[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:40

Allienda

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:43

Dit heb ik idd al eerder gelezen maar ik vind dat persoonlijk niet heel erg duidelijk hoe en wat nou precies?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:47

Allienda schreef:
Dit heb ik idd al eerder gelezen maar ik vind dat persoonlijk niet heel erg duidelijk hoe en wat nou precies?

Als jouw auto voldoet aan de eisen die gelden bij dubbele cabine, val je onder het grijze tarief. Heeft niks te maken met de uitvoering van je auto.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:17

Wij hebben onze Transporter particulier gekocht. Hierdoor kun je de btw niet terugkrijgen, maar betaal je ook geen bijtelling om hem prive te mogen gebruiken.
Wel kunnen/mogen wij de bus op grijs kenteken tarief rijden omdat we een bedrijf hebben en de bus daar ook voor gebruiken.

Als je geen bedrijf hebt, kun je de bus ook niet op het grijs kenteken tarief rijden. Dan betaal je dus de wegenbelasting voor een personenauto in de bijbehorende gewichtsklasse.

edit: Ook een dubbele cabine mag op grijs kenteken gereden worden indien hij voldoet aan de eisen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:34

lovelance schreef:
Wij hebben onze Transporter particulier gekocht. Hierdoor kun je de btw niet terugkrijgen, maar betaal je ook geen bijtelling om hem prive te mogen gebruiken.
Wel kunnen/mogen wij de bus op grijs kenteken tarief rijden omdat we een bedrijf hebben en de bus daar ook voor gebruiken.

Als je geen bedrijf hebt, kun je de bus ook niet op het grijs kenteken tarief rijden. Dan betaal je dus de wegenbelasting voor een personenauto in de bijbehorende gewichtsklasse.

edit: Ook een dubbele cabine mag op grijs kenteken gereden worden indien hij voldoet aan de eisen.

Nee, dat klopt niet. Als particulier betaal je particulier grijs tarief (geen provinciale opcenten). Dat is een hoger tarief dan grijs kenteken voor bedrijven maar lager dan geel kenteken.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:52

ikke schreef:
lovelance schreef:

Nee, dat klopt niet. Als particulier betaal je particulier grijs tarief (geen provinciale opcenten). Dat is een hoger tarief dan grijs kenteken voor bedrijven maar lager dan geel kenteken.

Jep heb ik ook, betaal voor particulier grijs 429 per drie maand en als ie op geel zou staan was ik 563 per drie maand kwijt geweest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:23

Maar hij moet wel al grijs op kenteken staan meen ik.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 01:30

Ah oke! Zo had ik het niet begrepen. Toch nog iets voordeliger dus als particulier. Ik had begrepen dat het in totaal was afgeschaft om goedkoper te rijden als particulier met grijs kenteken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:00

superpony schreef:

Nope, zelfs dat is niet waar.
Het loont particulier alleen niet meer de moeite om een auto achteraf om te bouwen.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:26

ikke schreef:
superpony schreef:

Het loont particulier alleen niet meer de moeite om een auto achteraf om te bouwen.

Dan kun je beter investeren om de bus als camper om te bouwen denk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:30

lovelance schreef:
ikke schreef:

Dan kun je beter investeren om de bus als camper om te bouwen denk?

Als dat nuttig gebruik oplevert wel. Een camper bouwen voor het kenteken is ook maar beperkt nuttig, hoewel de eisen zodanig zijn dat het wel kan, bijvoorbeeld met een 9-persoons bus.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:21

Goedemorgen ,

Ook ik ga hier de vraag stellen , ook ik ben op zoek naar een auto die een trailer kan trekken.
Ik zou het liefst een auto van rond de 7000 a 8000 euro willen kopen,ik denk op gas want ik rijd dagelijks naar mijn werk ook zo`n 100 km.( ik vind de wegenbelasting van diesels zo duur) Maar goed wat kunnen jullie aanraden ? Ik dacht zelf aan een Daihatsu Terios maar die zijn volgens mij niet echt zuinig ( nu weet ik wel dat een auto die een trailer kan trekken vaak niet zuinig is maar 1 op 8 vind ik best behoorlijk)
Iemand een goede tip ? is een Renault Mégane wat ?
Ik hoor graag jullie ideeën

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:22

Wij hebben onze opel astra station uit 2005 voor de trailer gewoon met b rijbewijs aangezien de trailer en paardje en auto samen nog onder de 3500 komen

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:26

Ik zou eerder voor vw of opel gaat Renault is en blijft Frans }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:56

Stroller schreef:
Goedemorgen ,

Ook ik ga hier de vraag stellen , ook ik ben op zoek naar een auto die een trailer kan trekken.
Ik zou het liefst een auto van rond de 7000 a 8000 euro willen kopen,ik denk op gas want ik rijd dagelijks naar mijn werk ook zo`n 100 km.( ik vind de wegenbelasting van diesels zo duur) Maar goed wat kunnen jullie aanraden ? Ik dacht zelf aan een Daihatsu Terios maar die zijn volgens mij niet echt zuinig ( nu weet ik wel dat een auto die een trailer kan trekken vaak niet zuinig is maar 1 op 8 vind ik best behoorlijk)

Ehm, LPG-G3 is in de belasting ongeveer even duur als Diesel, een gewone (G2) LPG installatie is veel duurder!! www.belastingdienst.nl

Maar er is voor 7 - 8k best wel wat te koop dat fatsoenlijk een trailer kan trekken.
Een Renault Megane is bruikbaar, maar ik zou eerder richting Ford Mondeo (V6!!), VW Passat of bijvoorbeeld een Toyota Avensis denken, omdat die wat meer mogen trekken. Ga ook in die klasses voor de grotere motoren, minimaal 2.0 en als je een goede vindt, neem een 6-cilinder.
www.autoweek.nl is wel een nuttige site om wat uit te zoeken.
Heb je een specifieke auto op het oog, kijk dan op www.rdw.nl wat er op het kenteken staat.

Verkopers verkopen je met een stalen gezicht een Fiat Panda als trailertrekker, als je ze de kans geeft! Geloof dus nooit de verkoper op z'n woord dat een auto een trailer kan/mag trekken, de meesten hebben geen flauw benul waar dat over gaat.

Zuipen doen ze allemaal en met de trailer zal vrijwel geen enkele benzine/LPG wagen de 1:10 nog halen.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:38

Ja maar al die opties waar jij nu mee komt hebben behoorlijk hoge maandlasten/ wegenbelasting en zullen ook in het verbruik niet echt zuinig zijn. Kijk dat hij met een trailer erachter zuipt is prima ( ik wil maar 1 of 2 x per maand op wedstrijd 10 km verderop) maar moet juist in het dagelijkse gebruik wel een beetje zuinig zijn.
Ik heb nu een Peugeot 308 gezien op gas deze mag 1650 kg trekken.Dat vind ik denk ik wel wat.Iemand ervaring hiermee ??

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:08

Stroller schreef:
Goedemorgen ,

Suzuki grand vitara! Super auto en 4x4 :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:36

wendyke schreef:
Stroller schreef:
Goedemorgen ,

Suzuki grand vitara! Super auto en 4x4 :D

Zuipt alleen net zo hard als alle andere 4x4's en bovendien zijn alleen de latere versies met permanente 4x4, de oudere hebben dat niet.

Stroller schreef:
Ja maar al die opties waar jij nu mee komt hebben behoorlijk hoge maandlasten/ wegenbelasting en zullen ook in het verbruik niet echt zuinig zijn. Kijk dat hij met een trailer erachter zuipt is prima ( ik wil maar 1 of 2 x per maand op wedstrijd 10 km verderop) maar moet juist in het dagelijkse gebruik wel een beetje zuinig zijn.
Ik heb nu een Peugeot 308 gezien op gas deze mag 1650 kg trekken.Dat vind ik denk ik wel wat.Iemand ervaring hiermee ??

Goede trekauto's halen de 1:20 niet, leer daar maar mee leven. Bij 1:12 houdt het wel zo'n beetje op, tenzij je toch voor een Diesel wil gaan.
Ik laat een T5 gewoon 1:15 lopen, MET 2000kg aan de haak, been there.........

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:51

Je moet echt goed uitrekenen hoeveel km's je normaal maakt.

Wij hadden een budget voor een trekauto in aanschaf en per maand aan weg bel. Het is een benzine met 3lt V6 motor. Als ik kleine stukjes in de buurt rij en af en toe trek, is het aardig te doen.

Rij ik meerdere keren flinke stukken, hadden we net zo goed het dubbele kunnen betalen aan een diesel of LPG in weg bel. Wij hebben bijv vaak een Transporter of Crafter diesel en die rijden een stuk zuiniger. Als ik dan evenveel km's maak, zouden me maandelijkse kosten lager zijn in totaal.

Nog beter als je door kan sparen voor een iets modernere auto dan. Nu heb je het niet, maar je verdient het terug in verbruik.

Onze auto is van 2004, maar de Transporters waarmee we rijden van 2014 en dat is een behoorlijk verschil even.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:35

ikke schreef:
Zuipt alleen net zo hard als alle andere 4x4's en bovendien zijn alleen de latere versies met permanente 4x4, de oudere hebben dat niet.

Tja zal ook wel echt aan je rechtervoetje liggen :D Maar ik vind het allemaal wel te doen en ik denk overigens dat alle auto`s die een trailer mogen trekken wel de nodige brandstof lusten. Mijn auto is al van 2002 en is ook 4x 4

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:41

1:15 is nog heilig voor een stevige 4x4 :D
Je het zuipt, ja het kost geld.. Maar je kunt wel gewoon een fatsoenlijke trailer trekken zonder op het randje van je auto te gaan zitten.
Dat is gewoon bezuinigen op de verkeerde zaken, want de rekening van de garage als je motor in de prak ligt zal je ook niet lachend in ontvangst nemen gok ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:48

wendyke schreef:
ikke schreef:

Tja zal ook wel echt aan je rechtervoetje liggen :D Maar ik vind het allemaal wel te doen en ik denk overigens dat alle auto`s die een trailer mogen trekken wel de nodige brandstof lusten. Mijn auto is al van 2002 en is ook 4x 4

Mijn '73-er zuipt net zo hard als mijn '92-er en ze zuipen net zoveel als de huidige generatie..... Heeft weinig met je rechtervoet te maken.

Een fatsoenlijke trekauto heeft een redelijk gewicht en dat gewicht verplaatsen kost nu eenmaal meer brandstof dan het verplaatsen van een veredeld koekblik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:46

Maar ik denk dat de auto's die makkelijker trekken, minder brandstof nodig hebben en verbruiken. Wij merken wel dat onze benzine veel duurder rijdt dan een moderne Transporter op diesel en die trekt ook super.
Mensen kijken alleen naar de aanschaf en de weg bel, maar uiteindelijk is het het maandbedrag dat je voelt in de portemonnee. Met onze 4x4 moet je niet dagelijks meer dan 20km naar je werk willen rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:14

superpony schreef:
Maar ik denk dat de auto's die makkelijker trekken, minder brandstof nodig hebben en verbruiken. Wij merken wel dat onze benzine veel duurder rijdt dan een moderne Transporter op diesel en die trekt ook super.
Mensen kijken alleen naar de aanschaf en de weg bel, maar uiteindelijk is het het maandbedrag dat je voelt in de portemonnee. Met onze 4x4 moet je niet dagelijks meer dan 20km naar je werk willen rijden.

Heb ik 6 jaar gedaan aan 1:5 LPG :D maar dat was in de tijd dat LPG nog maar 0,35 gulden kostte en grijs kenteken particulier nog gewoon kon, aan 25 gulden per maand voor een LR Discovery :$

Punt is inderdaad dat je moet kijken naar het totale plaatje.
Voor de beeldvorming: een Range Rover van 1900kg op (geel) kenteken is bij ongeveer 12.000km per jaar interessant op LPG G3, indien de installatie er al in ligt.

Meer vermogen (en vooral koppel) zal het voor de auto simpeler maken om te trekken en dat heeft uiteraard invloed op het verbruik. Aan de andere kant zal een auto met een sterkere motor niet of nauwelijks meer verbruiken bij normaal gebruik, ten opzichte van een kleinere motor.
Punt blijft wel dat ze altijd meer zullen verbruiken dan de veredelde koekblikjes en daar kijkt men toch ook naar ook al slaat het nergens op........

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:01

Peugeot station zijn ook zuiniger.Of een citroen c5. Rij zelf een passat 4x4 maar gaat weg ivb het benzinegebruik. Rij gemiddeld 1 op 9. Ik rij bijna niet meer met trailer wij gaan voor een Citroën c4.