Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Tricky_Dicky schreef:applaus, dat is nou eens een heel stoere actie..! enne... waar heb je je rijbewijs gehaald? bij de bona..? versnellen terwijl je ingehaald wordt is strafbaar, eigen rechter spelen verwerpelijk..!
nu begrijp ik ook gelijk die stoere praat wat beter, een beetje volwassen bestuurder stelt zich in situaties zoals jij schetst tolerant op en anticipeert dan maar voor degene die een blijkbaar verkeerde inschatting maakt...
nee, dit is geen actie waarmee je bonuspunten verdient...!
ikke schreef:manishdra schreef:Ben ik weer, heb toch nog even een vraagje.
Waarom zeggen een heleboel mensen dat je ook wel met minder kunt doen dan 110/150? Is dat pure onwetendheid, gebrek aan kennis of zit er een veiligheid marge in?
't zit namelijk zo, ik doe onderzoek hier, naar welke auto ik moet kopen en ik zoek (naar advies hier) boven de 110/150. En dan kom je op wat zwaardere auto's uit (zeg: nissan patrol). Dat zeg ik dan tegen mijn vriend. Die gaat het er met zijn vrienden en familie over hebben en die zeggen dat bijv. een x-trail ook wel kan hebben. Kijk ik dan wat die heeft is dat 92 kw. Wat dus lager ligt dan jullie advies.
Ook zegt men dat de oudere nissans patrol niet genoeg vermogen hebben (92 kw), terwijl ik iemand ken die een oude patrol heeft en er 2 paarden achter heeft hangen en vrolijk door de pyrineën rijdt.
Nu vraag ik dus niet om wat moet... dat hebben jullie immers al gezegd, maar waar komen die verschillen vandaan en waarom lijkt het wel te kunnen met "mindere" auto's. Dan kan ik mijn vriend ook weer overtuigen want die geloot er niet zo in (hecht veel waarde aan het oordeel van vrienden/familie die hebben er immers meer verstand van dan ik)
Dat heet ervaring. En vanuit diezelfde ervaring komen die getallen naar voren (die ik overigens de wereld in heb geholpen). Natuurlijk krijgt zo'n X-trail het wel van z'n plek, maar het blijft een typisch Nederlande ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet auto. Soms (vaak zelfs) kun je verkeerssituaties "naar je hand zetten" door snelheid te maken, niet zomaar en beetje gas erbij maar echt maken-dat-je-wegkomt-en-wel-zo-snel-mogelijk. Als je dan 150pk onder je rechtervoet hebt, maakt het niet uit dat je auto 2 ton weegt en je trailer dito, je bent gewon vertrokken voordat de rest van het verkeer zelfs maar in de gaten heeft dat je er was.
Heb je dat vermogen (en koppel) niet, dan ben je verplicht om alles defensief (lees: snelheid verminderen) op te lossen hetgeen veel stressvoller is, zowel voor het paard als de chauffeur.
Sprekend voorbeeld: ik haalde laatst een trailer in Friesland op, word ik op de terugweg ingehaald door een randdebiele Italiaan met een combi van 35ton, terwijl zijn rijstrook ophield te bestaan! (de invoeg bij Meppel, naar de A28, voor hen die dat punt kennen). Mijn Escortje heeft flink wat power, dus ik trapte de wagen vol op z'n staart (ik had aan de voorkant plek zat) en heb die randdebiel op z'n plek gezet (achter mij) Dat ik bij zulke actie de 100km/h passeer op de klok, zal me worst wezen; ik weet wat ik onder m'n kont en aan de haak heb en waar ik op hoet houden.
En nee, ik reed hard genoeg, 90+km/h op de klok en ik WEET de afwijking van m'n teller.
Diablo schreef:Hier staat een leuk schemaatje, waaraan je kunt zien dat je met rijbewijs B niet meer dan 3500 kg mag wegen:
http://www.cbr.nl/1041.pp
ikke schreef:Nee, 100mtr verder de sloot ingedrukt worden door diezelfde K*T-italiaan! Hij BEGON aan die inhaalmanoevre NADAT hij al twee borden was gepasseerd die hem erop wezen dat de linker rijbaan moest invoegen!!
Hij was 18mtr en toen hij het laatste waarschuwingsbord passeerde en de verdrijfstrepen ruim in zicht waren, was hij nog niet eens aan de voorkant van de trailer!
En dan wil jij dat ik ga remmen, 18 mtr K*T-italiaan laat passeren en daarmee potentieel AL het achteropkomende verkeer in gevaar breng? Gewelig inzicht.............
Als jij zo graag mij op m'n punten wil wijzen, zorg dan eerst dat de PRECIEZE toedracht kent, door vragen te stellen, i.p.v. gelijk een dergelijk, nergens op gebasserd, oordeel klaar te hebben.
Dit heeft niks met mijn "eigen rechter" te maken, maar alles met een ordinaire, onverantwoorde actie van één van JOUW collega's.
Tricky_Dicky schreef:nounounou...
het heeft niet veel zin om gelijk zo uit te pakken, italianen zijn net als jij gewoon mensen, en net als jij maken ze ook ( bewust of onbewust ) fouten. het gaat me niet om de toedracht, het gaat me om de manier waarop je in het verkeer met elkaar omgaat.
je mag er in redelijkheid van uitgaan dat een beroepschauffeur zichzelf noch anderen bewust in gevaar brengt. heb je voor jezelf achteraf niet even een moment gedacht dat deze chauffeur misschien gewoon "even niet helemaal bij de les was", iets wat jou en iedere weggebruiker kan gebeuren?
achteropkomend verkeer zou, aan de hand van wat ik lees ( snelheid en situatie ) alle gelegenheid gehad hebben om weer op de actie van de vrachtwagenchauffeur en jou te anticiperen. zo gaat dat ook in een samenleving waar iedereen aan het einde van de reis weer heelhuids thuis wil komen...
zie je, een exacte toedracht is niet eens zo belangrijk, waar ik me over verbaas is je - in mijn ogen - agressieve stijl in het verkeer, daar reageer ik op. goed en kwaad, dat is altijd een kwestie van perceptie. het samen oplossen van een situatie die ( potentiëel ) gevaarlijk is, dat is een teken van volwassen samenspel.
probeer eens iets minder snel een oordeel te hebben, rij een weekje met een vrachtwagenchauffeur mee en bekijk zaken zoals deze eens met iets meer tolerantie, dat werkt verruimend op je beeldvorming van MIJN collega's...
ikke schreef:...Sprekend voorbeeld: ik haalde laatst een trailer in Friesland op, word ik op de terugweg ingehaald door een randdebiele Italiaan met een combi van 35ton, terwijl zijn rijstrook ophield te bestaan! (de invoeg bij Meppel, naar de A28, voor hen die dat punt kennen). Mijn Escortje heeft flink wat power, dus ik trapte de wagen vol op z'n staart (ik had aan de voorkant plek zat) en heb die randdebiel op z'n plek gezet (achter mij) Dat ik bij zulke actie de 100km/h passeer op de klok, zal me worst wezen; ik weet wat ik onder m'n kont en aan de haak heb en waar ik op hoet houden.
En nee, ik reed hard genoeg, 90+km/h op de klok en ik WEET de afwijking van m'n teller.
MSQuincyTE schreef:ikke schreef:...Sprekend voorbeeld: ik haalde laatst een trailer in Friesland op, word ik op de terugweg ingehaald door een randdebiele Italiaan met een combi van 35ton, terwijl zijn rijstrook ophield te bestaan! (de invoeg bij Meppel, naar de A28, voor hen die dat punt kennen). Mijn Escortje heeft flink wat power, dus ik trapte de wagen vol op z'n staart (ik had aan de voorkant plek zat) en heb die randdebiel op z'n plek gezet (achter mij) Dat ik bij zulke actie de 100km/h passeer op de klok, zal me worst wezen; ik weet wat ik onder m'n kont en aan de haak heb en waar ik op hoet houden.
En nee, ik reed hard genoeg, 90+km/h op de klok en ik WEET de afwijking van m'n teller.
Dan ben jij dus geheel in overtreding en gezakt als een baksteen, want dat mag dus niet
Tricky_Dicky schreef:vermoedelijk ben ik wat milder in het kritiek leveren op medeweggebruikers vanwege het feit dat ik 28 jaar mijn roze papiertje heb en in die tijd ruim 2 miljoen zakelijke kilometers gemaakt heb in diverse banen. dan ga je dingen ( i.i.g. in mijn beleving ) die op de weg gebeuren, eigenlijk in elk verkeer, wat filosofischer bekijken...
Tricky_Dicky schreef:oh ja, dat is toch niet meer dan logisch? ik meende werkelijk dat ik het goed had, blijkt het dan toch niet zo te zijn, dan is het toch normaal dat je dat even laat weten! ben ik zelf ook even op het verkeerde been gezet met de regelgeving...ach, het is ook wel verrot verwarrend ook. gelukkig heb ik op de touringcar na verder alle rijbewijzen, dus wellicht dat ik daardoor enigszins in de war geraakt ben. het is en blijft wel mijn blundertje, natuurlijk...
Utixo schreef:Maar Ikke... Hoe komt die deuk in je Escort dan?
Utixo schreef:Ah, dan ligt het bij de mijne vast ook daaraan. Alhoewel het uur van de waarheid bijna is aangebroken voor hem, als hij dinsdag niet door de APK heen komt, gaat hij kassiewijle
Utixo schreef:Power heeft hij ook niet, als ik voor het stoplicht sta schaam ik me dood, zo traag als hij op gang komt.
Buiten dat moet er voor dinsdag even een nieuw knipperlichtkapje op, ik gebruikte hem als heftruck, ging prima, tot ik het middenpunt verkeerd inschatte. De baal hooi hebben we uiteindelijk wel verplaatst gekregen.
Utixo schreef:Trouwens, heel misschien komt er een Freelander. Tenminste, als mijn moeder de naam goed onthouden heeft. Indien in goede staat, een aanrader voor de trailer?
popez schreef:Er wordt een stuk terug gesproken dat het gewicht van het paard telt, dit is niet correct. Het gaat namelijk om het laadvermogen van de trailer. Deze mag zowieso al niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto... Probeer maar eens een paard van 1300 kilo te vinden en die dan nog in een 1,5 paards trailer te zetteneigenlijk onmogelijk. Voor meer info bij hoeveel kilo enzo welk rijbewijs:
http://www.cbr.nl/1041.pp