Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:30

ShamalArabs schreef:
Pfff ik neem de moeite niet eens.. gewoon van het terrein af gooien en desnoods het paard in de tuin zetten of aan de voordeur knopen. Kost minder geld en gezeur.

Oh, dat zou ik niet kunnen... Soms voor het paard niet en soms een pure principe kwestie...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:35

Suelza schreef:
ShamalArabs schreef:
ik ken er nog wel 1 die ertoe in staat is :j die ging, zodra ze hoorde dat je op zoek was naar andere stalling, de stallen met kettingen op slot doen en stallen in de omgeving bellen om je zwart te maken :Y) dat je een wanbetaler bent etc.

Maar dat is niet verkopen...

Dat is gewoon iemand die de term 'klantenbinding' misschien soms wat te letterlijk neemt :')

:') ... Dit is echt de bokt-opmerking van 2013 :')

Bestaat die stal dan nog? Roddels gaan zo snel, daar wil toch niemand meer staan?

Retentierecht: het in de kost moeten houden van een paard wat meestal nog niet de helft van de werkelijke kosten waard is... zo'n feestje :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:37

Ja ik begrijp ook wel dat je als hobby-stalhouder in dat gezeik allemaal geen zin hebt, dat is weer wat anders, ik zou me ook goed voor kunnen stellen dat je helemaal en totaal geen zin hebt om bij uitblijven van betaling (terwijl je intussen wel de plicht hebt het dier goed te verzorgen, en het houdt dus ook een stal bezet) en in staat bent dat ding gewoon bij de betreffende persoon in de achtertuin de dumpen.

Dat mag dan dus weer niet.

Als professionele stalhouder stel je je ook wettelijk bezien professioneel op en kondig je aan waar het op staat: betalen, desnoods in delen, en als het betaald is kun je met je paard vertrekken

Als professionele stalhouder heb je niks aan mensen die niet/moeilijk betalen. Ben je gauw klaar mee toch?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:39

ruitje schreef:
:') ... Dit is echt de bokt-opmerking van 2013 :')

:')

Citaat:
Bestaat die stal dan nog? Roddels gaan zo snel, daar wil toch niemand meer staan?

Dat lijkt mij dus ook...

Citaat:
Retentierecht: het in de kost moeten houden van een paard wat meestal nog niet de helft van de werkelijke kosten waard is... zo'n feestje :')

Ja, dat is ook zo... alhoewel, als ik nu bij mij zo door de stallen kijk, zijn er toch wel een aantal dieren waar ik wel een beetje retentie-recht op los zou willen laten :j , maar helaas... de baasjes betalen gewoon -O-

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:41

Wat als je t passpoort kwijt bent? :p

xSogno

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:44

Dan vraag je een nieuwe aan. Dat moet je hebben namelijk.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:44

Geen idee, ik neem aan van niet. Het lijkt mij iig dat je zo'n stal niet lang draaiende houdt :')

Daarom wil ik geen pension worden, en geen opfok. Hier en daar wat vaste mensen en noodopvang etc, dat blijft leuk. Maar verder heb ik liever dat ze de boel kaal huren en ik er geen kosten en zorg voor/aan heb. Ik heb nu ook 12 of 13 boxruimtes vrij, ik hoef ze ook niet zo nodig te vullen eigenlijk.. Alleen voor iemand die gewoon alles of meerdere ruimtes huurt, kaal. op doe het zelf basis. De huur heb ik toch, dus daar verlies ik niets op als ze niet betalen.

Anyway, ontopic; paspoort kan zowel een pressiemiddel zijn als een middel voor criminele activiteiten zoals ik noemde. Daarnaast is het paspoort op stal soms lastig voor de eigenaar en ook voor de stalhouder die het maar te pas en te onpas af moet kunnen geven. Feitelijk blijft het hele verhaal dus meer een last.
Het lijkt me dan ook handiger om eens aan de bel te trekken bij de overheid.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:49

Als ik zie wat voor administratie wij nu erbij hebben, liever gisteren een nieuwe wetgeving...

Ik zweer dat dit een voortraject is voor paardenbelasting ofzo :') ...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:51

ruitje schreef:
Als ik zie wat voor administratie wij nu erbij hebben, liever gisteren een nieuwe wetgeving...

Ik zweer dat dit een voortraject is voor paardenbelasting ofzo :') ...

Dat roept men al jaren in de wandelgangen. Ik vrees er ook wel een beetje voor...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:58

En in België dan. Dat mutatiedocument. Ieder paard moet zo opgenomen worden in een centrale database. Dat schreeuwt gewoon paardenbelasting.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:20

bedankt voor de waarschuwing!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:02

Ik woon in omgeving utrecht en ze schijnen hier actief te zijn. Ik ben wel benieuwd of er daadwerkelijk boetes zijn uitgedeeld

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:10

Ik heb mijn paspoort ook niet op stal liggen. Ik huur een stukje weide bij een boer, maar ga daar echt mijn paspoort niet neerleggen. Niet dat ik de boer niet vertrouw, maar gewoon omdat het vreselijk onhandig is en ik de papieren van mijn paard gewoon in eigen beheer wil houden.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:07

Ik heb de mede stalhoudster een bericht gestuurd en ze had dit verhaal al gehoord.
Ze heeft het doorgestuurd naar haar oom.. hoofd stalhouder.

Ik heb nogsteeds niet gehoord dat we het paspoort in moeten leveren

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:03

ga maandag gelijk dierenarts belle want wil em graag thuis houden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:08

Aankomende week is er een controle aangekondigd op een pensionstal in Zeist, ze zijn dus nog steeds bezig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:43

Aangekondigde controle?
Dat gaat het nut een beetje voorbij volgens mij

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:45

Ze hebben gemeld dat ze komen kijken maar geen datum/tijd erbij genoemd. Vriendin van mij staat op die stal en zei dat vandaag tegen mij, bij ons zijn ze nog niet geweest gelukkig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:50

Tja dan kan je nu dus paarden die niet zijn gechipt of geen paspoort hebben verhuizen.
Lijkt me niet helemaal de bedoeling maar begrijp je wat ik bedoel?
Ik vraag me dan ook steeds meer af waarom ze zo heftig controleren

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:55

ik begrijp heel goed wat je bedoelt :x , ik vind het ook allemaal maar raar en onlogisch. Stalgenoot van mij heeft de betreffende instantie een mail gestuurd met diverse vragen en daar ook geen sluitend antwoord op gekregen. Boete is blijkbaar ook 'slechts' 250,- ipv de 1000,- die hier genoemd wordt.

Ik zie wel of ze komen en wat er dan gebeuren gaat... onze stalhouder is zich van geen kwaad bewust en ik twijfel ook of ik m wijzer zal maken omtrent deze controles. Hij heeft schapen dus zal ze wel al eens eerder op de stoep hebben gehad maar ik heb hem nog nooit over onze paspoorten gehoord.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:58

Er is hier iemand die poste echt een hogere boete gehad te hebben, vreemd...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:37

Misschien was daar meer aan de hand dan alleen paspoort niet kunnen tonen?

noa2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:13

Mag je stalhouder een contract opstellen over het paspoort?

Ik heb hier de opties gekregen of paspoort zelf thuis, deze binnen een bepaalde tijd kunnen tonen of paspoort gewoon bij de stalhouder op erf, of je paspoort in je kast en bij controle kom je binnen bepaalde tijd om je paspoort te tonen, ben je niet op tijd dan maken ze je kast open.

Wat kan ik hier mee?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:35

Als jij dat tekent dan is het bindend Noa2013. En wat kun je er mee, een hoop problemen(boetes) voorkomen. Dus ik zou daar wel voor kiezen persoonlijk.

Ik wil dat zelf ook opstellen voor mijn pensionklanten: maar dan "als je paspoort thuis houdt en te laat bent met tonen dan is de boete voor jou-de eigenaar vh paard". Immers ík zit met een boete; terwijl pensionklant het paspoort wellicht niet wilt afgeven aan mij.

noa2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:08

Je wordt wel in een hoek gedwongen, en zolang het onduidelijk is, hoe de controles gaan, de boetes, en de eigenlijke verantwoording wil ik me niet binden aan een contract. Voor het eerst in me leven dat ik zoveel ophef erover lees.