[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:24

Agent heeft zeker een punt. Want van uit gaan van B rijbewijs mag het gewicht plus laadvermogen niet zwaarder zijn dan maximaal trek gewicht van auto. Alleen wanneer je E hebt mag je kijken naar de werkelijke belading. Dus in jou geval zou je de ttm van de trailer terug moeten laten keuren naar die 1150kg.
Voor rest vind ik je combi aan de krap kant. Bij een trailer met gewicht van 630 + reserve wiel van 20 kg blijft er nog een laad vermogen over van 500kg. Pony kan nog wel maar zwaar paard gaat hem niet worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:50

Tobbes schreef:
Agent heeft zeker een punt. Want van uit gaan van B rijbewijs mag het gewicht plus laadvermogen niet zwaarder zijn dan maximaal trek gewicht van auto. Alleen wanneer je E hebt mag je kijken naar de werkelijke belading. Dus in jou geval zou je de ttm van de trailer terug moeten laten keuren naar die 1150kg.
Voor rest vind ik je combi aan de krap kant. Bij een trailer met gewicht van 630 + reserve wiel van 20 kg blijft er nog een laad vermogen over van 500kg. Pony kan nog wel maar zwaar paard gaat hem niet worden.

Haha! Jij bent die agent? Ik zeg; lees de vorige posts even en wis deze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:11

Dan hebben ze in tussen tijd weer de tege regels verandert. Maar dat is wel mooi want dan houdt in dat ik tegenwoordig ook elke aanhanger achter mijn auto mag knopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-15 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:12

Tobbes schreef:

Lastig hè, Artikel 5.18.18 en Artikel 15 uit elkaar houden.......

Tobbes schreef:
Op de RDW staat dit;
Mag ik met een rijbewijs B een aanhanger of caravan trekken?

In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig pus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.

Hoe dit in het buitenland is geregeld kunt u achterhalen bij de buitenlandse instanties.

Dat klopt en daarmee haal je dus je eigen bericht onderuit!!

Het gaat bij voertuigen ALTIJD om het daadwerkelijke gewicht, NOOIT om papieren gewichten!!!
Laatst bijgewerkt door ikke op 19-04-15 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:14

Kan toch ook niet weten dat ze regels weer verandert hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:16

Tobbes schreef:
Kan toch ook niet weten dat ze regels weer verandert hebben.

Niet om rot te doen, maar ten eerste zijn die regels hier al vele malen besproken EN zijn die regels intussen alweer ruim twee jaar oud! 19 januari 2013, om precies te zijn.

Ten tweede: de regel dat de auto het papieren gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken, heeft nooit bestaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:26

Zo had ik wel destijds begrepen. Maar wel handig om te weten want dat houdt in dat op die manier veel meer mogelijk is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:54

Tobbes schreef:

Gelukkig is t een pony trailer, dus meer dan twee ponys van 200 kg krijg je er niet in. En ik heb er maar 1! Voor mij super dus.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:18

En toch tmm 2000 kg? Klinkt als eh 'best wel lekker ruim' maar kan natuurlijk wel. Let wel even op de kogeldruk zoals ikke terecht opmerkte :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:20

Rex_Rolfo schreef:
En toch tmm 2000 kg? Klinkt als eh 'best wel lekker ruim' maar kan natuurlijk wel.

'Vroeger' was dat aanhanger rijden met B nog niet zo belangrijk, iedereen had immers 'E', dus kreeg een trailer gewoon het TTM wat ie technisch aankon qua gewicht, en tja, dat is vrij hoog ;-) Er was toen geen reden om dat te verlagen.

En door trailer wel op 2000kg te laten staan houden we de mogelijkheid open hem te gebruiken voor andere doeleinde (met andere auto en andere chauf)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:49

Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar een auto die minimaal 1700 mag trekken, minimaal 1:12 rijdt, het liefste op benzine rijdt en niet te duur is in de wegenbelasting (lees niet boven de 60 euro per maand / 180 euro per kwartaal)

Weten jullie een merk+model die aan deze eisen voldoet?

Of bestaat zo'n auto überhaupt eigenlijk wel??? haha :=

Liefs

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:00

samanthaaxx schreef:
Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar een auto die minimaal 1700 mag trekken, minimaal 1:12 rijdt, het liefste op benzine rijdt en niet te duur is in de wegenbelasting (lees niet boven de 60 euro per maand / 180 euro per kwartaal)

Weten jullie een merk+model die aan deze eisen voldoet?

Of bestaat zo'n auto überhaupt eigenlijk wel??? haha :=

Liefs

Ik zal niet zeggen dat ze niet bestaan, maar je maakt het jezelf knap lastig.
Als vuistregel kun je stellen dat een auto ongeveer even veel weegt als wat ie mag trekken. Ga er dus vanuit dat een auto die 1800kg mag trekken (bij voldoende kogeldruk) zelf minimaal 1500kg zal wegen. Daarmee zit je op het randje van je opgaves en dan 8ltr per 100km wordt best een uitdaging.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:08

beetje naar een moderne auto kijken, die zijn vaak wel iets zuiniger.

Maar reken uit hoeveel je wil gaan trekken en hoeveel km's je rijdt. Wij hebben benzine en rijden gemiddeld 1:10 of nog erger.........Als we flink wat rijden, hadden we een zwaardere diesel kunnen hebben tegen gelijke kosten of minder zelfs. Iets meer weg bel, maar minder diesel gebruik en diesel is nog steeds iets goedkoper.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:58

Ford S-Max?

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:32

Na maandenlang dubben is de kogel door de kerk! Ook mede dat we een boerderij (onder voorbehoud) gekocht hebben die gerenoveerd moet worden hebben we voor een busje gekozen.

Het gaat een MB Vito worden of een VW Transporter :-) We gaan as zaterdag kijken naar een Vito kijken 120CDI 6V 204pk (husbands eisen :+ ) 3pers. heeft alles wat we graag zouden willen. Maarja op de fotos ziet het er altijd goed uit nu in het echt nog. We gaan erheen met iemand die er heel veel verstand van heeft en we willen een aankoopkeuring laten doen *\o/*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:42

Met een boerderij? Is een grote trekauto met 4x4 geen betere keus dan met het oog op modder enzo?
Hier kom ik het erf bijna niet op zonder 4x4 omdat ik een natte modderige helling op moet als het veel regent.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:39

4x4 is niet nodig want alles is beklinkerd of geasfalteerd en vlak, mochten een 4x4 nodig hebben kunnen we ten alle tijden de toyota landcruiser van mijn ouders gebruiken.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:43

Allienda schreef:
Na maandenlang dubben is de kogel door de kerk! Ook mede dat we een boerderij (onder voorbehoud) gekocht hebben die gerenoveerd moet worden hebben we voor een busje gekozen.

Het gaat een MB Vito worden of een VW Transporter :-) We gaan as zaterdag kijken naar een Vito kijken 120CDI 6V 204pk (husbands eisen :+ ) 3pers. heeft alles wat we graag zouden willen. Maarja op de fotos ziet het er altijd goed uit nu in het echt nog. We gaan erheen met iemand die er heel veel verstand van heeft en we willen een aankoopkeuring laten doen *\o/*

*update*

De garage waar we de auto wilden gaan bekijken/proefrijden was ontzettend moeilijk aan het doen dat wij met de auto naar een garage wilden gaan voor een aankoopkeuring..............Ze moesten dit overleggen en zouden me zo snel mogelijk terugbellen. Aangezien ik om 10:05 gebeld heb en nog steeds niets gehoord. Ik heb zo'n raar onderbuikgevoel en ik denk dat we beter verder kunnen gaan zoeken -O-

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:10

Persoonlijk vind ik de vw ook fijner dan de Vito. Maar dat heeft te maken met dat ik niet heel groot ben en ontiegelijk grote dode hoek heb in de vito. Dus dat is meer een persoonlijk probleem denk ik hahaha.
Maar als je onderbuik gevoel zegt dat niet goed is zou ik zeker even verder kijken als ik jullie was.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:40

Wat voor ons spreekt is dat mijn zwager bij de MB garage werkt ;) Scheelt heel wat aan de onderhoudskosten. Verder gaat de hubby voornamelijk in de bus rijden, en ik als ik met de paardjes opweg ga. Voor mij zijn beide erg groot (ik rij in een vw polo al jaren) als die bus er eenmaal is kunnen mijn parkeerskills wel een update gebruiken denk ik zo maar := Gewoon een paar keer oefenen dan komt het vast wel goed :j

We zoeken nu verder maar het verbaasd me hoe duur die krengen zijn. Budget is 10.000 incl btw. Maar daar vinden we bijna alleen maar afgeragde bussen met heel veel km's. Mijn zwager raadde aan om 2500-5000 erbij te doen qua budget omdat de nette bussen beginnen vanaf de 12500 :$ Wel balen maar gelukkig is daar volgende maand het vakantiegeld _O-

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:55

oh ja erg he slaat nergens op dat die krengen zo duur zijn want mooi zijn ze niet hahaha!
Wij hebben het geluk met twee autodealers in de vriendengroep. De een doet met schade autos en daar hebben wij een bus (met beetje blikschade, achterdeur deukje) van kunnen kopen toen onze oude bus het ineens begaf. Het is mijn vriends inkomen, wij kunnen eigenlijk geen dag zonder zitten.
Maar anders zou ik goed zoeken en idd dan iets meer besteden en hopelijk langer plezier ervan hebben!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:13

Kan iemand mij uitleggen hier hoe het precies zit met de wegenbelasting voor een busje met dubbele cabine, voor prive gebruik?

Ik ben op allerlei sites aan het zoeken maar snap het niet helemaal? *blondt *\%/* *

Op wat voor een tarief moet je dan rekenen?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:19

Allienda schreef:
Kan iemand mij uitleggen hier hoe het precies zit met de wegenbelasting voor een busje met dubbele cabine, voor prive gebruik?

Ik ben op allerlei sites aan het zoeken maar snap het niet helemaal? *blondt *\%/* *

Op wat voor een tarief moet je dan rekenen?

En hij is grijs op kenteken?
Dan betaal je patriculier grijs. Dus gaat er wel wat van af maar niet zo als het voor een bedrijf gebruikt wordt.

Ik heb een landrover op grijs maar omdat ik geen bedrijf heb is ie particulier grijs en betaal wel iets minder maar niet zoals een bedrijf.

Dat bedoel je toch?

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:26

Je kunt de wegenbelasting berekenen op de site van de belastingdienst, wat opzich handig is.

Nu heb ik me laten vertellen dat je bij een enkel cabine "recht hebt op korting" en dus *grijskenteken* en het tarief bestelauto particulier moet nemen.

Nu zei een kennis van mij dat je bij dubbelcabine daar geen recht op hebt en dat je dan de volle mep moet betalen, dat het tarief hetzelfde is als bij een normale auto.

Voor ons is dan een dubbele cabine dan financieel niet meer aantrekkelijk ivm de hoge wegenbelasting. Nu begon ik daaraan te twijfelen, maar ik kan nergens duidelijk vinden wat ik dan aan wegenbelastig zou moeten betalen. De muts van de belastingdienst wist het zelf ook niet 8)7

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:27

Allienda schreef:
Je kunt de wegenbelasting berekenen op de site van de belastingdienst, wat opzich handig is.

Nu heb ik me laten vertellen dat je bij een enkel cabine "recht hebt op korting" en dus *grijskenteken* en het tarief bestelauto particulier moet nemen.

Nu zei een kennis van mij dat je bij dubbelcabine daar geen recht op hebt en dat je dan de volle mep moet betalen, dat het tarief hetzelfde is als bij een normale auto.

Voor ons is dan een dubbele cabine dan financieel niet meer aantrekkelijk ivm de hoge wegenbelasting. Nu begon ik daaraan te twijfelen, maar ik kan nergens duidelijk vinden wat ik dan aan wegenbelastig zou moeten betalen. De muts van de belastingdienst wist het zelf ook niet 8)7

[edit] wij hebben geen bedrijf dus is helemaal particulier, handig met de op hande renovatie en handig om alle kampeerzooi en paardenzooi mee te nemen.