[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:07

Klopt. Ik dacht echt dat het enorm veel werk zou zijn. Je moet voldoen aan een aantal eisen. Ik heb alleen het plaatsen van een hefdak uitbesteed, rest heb ik zelf gedaan. Alles bij elkaar was ik veel goedkoper uit dan een 2e hands camper kopen. Tevens was de kilometerstand een stuk gunstiger.
Je moet hem ombouwen, langs de rdw en vervolgens een bpm aangifte doen. Als je het nieuwe kenteken hebt moet je een aanvraag kwarttarief indienen bij de belastingdienst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:14

muppetmayo schreef:
Klopt. Ik dacht echt dat het enorm veel werk zou zijn. Je moet voldoen aan een aantal eisen. Ik heb alleen het plaatsen van een hefdak uitbesteed, rest heb ik zelf gedaan. Alles bij elkaar was ik veel goedkoper uit dan een 2e hands camper kopen. Tevens was de kilometerstand een stuk gunstiger.
Je moet hem ombouwen, langs de rdw en vervolgens een bpm aangifte doen. Als je het nieuwe kenteken hebt moet je een aanvraag kwarttarief indienen bij de belastingdienst.

Er zit een klein addertje onder het gras bij die eisen! De eisen van de belastingdienst wijken een klein beetje af van de RDW-eisen. Niks wereldschokkends maar wel l*llig als je er net niet aan voldoet.

Check dus beide eisen als je zelf gaat bouwen.

RDW: https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/To ... rauto.aspx
Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... mpeerautos

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:49

Goed te weten allemaal! *stuurt even.naar vriend door ;) *

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:28

O ja ikke.. ik heb idd de eisen van de belastingdienst gevolgd... excuses dat heb ik idd niet duidelijk vermeld!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:23

Ikke bedankt voor het advies, we hebben de wagens laten staan.

Vanmiddag geslaagd voor een T5 uit 2004, 163.000 km en 2.5 liter, 130 pk. Mag 2500 kg trekken.
Op de leeftijd na precies wat wij zochten.

Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:54

Netjes! Gefeliciteerd met je aankoop :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:32

lovelance schreef:
Ikke bedankt voor het advies, we hebben de wagens laten staan.

Vanmiddag geslaagd voor een T5 uit 2004, 163.000 km en 2.5 liter, 130 pk. Mag 2500 kg trekken.
Op de leeftijd na precies wat wij zochten.

[ Afbeelding ]

De betere keuze :j Als ie goed onderhouden is, is leeftijd niet echt een issue.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:56

ikke schreef:
De betere keuze :j Als ie goed onderhouden is, is leeftijd niet echt een issue.

Dat is hij gelukkig wel. Historie is aanwezig en de laatste 3 jaar is hij van de dealer/garagehouder hier uit het dorp geweest.
Heb er een goed gevoel bij. Hij krijgt nog een grote beurt, APK en nieuwe bandjes.
Volgende week ophalen *\o/*

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:20

Nog een vraagje waar jullie hier vast meer van weten. Een.oudere auto, geel kenteken, op grijs laten zetten. Wat is de weg die hiervoor bewandeld moet worden? Herkeuring rdw? Achterbank eruit, ramen geblindeerd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:04

mellamoshan schreef:
Nog een vraagje waar jullie hier vast meer van weten. Een.oudere auto, geel kenteken, op grijs laten zetten. Wat is de weg die hiervoor bewandeld moet worden? Herkeuring rdw? Achterbank eruit, ramen geblindeerd?

En een tussenschot erin. Of dat een laag schot of een volledig schot moet zijn, hangt af van de auto (bepaalde afmetingen) en de wijze van ombouw (wel/geen dubbele cabine).

Maarre, heb je een bedrijf waar je die kosten op kwijt kunt? Zo ja, prima, indien niet, dan is dit een soort van zinloze actie.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:29

Hij kan waarschijnlijk inderdaad op bedrijf. Moeten nog even een paar dingen uitzoeken ervoor. :)
Thx again!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:21

hoi nou gisteravond natuurlijk weer een discussie gehad.....
je hebt een trailer van 750 kilo, een 2 paards...je zet er 1 paard in van 500 kilo....is 1250....dus je moet een auto hebben die 1250 kan trekken.Tot zover ga ik mee maarrrrrr volgens mij is het dus zo dat je niet moet kijken naar wat je daadwerkelijk in de trailer hebt staan maar wat de trailer MAG laden.In dit geval 1000 kilo.
Of je het nou wel of niet laadt,op papier staat trailer 750 en er mag 1000 kilo geladen worden.
Je bent toch niet verzekerd etc als je er zelf voor kiest om er bv 400 kilo in te zetten,als je auto bv 1250 mag trekken?
Volgens andere partij zijn de regels veranderd sinds januari....

Ikke, misschien wordt je niet goed iedere keer van deze vragen maar toch vraag ik je beleefd om uitleg....

(alle gewichten zijn niet perse waar hoor,het is als voorbeeld)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:32

In eerste instantie moet je idd kijken of JE AUTO HET MAG/KAN TREKKEN.
Daarnaast moet je ook nog kijken OF HET TOEGESTAAN IS met het rijbewijs dat je hebt, want daarvan zijn idd de regels veranderd, en moet je naar het totale maximale gewicht kijken.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:33

nog even een aanvulling, wij hebben nu een auto die 2500 mag trekken maar willen gaan kijken naar een andere auto...
Mijn trailer is 2 paards en weegt 770,toegestane massa is 1230.
Er staat altijd een pony in van 500 kilo.
770 plus 500 is 1270.
Kunnen wij dan een auto kopen die bv 1400 kan trekken?
Zijn wij dan wel verzekerd?
BE rijbewijs is uiteraard aanwezig.
Mijn vraag is dus er MAG 1230 geladen worden maar dat doen wij nooit.Ik ben van mening dat de politie daar niet naar kijkt.Je moet toch de gewichten van je papieren aanhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:45

Ja hoor dat kan het gaat mits je je E hebt. Om de DAADWERKELIJKE gewichten. Zo staat het ook gewoon in de regels.

Ik zou alleen geen auto nemen die 1400 mag trekken want de kans is groot dat je trailer wel een kilo of 200 meer weegt dan op papier.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:49

yvank dus ik ben gewoon verzekerd met een auto die 1400 mag trekken,be rijbewijs aanwezig,2 paards trailer weegt 770 en pony 500.....
terwijl het toegestane laadvermogen 1230 is?

en ik maar weten (?)dat je het toegestane gewicht aan MOEST houden,of je dat nou daadwerkelijk laad of niet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:51

connie64 schreef:
nog even een aanvulling, wij hebben nu een auto die 2500 mag trekken maar willen gaan kijken naar een andere auto...
Mijn trailer is 2 paards en weegt 770,toegestane massa is 1230.
Er staat altijd een pony in van 500 kilo.
770 plus 500 is 1270.
Kunnen wij dan een auto kopen die bv 1400 kan trekken?
Zijn wij dan wel verzekerd?
BE rijbewijs is uiteraard aanwezig.
Mijn vraag is dus er MAG 1230 geladen worden maar dat doen wij nooit.Ik ben van mening dat de politie daar niet naar kijkt.Je moet toch de gewichten van je papieren aanhouden?

Even aannemende dat je bedoelt dat het LAADVERMOGEN 1230kg is (zou een TMM van 2000kg geven, dat klinkt heel aannemelijk).

Voor de auto geldt dat die het daadwerkelijke gewicht van de trailer moet kunnen en mogen trekken. hier geldt namelijk Artikel 5.18.18

Dus een trailer die geladen daadwerkelijk 1270kg weegt, mag getrokken worden door een auto die een toegestaan trekgewicht van 1400kg heeft, MITS ook de daadwerkelijke druk op de kogel binnen de opgegeven grenzen van de auto blijft!!

Welk rijbewijs je nodig hebt, staat in Artikel 15
In de praktijk heb je voor een tweepaards altijd B-E rijbewijs nodig. Dat is ook aanwezig, zeg je, dus ook daar geen punt.

Laatste waarschuwing: zet je geladen trailer eens op de weegbrug; je zult de eerste niet zijn die met veel meer gewicht rondrijdt dan ie zelf denkt.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:14

sorry ja het laadvermogen is uiteraard 1230....
wij hebben een weegbrug hier in de buurt die ik ga die zeker eens bezoeken!
dank je voor duidelijkheid!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:30

Ik ben me nog steeds aan het oriënteren. Overweeg eigenlijk gewoon weer een grand vitara maar dan diesel aangezien ik erg tevreden ben over deze en de vorige.
Nou kwam iemand vandaag met een Honda CRV. Heeft iemand hier ervaring mee als trekauto?
Of nog andere ideeën?
Ik zoek dus een diesel, 4x4, niet bizar groot (mag wel naar maatje 5 deurs grand vitara dus das ook niet super klein) en met een minimaal trek gewicht van 1800 dat ook in de bergen vooruit komt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:42

Ik heb een pony trailer en een DS3 ervoor sinds kort, en B rijbewijs

Maar ik ben v/d week aangehouden met lege trailer en daar wel wat interessante dingen van de politie gehoord, of zij het nu fout interpreteren of niet, kan ik niet echt vinden in de wetteksten.

in principe is de regel TTM trailer + TTM auto met B rijbewijs mag niet over de 3500kg iedereen wel bekend.
TTM in dit geval is 1500 auto en 2000 trailer dus nog net prima.

Vervolgens staat er in de regels dat ' de auto een dergelijk gewicht wel moet kunnen trekken'. Nou ja, 'een dergelijk gewicht' uitgaande van beladen gewicht, dacht ik altijd. Gezien trailer leeg was en dus maar 630 kg weegt, en de DS3 1150kg mag trekken, dikke prima, als je 't mij vraagt.
Leerpunt 1, Echter volgens de politieman was het zo dat dat betekende dat de auto het TTM gewicht van de aanhanger moet mogen trekken. En ik mocht dus ook niet verder rijden; DS3 mag maar 1150 trekken en TTM trailer is 2000 kg.

Leerpunt 2 echter: Gezien de trailer onder de 750 kg woog (omdat ie leeg is); kon ik er echter wel gewoon witte kentekenplaat op hangen, en mocht ik wel gewoon verder. Logisch ergens, maar dat wist ik dus echt niet, dat dat mocht. Ik dacht eenmaal een kenteken is altijd met eigen kenteken?

Ik twijfel erg aan de eerste uitspraak van de politie, want voorheen was die regel er natuurlijk ook niet, toen moest de auto ledig gewoon zwaarder zijn dan het TTM trailer, maar die is vervallen, en extra regels zijn er bij mijn weten niet bij gekomen.

Maar goed, ik zal mijn trailer wel terug laten keuren, ik zal hem toch nooit over de 1150kg beladen, en heb helemaal geen zin in discussies.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:57

Politie weet ook niet alles hoor, en de ene zegt nog weleens iets anders dan de andere.

Ik zou zelf idd aan punt 1 vasthouden.

Punt 2 heb ik geen ervaring mee want ik ga sowieso altijd over de 750 heen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:01

Toydoll schreef:
Ik heb een pony trailer en een DS3 ervoor sinds kort, en B rijbewijs

Maar ik ben v/d week aangehouden met lege trailer en daar wel wat interessante dingen van de politie gehoord, of zij het nu fout interpreteren of niet, kan ik niet echt vinden in de wetteksten.

in principe is de regel TTM trailer + TTM auto met B rijbewijs mag niet over de 3500kg iedereen wel bekend.
TTM in dit geval is 1500 auto en 2000 trailer dus nog net prima.

Om te beginnen, check die 1500kg want ik vond al een simpele versie van 1552kg, waarmee je rekensom dus al 52kg de mist in gaat en oom agent terecht een punt heeft!
Toydoll schreef:
Vervolgens staat er in de regels dat ' de auto een dergelijk gewicht wel moet kunnen trekken'. Nou ja, 'een dergelijk gewicht' uitgaande van beladen gewicht, dacht ik altijd. Gezien trailer leeg was en dus maar 630 kg weegt, en de DS3 1150kg mag trekken, dikke prima, als je 't mij vraagt.
Leerpunt 1, Echter volgens de politieman was het zo dat dat betekende dat de auto het TTM gewicht van de aanhanger moet mogen trekken. En ik mocht dus ook niet verder rijden; DS3 mag maar 1150 trekken en TTM trailer is 2000 kg.

De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de beladen trailer kunnen en mogen trekken. DAT is de wet, art 5.18.18, zie ook de FAQ met de link.
Die oom agent is dus een sukkel die niet op heeft zitten letten! De auto kon en mocht het daadwerkelijke gewicht van de trailer trekken en daarmee is er niks aan de hand!
Toydoll schreef:
Leerpunt 2 echter: Gezien de trailer onder de 750 kg woog (omdat ie leeg is); kon ik er echter wel gewoon witte kentekenplaat op hangen, en mocht ik wel gewoon verder. Logisch ergens, maar dat wist ik dus echt niet, dat dat mocht. Ik dacht eenmaal een kenteken is altijd met eigen kenteken?

Overtreding nummer twee van die agent: een trailer met een TMM van meer dan 750kg MOET een eigen kenteken hebben, ALTIJD!!!
Toydoll schreef:
Ik twijfel erg aan de eerste uitspraak van de politie, want voorheen was die regel er natuurlijk ook niet, toen moest de auto ledig gewoon zwaarder zijn dan het TTM trailer, maar die is vervallen, en extra regels zijn er bij mijn weten niet bij gekomen.

Maar goed, ik zal mijn trailer wel terug laten keuren, ik zal hem toch nooit over de 1150kg beladen, en heb helemaal geen zin in discussies.

Die agenten hebben de stinkende mazzel dat ik niet bij je in de auto zat, want ik had ze tussen de voegen van de wetgeving uitgewreven! Het is echt de grootst mogelijk kolder die ze je op de mouw hebben gespeld. Vergeet dit aub zo snel mogelijk want het slaat helemaal nergens op!

En dan nu even wat correcte feiten op een rijtje:
Indien de DS3 daadwerkelijk <1500kg TMM heeft (ik vond 'm zo snel niet, check je kenteken!) dan mag je met een B-rijbewijs een 2-paards trailer trekken. ECHTER!!! Ik las ook dat volgens http://www.autoweek.nl je maar 46kg kogeldruk mag hebben!! DAAR zit je pijnpunt, aangezien ik je geen enkele garantie kan geven dat je daar onder blijft; al helemaal niet als je er een paardje in gaat stoppen! Controleer dat dus terdege!
Voor de rest is terugkeuren volstrekt zinloos, het brengt je helemaal niets, tenzij jouw DS3 daadwerkelijk een TMM van iets meer dan 1500kg heeft. Dan moet je dat stukje laten terugkeuren.

Volg je me nog? Goed zo!
En zo niet, vraag gerust verder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:29

Puntje 2 was dat werkelijk wat oom agent zei??? Niet te geloven... ben wel benieuwd naar zijn denkwijze. Zou hij nou echt denken dat je zomaar een kentekenplaat krijgt als je m niet nodig hebt?

Ik had ook wel bij je in de auto willen zitten om te zien hoe Ikke de vloer met hem zou aanvegen. :')
Laatst bijgewerkt door cissy op 18-04-15 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:31

Ikke: ik ben t dus volledig met jou eens, en oneens met de politie. En ik dacht al dat ze hartstikke fout zaten, maar kon de wetteksten er niet bij vinden.

Ik ken de regels van rijden met aanhanger vrij goed, dus vond het al een raar verhaal van ze, mja ik mocht verder dus dacht, laaatmaaar.

Btw, Ds3 is teruggekeurd qua TTM, speciaal zodat ik met de auto-ambu en 2paards (beide leeg) kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 18-04-15 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:33

cissy schreef:
Puntje 2 was dat werkelijk wat oom agent zei??? Niet te geloven... ben wel benieuwd naar zijn denkwijze. Zou hij nou echt denken dat je zomaar een kentekenplaat krijgt als je m niet nodig hebt?

Letterlijk wat hij zei en ik ben daarna dus ook met witte plaat verder gereden, stukje voor hun uit.

Ik vond het al een raar verhaal van ze.....