[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:57

Jawel hoor, zo zit het wel, toch je BE halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:59

judithh schreef:
Wij hebben een opel frontera, 1800 kilo zwaar en mag 2400 kilo trekken en heeft een max.massa van 2600 kilo.
Nu ben ik altijd uitgegaan van het sommetje..gewicht auto+ gewicht en laadvermogen trailer bij elkaar niet zwaarder dan 3500 kilo.
Wat in mijn geval prima zou zijn met een anderhalf trailer er achter met een totaal massa van 1600 kilo.

Nu van de week gesproken met iemand van de RdW, een vrachtwagen chauffeur èn een politie agent..
Door alle drie werd mij verteld dat ik met deze combi nièt met een B rijbewijs mag rijden!
Terwijl er dan weer vele andere zijn die zeggen dat het wel mag..
Volgens meneer agent en rdw geld de max.massa van de auto...in dit geval dus 2600 kilo..knoop daar een anderhalf paards achter van 1600 en je zit op 4200 kilo in totaal en zit ik dus ver over de 3500 kilo heen.

Wordt er niet goed van dat iedereen iets anders zegt en eigelijk niemand weet hoe het echt in elkaar steekt..binnenkort op voor het E-rijbewijs.

Dat klopt ook.
Ook jij maakt de klassieke fout om het laadvermogen van de auto niet mee te tellen! Zie art 15 reglement rijbewijzen; de link is hier al een paar keer langs gekomen en in de FAQ staat ie ook. Rijbewijs BE

In jouw geval mag je dus met B-rijbewijs een trailer met TMM van 900kg. 3500 - 2600 = 900

Zowel oom agent als de RDW als die chauffeur hebben je dus correct ingelicht......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:48

ivy_power89 schreef:
1 op 10 is zeker netjes, maar ik heb er geen 3 liter in liggen en de auto wordt ondersteund door electro motoren (heb een phev)
Tank zelf is maar 40 liter ofzo....

Trailer trekt hij heel makkelijk, ik moet er echt aan denken dat er wat achter hangt.

Ik rij met een subaru forrester 2liter uit 2004. Die loopt met trailer ook 1 op 10 en zonder trailer 1 op 11 (iets met rijstijl en snelheid :+ ). Ik denk dat je inderdaad niet veel zuiniger komt dan dat zonder in te leveren op vermogen en gewichtsverhouding en daarmee dan ook inleveren op veiligheid.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:49

*\o/* *\o/* yeeeey *\o/* *\o/* Wij zijn eindelijk na heel lang denken en overleggen uitgekomen op een VW Transporter of MB Vito. Na veel auto's te hebben gezien zijn we tot de conclusie gekomen dat wat wij in een Auto zochten niet in ons Budget te vinden was. Wederom even moeten bedenken wat wij belangrijk vonden en hebben toen besloten om ons Budget Maar wat te vergroten.

Nu hebben we een fantastisch mooie super onderhouden MB Vito bus gekocht gisteravond :-) Het heeft alles wat we zochten :D Nu komend Weekend even oefenen :+ Ik ben niet gewend in zo'n grote wagen te rijden (is extra lang!!) gelukkig heeft ie wel parkeersensoren :=

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:13

Hopelijk niet van het jaar waarin ze weg roestten waar je bij stond... is bij Vito echt een probleem (geweest?).

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:55

s0173957 schreef:
Hopelijk niet van het jaar waarin ze weg roestten waar je bij stond... is bij Vito echt een probleem (geweest?).

Wij weten van dit probleem en hebben bewust voor een Vito gekozen en hebben alles laten dubbelchecken :j Bus is overigens amper 6 jaar oud ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:30

Ik ga hier eens om advies vragen.... Er gaat een andere auto komen (tweedehands) maar welke.
Eisen: 6 zitplaatsen en minimaal 1800 kilo kunnen trekken. LPG of diesel, niet zo idioot groot. Heb een lichte voorkeur voor een busje met dubbele cabine maar wil ook gewoon fatsoenlijk een parkeergarage in kunnen. Ik rijd nu een Chrysler Voyager 2.4 benzine automaat 147 pk. Qua grootte perfect. Trekt de anderhalf paards redelijk maar moet er te hard voor werken. Gaat dus zeker geen tweepaards trekken. Zuipt echt als een ketter ( 1 op 7,5 gemiddeld, met trailer nog dorstiger) .
Nadeel van diesel is de hoge wegenbelasting, ik rijd ongeveer 20.000 per jaar.
Ik ga zo het topic eens doorlezen, maar wie weet heeft er iemand zin om wat tips en ervaringen te delen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:36

Mijn ervaring is dat Volvo het altijd prima trekt. Wij hebben momenteel een V60 die 1800 mag trekken en een Hyundai Santa Fe die 2000 mag trekken. Ik heb liever de Volvo voor de trailer. Die trekt met gemak mijn 2 paardstrailer met 2 (behoorlijke) paarden hier de Maarnse berg op en komt dan makkelijk aan de 80 km per uur. Terwijl de Hyundai er net aan met 60 km per uur op komt met heel veel moeite en maar 1 paard erin.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:45

wwillemijn schreef:
Mijn ervaring is dat Volvo het altijd prima trekt. Wij hebben momenteel een V60 die 1800 mag trekken en een Hyundai Santa Fe die 2000 mag trekken. Ik heb liever de Volvo voor de trailer. Die trekt met gemak mijn 2 paardstrailer met 2 (behoorlijke) paarden hier de Maarnse berg op en komt dan makkelijk aan de 80 km per uur. Terwijl de Hyundai er net aan met 60 km per uur op komt met heel veel moeite en maar 1 paard erin.

Maar de Volvo heeft geen 6 zitplaatsen denk ik?
Hyundai heb ik ook naar gekeken, een enkeling heeft 7 zitplaatsen, mooie auto! Maar moet wel fatsoenlijk twee paarden kunnen trekken. Hij mag wel 2200 kilo trekken, althans, die ik gezien heb.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:24

Er zijn volvo's met 6 zitplaatsen. XC90 heb je die volgens mij ook wel. En die mogen sowieso minimaal 2000 kilo trekken. De Hyundai is prachtig, maar de volgende wordt er wel een met heel wat meer PK dan die ik nu heb haha!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:39

mamamier schreef:
Eisen: 6 zitplaatsen en minimaal 1800 kilo kunnen trekken. LPG of diesel, niet zo idioot groot. Heb een lichte voorkeur voor een busje met dubbele cabine maar wil ook gewoon fatsoenlijk een parkeergarage in kunnen. Ik rijd nu een Chrysler Voyager 2.4 benzine automaat 147 pk. Qua grootte perfect.

Is een busje zoveel groter dan een (Grand) Voyager?

Bus of pick-up is natuurlijk wel leuk als je een eigen bedrijf hebt en je kunt 'm op de zaak zetten.

Ford Galaxy is er in uitvoeringen die 1800 kg mogen trekken. Alhambra, (grand) Espace etc mag je zelf nazoeken ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:42

Als ik XC90 centen had gehad, had deze al op de parkeerplaats gestaan! Wauw!

Dat weet ik dus niet Rex_Rolfo, zijn er busjes in de maat van de Voyager? Ik vind ze allemaal zo groot! (of lijkt dat maar zo?)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:25

mamamier schreef:
zijn er busjes in de maat van de Voyager? Ik vind ze allemaal zo groot! (of lijkt dat maar zo?)

Exact weet ik het ook niet maar busjes zijn er in vele maten. Zoek er de specificaties van een paar van die dingen op en van de Chrysler en je weet het. Zou mij niet verbazen als het verschil kleiner is dan je denkt. Heb wel eens in een Grand Voyager gereden en dat was nu ook niet echt een Smart zal ik maar zeggen ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:34

Rex_Rolfo schreef:
mamamier schreef:
zijn er busjes in de maat van de Voyager? Ik vind ze allemaal zo groot! (of lijkt dat maar zo?)

Exact weet ik het ook niet maar busjes zijn er in vele maten. Zoek er de specificaties van een paar van die dingen op en van de Chrysler en je weet het. Zou mij niet verbazen als het verschil kleiner is dan je denkt. Heb wel eens in een Grand Voyager gereden en dat was nu ook niet echt een Smart zal ik maar zeggen ;)

Toen we deze kochten dacht ik dat ik in een stadsbus reed.... Haha maar het went snel. Ik Let echt nooit op busjes maar nu ik dat wel doe vind ik ze echt behoorlijk groot. Hoog ook vooral. Ik moet me er gewoon maat eens in verdiepen inderdaad want stiekem gaat mijn voorkeur wel uit naar een busje geloof ik. Lijkt me ideaal,ook met vakanties enzo. Met een zes persoons gezin gaat er nogal wat mee namelijk.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:44

De Espace mag 2000 kilo trekken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:45

In een busje rijden vond ik altijd wel relaxed hoor! Lekker over alles heen kunnen kijken. EN je kunt vrijwel alles meenemen zonder eerst je hele auto te moeten ombouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:57

wwillemijn schreef:
De Espace mag 2000 kilo trekken.

Correctie: sommige Espace mogen 2 ton trekken, het gros van de Nederlandse kruideniers-Espaces echter niet......

Busjes zijn er in alle soorten en maten. Van het formaat dat net niet in de Voyager past tot kleine stadsbus.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:47

Misschien handig: http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Gewichtsverhouding op "tot maximaal trekgewicht" zetten en let ook op kogeldruk.

Zes/zevenzitter zal je zelf eruit moeten selecteren, maar dat gaat wel lukken toch? Wie weet komt er nog een model voorbij die we over het hoofd gezien hebben.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:05

Rex_Rolfo schreef:
Misschien handig: http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Gewichtsverhouding op "tot maximaal trekgewicht" zetten en let ook op kogeldruk.

Zes/zevenzitter zal je zelf eruit moeten selecteren, maar dat gaat wel lukken toch? Wie weet komt er nog een model voorbij die we over het hoofd gezien hebben.

Zoiets zocht ik inderdaad! Dank je wel!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:48

wwillemijn schreef:

Je zegt dat de Volvo 1800 mag trekken. Vervolgens zeg je dat je met gemak twee behoorlijke paarden trekt. Kom je dan niet ruim over die 1800 kg heen incl trailer?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:09

samanthaaxx schreef:
Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar een auto die minimaal 1700 mag trekken, minimaal 1:12 rijdt, het liefste op benzine rijdt en niet te duur is in de wegenbelasting (lees niet boven de 60 euro per maand / 180 euro per kwartaal)

Weten jullie een merk+model die aan deze eisen voldoet?

Of bestaat zo'n auto überhaupt eigenlijk wel??? haha :=

Liefs

Wij hebben een Volvo V70 2.4T 5 cill mag 1800 kg trekken en rijd zo ongeveer 1 op 12/13 ( zonder trailer ;) ) super fijne auto zowel met als zonder trailer :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:30

moniek21 schreef:
samanthaaxx schreef:
Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar een auto die minimaal 1700 mag trekken, minimaal 1:12 rijdt, het liefste op benzine rijdt en niet te duur is in de wegenbelasting (lees niet boven de 60 euro per maand / 180 euro per kwartaal)

Weten jullie een merk+model die aan deze eisen voldoet?

Of bestaat zo'n auto überhaupt eigenlijk wel??? haha :=

Liefs

Wij hebben een Volvo V70 2.4T 5 cill mag 1800 kg trekken en rijd zo ongeveer 1 op 12/13 ( zonder trailer ;) ) super fijne auto zowel met als zonder trailer :D

Maar die heb je niet voor 60 euro in de maand rondrijden; die zit boven de 200 euro per kwartaal........

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:08

Vraag van Samanthaaxx stamt van 21 april.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:11

Rex_Rolfo schreef:
Vraag van Samanthaaxx stamt van 21 april.....

Zo hard stijgen de tarieven nu ook weer niet }>

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:35

ikke schreef:
moniek21 schreef:

Maar die heb je niet voor 60 euro in de maand rondrijden; die zit boven de 200 euro per kwartaal........

haha nee klopt 63 euro per maand ;)