s0173957 schreef:Onverwoestbaar blok, de TD4?
Hier al redelijk wat bagger mee gehad, automaat welteverstaan.
Mede door een Land Rover garage die d'r eigen wagens niet kent...
Motor of bak?
Was het de dealer of een "specialist"?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
s0173957 schreef:Onverwoestbaar blok, de TD4?
Hier al redelijk wat bagger mee gehad, automaat welteverstaan.
Mede door een Land Rover garage die d'r eigen wagens niet kent...
Billy20 schreef:Hoe bereken ik wat een auto mag trekken? Is dat het lege gewicht van de trailer+gewicht paard moet minder zijn dan maximum te trekken massa geremd? En wat is het bruto laadvermogen?
Billy20 schreef:Dat bedoel ik niet helemaal. Ik snap dat het op het kenteken staat maar ik ben nu aan het oriënteren op een andere trekauto. Omdat ik een zware trailer en een flink paard heb, wil ik weten wat de auto minimaal moet kunnen trekken. Zo uit mn hoofd is de trailer 690 kg en het paard ergens tussen de 600-700 kg. Of moet ik hier niet naar kijken?
original_ schreef:Staat zoiets niet gewoon in de trailer papieren?
Bij mij is het maxlaadvermogen bijvoorbeeld 2600, dus zorg dat er met 2 paarden een auto voor staat die minimaal 3000 mag trekken en met 1 paard een auto die minimaal 2000 mag trekken (al staat mijn auto die 3500 mag trekken er meestal voor want dan zit ik altijd goed)
Maar wellicht heb ik een hele rare theorie die negens op slaat
lovelance schreef:Ik heb advies nodig..
Mijn vader heeft zijn Freelander II ingeruild voor een benzine Mercedes C klasse. Onwijs mooie auto, maar geen trailer trekker.
Op dit moment rij ik zelf een Megane op grijs kenteken, ook geen trailer trekker.
Mijn / ons plan is om een bus te gaan rijden, deze kunnen wij op grijs kenteken rijden, gebruiken als we naar markten en evenementen gaan en kan een trailer trekken.
Het valt mij nog tegen wat bijvoorbeeld een Opel Vivaro kan hebben op de kogel. De kogeldruk is 80 kg. Te laag voor een tweepaardstrailer.
We zijn nu op zoek naar een Transporter T5 of een Mercedes Benz Vito. Beide kunnen de trailer trekken.
Ik heb op het oog:
Transporter T5 uit 2007, 187.000 km, met 84 pk. 5600 excl. BTW
Vito uit 2006, kmstand krijg ik nog door. type 109 met 88pk? 6000 excl. BTW
Vito uit 2008, onder de 150.000 km, 205 pk, helemaal knap en ook nog eens een automaat. Maar... 3000 euro over budget. We worden wel gematst met een prijs van 10.000 excl. BTW.
Ik wil een goede, veilige auto waar ik met de tweepaards mee weg kan. Meestal zal er 1 paard op staan, maar ook wel eens 2 paarden.
Welke van deze 3 wordt aangeraden en/of wordt er 1 afgeraden (vanwege pk's?)
lovelance schreef:Dan nog 1 vraagje
Is er een ander model bestelbus die betrouwbaar is, genoeg kan trekken dus ook een optie zou zijn?
superpony schreef:Wij hebben al heel vaak een Transporter van mn man zijn werk voor een 2 paards trailer gehad. Ze doen het prima, maar het verschilt wel welke je hebt. In Transporters zijn zoveel uitvoeringen en motoren beschikbaar. Mijn man werkt toevallig bij VW. Maar ik weet ook meerdere mensen die al jaren heel tevreden met een Vito trekken en rondrijden.
Mensen met een bedrijf die een dergelijke auto willen en kunnen rijden, vinden dit nog qua comfort in de buurt komen van een luxe auto. Op grijs, de ruimte achterin en een trailer kunnen trekken maakt het wel een complete auto dan.
mellamoshan schreef:Maar heb je wel "campers" met trekgewicht op.kenteken? Die ben ik namelijk nog niet tegen gekomen. Al dan niet echt een camper of niet.