Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dell_1 schreef:Kan je een trailer trekken met een auto die ong even zwaar is en daar nog normaal meer rijden?
Zit vast aan een lease auto (diesel) dus grote zware auto's zijn niet mogelijk
Kirrr schreef:1e link vind ik dit:
Aanhangwagen middenas geremd 3500 kg
Aanhangwagen autonoom geremd 5250 kg
Dit staat er bij kenteken van je 2e link.
Aanhangwagen autonoom geremd 3500 kg
via het 'i'tje:
Aanhangwagen geremd
Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen. De RDW registreert dit gegeven bij personenauto's.
Kirrr schreef:Vind het maar verwarrend..
Heb jij al eens op de site gekeken? Want er staan meer gewichten op dan ik overgetypt heb.
Utixo schreef:Maar geld dat dan alleen voor geimporteerde Amerikanen? Ik had ooit een Grand Cherokee, waar wel een trekhaak onder was gezet, maar dit was nooit doorgegeven aan het RDW. Trekgewicht stond dus nog op 0. Dit was geen probleem, ik heb geloof ik 1 of 2 tientjes moeten betalen, het kentekenbewijs opgestuurd naar het RDW, en met een weekje had ik het terug, inclusief trekgewicht.
En is de site van het RDW hierbij leidend? Op mijn "nieuwe" auto (overigens met pas ipv papieren) kan ik bij de ene kenteken site wel het trekgewicht vinden, en bij de andere weer niet.
ikke schreef:Kirrr schreef:1e link vind ik dit:
Aanhangwagen autonoom geremd 5250 kg
Dit staat er bij kenteken van je 2e link.
Aanhangwagen autonoom geremd 3500 kg
via het 'i'tje:
Aanhangwagen geremd
Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen. De RDW registreert dit gegeven bij personenauto's.
Jij vergeet even twee cruciale verschillen:
1) wettelijk toegestane massa
2) geregistreerde massa op kenteken
Als dat laatste (waar sflj op doelt) niet is opgegeven, staat er dus geen trekgewicht op kenteken en mag er dus geen aanhanger achter!
RDW schreef:Trekgewicht op de kentekencard
Op de kentekencard staan de trekgewichten vermeld als;
Technisch maximum massa AHW (geremd)
Technisch maximum massa AHW (ongeremd)
De volledige trekgegevens staan alleen bij een personenauto op de kentekencard vermeld. Heeft u een bedrijfsauto? Dan staan de trekgegevens niet op de kentekencard. U kunt online uw voertuiggegevens bekijken. U vindt de gegevens onder het tabblad technisch > Wettelijke toegestane maximum massa's.
U herkent de trekgegevens van een bedrijfsauto als;
Aanhangwagen autonoom geremd
Aanhangwagen middenas geremd
Als u gaat rijden met een aanhangwagen of caravan, dan is het wettelijk verplicht dat de gewichten geregistreerd staan in het kentekenregister van de RDW. Denkt u dat het trekgewicht in het kentekenregister of op het kentekenbewijs niet klopt, neem dan contact op met RDW Klantenservice.
Starbreeze schreef:Ehm ik heb gisteren toevallig een bedrijfsauto bekeken waarbij trekgewicht op kenteken stond maar niet bij RDW.
sflj schreef:Wat zeiden ze, Utixo?Starbreeze schreef:Ehm ik heb gisteren toevallig een bedrijfsauto bekeken waarbij trekgewicht op kenteken stond maar niet bij RDW.
Da's helemaal raar! Maar, zoals Ikke al zei, misschien maken ze wel vaker fouten met de info in hun database of op hun site. In jouw geval zou ik dan toch ff contact met ze zoeken en ze een kopietje van dat kentekenbewijs sturen!
Naath86 schreef:Ik kom me hier ook melden!
Wij zijn ook rustig aan het rondkijken voor een grotere auto die ook de trailer mag trekken en nu keken we naar een Volvo V40 2.0 benzine.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of eventueel tips met vergelijkbare auto's?
ikke schreef:Naath86 schreef:Ik kom me hier ook melden!
Wij zijn ook rustig aan het rondkijken voor een grotere auto die ook de trailer mag trekken en nu keken we naar een Volvo V40 2.0 benzine.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of eventueel tips met vergelijkbare auto's?
Welke jaartal? Er zijn een hoop versies V40 gebouwd......
Ik kwam laatst tot een aardige ontdekking: Renault Avantime. Je moet een beetje lef hebben om erin te willen rijden, maar het rijd goddelijk en het trekt als een beer, zeker de 6-pitter! Mag volgens de RDW 2000kg trekken!!!
Zoiets: http://www.autowereld.nl/renault/avanti ... tails.html
Naath86 schreef:Hmm.. Ik heb even gegoogled, maar nee daar kan ik mijn vriend echt niet van overtuigen...