[WIP] opknappen paardentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:20

Wat voor kap heb je dan? Zijn die niet meestal van plastic?

Aluminium is in de juiste bewerking roestvrij, zink verkleurt wel dacht ik, maar of dat dan ook roest is is een goede vraag.

Het kan dus dat je coating nu veilig is, maar hoe goed hecht hij? Want een roestvrije coating die niet hecht, kan alsnog voor roest zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:58

Balen van je kap :(:) . Weet hoe frustrerend het is als je er zoveel tijd in hebt gestopt en opnieuw kan beginnen.

Zink primer werkt zeer zeker tegen roest. Maar op den duur komt het er toch doorheen. Kan maanden tot jaren duren afhankelijk van de dikte die je erop zet. Aflakken waardoor er geen zuurstof en vocht meer bij kan blijft toch het beste.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:39

Ik heb een metalen kap

Dan zou ik ook nog kunnen aflakken met een blanke lak toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:48

Ja hoor als je er maar iets overheen zet :)

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:39

kvulden schreef:
K*t zaterdag de kap voor de 2x in de primer hier en daar nog even weer wat schuren. Hij staat buiten dus staat zo weer te roesten. Hele middag druk maar leuk in de primer. Kom ik de volgende dag bij de trailer ligt alle primer op de grond en is over mijn hele trailer gelopen. Ik kon wel janken. Weer overal roestplekjes. En ik had toch echt de goede metaal primer grrrr. Dus op mijn relaxe zondag weer alles geschuurd en nu eerst maar zink alu er op gespoten. En.....dat staat eigenlijk best wel gaaf. Kan ik dat er zo oplaten? Is geheel weer en corrosie bestendig toch?

De zinkspray zal niet eeuwig mooi blijven hoor, het is wel belangrijk om een goede basis te hebben. Het beste is om de kap goed te schuren en goed te ontvetten.(erg belangrijk!) Hierna eerst behandelen met ijzermenie. Hierna kun je hem afwerken met bijv. zinkspray of een andere kleur. Let erop dat je de droogtijden voordat je het kan overschilderen goed in de gaten houdt.

Ik gebruik zelf het merk rust-oleum. Dit is een topmerk die lang goed blijft.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:56

De voorbereiding waren allemaal al gedaan. De kap is helemaal kaal geweest. En nu weer opbouwen. Ik gacdan toch de zinkspay helemaal over de kap zetten en dan kijken wat voor lak ik daar nog overheen kan zetten.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:16

Ik had dan ook een paar vraagjes.
Ik ben dan nu mijn trailer opnieuw aan het verven. Maar zat toch me te bedenken om over een paar maanden dan alles te laten vervangen. Ik zie dan heel veel verschillende prijzen van 50 tot 400 euro wij willen dan zelf doen is dat dan goedkoper? En kan er een 18mm in of ga je toch echt naar de 22 of 24 mm toe kwa bodem? En kan dan de zelfde platen dan op de klep? De wanden?

Ik bedoel over de wanden en bodem had me tekst uit een andere topic gekopieerd

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:26

Wanden zijn volgens mij 24mm bij mij en ik heb een boden van aluminium er in gelegd..
Vorige week was hij eindelijk af en een testrit gedaan, paard zakte er niet door ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:32

trysteffy schreef:
Ik had dan ook een paar vraagjes.
Ik ben dan nu mijn trailer opnieuw aan het verven. Maar zat toch me te bedenken om over een paar maanden dan alles te laten vervangen. Ik zie dan heel veel verschillende prijzen van 50 tot 400 euro wij willen dan zelf doen is dat dan goedkoper? En kan er een 18mm in of ga je toch echt naar de 22 of 24 mm toe kwa bodem? En kan dan de zelfde platen dan op de klep? De wanden?

Ik bedoel over de wanden en bodem had me tekst uit een andere topic gekopieerd

Bodem ligt er ook aan wat je wil gaan doen. planken kan bv ook maar dan moeten ze dikker zijn. 24 mm betonplex volstaat mits het uit 1 stuk bestaat.

Wanden en klep worden vaak van 18mm gemaakt. wanden zou eventueel ook nog wel van 12 kunnen. Klep zou ik dan wel 18 laten.

over de prijs. tja tis maar net wat je kunt regelen, en wat je wil kwa kleur ed. ik denk dat 400 euro al zeer weinig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:22

Bodem kan 21mm betonplex ook wel als je een goede trailer met voldoende dwarsbalken hebt. Wandjes 15mm en klep 18mm.

Met 400 haal je het ook niet om de trailer rondom in goede kwaliteit te zetten :n . En dan hebben we het nog niet eens over het afkitten, bevestigingsmateriaal en eventueel nieuwe rubber matten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:27

De platen zijn binnen en op maat. Bodem 24mm en wanden 18mm.

Er was hier eerder gezegd dat je de wanden niet koud op het frame moet zetten. Nu heb ik toch de bodem onder de wanden. Moet je dan ook een paar mm ruimte houden?
Ik heb een adres voor een rubber mat in de trailer goed dik en sterk voor 40euro ;-)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:30

Ik heb al geluk dat ik voor het afkitten al iemand heb dus daar zit gelukkig geen kosten aan.

Dat word dus op me volgende salaris wachten of even doorsparen :p
Het balangrijkst vind ik dat de bodem gewoon straks vervangen moet worden als ie niet goed is. Want tja wil niet in ene dat het paard er doorheen zakt...
Ik laat hem er nog niet opstaan.
Zou het wel kunnen om te oefenen kijken of ie er in wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:32

Ja ook de wanden een paar mm boven de bodem houden ivm beweging in het chassis.

Wie gaat er afkitten en waarmee? Een trailer kan je niet zomaar met standaard kit afwerken. Door de ammoniak in de urine en uv-straling van direct zonlicht wordt het gros van de kit snel aangetast en broos. Voor trailers heb je kit nodig die hier wel tegen kan en wil je op safe spelen dan haal je die bij een aanhangerbedrijf of online via bijvoorbeeld een bos rubber.

Even oefenen kan vaak wel hoor tenzij je echt een hele rotte in combi met een lomp zwaar paard hebt. Vergeet niet je auto aan te koppelen!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:34

trysteffy schreef:
Ik heb al geluk dat ik voor het afkitten al iemand heb dus daar zit gelukkig geen kosten aan.

Dat word dus op me volgende salaris wachten of even doorsparen :p
Het balangrijkst vind ik dat de bodem gewoon straks vervangen moet worden als ie niet goed is. Want tja wil niet in ene dat het paard er doorheen zakt...
Ik laat hem er nog niet opstaan.
Zou het wel kunnen om te oefenen kijken of ie er in wilt?

Ik heb 625euro betaald voor de platen en het opmaat zagen.

Gloa is iets van 3mm genoeg? En die kan ik dan afkitten. Nu heb ik een bodemplaat met antislip het lijkt wel een beetje rubber. Zouden jullie er dan toch een rubbermat inleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:41

kvulden schreef:
Gloa is iets van 3mm genoeg? En die kan ik dan afkitten. Nu heb ik een bodemplaat met antislip het lijkt wel een beetje rubber. Zouden jullie er dan toch een rubbermat inleggen?

Ja dat lijkt me wel voldoende hoor en daarna gewoon netjes afkitten, want kit buigt wel een beetje mee.

Ik heb ook anti slip platen voor de vloer en laadkleppen. Heeft als voordeel dat ik de matten er rechtstreeks op kan verlijmen zonder eerst de glim laag van het betonplex af te moeten schuren. Rubber mat komt er sowieso nog op. Een paard met hoefijzertjes is zo door die anti slip toplaag heen gekapt als hij wil.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:05

Verlijm je de rubber matten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:36

Ja ze gaan er gewoon met kit vast op. Vind die matten veeeeeeel te zwaar om elke keer eruit te halen om de vloer te laten drogen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:18

Ok dat is ook een idee. Doe je dat dan met de zelfde kit?

En kit je ook tussen de bodemplaat en het frame aan de onderkant of laat je dat nou juist los zodat eventueel vocht eruit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:37

Yep met kit kan je afkitten en verlijmen.

Ik ben van plan de bodem alleen te schroeven en doe geen kit tussen frame en hodem. Zie de meerwaarde er absoluut niet van in en met het slopen van de trailer zag ik dat juist in die kit 'wokkels' vocht zat. Zowel tussen bodem en frame en wand en frame.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:57

Ok de zijwanden kit je wel tussen wand en frame?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:46

Nee de wandjes kit ik ook niet tussen/aan het frame. Die doe ik vast bouten en dan wel de hoekjes tussen frame en hout afkitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:26

Ok dus eerst de wandjes vast en dan de randjes kitten ;-)

Ik heb de platen nu allemaal op maat. Ben de zaagkanten aan het afwerken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:47

Zou ik zelf is een kabels ook kunnen vervangen? Wat zou dat kosten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:01

Welke kabels bedoel je? Kabelboom hangt er vanaf of je ook nieuwe verdeeldozen nodig hebt en zo ja hoeveel. Hou er wel rekening mee dat het een aardig klusje is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:40

Ik waag me er maar niet aan ;-)

Nu durf ik de trailer niet te kitten. Ik moet de restauratie buiten doen. Ik heb de zaagtanden van de platen goed beschermd. Maar nu is het 's nachts elke keer zo vochtig dat de trailer echt helemaal nat is. Dan lijkt me kitten geen optie. Iemand tips?