[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:32

Hangt van van het maximaal trekgewicht van de auto af. Maar persoonlijk rij ik liever met een combi waarbij de auto net een tikkeltje zwaarder is dan het werkelijk beladen gewicht van de trailer.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:39

dell_1 schreef:
Kan je een trailer trekken met een auto die ong even zwaar is en daar nog normaal meer rijden?
Zit vast aan een lease auto (diesel) dus grote zware auto's zijn niet mogelijk

Dat kan makkelijk. De Freelander weegt 1650 en mag 2000 trekken. De 90 is ietsje zwaarder maar mag zo ongeveer 2x zijn eigen gewicht trekken. Wat je met jouw auto mag trekken, staat in de papieren. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:45

Kirrr schreef:
1e link vind ik dit:
Aanhangwagen middenas geremd 3500 kg
Aanhangwagen autonoom geremd 5250 kg

Dit staat er bij kenteken van je 2e link.
Aanhangwagen autonoom geremd 3500 kg

via het 'i'tje:

Aanhangwagen geremd

Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen. De RDW registreert dit gegeven bij personenauto's.

Jij vergeet even twee cruciale verschillen:
1) wettelijk toegestane massa
2) geregistreerde massa op kenteken

Als dat laatste (waar sflj op doelt) niet is opgegeven, staat er dus geen trekgewicht op kenteken en mag er dus geen aanhanger achter!

Kirrr

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:19

Vind het maar verwarrend..

Heb jij al eens op de site gekeken? Want er staan meer gewichten op dan ik overgetypt heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:19

Kirrr schreef:
Vind het maar verwarrend..

Heb jij al eens op de site gekeken? Want er staan meer gewichten op dan ik overgetypt heb.

Ja, ik heb gekeken, en vastgesteld dat er dus twee verschillende dingen op de site staan.
Nu weet ik intussen uit diverse ervaringen dat de RDW met regelmaat fouten maakt, dus als uiteindelijk zou blijken dat het fout in het register van de RDW staat, ben ik helemaal niet verbaast.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:35

Maar geld dat dan alleen voor geimporteerde Amerikanen? Ik had ooit een Grand Cherokee, waar wel een trekhaak onder was gezet, maar dit was nooit doorgegeven aan het RDW. Trekgewicht stond dus nog op 0. Dit was geen probleem, ik heb geloof ik 1 of 2 tientjes moeten betalen, het kentekenbewijs opgestuurd naar het RDW, en met een weekje had ik het terug, inclusief trekgewicht.

En is de site van het RDW hierbij leidend? Op mijn "nieuwe" auto (overigens met pas ipv papieren) kan ik bij de ene kenteken site wel het trekgewicht vinden, en bij de andere weer niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:18

Utixo schreef:
Maar geld dat dan alleen voor geimporteerde Amerikanen? Ik had ooit een Grand Cherokee, waar wel een trekhaak onder was gezet, maar dit was nooit doorgegeven aan het RDW. Trekgewicht stond dus nog op 0. Dit was geen probleem, ik heb geloof ik 1 of 2 tientjes moeten betalen, het kentekenbewijs opgestuurd naar het RDW, en met een weekje had ik het terug, inclusief trekgewicht.

En is de site van het RDW hierbij leidend? Op mijn "nieuwe" auto (overigens met pas ipv papieren) kan ik bij de ene kenteken site wel het trekgewicht vinden, en bij de andere weer niet.

RDW is leidend want die geeft jouw kentekenpapieren af.

Het probleem is niet die Amerikaan maar de parallele import waarbij niet goed gekeken wordt naar de registratie. Dan wordt de individuele auto niet correct gekoppelt aan een type-goedkeuring.
Dezelfde onzin zie je ook bij geïmporteerde Land Rovers vanuit GB. Ik ben al de meest onzinnige type-aanduidingen tegen gekomen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:27

Ik heb bij grijs geïmporteerde motorfietsen ook al hele creatieve modelnamen voorbij zien komen :)

Wat betreft te trekken gewicht: beide Tundra's die ik had opgezocht hadden een V plaat, bedrijfsauto dus. Vallen die wegens TMM <3500 kg onder personenauto's of vanwege de B/V plaat niet? Vanwege die voetnoot bij de "i": De RDW registreert dit gegeven bij personenauto's.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:31

Dat zou het probleem bij mijn ook kunnen zitten, ik heb een bedrijfswagen. Toch lastig dat dit soort zaken niet op het pasje staat.

Ik ga morgen de RDW maar eens bellen, wil het wel goed geregeld hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:01

ikke schreef:
Kirrr schreef:
1e link vind ik dit:
Aanhangwagen autonoom geremd 5250 kg

Dit staat er bij kenteken van je 2e link.
Aanhangwagen autonoom geremd 3500 kg

via het 'i'tje:

Aanhangwagen geremd

Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen. De RDW registreert dit gegeven bij personenauto's.

Jij vergeet even twee cruciale verschillen:
1) wettelijk toegestane massa
2) geregistreerde massa op kenteken

Als dat laatste (waar sflj op doelt) niet is opgegeven, staat er dus geen trekgewicht op kenteken en mag er dus geen aanhanger achter!

Daar doelde ik inderdaad op. ;)
Maar zoals ik al zei; het staat bij een bedrijfsauto niet op de kentekencard. Alleen bij een personenauto.
Voor een bedrijfsauto moet je op de site van de RDW kijken. Daar staat het wel.
Zie ook de uitleg op de site van de RDW:
RDW schreef:
Trekgewicht op de kentekencard
Op de kentekencard staan de trekgewichten vermeld als;

Technisch maximum massa AHW (geremd)
Technisch maximum massa AHW (ongeremd)
De volledige trekgegevens staan alleen bij een personenauto op de kentekencard vermeld. Heeft u een bedrijfsauto? Dan staan de trekgegevens niet op de kentekencard. U kunt online uw voertuiggegevens bekijken. U vindt de gegevens onder het tabblad technisch > Wettelijke toegestane maximum massa's.

U herkent de trekgegevens van een bedrijfsauto als;

Aanhangwagen autonoom geremd
Aanhangwagen middenas geremd
Als u gaat rijden met een aanhangwagen of caravan, dan is het wettelijk verplicht dat de gewichten geregistreerd staan in het kentekenregister van de RDW. Denkt u dat het trekgewicht in het kentekenregister of op het kentekenbewijs niet klopt, neem dan contact op met RDW Klantenservice.
:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:03

Ehm ik heb gisteren toevallig een bedrijfsauto bekeken waarbij trekgewicht op kenteken stond maar niet bij RDW.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:00

Ik ga morgen eens even bellen, ben nu wel benieuwd!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:05

wij moesten zelf bij de RDW voor zelfde type autos trekgewicht van RDW opzoeken om het trekgewicht op mijn auto te krijgen bij keuring. Moest wel natuurlijk zelfde type auto en motorinhoud enz zijn.
Nu mag ik dus 3500 trekken met mijn Chevy Suburban...t was even zoeken maar dan heb je ook wat.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:45

Wat zeiden ze, Utixo?

Starbreeze schreef:
Ehm ik heb gisteren toevallig een bedrijfsauto bekeken waarbij trekgewicht op kenteken stond maar niet bij RDW.

Da's helemaal raar! Maar, zoals Ikke al zei, misschien maken ze wel vaker fouten met de info in hun database of op hun site. In jouw geval zou ik dan toch ff contact met ze zoeken en ze een kopietje van dat kentekenbewijs sturen! ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:45

Oja... RDW...

Morgen poging 2!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:51

sflj schreef:
Wat zeiden ze, Utixo?

Starbreeze schreef:

Da's helemaal raar! Maar, zoals Ikke al zei, misschien maken ze wel vaker fouten met de info in hun database of op hun site. In jouw geval zou ik dan toch ff contact met ze zoeken en ze een kopietje van dat kentekenbewijs sturen! ;)

Tja ik weet het ook niet, wij willen die auto misschien kopen (VW Caddy), het viel me wel op dat er meerdere bij het RDW stonden die niet meer dan 750kg geregistreerd hadden staan. Maar bij deze heb ik de papieren zelf in gezien en stond er gewoon 1500kg genoteerd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:56

Heb je dan wel bij het goede tabje gekeken, op de site van de RDW? (zie het vetgedrukte uit het gekopieerde stuk van de RDW-site, een stukje hierboven. Ik keek er bij die van mij ook eerst overheen. ;) )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:00

Jep, daarom was ik in verwarring, omdat daar staat dat het gewicht niet op de kenteken card staat, maar daar stond het juist wel op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:04

Hmm, raar. Wat is het kenteken?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:06

Ja dat weet ik zo niet meer :') hij stond gisteren bij ons op de hof dus ingetypt terwijl ik keek.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:18

Ik kom me hier ook melden!

Wij zijn ook rustig aan het rondkijken voor een grotere auto die ook de trailer mag trekken en nu keken we naar een Volvo V40 2.0 benzine.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of eventueel tips met vergelijkbare auto's?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:44

Naath86 schreef:

Wij zijn ook rustig aan het rondkijken voor een grotere auto die ook de trailer mag trekken en nu keken we naar een Volvo V40 2.0 benzine.

Welke jaartal? Er zijn een hoop versies V40 gebouwd......

Ik kwam laatst tot een aardige ontdekking: Renault Avantime. Je moet een beetje lef hebben om erin te willen rijden, maar het rijd goddelijk en het trekt als een beer, zeker de 6-pitter! Mag volgens de RDW 2000kg trekken!!!

Zoiets: http://www.autowereld.nl/renault/avanti ... tails.html

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:50

ikke schreef:
Naath86 schreef:

Welke jaartal? Er zijn een hoop versies V40 gebouwd......

Ik kwam laatst tot een aardige ontdekking: Renault Avantime. Je moet een beetje lef hebben om erin te willen rijden, maar het rijd goddelijk en het trekt als een beer, zeker de 6-pitter! Mag volgens de RDW 2000kg trekken!!!

Zoiets: http://www.autowereld.nl/renault/avanti ... tails.html

Hmm.. Ik heb even gegoogled, maar nee daar kan ik mijn vriend echt niet van overtuigen... :+

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:16

Ik heb een Volvo S80 automaat 2.9
Mag 1.800 trekken. Ik rij met 1.5 paards.
Fijne wagen. Ik heb zelf geen BE rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:20