[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:33

manuela_j schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb even een vraag. Er zijn een paar mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik gerust met de bus (traffic0 een 1 1/2 paardstrailer mag trekken zonder het e-rijbewijs. Nu Heb ik wel al een examen voor het e opstaan. En ik denk dat het niet mag.
De bus weegt 1800 een anderhalf paards rond de 700 en dan nog onze puppy 500 samen ongeveer 3000
Maar ik moet het laadvermogen van de bus en trailer toch ook mee tellen of ben ik nu gek. Of is het nu echt wat je laad.

Nog maar een keer: voor B-rijbewijs moet je kijken naar het Toegestane maximale gewicht van auto en trailer. Dus de gewichten die op het kentekenpapier worden vermeldt.

Zonder je bus in detail te kennen kan ik je met 99,99% zekerheid melden dat jij NIET met een paardentrailer mag rijden zonder E-rijbewijs. En ja, er zijn wel opties voor speciale omstandigheden maar dat valt onder die 0,01%........

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:53

Vraagje, wij hebben een gewone Ford Focus station, spec:
F.1Technische max. massa voertuig 1885 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 1885 kg
GMassa rijklaar 1391 kg
Massa ledig voertuig 1291 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1300 kg
O.2Aanhangwagen ongeremd 695 kg

Ik ben even kwijt wat hier nu wel en niet achter mag. Kijk je naar gewicht trailer + max toegestane lading of naar gewicht trailer + werkelijke lading?

Vb 1,5 paards trailer:
Eigen gewicht: 570Kg
Laadvermogen: 1030Kg
Maximum massa: 1600Kg
Mag dit?

We hebben beide E rijbewijs, dus dat is geen probleem.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:16

Relaxed schreef:
Vraagje, wij hebben een gewone Ford Focus station, spec:
F.1Technische max. massa voertuig 1885 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 1885 kg
GMassa rijklaar 1391 kg
Massa ledig voertuig 1291 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1300 kg
O.2Aanhangwagen ongeremd 695 kg

Ik ben even kwijt wat hier nu wel en niet achter mag. Kijk je naar gewicht trailer + max toegestane lading of naar gewicht trailer + werkelijke lading?

Vb 1,5 paards trailer:
Eigen gewicht: 570Kg
Laadvermogen: 1030Kg
Maximum massa: 1600Kg
Mag dit?

We hebben beide E rijbewijs, dus dat is geen probleem.

Dit mag zolang het FEITELIJKE gewicht (leeggewicht + daadwerkelijke lading) van de aanhanger onder de 1300kg blijft EN toe toegestane kogeldruk (vertikale last onder de koppeling) lager is dan het maximaal toegestane gewicht van auto of trekhaak.
Dat laatste is een punt van aandacht aangezien de Focus maar 50kg kogeldruk mag hebben. Let er wel op dat het hier gaat om feitelijke gewichten en niet om de gewichten die op de trekhaak of koppeling staan. Heel simpel: de laagste waarde is leidend.

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:27

Bedankt voor je reactie! We knopen nu best vaak de trailer van mijn ouders erachter voor vanalles en nog wat, maar zolang er niet meer dan 730 kilo in staat/ligt is het dus goed ;)

Hoe kun je eigenlijk de werkelijke kogeldruk bij een geladen aanhanger bepalen?

En met onze auto zou ik er dus sowieso nooit een paard inzetten :n

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:04

Relaxed schreef:
Bedankt voor je reactie! We knopen nu best vaak de trailer van mijn ouders erachter voor vanalles en nog wat, maar zolang er niet meer dan 730 kilo in staat/ligt is het dus goed ;)

Hoe kun je eigenlijk de werkelijke kogeldruk bij een geladen aanhanger bepalen?

En met onze auto zou ik er dus sowieso nooit een paard inzetten :n

Klopt. En die druk op de kogel stel je vast met een weegschaal. Er zijn speciale disselwegers maar een personenweegschaal met een blok hout voldoet ook.

Ik zou achter zo'n Focus op zich wel een paard durven knopen maar het vergt wel iets meer oplettendheid van de chauffeur dan met, pak 'm beet, een Range Rover.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:02

Ik heb met een Focus station gereden die 1200 mocht trekken. Daadwerkelijk gewicht dat er achter hing was rond de 1150. En ook met een paard dat wat minder rustig op de trailer stond. Ging prima. Ook de Maarnse berg reden we wekelijks op en dat deed ie met twee wielen in zn gril.

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:11

Ik heb besloten om morgen maar even langs een weegstation te rijden. Ben erg benieuwd wat mijn trailer nou werkelijk weegt.
Is aluminium met kunstoffe vloer. Ook zal meteen even kogeldruk meten, alleen gezien veiligheid doe ik dat wel met een lege trailer.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:18

Tobbes schreef:
Ik heb besloten om morgen maar even langs een weegstation te rijden. Ben erg benieuwd wat mijn trailer nou werkelijk weegt.
Is aluminium met kunstoffe vloer. Ook zal meteen even kogeldruk meten, alleen gezien veiligheid doe ik dat wel met een lege trailer.

Dat laatste is dus zinloos, een paard erop zetten heeft invloed op die kogeldruk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:28

Maar ik heb geen veilig opstelling omdat te doen. Wat wel kan doen is bij de weegbrug het te laten meten.

Zit zelf er aan te denken 3 metingen te laten doen; Totale combinatie, combinatie zonder paard en alleen de auto. Kost geloof ik 15 euro. Of zou jij anders doen, of wat is de methode die de politie handteert? Want ik wil weten is wat de trailer ledig weegt en wat mijn paard weegt.
Of ik moet vragen of paard er ook los op mag, en daarna even de trailer los wegen.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:45

Tobbes schreef:
Maar ik heb geen veilig opstelling omdat te doen. Wat wel kan doen is bij de weegbrug het te laten meten.

Zit zelf er aan te denken 3 metingen te laten doen; Totale combinatie, combinatie zonder paard en alleen de auto. Kost geloof ik 15 euro. Of zou jij anders doen, of wat is de methode die de politie handteert? Want ik wil weten is wat de trailer ledig weegt en wat mijn paard weegt.
Of ik moet vragen of paard er ook los op mag, en daarna even de trailer los wegen.

Jawel hoor, je kunt prima een veilige situatie maken om de kogeldruk zelf vast te stellen.

Je kunt wegen zoals je bedacht hebt, maar het is een tikkie omslachtig. Ik zou een losse trailer wegen en eventueel een los paard, weet je ook genoeg. Overleg even met de beheerder van de weegbrug wat er mogelijk is. Niet elke weegbruglokatie is even gemakkelijk.

kiwie
Berichten: 100
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:09

Door een mod werd ik doorverwezen naar dit topic. Mijn vraag is als volgt:
Langzaam ben ik mijn zoektocht naar een andere auto begonnen alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keus. Alleen de auto die naar al mijn zoekcriteria voldoet heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Het liefst wil ik een ford ka/mini want die zijn lekker klein :D maar ja die mogen weer geen trailer trekken.
Op dit moment rij ik een Seat Leon die net een terug getrokken trailer mag trekken alleen nu zuip hij best veel. De nieuwe citroen cactus vind ik geweldig alleen de auto is nog te nieuwe en heeft geen sterke motor.
Een jeep of auto met een lange neus vind ik niks. Een beetje afgerond model zoals de Seat vind ik wel erg mooi :o

Ik zoek dus een zuinig, liefst kleine auto die een trailer mag trekken en wat ook nog een beetje een gezinsauto is.

De Polo is al genoemd deze auto komt al aardig in de richting :)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 05:56

kiwie schreef:
Ik zoek dus een zuinig, liefst kleine auto die een trailer mag trekken en wat ook nog een beetje een gezinsauto is.
Ja, dat zou iedereen wel willen. Maar je wilt dingen die elkaar gedeeltelijk wederzijds uitsluiten, dus zul je ergens concessies moeten doen. Ofwel je koopt een niet te grote, zuinige auto en accepteert dat je daarmee geen trailer zult kunnen trekken, ofwel het wordt een grote middenklasser (VW Passat, Ford Mondeo, o.i.d.) met wat hogere vaste lasten en wat vaker een bezoekje aan de pomp. Optie 3 is concessies doen mbt. de intrinsieke veiligheid van je combinatie, door een auto te kiezen die theoretisch het gewenste aanhangergewicht mag trekken, maar die door zijn eigen grootte/gewicht/vermogen eigenlijk niet geschikt is om dat een paardentrailer te laten zijn (luchtweerstand, hoogte zwaartepunt en beweeglijkheid van de lading -> stabiliteit). Deze optie wil ik je dus met klem afraden. En anders lees ik het vanzelf wel een keer op VVDD: "Oh nee, combinatie geschaard en trailer gekanteld."

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:26

Eirikur schreef:
kiwie schreef:
Ik zoek dus een zuinig, liefst kleine auto die een trailer mag trekken en wat ook nog een beetje een gezinsauto is.
Ja, dat zou iedereen wel willen. Maar je wilt dingen die elkaar gedeeltelijk wederzijds uitsluiten, dus zul je ergens concessies moeten doen. Ofwel je koopt een niet te grote, zuinige auto en accepteert dat je daarmee geen trailer zult kunnen trekken, ofwel het wordt een grote middenklasser (VW Passat, Ford Mondeo, o.i.d.) met wat hogere vaste lasten en wat vaker een bezoekje aan de pomp. Optie 3 is concessies doen mbt. de intrinsieke veiligheid van je combinatie, door een auto te kiezen die theoretisch het gewenste aanhangergewicht mag trekken, maar die door zijn eigen grootte/gewicht/vermogen eigenlijk niet geschikt is om dat een paardentrailer te laten zijn (luchtweerstand, hoogte zwaartepunt en beweeglijkheid van de lading -> stabiliteit). Deze optie wil ik je dus met klem afraden. En anders lees ik het vanzelf wel een keer op VVDD: "Oh nee, combinatie geschaard en trailer gekanteld."

Jawel hoor, die combi bestaat, al vele jaren zelfs, maar vrijwel iedereen heeft wel een argument om het niet te willen.

Je koopt een klein, zuinig koekblikje voor dagelijks gebruik en als je met de trailer op stap wil, huur je een potentente bestelbus.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:43

ikke schreef:
Tobbes schreef:
Ik heb besloten om morgen maar even langs een weegstation te rijden. Ben erg benieuwd wat mijn trailer nou werkelijk weegt.
Is aluminium met kunstoffe vloer. Ook zal meteen even kogeldruk meten, alleen gezien veiligheid doe ik dat wel met een lege trailer.

Dat laatste is dus zinloos, een paard erop zetten heeft invloed op die kogeldruk!


Ik weet niet hoe het reglement in Nederland is maar in Vlaanderen wordt de kogeldruk van een trailer leeg gemeten.

Toen ik bij de aankoop van onze vorige trailer naar de technische controle ging was er geen kogeldruk vermeld op de documenten. DE mensen van de technische controle namen een personenweegschaal, een aantal houten blokken en een waterpas. Hiermee plaatste ze de trailer waterpas en maten de druk met de weegschaal, en dat was het.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:50

MarcR schreef:
ikke schreef:
Dat laatste is dus zinloos, een paard erop zetten heeft invloed op die kogeldruk!


Ik weet niet hoe het reglement in Nederland is maar in Vlaanderen wordt de kogeldruk van een trailer leeg gemeten.

Toen ik bij de aankoop van onze vorige trailer naar de technische controle ging was er geen kogeldruk vermeld op de documenten. DE mensen van de technische controle namen een personenweegschaal, een aantal houten blokken en een waterpas. Hiermee plaatste ze de trailer waterpas en maten de druk met de weegschaal, en dat was het.

Nee, de NL wetgeving gaat uit van de daadwerkelijke kogeldruk. Bij controle koppelen ze de aanhanger af en zetten er zo'n kogeldrukmeter onder. Hoe ze dat met een paardentrailer doen, geen idee, nooit meegemaakt. Ik weet wel hoe het veilig kan maar of de gemiddelde agent dat beeld ook heeft, vraag ik me af.

Rex_Rolfo

Berichten: 5589
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:27

ikke schreef:
Je koopt een klein, zuinig koekblikje voor dagelijks gebruik en als je met de trailer op stap wil, huur je een potentente bestelbus.

Vraag is of kiwie E achter B heeft wat bij die bus zeker nodig zal zijn. En wat er in de trailer gaat, maakt nogal verschil of dat een B pony is of een dressuurkasteel.

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:31

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Je koopt een klein, zuinig koekblikje voor dagelijks gebruik en als je met de trailer op stap wil, huur je een potentente bestelbus.

Vraag is of kiwie E achter B heeft wat bij die bus zeker nodig zal zijn. En wat er in de trailer gaat, maakt nogal verschil of dat een B pony is of een dressuurkasteel.

Ja, hey, als je iets wil, moet je zorgen dat je je zooitje op orde hebt!

Met paarden op stap kost je uiteindelijk altijd knaken, linksom of rechtsom, hetzij in rijbewijzen, hetzij in auto's en meestal allebei........

ivy_power89

Berichten: 6541
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:19

Een zuinige auto die een trailer mag trekken..... ik dacht dat ik die gevonden had maar met trailer loopt mijn outlander toch 1 op 10.....

Zowieso ben ik zelf van mening dat je een degelijke auto voor je trailer moet hebben. Niet degelijk in de woorden van dat hij technisch in goede staat is, maar degelijk als in een beetje stevige auto die er niet teveel moeite mee heeft.

Zelf zou ik nu na ervaring met mijn outlander phev nooit meer een "gewone" personen auto voor een trailer willen. Als deze er ooit mee stopt (ik hoop dat we er zeker nog een jaar of 10 plezier van hebben) komt er een boodschappen auto die zuinig is, en een landrover oid (wel oud model :p) voor de trailer

palousa_boy

Berichten: 10639
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:28

1:10 is nog best netjes, dat haalt onze 3 liter motor niet.
Voordeel is dan wel weer dat er een grote tank onder hangt dus je kunt er wel een aardig stuk mee rijden. Met alleen snelweg redden we de 700 tot 800 km wel (kom vanaf hier net niet tot de grens van Nederland)
Met trailer is een heel ander verhaal, maar die trekt hij wel met gemak.

ivy_power89

Berichten: 6541
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:36

1 op 10 is zeker netjes, maar ik heb er geen 3 liter in liggen en de auto wordt ondersteund door electro motoren (heb een phev)
Tank zelf is maar 40 liter ofzo....

Trailer trekt hij heel makkelijk, ik moet er echt aan denken dat er wat achter hangt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5589
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:40

ikke schreef:
Met paarden op stap kost je uiteindelijk altijd knaken, linksom of rechtsom, hetzij in rijbewijzen, hetzij in auto's en meestal allebei........

Dat kan een stuk korter: paarden kost je altijd knaken ;(




:+

ikke

Berichten: 39058
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:53

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Met paarden op stap kost je uiteindelijk altijd knaken, linksom of rechtsom, hetzij in rijbewijzen, hetzij in auto's en meestal allebei........

Dat kan een stuk korter: paarden kost je altijd knaken ;(




:+

Daarom zeg ik ook: als je niet elke maand 500 euro opzij kunt zetten zonder met je ogen te knipperen, kun je eigenlijk geen paard houden.
Het meest frapante is dan dat iedereen dat ontkent en als je het topic over de maandelijkse kosten van een paard leest, vrijwel iedereen in de buurt van dat bedrag komt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:59

Minstens, Ikke...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:29

Humbaur singel aluminium met kunststof bodem, reseve wiel, stangen, bezem en schep weegt praktijk, 720 kg. (op papier 668kg)
Kogel druk bij lege trailer is ongeveer 75kg.

Afbeelding
Pony, Haflinger x welsh, 1.45m is op 470kg gewogen.

Toch allemaal net iets zwaarder dan dat je verwacht. Mijn combi mag maximaal 1400kg trekken en was benieuwd hoe veel ruimte ik nog over heb.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:53

Wij hebben een opel frontera, 1800 kilo zwaar en mag 2400 kilo trekken en heeft een max.massa van 2600 kilo.
Nu ben ik altijd uitgegaan van het sommetje..gewicht auto+ gewicht en laadvermogen trailer bij elkaar niet zwaarder dan 3500 kilo.
Wat in mijn geval prima zou zijn met een anderhalf trailer er achter met een totaal massa van 1600 kilo.

Nu van de week gesproken met iemand van de RdW, een vrachtwagen chauffeur èn een politie agent..
Door alle drie werd mij verteld dat ik met deze combi nièt met een B rijbewijs mag rijden!
Terwijl er dan weer vele andere zijn die zeggen dat het wel mag..
Volgens meneer agent en rdw geld de max.massa van de auto...in dit geval dus 2600 kilo..knoop daar een anderhalf paards achter van 1600 en je zit op 4200 kilo in totaal en zit ik dus ver over de 3500 kilo heen.

Wordt er niet goed van dat iedereen iets anders zegt en eigelijk niemand weet hoe het echt in elkaar steekt..binnenkort op voor het E-rijbewijs.