Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SG1985 schreef:Oja ik zie heeeeel veel opmerkingen over BE of B rijbewijs... Nu ben ik dus bezig met mijn BE... en wil ik het volgende melden:
Je mag 3550 kilo -combi rijden met B rijbewijs, MAARRRR dan moet de auto altijd meer wegen dan hetgeen je trekt!
Dus geen 1200 kilo Jimmy met een 1450 combi trailer paard.
WEL 1450 Auto met een 1400 combi trailer!!!!
Met mijn auto van 1600 kilo mag ik dus geen 2000 trekken met B rijbewijs... Dan heb ik een BE nodig.... Gezien mijn combi trailer-paard 1450 weegt mag het dus op mijn B... maar omwille van veiligheid en ervaring haal ik toch mijn BE.
Heeeeeeeeeeeeel belangrijk ivm verzekeringen en oliebol als er wat gebeurt....
Update: 8:24..... Nou breekt mijn klopt. In mijn theorieboekje staat iets anders dan op de site van de rijksoverheid.... hahahahaha
Nouja ik haal het maar voor de veiligheid:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b
oud theorieboek: Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).
AmoorM schreef:Ik wil graag een auto van ongeveer 2500/3000 kopen. Het liefst eentje die een 1,5 paards trailer kan trekken. Alleen ben ik echt een leek in auto's. Wat adviseren jullie?
ikke schreef:SG1985 schreef:Oja ik zie heeeeel veel opmerkingen over BE of B rijbewijs... Nu ben ik dus bezig met mijn BE... en wil ik het volgende melden:
Je mag 3550 kilo -combi rijden met B rijbewijs, MAARRRR dan moet de auto altijd meer wegen dan hetgeen je trekt!
Dus geen 1200 kilo Jimmy met een 1450 combi trailer paard.
WEL 1450 Auto met een 1400 combi trailer!!!!
Met mijn auto van 1600 kilo mag ik dus geen 2000 trekken met B rijbewijs... Dan heb ik een BE nodig.... Gezien mijn combi trailer-paard 1450 weegt mag het dus op mijn B... maar omwille van veiligheid en ervaring haal ik toch mijn BE.
Heeeeeeeeeeeeel belangrijk ivm verzekeringen en oliebol als er wat gebeurt....
Update: 8:24..... Nou breekt mijn klopt. In mijn theorieboekje staat iets anders dan op de site van de rijksoverheid.... hahahahaha
Nouja ik haal het maar voor de veiligheid:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b
oud theorieboek: Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).
Ik zou zorgen voor een correct theorieboek, of misschien een rijschool die geen verouderde zooi gebruikt?AmoorM schreef:Ik wil graag een auto van ongeveer 2500/3000 kopen. Het liefst eentje die een 1,5 paards trailer kan trekken. Alleen ben ik echt een leek in auto's. Wat adviseren jullie?
2500 wat? kilo's, euro's?
Die kilo's wil je echt niet; een L322 Range Rover weegt 2400kg en kost 150 euro per maand aan wegenbelasting.
Voor 3000 euro kun je wel een trekauto kopen, maar dan heb je wel een oudere auto en dat kan betekenen dat je wat meer onderhoudskosten krijgt.
Neem gewoon de grootste en sterkste auto die je je kunt veroorloven maar let er wel goed op wat de auto kost om te hebben. Kopen is eenmalig, de rest zijn allemaal terugkerende kosten.
Wedervraag is dus: wat kun je per maand betalen aan die auto?
AmoorM schreef:Ligt eraan welke trailer en wat je erin wilt vervoeren. Een lichtgewicht trailer met lichte pony erin is heel wat minder zwaar dan een zwaardere trailer met een flink paard erin. Meestal ergens tussen de 1200 en 1600 kg.Hoeveel moet een auto kunnen trekken om er een 1,5 paard trailer achter te zetten?
De naam zegt het al, een ongeremde aanhanger heeft geen rem, die duwt vol op de auto. Vandaar dat grotere aanhangers zoals paardentrailers altijd een oplooprem hebben. De dissel (het stuk bij de trekhaak) kan in elkaar schuiven, als dat gebeurt gaat de rem op de wielen van de trailer meeremmen. Uiteraard moet dat met enige regelmaat gecontroleerd en onderhouden worden, anders heb je 1200-1600 kg dat vol op de auto duwt als je moet remmen.Citaat:Geremd of ongeremd. Wat houd dat precies in?
Ik persoonlijk niet.Citaat:Hebben jullie ervaring met caddy's?
AmoorM schreef:Oja sorry, 2500 euro. Liefst een auto wat in de maand ook lekker zuinig is.

Starbreeze schreef:Ja is een fijn ding! Wij hebben een speciale editie, dus nog iets meer pk's zelfs.
trailertrekken.
. Nou ja, "ikke" wel, maar ik niet, snap je het nog?