Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:42

Lieser schreef:
Gini schreef:

Het ging specifiek over de situatie van Yontheke die een leegloop in haar stal opmerkt. Ik zeg vanuit de kant van de klant wat ik in dit geval leuker zou vinden. Niets meer, niet minder. Nergens vreemde redenatie, puur een advies met een persoonlijk tintje. Dat ook perfect genegeerd kan worden. :)

Dus als je boodschappen elke maand duurder worden, in plaats van 1 keer per jaar, ga je weg bij de supermarkt? Dan ben ik benieuwd waar je nu je eten koopt, want het afgelopen jaar gingen de prijzen van de boodschappen bijna wekelijks (!) omhoog.

Nogmaals, ik bood gewoon een mogelijke oplossing aan voor Yontheke om vrijblijvend te bekijken en ik poneerde geen algemene stelling voor iedere pensionstalling in de Benelux, laat staan voor iedere supermarktketen in West-Europa. Ik vind het zonde dat er zo een karikatuur van mijn bericht gemaakt wordt. Misschien is het constructiever om dan een andere optie voor Yontheke aan te dragen wat de leegloop van haar stal tegenhoudt?

Yontheke, ik hoop oprecht dat je een oplossing vindt zodat je de leegloop een halt kan toeroepen of nieuwe klanten in een andere budgetcategorie weet aan te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:45

Maar zij is helemaal de staleigenaar niet? Zij staat daar gewoon en is een klant.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:46

Spenk schreef:
Maar zij is helemaal de staleigenaar niet? Zij staat daar gewoon en is een klant.

Zoiets was ik ook net aan het typen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:53

Lieser schreef:
Babootje schreef:
Ik hoef ook geen verantwoording te zien van alle kosten. Ik weet wel zo'n beetje wat de kosten zijn van hooi, stalbedekking voer, etc etc. Maar ik betaal gewoon wat ik het waard vind. Niet alleen voor de accommodatie maar ook voor de sfeer. (Mijn ervaring is ook dat de sfeer vooral wordt bepaald door in hoeverre je elkaar in de weg zit door een te krappe accomodatie voor het aantal paarden dat er staat.)

Maar op een gegeven moment kan het zijn, dat de rek eruit is.
Onze stal is niet omhoog gegaan qua stalprijs, maar we zitten met 460 voor een (voor een groot deel) zelf doe stal wel aan de bovengrens van de markt. Zo komt er per maand nog vanalles bij.
Als het gewone levensonderhoud duurder wordt dan wordt vanzelf het budget dat je uit kunt geven aan "luxe", waaronder de paarden kleiner. En dat is nu wel aan de hand tot een moment dat het er echt niet meer uit kan.

Dus ik snap dat pensionhouders enerzijds de prijzen verhogen, maar anderzijds daarin ook voorzichtig zijn. Want klanten gaan niet altijd meer weg omdat ze het niet meer leuk vinden bij je, maar inmiddels ook omdat ze moeten.

Dat snap ik niet. Als de klanten de prijsverhogingen niet betalen, wie dan wel? De pensionhouder runt gewoon een bedrijf. Het is geen filantropische instelling met een geldboom en bodemloze schatkist.

Dat is niet wat ik bedoel Lieser. Ik bedoel dat er enige rek zit in prijsverhogingen, maar dat heeft ook een einde. Namelijk dat wat klanten nog willen of kunnen betalen. Voor een stalhouder is het dus zoeken naar die grens. Want als je stal leegloopt heb je ook niks.

Anoniem

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:54

Maar als je op elke klant toelegt kun je beter de stallen leeg hebben.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:27

Spenk schreef:
Maar als je op elke klant toelegt kun je beter de stallen leeg hebben.

En dan maak je er een verhuurde auto opslag van en is het ineens winstgevend :Y)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:48

Wij gaan ook omhoog maar ik klaag nog steeds niet. Vind dat we nog steeds een schijntje betalen. We zijn met 20 euro omhoog gegaan en de vorige keer was dat 10 of 15 euro en dat zijn de enige twee verhogingen in bijna 15 jaar tijd.

Op dit moment betaal ik 160 euro voor de stal. Dat is inclusief hooi maar exclusief strooisel en brok. Dat wordt per maand afgerekend naar verbruik. Heel fijn systeem want de een verbruikt meer dan de ander.

Met mijn vorige paard was ik zo 4 tot 6 zakken voer kwijt in de maand en deze doet 3 maanden met 1 zak dus dat scheelt. Dat geldt ook voor strooisel. Ik heb stalgenoten die elke 3 dagen een baal erbij doen en ik heb ze ook die dat maar 3x in de maand doen. Je betaalt gewoon wat je pakt. En in de zomer is dat bijster weinig want we hebben allemaal ons eigen stuk weiland voor de zomerperiode.

Daarnaast hebben we een rijbak en een longeerbak en zijn er voor 20 stallen 5 paddocks waar ze elke dag een dagdeel in staan. Dat regelen we onderling. Voeren wordt gedaan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:25

Spenk schreef:

Ja dit dus. Ik ben gewoon al 7 jaar klant daar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:36

Je kan beter lege stallen hebben dan toeleggen. Daarbij waar willen klanten naar toe? Het is of je paard verkopen of betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 01:36

Dat is niet helemaal waar. Een deel van je vaste lasten terugverdienen is beter da niets verdienen. Want die kosten lopen door.

Wat wel scheelt, en dat zie ik nu vaker gebeuren, is dat het meer zelfzorg wordt. Op die manier is de stalhouder minder tijd kwijt of minder arbeidsloon voor personeel.

En kan zijn /haar tijd dan steken in beter betaalde werkzaamheden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:40

Mensen advies geven om klanten aan te nemen of te houden met verlies is toch van de zotte? De prijzen gaan echt niet zakken in de nabije toekomst.

Ik zou zeggen dat er dan een noodzaak is om de stalstructuur te veranderen. Bvb idd meer zelf doen voor de klanten, krachtvoer exclusief, goedkoper hooi gebruiken, … en eventueel mensen zoeken die wel een hogere prijs willen betalen en daar de oude klanten door vervangen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:44

Ik ben benieuwd wat er dan gebeurd met de mensen die al een beetje op het randje zaten ivm het kunnen betalen van een paard...

Gaan die dan, bij een doe-meer-zelf-stal bijv bezuinigen op voer? Strooisel?
Als het straks echt te duur wordt, gaan er dan meer paarden de frikandellen in? Het is best wel een kostenpost voor sommigen denk?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:46

Ik merk dat er hier vooral heel hard bezuinigd wordt op zadelpasser, hoefsmid, dierenarts en dat een gratis bijrijder bijna niet meer bestaat.

Paard verkopen is de makkelijkste optie natuurlijk. En anders: tsja wanbetaler worden maar dat duurt meestal niet lang.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:48

joyce B schreef:
Dat is niet helemaal waar. Een deel van je vaste lasten terugverdienen is beter da niets verdienen. Want die kosten lopen door.

Wat wel scheelt, en dat zie ik nu vaker gebeuren, is dat het meer zelfzorg wordt. Op die manier is de stalhouder minder tijd kwijt of minder arbeidsloon voor personeel.

En kan zijn /haar tijd dan steken in beter betaalde werkzaamheden.

Maar dat doe het zelvende klanten hebben is ook niet zaligmakend. Je hebt ze er bij die er een zooitje van maken, jatten, of die paar dagen helemaal niet komen zonder wat te zeggen.
Wil je goede structuur in je stal dan is VP beter of een stalgek tussen je klanten hebben die alles regelt, ook wanneer men dat niet wil :))
Op bijna elke stal loopt er wel zo 1

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:46

Ik heb mijn pony, gelukkig, een paar jaar geleden in een groep jonge pony's kunnen zetten en ik betaal een heel klein bedrag. Ik kom er eigenlijk nooit (ik hou niet zo van in mn eentje in een groep hengsten lopen). Als hij daar weg zou moeten dan moet ik afscheid nemen, een pensionstal met de huidige prijzen kan ik niet betalen met alle oplopende kosten van ongeveer alles.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:52

Waarom wil je graag een pony aanhouden als je er nooit komt? Is het dier op pensioen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:58

Poekkie schreef:
Mensen advies geven om klanten aan te nemen of te houden met verlies is toch van de zotte? De prijzen gaan echt niet zakken in de nabije toekomst.

Dat wordt toch helemaal niet gezegd? Er wordt gezegd dat er een keer een grens zit aan wat mensen nog kunnen betalen voor luxe. Dat geldt voor meer sectoren. Meestal zie je dat Horeca toch het eerste is waar mensen op gaan bezuinigen.
In de paardensector wordt niet zo heel snel bezuinigd. En er zijn natuurlijk stallen in verschillende prijscategorieen van 2 a 300 per maand met geen tot weinig faciliteiten tot 5 a 600 of meer voor een stal met alles erop en eraan. In die hoge categorie zitten vaak eigenaren met nog enige rek in de portemonnee, maar het is de vraag hoeveel mensen nog willen blijven betalen als de prijzen maar blijven stijgen. Zij kunnen nog kiezen voor een meer betaalbare stal met minder service en faciliteiten.
In de lagere categorie vind je wellicht meer eigenaren bij wie het water nu al aan de lippen staat. Zij komen dan wellicht voor de keuze te staan hun dier te weg te doen.
Ik zie dat "spook" toch wel opdoemen aan de horizon.

Stalhouders moeten daarin hun eigen keuzes maken. Maar dat steeds hogere prijzen kunnen leiden tot opzeggingen lijkt me niet zo moeilijk te voorspellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:01

Yep, dier op leeftijd, degene waar hij staat pakt hem af en toe voor een rondje voor de wagen of een rondje met kleine kinderen. Zij kent de groep paarden, ik niet dus ik stap niet zomaar een groot open stuk land in.
Als hij 10 was geweest had ik hem wsl verkocht maar 20+ verkoop ik niet, die verantwoordelijkheid hou ik liever zelf. Hij staat goed verzorgd, de Smid betaal ik zodra die geweest is en als er iets is ben ik altijd bereikbaar

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:15

Nou als ik alles zo lees ben ik blij met waar ik sta en ook dat we zelf mogen bepalen hoeveel ze krijgen en hoe we ze houden. Ik sta nu 25 jaar op dezelfde plek. Betaal 70,- pmnd (was 40 gulden toen ik kwam) Dit is inclusief goede omheining, water, buitenbak en zadelkamer. Mooie uitrijmogelijkheden. 24/7 buiten op totaal 3,5 HA
We betalen zelf hooi, schuilstallen, zand/paddockplaten, afvoer mest en houden ook zelf het land bij en de bak.
We staan met 8 paarden/ponys en 7 eigenaren. Hooi zijn we dit jaar 200,- voor kwijt per paard. Totaal 250,- pj aan afvoer mest en dit jaar klussen zo'n 300,- (maar dit jaar hebben we ook de stallen geverfd, dus normaal wat minder) de laatste 2 bedragen delen we door het aantal paarden.
We hebben 1 voerbeurt eind middag en 1 voerbeurt in de ochtend per week (deze is alleen in de winter). In de middag hoort ook.de schuilstallen schoonmaken bij
Krachtvoer doet ieder voor zich.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:26

Toch even los van de tarieven voor de paarden, in de vakantie zat alles vol: de stad was vol, de bioscoop was vol, vreten en drinken erop los, de restaurants zitten nog steeds vol. Er wordt volop vuurwerk de lucht in geknald. Dus die tarieven kunnen best omhoog, dan is het gewoon echt keuzes maken. (natuurlijk is dit even zwart/wit maar ik zie en merk niks van oeh ahhh in bepaalde sectoren)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:32

Als ik hier lees verhoging hier en daar en redden niet meer dan heeft mijn pensionhoudster wel slim bedacht

Ik betaal stalling excl stro en voer
Hooi zit wel bij de prijs maar gingen in nov 10€ omhoog ivm kosten hooi

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:32

Zonnetje81 schreef:
Toch even los van de tarieven voor de paarden, in de vakantie zat alles vol: de stad was vol, de bioscoop was vol, vreten en drinken erop los, de restaurants zitten nog steeds vol. Er wordt volop vuurwerk de lucht in geknald. Dus die tarieven kunnen best omhoog, dan is het gewoon echt keuzes maken. (natuurlijk is dit even zwart/wit maar ik zie en merk niks van oeh ahhh in bepaalde sectoren)

Dat zijn dus ook niet de mensen die hun paard moeten gaan verkopen waarschijnlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:40

Zonnetje81 schreef:

inderdaad, wie zegt dat dit dezelfde mensen zijn?

Je leest dat argument vaker 'ja maar dáár wordt heel veel geld aan uitgegeven, dus niemand heeft een probleem'...

Ik lees stallingskosten tussen de 300 en 500 euro per maand. Dus zolang mensen dat kunnen betalen, moeten de stalhuren van 300 en minder dus helemaal geen probleem zijn..
hoe werkt dat?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:58

Er heerst ook nog een behoorlijk taboe op geld en inkomen. Je kan niet bij anderen in de portemonnee kijken en weet ook niet wat anderen verdienen of aan bezit hebben bijv. Mensen gokken en speculeren graag, maar je weet het gewoon niet.

Ik heb ook weleens gedacht; waar doen die mensen het van en daarna bleken zij een torenhoge stalschuld te hebben en ook veel lopende leningen. Maar voor de buitenwereld leek het lange tijd of alles maar kon en het allemaal veel mocht kosten.

En een ander werkt zich soms echt 10x een slag in de rondte om alles te betalen. Dan tellen ze niet mee omdat ze niet meedoen aan de setjes gekte, niet 100 peuten laten komen en hebben soms niet alle dagen evenveel tijd, maar ze zijn wel schuldvrij en betalen netjes.

En dan nog 100 variaties daar weer op.

Juist omdat heel veel mensen voor de buitenwereld leven, weet je niet wat soms de oorzaak is van een situatie op financieel gebied en we praten er weinig open over.

Mensen denken ook te kunnen besparen op de veearts door zelf allerlei middeltjes te kopen. Vaak kost het juist meer en is uiteindelijk wel de veearts nodig, maar supplementen beloven van alles.

Heel realistisch gezien zouden mensen als je echt wil besparen eerder moeten, kunnen of willen stoppen met eeuwig sleutelen aan paarden om levens te verlengen terwijl er geen goede vooruitzichten meer zijn. Als dat geld, die tijd en energie naar "gezonde" paarden zou gaan, zou dat denk ik al veel kunnen schelen.

Wij hadden en hebben oudere paarden gehad en erbij. Dan heb je jaren niks of 1 met een blessure en als ik dan kijk naar wat dat aan extra kosten geeft als ze wel wat gaan mankeren of wat je aan een paard met een blessure of ziekte uitgeeft, is dat vooral water naar de sloot dragen.
Van de extra kosten van afgelopen 2 jaar bijvoorbeeld, hadden ze ook nog 2 jaar "gewoon" kunnen staan en eten.

Een stal waar we stonden deden mensen alles zelf en daar ging echt veel teveel stro doorheen. Maar er werd bespaard op het verkeerde of op de verkeerde manier.
Goed weten wat je echt nodig hebt, minder weggooien en minder afval kan al veel schelen.

Wij hebben hooi bakken en netten, maar gooien ook veel teveel weg omdat we ook veel teveel rondbrengen. Nu kan ik dat zelf beslissen, maar aan een klant kan je dat niet verkopen. Je moet betalen voor wat ze teveel krijgen en we weggooien......

Maar je hebt verschillende paarden en mensen, dus moet een middenweg zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:10

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat zijn dus ook niet de mensen die hun paard moeten gaan verkopen waarschijnlijk.

Precies
Dat vind ik altijd zo'n raar argument.

Wie zegt dat de mensen die nu de stal te duur vinden dat allemaal doen?
Ja er zullen er zijn, waarvan 1 een groep niet moppert en een groep wel moppert want dan doen ze nu eenmaal.

Maar dan heb je denk ik ook ondertussen een groep die eerst prima een paard kon houden maar met alles wat nu stijgt in de problemen komen.
Ondanks dat ze geen vuurwerk afstoken, niet in een restaurant zitten enz enz enz,
Dat deze mensen elke dag in tranen zitten bij het idee dat ze hun geliefde maatje moeten verkopen want de druppel is bereikt.