[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:56

Sinds gisteren nog een Land Rover erbij! Dus nu keuze uit eentje die 2000 kg mag trekken of eentje waar 3500 achter mag! ;)
Mij benieuwen of die laatste net zo goed gaat bevallen als de eerste! :D

inochiyo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:59

Ik ben op het gemak aan het rondkijken om eventueel de hilux te vervangen.
Ik heb m'n oog op verschillende modellen, maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een Toyota tundra?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:35

sflj schreef:
Sinds gisteren nog een Land Rover erbij! Dus nu keuze uit eentje die 2000 kg mag trekken of eentje waar 3500 achter mag! ;)

Dat ligt eraan welke versie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:06

inochiyo schreef:
ervaring hebben met een Toyota tundra?

Tundra is wel eens voorbij gekomen. Als ik me goed herinner staat niet altijd een trekgewicht op de papieren ivm grijze import. Mag in zo'n geval officieel nog geen fietskar trekken.

Lindicc22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:01

Heeft er hier iemand ervaring met een Suzuki Vitara. Is een 1,5 paardstrailer hiermee te trekken ?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:15

Lindicc22 schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met een Suzuki Vitara. Is een 1,5 paardstrailer hiermee te trekken ?
Hangt bij Vitara nogal af van modeljaar en motorversie.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:30

Lindicc22 schreef:

Ik heb een Grand Vitara 2.0 liter 140 pk mag 1850 kilo trekken en trekt een anderhalf paards met 2 vingers in zijn neus.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:18

ikke schreef:
sflj schreef:

Ja?
Ik ga er vanuit dat de 10 pk extra van de Defender en een andere overbrenging,(kleinere 'stappen' door de 6 versnellingen) samen met het iets hogere eigen gewicht, me beter gaan bevallen! ;)
Qua rijcomfort voor de bestuurder zal het iets inleveren zijn. Maar dat maakt me niet uit. Is juist de charme van zo'n auto. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:26

sflj schreef:
ikke schreef:

Ja?
Ik ga er vanuit dat de 10 pk extra van de Defender en een andere overbrenging,(kleinere 'stappen' door de 6 versnellingen) samen met het iets hogere eigen gewicht, me beter gaan bevallen! ;)
Qua rijcomfort voor de bestuurder zal het iets inleveren zijn. Maar dat maakt me niet uit. Is juist de charme van zo'n auto. :D

Dat is een understatement.... :j

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:13

Rex_Rolfo schreef:
inochiyo schreef:
ervaring hebben met een Toyota tundra?

Tundra is wel eens voorbij gekomen. Als ik me goed herinner staat niet altijd een trekgewicht op de papieren ivm grijze import. Mag in zo'n geval officieel nog geen fietskar trekken.

Mijn ouders waren destijds aan het twijfelen, een Tundra of wederom een Landcruiser............Na veel ingelezen te hebben bleek dat het een ramp was als er wat stuk ging bij de Tundra. Dit had puur te maken met het feit dat het een Amerikaanse auto was en alles vanuit Amerika moest komen. Daardoor ook nog eens duurder was.

Daarbij was er ook iets met het trekgewicht..............Ik weet niet meer wat het was, iets met niet officieel een fatsoendelijke 2-paardstrailer trekken omdat de papieren 0 kilo aangeven. Al sla je me dood, ik weet het niet meer 100% zeker, zou wel een puntje zijn om even te checken.

Uiteindelijk hebben mijn ouders toch weer gekozen voor een Landcruiser, durfde het risico niet aan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:41

Mooi verhaal altijd van die Amerikanen, maar 9/10 mensen die dingen zeggen hebben nog nooit een Amerikaan gehad. :Y)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:43

Allienda schreef:
omdat de papieren 0 kilo aangeven. Al sla je me dood, ik weet het niet meer 100% zeker, zou wel een puntje zijn om even te checken.

Ik heb er twee op mp gepakt met leesbaar kenteken en dat op rdw.nl ingevuld:
F.1 Technische max. massa voertuig 3125 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 3125 kg
G Massa rijklaar 2634 kg
Massa ledig voertuig 2534 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 0 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 750 kg

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:46

Kirrr schreef:
Mooi verhaal altijd van die Amerikanen, maar 9/10 mensen die dingen zeggen hebben nog nooit een Amerikaan gehad. :Y)

Maar jullie hebben ook niet echt een huis tuin en keuken Amerikaan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:55

palousa_boy schreef:
Kirrr schreef:

Maar jullie hebben ook niet echt een huis tuin en keuken Amerikaan..

Maar het feit blijft dat je bij Amerikanen heel goed op moet letten dat je de juiste spullen gebruikt. Er is een hoop spul op de markt dat niet geregistreerd is en daarmee niet toegestaan voor aanhangers boven 750kg TMM.
Ook registratie op kenteken is een punt van aandacht.

Is dat in orde, is er niks mis mee maar klopt dat niet, dan ben je illegaal bezig........

En ja, ik weet toevallig waar het over gaat, mijn Range Rover is een NASpec oftewel een Amerikaanse versie, met precies op die trekhaak een punt, namelijk de vaste 2" koker en dat is in NL simpelweg niet toegestaan!
Uiteindelijk bleek de originele, europese aansluiting er gewoon onder te zitten, dus ik heb de koker eraf gesloopt en er een goedgekeurde haak onder gezet.
Omdat de Range Rover wel bekend is bij de RDW, heb ik wel gewoon 4050kg op kenteken, conform fabrieksspec, maar bij auto's zonder Europese registratie wil dat nog weleens wat lastiger zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:06

We hebben ook al 2 'gewone' Amerikanen gehad.

Voordat je een auto koopt kijk je toch altijd naar trekgewicht? Of het nu amerikaan is of niet.
Als die trekgewichten niet goed genoeg zijn voor jou situatie, dan laat je de auto gewoon staan.

Er gaat soms veel mis bij import/homologatie/keuring/weging. Dus er rijden wel wat auto's rond waarbij alles 'foutief' op papier staat. In prinicpe kan je alles omkeuren.
In BE kan je via de dealer van het merk (hoeft dan nog geen Amerikanen te verkopen) een attest krijgen met de gewichten erop zoals in USA bedoelt). Hiermee kan je hem dan correct op papier krijgen kwa gewichten.

Maar het blijft wel dat sommige Amerikanen gewoon al te zwaar zijn en dan heb ik het over laadvermogen, dat ze toch proberen te bewaren via achterpoortjes en dat kan wel eens problemen geven bij de nieuwe eigenaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:27

Kirrr schreef:
We hebben ook al 2 'gewone' Amerikanen gehad.

Voordat je een auto koopt kijk je toch altijd naar trekgewicht? Of het nu amerikaan is of niet.
Als die trekgewichten niet goed genoeg zijn voor jou situatie, dan laat je de auto gewoon staan.

Er gaat soms veel mis bij import/homologatie/keuring/weging. Dus er rijden wel wat auto's rond waarbij alles 'foutief' op papier staat. In prinicpe kan je alles omkeuren.
In BE kan je via de dealer van het merk (hoeft dan nog geen Amerikanen te verkopen) een attest krijgen met de gewichten erop zoals in USA bedoelt). Hiermee kan je hem dan correct op papier krijgen kwa gewichten.

Maar het blijft wel dat sommige Amerikanen gewoon al te zwaar zijn en dan heb ik het over laadvermogen, dat ze toch proberen te bewaren via achterpoortjes en dat kan wel eens problemen geven bij de nieuwe eigenaar.

In NL is het iets lastiger om achteraf trekgewichten op kenteken te krijgen. Daar zit ook het probleem omdat hier ook het nodige mis gaat bij importkeuringen en ook door de RDW zelf.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:33

Rex_Rolfo schreef:
Allienda schreef:
omdat de papieren 0 kilo aangeven. Al sla je me dood, ik weet het niet meer 100% zeker, zou wel een puntje zijn om even te checken.

Ik heb er twee op mp gepakt met leesbaar kenteken en dat op rdw.nl ingevuld:
F.1 Technische max. massa voertuig 3125 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 3125 kg
G Massa rijklaar 2634 kg
Massa ledig voertuig 2534 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 0 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 750 kg

Is waarschijnlijk een bedrijfswagen. ;) En mag ie ondertussen veel meer trekken.
Ik keek eerst ook raar op toen ik dat bij die van mij zag. Maar die mag toch echt 3500 hebben! ;)
Zoek het kenteken maar eens op bij de RDW en klik dan naar het tabje van de maximum maten en gewichten. ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:10

Het is een copy & paste van rdw.nl .....

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:16

Volvo S80 2.9 automaat! Perfecte auto!!! Heeeeeeerlijk :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:58

Daar kom ik de oprit nog niet mee op met een volle aanhanger..
Maar voor vlak Nederland zal het vast gaan ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:07

Rex_Rolfo schreef:
Het is een copy & paste van rdw.nl .....

Dat geloof ik. Maar van de verkeerde plek gekopieerd? ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:47

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:01

1e link vind ik dit:
Aanhangwagen middenas geremd 3500 kg
Aanhangwagen autonoom geremd 5250 kg

Dit staat er bij kenteken van je 2e link.
Aanhangwagen middenas geremd 3500 kg
Aanhangwagen autonoom geremd 3500 kg

via het 'i'tje:

Aanhangwagen geremd

Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen. De RDW registreert dit gegeven bij personenauto's.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:11

Ach so. Heb normaal niets met vrachtwagens te maken (heb het liever met minder wielen en hogere pk/gewichtsverhouding), had niet gezien dat er nog een ander tabblad was met de TMM's voor bedrijfsauto's. Weer wat geleerd :)

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:30

Kan je een trailer trekken met een auto die ong even zwaar is en daar nog normaal meer rijden?
Zit vast aan een lease auto (diesel) dus grote zware auto's zijn niet mogelijk