Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:06

russel schreef:
In 10 jaar kan er een hoop veranderen waardoor dingen duur tot te duur worden.

Toen ik begon met mijn paard had ik een andere baan, verdiende stukken beter en stond hij op een stuk goedkopere stal dan nu. Dus kan mij idd indenken dat je op een moment financieel moeilijker komt te zitten en dan moet je schiften. Op een moment komt ook het paard aan de beurt. Idd is alles in 10 jaar tijd fors duurder geworden, ook omtrent de paarden, voer, stro, hooi, wormenspuiten, smid!, entingen, stalhuur, alles is duurder geworden. Salarissen zijn de laatste jaren bij de meesten nauwelijks gestegen en die stijging zal zijn gaan zitten in huur/hypotheek, benzine, boodschappen, kleding, ook posten die je niet stop kunt zetten en waar je mee moet rekening houden.

Tuurlijk kunnen er dingen veranderen qua kosten en/of inkomsten, maar zoals je aangeeft kun je bepaalde posten niet stop zetten en de kosten voor een paard wel.
Nee het is niet makkelijk om een paard na 10 jaar te moeten verkopen, maar het is ook niet makkelijk of jezelf uit de schulden zien te halen.
Zeker wanneer je een betalende bijrijden hebt vanwege het financiele plaatje vind ik dat een groot risico, om wat voor een rede dan ook kan de bijrijder besluiten te stoppen en wat dan?
Je ziet steeds vaker dat mensen moeite hebben om een juiste en dan ook nog betalende bijrijder te vinden, hoe wou je het dan allemaal gaan redden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:09

dat zien we dan wel weer, boodschappen doen bij de aldi ipv AH, zelf geen kleren meer kopen, niet uitgaan, geen dvd's of cd's meer, niet uit eten, etc etc. Tis een luxe probleem maar verkoop je paard maar eens! Lukt ook niet want iedereen heeft hetzelfde probleem dus wie heeft er dan wel geld genoeg om je paard te kopen die inmiddels al 14 is??? Naar een handelaar kan altijd nog...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:46

De één zoekt een bijrijder, de ander een huurder Cool

Ik ben jarenlang bijrijder geweest, soms als enige berijder/verzorger van een paard, soms voor 2-3 dagen per week. Momenteel ben ik als bijrijder alleen beschikbaar voor inval beurten (vakanties eigenaresse en als andere bijrijder niet kan), omdat ik inmiddels zelf een paardje heb wat mij genoeg tijd kost.

Ik heb nooit betaald voor mijn bijrijdpaarden en zou dat ook nooit doen.
De eigenaar heeft te weinig tijd voor z'n paard; daarom wordt ik gevraagd te rijden & een deel van de verzorging op me te nemen. Bij het ene paard hoorde stal mesten en voeren op de dagen dat ik reed er gewoon bij, het laatste paard dat ik reed stond op een pensionstal met volledige verzorging Tong uitsteken Ik betaalde mijn eigen lessen en vulde regelmatig de paardensnoeppot & wortel/appel voorraad bij Lachen

Als ik ooit een verzorger/ bijrijder zou zoeken voor mijn paardje, zou ik daar zeker geen geld voor vragen.
Ik heb geen huurpony! Afspraken (over b.v. verzorging, meehelpen op stal en lessen) kan je ook maken zonder dat er betaald wordt.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:57

Wranglerbutt schreef:
De één zoekt een bijrijder, de ander een huurder Cool

Ik ben jarenlang bijrijder geweest, soms als enige berijder/verzorger van een paard, soms voor 2-3 dagen per week. Momenteel ben ik als bijrijder alleen beschikbaar voor inval beurten (vakanties eigenaresse en als andere bijrijder niet kan), omdat ik inmiddels zelf een paardje heb wat mij genoeg tijd kost.

Ik heb nooit betaald voor mijn bijrijdpaarden en zou dat ook nooit doen.
De eigenaar heeft te weinig tijd voor z'n paard; daarom wordt ik gevraagd te rijden & een deel van de verzorging op me te nemen. Bij het ene paard hoorde stal mesten en voeren op de dagen dat ik reed er gewoon bij, het laatste paard dat ik reed stond op een pensionstal met volledige verzorging Tong uitsteken Ik betaalde mijn eigen lessen en vulde regelmatig de paardensnoeppot & wortel/appel voorraad bij Lachen

Als ik ooit een verzorger/ bijrijder zou zoeken voor mijn paardje, zou ik daar zeker geen geld voor vragen.
Ik heb geen huurpony! Afspraken (over b.v. verzorging, meehelpen op stal en lessen) kan je ook maken zonder dat er betaald wordt.

Helemaal mee eens!
Ik ben zelf ook bijrijder geweest (naast mijn 6 pony's) en ik heb er ook niet voor betaald, en zou ik ook nooit doen. Ik betaalde me lessen ook zelf en kocht naast snoepjes voor het paard, ook sjabrakjes bandages enz. Ook stond ik als de eigenaar niet kon of op vakantie was bij me verzorg paard (ook met feestdagen). Ik zorgde ook voor dat hij naar zijn les kon, dmv zijn paard gepoetst en opgezadelt klaar te zetten, en zijn stal te mesten.

Ik heb zelf ook een bijrijder voor mijn pony's, en zij betaald ook niets, ze helpt me met alles wat met paarden te maken heeft. Dus ook onderhoud van de stallen en het land.
Lessen delen we, en voor de wedstrijden hebben we een aantal sponsers!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:03

hebben jullie de eerste 19 bladzijden van dit topic niet gelezen? Cool

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:44

cissy schreef:
hebben jullie de eerste 19 bladzijden van dit topic niet gelezen? Cool

Ja, dat vraag ik me ook eigenlijk een beetje af?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:51

russel schreef:

Toen ik begon met mijn paard had ik een andere baan, verdiende stukken beter en stond hij op een stuk goedkopere stal dan nu. Dus kan mij idd indenken dat je op een moment financieel moeilijker komt te zitten en dan moet je schiften. Op een moment komt ook het paard aan de beurt. Idd is alles in 10 jaar tijd fors duurder geworden, ook omtrent de paarden, voer, stro, hooi, wormenspuiten, smid!, entingen, stalhuur, alles is duurder geworden. Salarissen zijn de laatste jaren bij de meesten nauwelijks gestegen en die stijging zal zijn gaan zitten in huur/hypotheek, benzine, boodschappen, kleding, ook posten die je niet stop kunt zetten en waar je mee moet rekening houden.

Dit kan, absoluut!
Gelukkig is dit bij mij niet het geval, maar helaas zit ik in de medische molen vanwege ME/CVS.
Dat is de reden dat ik een bijrijder zoek en om het feit dat ik ook middag-avonddiensten (van 15:00 tot 23:00 uur) werk.
Daarvoor doe ik de stallen, maar rijden lukt vaak niet meer, omdat ik vaak wat langer slaap.
Zul je zeggen, ga er dan vroeger uit, maar ik ben juist die slaap zo nodig.
Als ik ochtenddiensten draai (07:00-15:00 uur) ga ik als ik thuis kom eerst de honden uitlaten en daarna een uurtje slapen.
Maar daarna doe ik de stallen en ga ik rijden, wandelen, longeren enz.

russel schreef:
Sronnie, ging jij de eigenaresse les geven? En dan ook nog zoveel betalen om zelf te mogen rijden? Dus eigenlijk reed jij dat paard voor de eigenaresse zodat zij er daarna beter mee rijden omdat jij dat paard lekker had losgereden de hele week. Zij zou jouw moeten betalen voor de training die jij haar paard gaf. Betaalde ze jouw voor die les?

Van sommige bijrijders wordt gewoon misbruik gemaakt, maar dat vind ik......

Ben ik het helemaal mee eens, en dit gaat echt veel te ver in sronnies situatie!

runningkawa schreef:
Ik kan me idd wel voorstellen dat het de afgelopen jaren bijna niet meer te betalen is voor sommige.
En dan kan een beetje aanvulling mooi net genoeg zijn

Het is anders als je hoort, ik ga een paard aanschaffen en heb perse een bijrijder nodig voor de kosten.
Dat is gewoon dom

Ja dat is heel erg dom/stom!
Kun je je paardje ook niet aandoen vind ik, wat nou als je ineens hoge DA kosten krijgt?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:31

Wat vinden jullie dan van mijn idee: ik wil graag een haflinger, maar ik ben bang dat ik met school nog niet genoeg tijd voor heb, maar dat komt nog wel, zeker als ik klaar ben met mijn opleiding... Daarom wil ik graag een bijrijdster voor 2 dagen per week, ik heb al 2 opties, een meisje uit mijn oude klas, en een vriendin van me...

Vinden jullie dat ik dan wel een paard kan kopen? Omdat ik al weet dat ik niet iedere dag evenveel tijd heb.. (maar door die bijrijdster dus wel Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:55

Ben je hierna klaar met school, of komt er dan nog een opeleiding?
Want dan weet je niet hoe je met je tijd komt te zitten.

Myfairytale, ik heb ook ME
Dan zou ik al helemaal geen geld voor een brijrijder vragen, maar een gat in de lucht springen als iemand me kwam helpen.
Persoonlijk zou ik als ik jou was een brijrijder zoeken die wel eens mest in ruil voor het rijden.
Wordt het voor jou lichter en dat kun je zeker weten gebruiken

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:20

Mariannedeb schreef:
Wat vinden jullie dan van mijn idee: ik wil graag een haflinger, maar ik ben bang dat ik met school nog niet genoeg tijd voor heb, maar dat komt nog wel, zeker als ik klaar ben met mijn opleiding... Daarom wil ik graag een bijrijdster voor 2 dagen per week, ik heb al 2 opties, een meisje uit mijn oude klas, en een vriendin van me...

Vinden jullie dat ik dan wel een paard kan kopen? Omdat ik al weet dat ik niet iedere dag evenveel tijd heb.. (maar door die bijrijdster dus wel Lachen )

Ik zou nog effe wachten, je bent nog jong (denk ik) dus er verandert de komende pak 'm beet 5 tot 10 jaar nog heel veel in je leven: school, verkering, wellicht nog een vervolg opleiding, misschien wel eens een stage in het buitenland, wie weet wat er allemaal op je pad komt.

Als je dan een eigen paard hebt, dan wil je dat natuurlijk niet meteen verkopen als er zo iets voordoet. Je blokkeert je zelf dan als het ware (door de verantwordelijkheid voor een eigen paard) daarmee in je keuzevrijheid om kansen te pakken. En daar zou je later spijt van kunnen krijgen.... Het argument is dus niet zozeer tijd alswel de onzekerheid. Ik wist op mijn 15 echt niet wat ik 10 jaar later zou doen.....

Ik zou in jouw plaats zoeken naar een goed bijrijd paard, dat is ietsje minder definitief omdat je weet dat dat paard niet van jou is. Neemt natuurlijk niet weg dag je je ook aan een bijrijdpaard zult hechten, maar toch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:32

sronnie schreef:
russel schreef:

Tuurlijk kunnen er dingen veranderen qua kosten en/of inkomsten, maar zoals je aangeeft kun je bepaalde posten niet stop zetten en de kosten voor een paard wel.
Nee het is niet makkelijk om een paard na 10 jaar te moeten verkopen, maar het is ook niet makkelijk of jezelf uit de schulden zien te halen.
Zeker wanneer je een betalende bijrijden hebt vanwege het financiele plaatje vind ik dat een groot risico, om wat voor een rede dan ook kan de bijrijder besluiten te stoppen en wat dan?
Je ziet steeds vaker dat mensen moeite hebben om een juiste en dan ook nog betalende bijrijder te vinden, hoe wou je het dan allemaal gaan redden?

Ook een hele goede reden en insteek. Ik ga tot het uiterste om mijn paard te houden, kan er geen afstand van doen, is een lid van ons gezin. Mijn paard verkopen is niet makkelijk, hij is al 13 en geen interessant paard, wel lief, niet makkelijk te rijden, moet je echt leren bij hem, kortom geen paard voor de eerste de beste die een paard zoekt, ook al zou hij voor een luttel bedrag weg mogen, komt hij terug weet ik nu al, hij is te vlug en sterk voor een onervaren ruiter.

Ik heb nog een potje, aangelegd toen ik meer geld had, kan 1 jaar stalgeld betalen, bij ons gaat het financiele plaatje binnenkort veranderen. Dan pas kan ik meepraten wat ik moet gaan doen.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:33

pjotrg schreef:
Mariannedeb schreef:

Ik zou nog effe wachten, je bent nog jong (denk ik) dus er verandert de komende pak 'm beet 5 tot 10 jaar nog heel veel in je leven: school, verkering, wellicht nog een vervolg opleiding, misschien wel eens een stage in het buitenland, wie weet wat er allemaal op je pad komt.

Als je dan een eigen paard hebt, dan wil je dat natuurlijk niet meteen verkopen als er zo iets voordoet. Je blokkeert je zelf dan als het ware (door de verantwordelijkheid voor een eigen paard) daarmee in je keuzevrijheid om kansen te pakken. En daar zou je later spijt van kunnen krijgen.... Het argument is dus niet zozeer tijd alswel de onzekerheid. Ik wist op mijn 15 echt niet wat ik 10 jaar later zou doen.....

Ik zou in jouw plaats zoeken naar een goed bijrijd paard, dat is ietsje minder definitief omdat je weet dat dat paard niet van jou is. Neemt natuurlijk niet weg dag je je ook aan een bijrijdpaard zult hechten, maar toch....

Ik ben bijna 18 Lachen Ik doe nu PABO, niet moeilijk dus maar wel veel werk. Verkering heb ik ook al... al anderhalf jaar dus dat is ook vrij serieus Lachen Het probleem is dus juist dat hier geen bijrijdpaarden/verzorgpaarden te vinden zijn.. Ik heb tot afgelopen maart een haflinger en een shet verzorgd, maar die zijn verhuisd. Daarna zou ik een andere haflinger gaan doen, maar er was een meisje dat meer wilde betalen, dus daarom is zij het geworden. Zo gaat dat hier in de buurt.. niet betalen = geen paard. En als je op bijvoorbeeld marktplaats kijkt, zijn er echt enorm veel die een bijrijdpaard zoeken hier in de buurt, dus zelfs het zoeken van een geschikte bijrijdster is geen probleem. En al zou ik er geen hebben.. dan zou ik het nog wel redden denk ik, maar ik wil gewoon dat mijn paard alle aandacht krijgt die ze verdiend! Lachen

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:50

Waar woon je dan als ik vragen mag......

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:05

Wijngaarden... Naast Sliedrecht, in de buurt van Dordrecht..

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:15

OK, da's te ver uit de buurt, anders kon ik nog wel effe voor je rondkijken hier in de buurt van Den Haag.

Pabo ken ik, heb ik ook in een grijs verleden ook gedaan..... Haha! Ik kan uiteraard niet voor jou beslissen, maar ik heb je een paar overwegingen mee willen geven Knipoog

Belachelijk overigens dat een eigenaar "gaat" voor de meest biedende (in geld dan) bijrijder. Het zou veel eerder moeten gaan over de klik tussen paard en bijrijder.

Denk in ieder geval goed na vóór je een paard koopt, want er zit heel wat aan vast zoals je ongetwijfeld ook al wel weet. Een goed paard vinden is ook een hele klus (staan vast topics genoeg over op Bokt!). Ondanks wat anderen op dit topic zeggen ben ik van mening dat het helemaal geen schande is om niet alle dagen zelf voor je paard te zorgen, maar die zorg te delen met anderen (bijrijders dus). Hóe je dat doet is aan jou en de eventuele bijrijder(s).

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:29

Ja twas heel banketstaaf van die vrouw.. ik was er ook al een aantal keer geweest en toen kreeg ik opeens een mailtje dat ik het toch niet was geworden.. ik mocht nog wel kiezen of ik meer wilde betalen.. soort van tegen elkaar opbieden zeg maar.. heel raar. Bedankt voor je reactie in ieder geval! Ik ga er nog een maar een paar keer goed over nadenken Haha! Maar jij vindt het dus niet raar als ik meteen een bijrijdster neem? (ik zie die reacties al voor me.. gezocht: bijrijdster voor paard dat nog gekocht moet worden Tong uitsteken )

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:44

Ik niet, maar zoals je op dit topic kunt zien verschillen de meningen daarover nogal Haha! Ik heb het zelf ook gedaan toen ik mijn eerste paard kocht (waarop ik daarvoor overigens bijrijder was...).

Ik heb heel goede ervaringen met bijrijders en bijrijdsters (en een enkele mindere, maar die waren erg snel weer weg). Ik heb er in ieder geval een paar (gehad), waarmee ik echt het idee had dat we samen van (en met!) het paard genoten/genieten, ondanks dat het mijn paard is en ik dus de volledige verantwoording over hem heb. Betaling is daarbij slechts bijzaak, daar moet je samen uitkomen. Ik heb zowel betalende als niet betalende gehad, zonder dat daar een verschil in "kwaliteit" in zat.

Ik kies wel voor volwassen bijrijders (zeg maar 18+) omdat ik wat minder goede ervaingen had met jongere....
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 09-01-07 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:51

Ik heb een bijrijdster voor mijn fjord van 17 jaar. Ze mag doen wat ze wil qua beweging. Ze heeft 2 dagen in de week en om de week de zaterdag erbij.
Ze hoeft niet te voeren, alleen per dag een kruiwagen mest van het land halen(20 min werk)

Ze betaalt 45 euro en vind ik heel redelijk.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:22

roosje84 schreef:
Ik heb een bijrijdster voor mijn fjord van 17 jaar. Ze mag doen wat ze wil qua beweging. Ze heeft 2 dagen in de week en om de week de zaterdag erbij.
Ze hoeft niet te voeren, alleen per dag een kruiwagen mest van het land halen(20 min werk)

Ze betaalt 45 euro en vind ik heel redelijk.

als ik een bijrijdster 'neem' wil ik haar 10 euro per week laten betalen... dat komt dan zo'n beetje op hetzelfde neer als bij jou. Kon jij veel mensen vinden die dat wilden betalen?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:24

Het is een vriendin van een stalgenoot van mij die nog een bijrijdpaardje zocht, dus niet echt gezocht.

Bij mij op stal betalen de bijrijdster die er zijn bijna allemaal 45 euro

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:26

Ik snap echt niet waarom een bijrijder moet betalen. Ze doet je een dienst omdat je zelf geen tijd hebt, verzorgt het paard, haalt de mest uit het land, traint het plus lessen die ze zelf betaald,

Je koopt een paard, wetend dat het veel gaat kosten...

Wel vind ik dat eigen lessen betalen moet, en af en toe iets voor het paard en eigenaar meedoen.
Halster, dekje, bloemen ofzo

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:29

Ik zie het vanaf een andere kant, ze gebruikt mijn spullen, rijdt vaker buiten dan ik, slijten de ijzers toch sneller.
Aan de andere kant ze neemt wel een deel zorg uit mijn handen, daar heb je gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:29

Mijn ijzers zijn nooit versleten als mijn paard zijn hoeven weer lang zijn. Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:30

Het verschilt per paard he....En ze heeft zelf aangeboden om te betalen en vind dit ook niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:32

Dikker ijzertje eronder als het zo snel slijt Lachen
Maar eerlijk waar, ik ken dat alleen bij tuigers, dat de ijzers eerder op zijn dan de bekapbeurt nodig is
En ik klos toch ook veel over de weg en niet altijd braaf in de berm Lachen