Opgelicht, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:52

Tcm62 schreef:
Eigenlijk gaat het topic alleen nog maar over of TS volgens bokkers gerechtvaardigd is of ze het hoofdstel ze gratis mag houden, terwijl iedereen weet dat marktplaats de meest malafide website is om van te kopen..wat ik wel grappig vind is dat verkoopster 7!.euro spendeert aan verzending minus verkoopprijs zonder eerst betaald te worden en koopster kennelijk wel zo slim om niet voor verzending in eerste plaats te betalen en ook niet vooraf...
Alsof er al vermoeden was..bij bevestiging ervan bokt nodig heeft om als blijkt dat ze over haar vermoeden gelijk heeft te bepalen wat te doen..ze zich hevig verzet tegen adviezen terug te sturen op eigen kosten via brievenbuspost jaar eigenlijk graag wil horen dat ze helemaal in het gelijk is om niets meer te doen..
Is maar 1 verliezer in dit geheel... de puberverkoopster met zakgeldinkomen...

Ik moet het hier toch wel een beetje mee eens zijn. Wanneer was ts van plan het geld te sturen? Niet de dag van het mailen, volgende dag in afwachting van het hoofdstel ook niet..

Michelle77

Re: Opgelicht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:54

Ts had aangegeven het geld de dag erna over te maken, maar voordat ze dat had kunnen doen was he hoofdstel er al.

Bovendien gaat het daar niet om, ts vraagt advies om de situatie NU op te lossen.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:18

Bijna 500 reacties op een topic van "oplichting".

Heel simpel, ene helft bokkers vind dat ts niet hoeft te betalen, en andere helft wel.
Dus de kwestie ligt nu sowieso bij ts zelf.
Wat een gezever over een hoofdstel en 3 euro verzenden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:34

Ariannee schreef:
Ik ben het eens met upendo.

Ik ben het ook mee upendo eens.
Maar ik ben ook mee eens dat Ts zo het hoofdstel niet wil.
Er missen inderdaad een hoop steentjes.

Ts stuur hem gewoon terug, dan ben je van alles af.
Houd de eer aan je zelf.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:47

Michelle77 schreef:
Ts had aangegeven het geld de dag erna over te maken, maar voordat ze dat had kunnen doen was he hoofdstel er al.

Bovendien gaat het daar niet om, ts vraagt advies om de situatie NU op te lossen.

daar hoef je toch geen advies over..dat weet je zelf toch ook wel als je 15 bent??

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:33

Volgens mij vind niemand dat ts het hoofdstel moet betalen.
Maar velen vinden dat het hoofdstel terug moet dat is nog al een verschil.

In plaats van hier een topic openen had ts beter een e mail naar marktplaats kunnen sturen met haar verhaal en de vraag wat ze het beste zou kunnen doen. Dan hadden ze haar ook geadviseerd het hoofdstel op te sturen.
Het hoofdstel ligt nog bij ts. Als ze het niet opstuurt zal ze er idd voor moeten betalen. Dat doen andere mensen ook als ze iets kopen.

En alleen de mensen die heel lief gezegd hebben dat ts niks hoeft te doen dat de schuld bij de verkoper ligt worden bedankt voor hun reacties, heel fijn hoor dat ts daar zo blij mee is. Maar uiteindelijk moet het hoofdstel wel terug naar de eigenaar en ik hoop dan ook dat ts nou eindelijk eens contact opneemt met marktplaats. En niet alleen maar de reacties hier uit filtert omdat ze aansluiten bij haar gevoel.

Daardoor heeft het ook geen zin meer om ts er tips over te geven want ze heeft ze meer dan genoeg gehad maar het hoofdstel ligt nog bij haar thuis.

Elke reactie hier die goed bedoeld is, heeft geen zin is zonde van iemands tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:38

Puur uit nieuwsgierigheid, vind je dat de verkoopster als ze het hoofdstel weer ontvangen heeft wel alsnog de terugzendkosten over moet maken naar de TS?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:43

Jouw reactie helaas ook Waxmeltsenzo, marktplaats geeft als antwoord dat het een zaak tussen koper en verkoper is. Enigste advies dat ze geven is dat je eventueel aangifte bij de politie kunt doen want zij kunnen er niets mee.
Ik blijf nog steeds bij mijn mening dat dit hoofdstel met opzet direct is verzonden want de verkoopster wist dat ze gelogen had. En dus hoopte ze op deze manier iemand te dwingen om te betalen voor een slecht product. Ts mag dan 15 zijn, ze heeft gelijk dat ze hier niet intrapt. Ze heeft tot nu toe alles netjes gedaan en de verkoper heeft zichzelf door haar leugen bij de benen genomen. Moet het hoofdstel terug? Jazeker maar niet op kosten van ts en wil de verkoper niet dan heeft ze dikke pech.
Mocht ts het hoofdstel terugsturen op haar kosten dan kan ze fluiten naar die 7 euro. Iemand die zo liegt en dan ook nog vertrouwen dat ze portokosten betaald??
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-08-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:45

waxmeltsenzo schreef:
Volgens mij vind niemand dat ts het hoofdstel moet betalen.
Maar velen vinden dat het hoofdstel terug moet dat is nog al een verschil.

In plaats van hier een topic openen had ts beter een e mail naar marktplaats kunnen sturen met haar verhaal en de vraag wat ze het beste zou kunnen doen. Dan hadden ze haar ook geadviseerd het hoofdstel op te sturen.
Het hoofdstel ligt nog bij ts. Als ze het niet opstuurt zal ze er idd voor moeten betalen. Dat doen andere mensen ook als ze iets kopen.

En alleen de mensen die heel lief gezegd hebben dat ts niks hoeft te doen dat de schuld bij de verkoper ligt worden bedankt voor hun reacties, heel fijn hoor dat ts daar zo blij mee is. Maar uiteindelijk moet het hoofdstel wel terug naar de eigenaar en ik hoop dan ook dat ts nou eindelijk eens contact opneemt met marktplaats. En niet alleen maar de reacties hier uit filtert omdat ze aansluiten bij haar gevoel.

Daardoor heeft het ook geen zin meer om ts er tips over te geven want ze heeft ze meer dan genoeg gehad maar het hoofdstel ligt nog bij haar thuis.

Elke reactie hier die goed bedoeld is, heeft geen zin is zonde van iemands tijd.

Inderdaad.
Als je met TS mee praat wordt je bedankt en anders niet.
En Shadow: Nee vind ik dus niet.
Het is wel een wijze les geweest.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:48

bigone schreef:
Jouw reactie helaas ook Waxmeltsenzo, marktplaats geeft als antwoord dat het een zaak tussen koper en verkoper is. Enigste advies dat ze geven is dat je eventueel aangifte bij de politie kunt doen want zij kunnen er niets mee.
Ik blijf nog steeds bij mijn mening dat dit hoofdstel met opzet direct is verzonden want de verkoopster wist dat ze gelogen had. En dus hoopte ze op deze manier iemand te dwingen om te betalen voor een slecht product. Ts mag dan 15 zijn, ze heeft gelijk dat ze hier niet intrapt. Ze heeft tot nu toe alles netjes gedaan en de verkoper heeft zichzelf door haar leugen bij de benen genomen. Moet het hoofdstel terug? Jazeker maar niet op kosten van ts en wil de verkoper niet dan heeft ze dikke pech.
Mocht ts het hoofdstel terugsturen op haar kosten dan kan ze fluiten naar die 7 euro. Iemand die zo liegt en dan ook nog vertrouwen dat ze portokosten betaald??

Maar wat schiet de verkoopster daar mee op?
Ze is het hoofdstel kwijt en al.
Had ze hem beter gelijk in de kliko kunnen gooien.

Ik denk dat de verkoopster ook iemand van jonge leeftijd is en er niet bij na gedacht heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:04

Als je het advies krijgt om melding te doen bij meldpunt internet fraude want daar gaat het om dan doe je dat. Maar om zulke dingen krijg je dat advies niet de verkopster daarin tegen kan dat wel die heeft in de mail staan dat ze nog een x bedrag krijgt van ts. Alleen het advies om het hoofdstel in dit geval niet te betalen maar te retourneren omdat hij niet aan de eisen voldoet.
De verzendkosten zijn op kosten van ts. Als ts wel betaald had al had ze wel aangiften kunnen doen en had ze haar geld wat ze overgeschreven had naar de verkoper terug kinnen eissen maar ook dan had ze de verzendkosten kwijt geweest. Dit is niet iets wat de verkoper ontvangt en daar hoeft zij dus ook niks voor te betalen. Het is krom dat weet ik, ik kan jet alleen niet mooier maken.
Dit is allemaal al meermalig in het topic besproken maar het haalt niks uit.
Een neetje lopen jengelen dat er geroepen wordt dat ts moet betalen slaat nergens op want dat wordt er dus niet gezegd, ts heeft immers aangegeven dat ze het hoofdstel niet wil. Nou prop hem in een bubbeltjes enveloppe en breng hem naar het postkantoor, en laat de verkoper er plezier mee hebben.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:45

Tcm62 schreef:
Eigenlijk gaat het topic alleen nog maar over of TS volgens bokkers gerechtvaardigd is of ze het hoofdstel ze gratis mag houden, terwijl iedereen weet dat marktplaats de meest malafide website is om van te kopen..wat ik wel grappig vind is dat verkoopster 7!.euro spendeert aan verzending minus verkoopprijs zonder eerst betaald te worden en koopster kennelijk wel zo slim om niet voor verzending in eerste plaats te betalen en ook niet vooraf...
A

Zo, ik heb dit topic in zijn geheel gelezen. Wat mij opvalt is dat als we in het woordenboek onder het woord "aannames" kijken, er waarschijnlijk een foto van jou is te vinden. Het siert je niet om zo in te vullen voor een ander.

Want datgene wat je hier schrijft, is simpelweg niet correct en opruiend. De TS heeft namelijk aan de verkoopster kenbaar gemaakt dat ze binnen een aantal dagen zou betalen. De verkoopster heeft echter het pakje al verzonden.

Mogelijk met het idee dat het wel in orde zou komen, maar ik kan niet in haar hoofd kijken.

En dat marktplaats malafide is, is ook een aanname. De website is nml niet malafide, het zijn sommige gebruikers.

Aan TS: succes, het is een lastig parket waar je in zit!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:52

terug in de doos en retour afzender!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:44

upendo schreef:
Dus jullie sturen aan op diefstal door een vijftienjarige?! Wauw.

Weet je hoe mijn ouders die retourkosten vroeger noemden? Leergeld. Dom van je. Flik je nooit weer.

En daarnaast, bewijs maar dat verkoper gelogen heeft. Misschien heeft die wel voldaan aan haar verplichtingen maar is het fout gegaan.

Als je niet weet waar je het over hebt, kun je beter niet posten... Diefstal.. Dan heb je niet begrepen wat diefstal is... Diefstal is het stelen van iets. Het wegnemen van iets. Heeft TS dat gedaan? Nee... Die heeft absoluut geen diefstal gepleegd en geen rechter die dat zo gaat zien. Pak de wet er maar eens bij.

Citaat:
Artikel 3:310 BW

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

TS heeft geen goed weggenomen en ze heeft niet het oogmerk om het hoofdstel zich toe te eigenen, aangezien ze het ding niet eens wil.

Dan is er nog verduistering. Iets achterhouden wat niet van jouw is, wat je hebt gekregen op eerlijke wijze, maar dan besluit het te houden.

Citaat:
Artikel 3:321 BW
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Hoofdstel hoort geheel aan een ander, dat klopt. Ook heeft TS het goed onder zich zonder een misdrijf. Alleen eigent TS zich het hoofdstel niet toe. Eigenaar heeft alle kansen om het hoofdstel op te halen of terug te krijgen door het op te sturen. Oftewel, TS eigent zich niets toe. Zo laat de wet zich uitleggen. TS staat open om het hoofdstel terug te geven... Maar het is aan de eigenaar hoe dat gebeurd.

Geen jurist, advocaat of rechter die hier diefstal of verduistering gaat inzien.

Iedereen had dit oplichting gevonden als TS betaald had, maar het is toeval dat dit niet gebeurd is en dat verkoper gewoon dom is geweest en al opstuurt zonder betaling af te wachten... Maar was dit niet het geval geweest had iedereen oplichting geroepen.

Oplichting in dit geval is misschien een groot woord, maar de verkoper is niet juist geweest. Verkoper heeft gezegd dat een product goed was, terwijl het eigenlijk defect is, dus TS hoeft echt niet te betalen.. Het is niet "dat het hoofdstel niet naar haar zin is" of dat "het niet mooi is" of dat "TS zich aanstelt, het valt wel mee." Nee, TS heeft niet gekregen waarvoor ze zou betalen en dus is ze geen betaling schuldig, maar hoort ze het hoofdstel terug te geven. Wat ze ook wil, maar dan op kosten van de verkoper, wat meer dan logisch is.

TS hoeft geen enkele cent uit te geven aan iets waar ze niet om gevraagd heeft. Het is niet haar hoofdstel (waar iedereen het mee eens is, anders noemden jullie het allemaal geen diefstal), dus verkoper moet maar zorgen dat betaalt om haar eigen spul terug te krijgen.

De verkoper is juist voor de wet hartstikke fout. Zij maakt zich schuldig aan dwaling.

Citaat:
Artikel 6:228 lid 1. Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;

De overeenkomst zou niet tot stand zijn gekomen als de juiste voorstelling van zaken waren benoemd, het ontbreken van de steentjes. Dan had TS het hoofdstel niet gekocht. De dwaling is ook te wijten aan de inlichting van de wederpartij. Verkoper heeft TS niet ingelicht over de steentjes. Integendeel, zij heeft juist gelogen dat de steentjes er wel allemaal inzaten, zodat de overeenkomst gesloten zou worden. Dit is volgens de wet overduidelijk dwaling.

Dus is de koopovereenkomst vernietigbaar en dus hoeft TS de prijs niet te betalen.

Goed, je hebt bij dwaling als consument wel een onderzoeksplicht, zoals sommigen genoemd hebben. Had ze maar beter moeten doorvragen etc, of een foto moeten vragen. Dit word genoemd in lid 2 van hetzelfde artikel.

Citaat:
Artikel 6:228 lid 2. De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.

'de in het verkeer geldende opvattingen'. Oftewel hoever TS had moeten doorvragen en of ze aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan is vrij aan interpretatie. De wet houd zich aan wat nu 'normaal is in het dagelijks leven'. Is het normaal om zover door te vragen bij een product of is het al voldoende om er even naar te vragen.. Elke rechter zal dat anders interpreteren, net zoals elk persoon... Maar dan :D.. Heb je nog de jurisprudentie! De redding van zulke vaagheden in de wet. Wat is er in eerdere rechtszaken die gelijkwaardig zijn aan het probleem van TS gezegd? Nou, ik ga jullie niet vervelen door die zaken allemaal te noemen en naar boven te halen, maar vertrouw me als ik zeg, dat in zulke zaken de rechter oordeelt naar de kant van TS en de verkoper haast geen enkele kant van slagen heeft in zo'n proces.

Nee, het is mij duidelijk.. TS doet volgens de wet niet aan diefstal of verduistering. De verkoper heeft zich schuldig gemaakt aan dwaling. Of er nou een betaling is gemaakt of niet, doet er niet toe. Dat staat er los van. Wat wel duidelijk is, is dat TS geen behoefte heeft aan het hoofdstel. Zou ze betaald hebben zou ze haar geld hebben terug geeist en een vergoeding van de verzendkosten. Wat ze waarschijnlijk niet zou terugzien. Nu heeft ze gelukkig nog niet betaald en hoeft ze alleen de verzendkosten te eisen. Geluk voor haar.

Maar neemt de verkoper dat allemaal niet aan... Tja, dan heeft TS al het recht het hoofdstel bij haar te laten liggen. Verkoper staat vrij het hoofdstel op te halen of op te laten sturen, maar dan moet ze wel betalen.. Zij is hierin fout. Zij is schuldig aan dwaling.. En dus hoeft TS geen cent te betalen, ook niet de verzendkosten.

Ik ben toch echt wel geschrokken van sommige reacties hier, waarin de verkoper compleet in bescherming word genomen en TS, een 15 jarig meisje word uitgemaakt voor een dief, een verduisteraar, voor een leugenaar en voor alles en nog wat. Netjes hoor. Wees trots op jezelf dat je dit meisje van 15 uitmaakt voor dief... Terwijl dit totaal niet klopt.

Zoals ik al zei, als je niet weet waar je het over hebt, post dan liever niet. Dan komen er niet pagina's vol met onzin te staan in een topic waarin het overduidelijk is wie fout is en wie niet.

Dat sommige mensen dat niet kunnen zien op die manier... Doet me echt... Ik wist niet dat sommige mensen zo konden denken... Val echt van mijn stoel van sommige gedachtegangen en opmerkingen.

Kijk, iedereen een andere mening, prima... Maar meningen doen hier niet eens meer toe. TS is onschuldig voor ogen van de wet en de verkoper niet. Dat is de wet. Daar doet een mening niet meer toe.

Tuurlijk kan TS het zich makkelijk maken en het retour doen en ervoor betalen.. Maar dit wilt ze niet, punt, en daarin staat ze in haar gelijk. Dat sommigen wel zouden kiezen om het retour te doen en de kosten te betalen, prima, ieders goed recht.. Maar het is haar recht om dat niet te doen, heb daarin dan ook wat respect.

vrouwke schreef:
Inderdaad.
Als je met TS mee praat wordt je bedankt en anders niet.
En Shadow: Nee vind ik dus niet.
Het is wel een wijze les geweest.

Ik zou ook niet iemand bedanken als die je de grond in boort en in principe uitmaakt voor dief of leugenaar. Zou wat zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:04

Hee kijk! Wat een superfijne nuance!
Ik heb even met mijn goed fatsoen gepraat en die vondst het wel verduistering, gezien ts geld wil hebben voor ze het teruggeeft en dus niet bereid is het terug te geven. Anders had ie niet meer in de kast gelegen, nietwaar. :) TS wilde het hoofdstel wel, er staat niet voor niets dat ze een prijs overeen gekomen zijn dus dwaling vind ik niet echt een lekker excuus. Wel schattig dat je zoveel typt om je mening te onderbouwen op een manier waarop je het brengt als waarheid zonder beide kanten te weten. Doet je geen recht.

De rest van je post doet voor mij verder niet zo ter zake nadat ik je citaat over verduistering had gelezen.. Sorry, ik heb een beetje een fixed mindset over mensen die spullen houden zonder te betalen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:16

upendo schreef:
Dat is geen eerlijke oplossing, want je komt nergens over de brug terwijl de verkoper al de moeite heeft gedaan om dat hoofdstel op te sturen waarna het geld uitblijft.

Je bent aan het overdrijven want ik had het punt over google search al gemaakt. Ik weet dat lezen op de late avond lastig is. Hold on.

Kier in de doos? Ts die hier het verhaal in haar voordeel draait. Ik vind het beeld tamelijk eenzijdig.

Anyhow, ik ga tukken. Doei!

Je kunt ook er van maken doet de verkoper nooit meer.ik vind belachelijk dat jehet normaal vind wat de verkoopster doet,en dan de koper er voor op wilt laten draaien. Nou dat vind ik niet normaal . Als de verkoper niet mee werkt of niks wil dan is het maar diefstal maar mij zou het geen cent kosten.ze kan ook gewoon mee gaan in een van de oplossingen maar dat doet ze ook niet dus jammer dan

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:26

Nee, zoals ik al zei, straks maakt ze het geld over en dan ziet ze het hoofdstel alsnog niet terug bijvoorbeeld. Dan heb je driedubbel verlies.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:10

Verkoopster kan het ook ophalen, dus dat de TS absoluut geld wilt zien, is niet waar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:21

@ Eline wat een tekst.
Als je ons niet had willen vervelen met zo'n lap tekst is de poging mislukt hoor.
De nuance zie ik er ook niet aan af.

Even een stukje over wat de rechter zou kunnen doen.

In dit geval heeft ts niks betaald, wel zijn er afspraken gemaakt o.a dat ts het geld over zou maken, evenals de steentjes die er in zouden zitten. Dit heeft ts niet gedaan en zou ik ook niet gedaan hebben uiteraard i.v.m de steentjes. Maar heeft ze ook het hoofdstel niet terug gestuurd terwijl de wettelijke eigenaar van het product dus niks heeft ontvangen. In dit geval zou de wettelijk eigenaar kunnen melden, het hoofdstel heeft nu zo lang daar gelegen de steentjes zijn er bij haar afgegaan. Dat wordt een welles nietus. Maar mocht zo iets voor een rechter komen wordt dit schriftelijk geregeld. En zal het hoofdstel gewoon opgestuurd moeten worden naar de eigenaar. En als er besloten wordt dat de schade ontstaan is bij ts. Zal zij dit ook nog eens moeten vergoeden. Ik verwacht dat dit niet zal gebeuren dat de verkoper ook hoort van u heeft zelf iets opgestuurd zonder eerst het geld af te wachten.

Een koop overeenkomst wat hier wel van toepassing is aangezien ts heeft laten weten dat ze het product wilde maar een paar dagen later zou betalen. Kan niet altijd meer ontbonden worden als je een product langere tijd hebt kunnen gebruiken. Dit is iets wat in het voordeel is van de verkoper, die heeft geen geld ontvangen, die heeft ook het product nog niet terug, alleen wat vervelende e mails waarmee ts haar lastig valt. Die kan ze allemaal tonen en als er snel vanuit de verkoper gereageerd was dat ts haar het hoofdstel terug kon sturen en dat nog niet is gebeurd dan zal er zeker gelet worden op de tijd dat het hoofdstel bij ts ligt.

Dus hoe langer ts afwacht hoe lastiger het wordt. Ik zou in die positie echt niet afwachten tot er ineens een brief in de bus ligt.

Dat Ts in de ogen van de wet gelijk heeft is dus nog maar de vraag. En dat hoeft dus niet zo vetgedrukt. Dat kun je beter over laten aan mensen die daar verstand van hebben.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:44

Ariannee schreef:
inderdaad bnegon ik het niet meer te geloven. maar zoveel missen er ook weer niet overdrijven is ook een vak.

Meid toch... Dit is een deel van de foto dus een deel van de frontriem. Wees überhaupt blij dat jij je zin hebt gekregen!

En volgens mij ontbreekt het sperriem lusje, of niet ts?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:59

ElineS: prima uiteenzetting, maar soms is er geen kruid tegen gewassen....

Overigens
Citaat:
Oftewel hoever TS had moeten doorvragen en of ze aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan is vrij aan interpretatie. De wet houd zich aan wat nu 'normaal is in het dagelijks leven'. Is het normaal om zover door te vragen bij een product of is het al voldoende om er even naar te vragen.

Het uitgangspunt is overal, ook bij de onderzoeksplicht, dat de vrager moet kunnen afgaan op wat de verkoper zegt. Ik denk dus niet dat er voor rechters veel te interpreteren valt aan een bijzonder concrete vraag 'zijn alle steentjes er nog' en het al net zo volstrekt concrete en totaal niet anders uit te leggen 'ja'.

(Had de verkoper gezegd, 'er missen er wel een paar' of 'een aantal' dan kun je die discussie wel voeren want hoeveel is een paar? Dan was het inderdaad ook verstandig geweest om als koper even te vragen om foto's waarop duidelijk te zien is hoeveel steentjes er waar missen. Maar da's hier niet aan de orde.)

De onderzoeksplicht gaat om het onderzoeken van onduidelijke dingen. NIET om het nog eens extra toetsen van de informatie van de verkoper op onjuistheid. De koper stelt een vraag, de verkoper antwoordt, dan geldt dat antwoord.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:08

En niemand weet of het waar is, want het kan misgegaan zijn bij verzending.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:43

upendo schreef:
Nee, zoals ik al zei, straks maakt ze het geld over en dan ziet ze het hoofdstel alsnog niet terug bijvoorbeeld. Dan heb je driedubbel verlies.
Ik ga hierop temmen, je bent afschuwelijk aan het speculeren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:44

upendo schreef:
En niemand weet of het waar is, want het kan misgegaan zijn bij verzending.

Of niet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:08

Ailill schreef:
upendo schreef:
Ik ga hierop temmen, je bent afschuwelijk aan het speculeren.

Ik speculeer niks, ik beredeneer een gedachtegang vanuit de andere partij. Ik zeg toch niet dat ts dat doet? Kom zeg.