproberen, wordt vervolgd!

Iemand misschien ervaring met de vier wiel aandrijving van die volvo? Is geen echte 4x4 begreep ik?

Veel moderne zogenaamde 4x4 auto's hebben tussen de voor en achteras een visco of haldex koppeling zitten. In princiepe zijn die wagens gewoon voorwiel aangedreven en pas als je voorwielen gaan slippen gaan de achterwielen mee doen. Ze hebben meestal ook geen optie om handmatig 4x4 aan te zetten. Voor trailer trekken zie ik de meerwaarde echt niet, omdat de achterwielen pas mee helpen als je voor al je grip al kwijt bent :+ . Dan kan je net zo goed een standaard voorwiel aangedreven auto kopen.

Natuurlijk niet! Je moet er alleen anders mee rijden dan met een 'standaard' 4x4. ;)
Ik wil je het verschil wel laten zien hoor, met een zware trailer erachter, op een sompig weiland!

Raamzicht
Berichten: 1402
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:42

Hoe moet je er dan mee rijden?

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:50

Bij deze auto's wil je juist dat ie slipt, als je gebruik wil maken van de aandrijving op de achterwielen! M.a.w; Gas!! :D
Met een 4x2 sta je dan gewoon te slippen maar met die extra aangedreven achterwielen kom je een stuk verder! Ik weet niet hoe het bij andere merken is maar mijn Freelander (Land Rover) doet niet veel onder voor de Defenders etc. hoor! ;) Het verschil zit hem dan meestal in de (kleinere) bodemvrijheid. Maar als t niet al te diep is, kom ik net zo goed, en soms zelfs beter, door de prut!
Maar je moet wél gas geven! ;)

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:45

sflj schreef:
Bij deze auto's wil je juist dat ie slipt, als je gebruik wil maken van de aandrijving op de achterwielen! M.a.w; Gas!! :D
Met een 4x2 sta je dan gewoon te slippen maar met die extra aangedreven achterwielen kom je een stuk verder! Ik weet niet hoe het bij andere merken is maar mijn Freelander (Land Rover) doet niet veel onder voor de Defenders etc. hoor! ;) Het verschil zit hem dan meestal in de (kleinere) bodemvrijheid. Maar als t niet al te diep is, kom ik net zo goed, en soms zelfs beter, door de prut!
Maar je moet wél gas geven! ;)

Daar zit een klein verschil tussen de Freebee en "de rest" als in dat er bij de Freebee I gekozen is voor een verschillende overbrenging in de voor- en achteras waardoor de visco altijd "op scherp" staat. Voor zover ik weet is dat bij andere 4x4's niet het geval.

En ja, 4x4 heeft altijd toegevoegde waarde. Het geeft ook wel meer onderhoud want meer draaiende delen, maar dat weegt (in mijn optiek) niet op tegen de voordelen van de 4x4-aandrijving. Het is namelijk niet zo dat die visco niets doorgeeft, maar de hoofdmoot van de tractie gaat naar de primair aangedreven wielen (meestal voor maar soms ook achter).

palousa_boy

Berichten: 10639
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:53

Ik vind het super dat ik hem gewoon lekker zelf in z'n 4x4 kan zetten, en er ook mee op de weg kan rijden.
M'n schoonvader heeft pas een ford ranger gekocht en die mag z'n 4x4 niet op de weg gebruiken ^)
Dat zal wel met de aandrijving te maken hebben (want voor trekkers is het bijvoorbeeld ook niet echt best omdat je hem dan als je pech hebt gewoon uit elkaar trekt) maar er is niet echt over nagedacht.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:39

Maar PAlousa boy, wat is er dan mis met altijd 4 wielen aangedreven hebben? Dus ook op de weg?

@Ikke; ik wist niet dat andere merken dat niet zo hadden, joh! Inderdaad reageert ie erg snel! Je hoeft 'voor' maar een beetje te slippen en hij komt 'achter' al helpen! (zo zie je maar weer dat er maar 1 de beste is, op dat punt! ;) )

palousa_boy

Berichten: 10639
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:52

Als ik dan naar de brandstofmeter kijk zie ik hem bewegen, zonder 4x4 nog net niet ;)

Wat betreft de ranger, die kan daar dus niet tegen volgens de dealer en het boekje dat er bij zat.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:54

palousa_boy schreef:
Ik vind het super dat ik hem gewoon lekker zelf in z'n 4x4 kan zetten, en er ook mee op de weg kan rijden.
M'n schoonvader heeft pas een ford ranger gekocht en die mag z'n 4x4 niet op de weg gebruiken ^)
Dat zal wel met de aandrijving te maken hebben (want voor trekkers is het bijvoorbeeld ook niet echt best omdat je hem dan als je pech hebt gewoon uit elkaar trekt) maar er is niet echt over nagedacht.

Jawel, daar is heel goed over nagedacht, namelijk dat je dan geen peperduur tussendiff hoeft te monteren. En zoals half Bokt ook al beweerd, je hebt op de harde weg geen 4x4 nodig, dus waarom zou je zo'n duur ding monteren? Totdat je met permanent 4x4 rondrijdt, dan weet je beter......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:59

sflj schreef:
Maar PAlousa boy, wat is er dan mis met altijd 4 wielen aangedreven hebben? Dus ook op de weg?

Volgens mij heeft dat iets met het type differentieel temaken. Sommige wagens hebben een beetje losse grond en/of slip mogelijkheid nodig om de krachten in het diff weg te laten vloeien.

@Palousa_boy; zit er geen verschil tusen 4x4 in hi-gearing en 4x4 in low-gearing? Die laatste moet je namelijk absoluut niet gebruiken op het asfalt en de eerste kan wel bij de meeste auto's.

Ahhh zie Ikke's reactie. De afwezigheid van een diff dus :)*