[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:33

Hallo!

Hoeveel moet een auto kunnen trekken om er een 1,5 paard trailer achter te zetten?
Geremd of ongeremd. Wat houd dat precies in?

Hebben jullie ervaring met caddy's?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:42

AmoorM schreef:
Hallo!

Hoeveel moet een auto kunnen trekken om er een 1,5 paard trailer achter te zetten?

Trailer al snel richting de 800 kg en paard een 600 kg. Dus minimaal moet de auto 1400 kg kunnen trekken.

SG1985

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:18

Daarbij ook even de opmerking dat ik heeeel veel meiden zie rijden met een auto van 1200 kilo (ledig gewicht) en daar wel een trailer achter knallen van 1400-1600 kilo.

In theorie kan het prima, volgens de papieren. De vraag is of je dat moet willen....
Mijn persoonlijke spelregel is de auto weegt zwaarder dan het gewicht dat ik mag trekken.

Ik heb een auto van 1600 kilo, en een paard-trailer-combi van 1450 kilo.

Het is een mening eh, niet over mij heen vallen nu :P :P :P

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:20

Oja ik zie heeeeel veel opmerkingen over BE of B rijbewijs... Nu ben ik dus bezig met mijn BE... en wil ik het volgende melden:

Je mag 3550 kilo -combi rijden met B rijbewijs, MAARRRR dan moet de auto altijd meer wegen dan hetgeen je trekt!
Dus geen 1200 kilo Jimmy met een 1450 combi trailer paard.
WEL 1450 Auto met een 1400 combi trailer!!!!

Met mijn auto van 1600 kilo mag ik dus geen 2000 trekken met B rijbewijs... Dan heb ik een BE nodig.... Gezien mijn combi trailer-paard 1450 weegt mag het dus op mijn B... maar omwille van veiligheid en ervaring haal ik toch mijn BE.

Heeeeeeeeeeeeel belangrijk ivm verzekeringen en oliebol als er wat gebeurt....

Update: 8:24..... Nou breekt mijn klopt. In mijn theorieboekje staat iets anders dan op de site van de rijksoverheid.... hahahahaha
Nouja ik haal het maar voor de veiligheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

oud theorieboek: Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:41

Aanhanger mag zwaarder zijn, dit heb ik 1.5 jaar geleden geleerd bij mn E rijbewijs.
Ik las ook de opmerking dat trailer al gauw 800 kilo weegt, maar naar mijn mening zitten trailers tussen de 6 en 700 kilo (mijn humbaur is 610 kilo, dit is dan wel een aluminium trailer..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:48

Ik wil graag een auto van ongeveer 2500/3000 kopen. Het liefst eentje die een 1,5 paards trailer kan trekken. Alleen ben ik echt een leek in auto's. Wat adviseren jullie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:09

SG1985 schreef:
Oja ik zie heeeeel veel opmerkingen over BE of B rijbewijs... Nu ben ik dus bezig met mijn BE... en wil ik het volgende melden:

Je mag 3550 kilo -combi rijden met B rijbewijs, MAARRRR dan moet de auto altijd meer wegen dan hetgeen je trekt!

Met mijn auto van 1600 kilo mag ik dus geen 2000 trekken met B rijbewijs... Dan heb ik een BE nodig.... Gezien mijn combi trailer-paard 1450 weegt mag het dus op mijn B... maar omwille van veiligheid en ervaring haal ik toch mijn BE.

Update: 8:24..... Nou breekt mijn klopt. In mijn theorieboekje staat iets anders dan op de site van de rijksoverheid.... hahahahaha

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

Ik zou zorgen voor een correct theorieboek, of misschien een rijschool die geen verouderde zooi gebruikt?

AmoorM schreef:
Ik wil graag een auto van ongeveer 2500/3000 kopen. Het liefst eentje die een 1,5 paards trailer kan trekken. Alleen ben ik echt een leek in auto's. Wat adviseren jullie?

2500 wat? kilo's, euro's?

Die kilo's wil je echt niet; een L322 Range Rover weegt 2400kg en kost 150 euro per maand aan wegenbelasting.

Voor 3000 euro kun je wel een trekauto kopen, maar dan heb je wel een oudere auto en dat kan betekenen dat je wat meer onderhoudskosten krijgt.
Neem gewoon de grootste en sterkste auto die je je kunt veroorloven maar let er wel goed op wat de auto kost om te hebben. Kopen is eenmalig, de rest zijn allemaal terugkerende kosten.
Wedervraag is dus: wat kun je per maand betalen aan die auto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:19

ikke schreef:
SG1985 schreef:

Ik zou zorgen voor een correct theorieboek, of misschien een rijschool die geen verouderde zooi gebruikt?

AmoorM schreef:

2500 wat? kilo's, euro's?

Die kilo's wil je echt niet; een L322 Range Rover weegt 2400kg en kost 150 euro per maand aan wegenbelasting.

Voor 3000 euro kun je wel een trekauto kopen, maar dan heb je wel een oudere auto en dat kan betekenen dat je wat meer onderhoudskosten krijgt.
Neem gewoon de grootste en sterkste auto die je je kunt veroorloven maar let er wel goed op wat de auto kost om te hebben. Kopen is eenmalig, de rest zijn allemaal terugkerende kosten.
Wedervraag is dus: wat kun je per maand betalen aan die auto?

Oja sorry, 2500 euro. Liefst een auto wat in de maand ook lekker zuinig is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:36

AmoorM schreef:
Ligt eraan welke trailer en wat je erin wilt vervoeren. Een lichtgewicht trailer met lichte pony erin is heel wat minder zwaar dan een zwaardere trailer met een flink paard erin. Meestal ergens tussen de 1200 en 1600 kg.

Citaat:
De naam zegt het al, een ongeremde aanhanger heeft geen rem, die duwt vol op de auto. Vandaar dat grotere aanhangers zoals paardentrailers altijd een oplooprem hebben. De dissel (het stuk bij de trekhaak) kan in elkaar schuiven, als dat gebeurt gaat de rem op de wielen van de trailer meeremmen. Uiteraard moet dat met enige regelmaat gecontroleerd en onderhouden worden, anders heb je 1200-1600 kg dat vol op de auto duwt als je moet remmen.

Citaat:
Ik persoonlijk niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:46

De oudere type Caddy's hebben een te laag trekgewicht. De nieuwe varianten en de Caddy plus kunnen het vaak wel. Gewoon even het kenteken checken bij het RDW en je weet het.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:07

AmoorM schreef:
Oja sorry, 2500 euro. Liefst een auto wat in de maand ook lekker zuinig is.

Forget it but. "Geschikt om een trailer te trekken" en "in de maand ook lekker zuinig" gaat per definitie niet samen, zeker niet in de prijsklasse waarin jij een auto zoekt. Je zult dus linksom of rechtsom bereid moeten zijn een concessie te doen. Ofwel zet je het trekken van een trailer uit je hoofd, ofwel accepteer je dat een auto waarmee dat goed en veilig kan een hoger eigen gewicht heeft en dus wat meer brandstof verbruikt en duurder in de vaste lasten is. De derde optie: toch trekken met een auto die het wel mag maar waarmee je het, uit oogpunt van veiligheid voor jezelf, medeweggebruikers en je paard, beter niet zou kunnen doen, wil ik je ten sterkste afraden. Tenzij je op enig moment het onderwerp van een topic op VN/ON wilt worden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:26

In principe heb je gelijk, zou het toch een beetje willen nuanceren. Ik ga niet AmoorM's profiel uitspitten, maar als ze een lichtere aanhanger heeft waar een Haflinger in moet heb je wat meer mogelijkheden dan wanneer er een hoge trailer met dressuurkasteel van 1,80 achter moet.

Meestal komen we met het rijtje middenklassers als Passat, A4, Mondeo enz enz met liefst een wat fatsoenlijk motorblok erin. Een Haflinger zou ik ook nog achter een Golf hangen, een Trekpaard niet. Beetje voor het idee zeg maar.

Verder is ook wel van belang wat kun je en/of wie ken je. Een oudere auto (jaar of 15-20) schrijf je nauwelijks nog op af, heeft wel wat meer onderhoud nodig. Kan in de papieren lopen als je voor elk wissewasje naar de garage moet. Een perfecte optie als je vader of zus (poging tot geëmancipeerd doen) een eigen garagebedrijf heeft.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:09

Ff ter info, het verschil in ledig gewicht van een Golf en een Passat is doorgaans maar iets van 30 kilo. En met een trekvermogen van 1400kg zit je vaak ook nog ruim boven het werkelijk gewicht van je trailer (mijn 1,5 trailer weegt beladen ca 1200kg). Ik heb mijn Golf toen bijna ingeruild op een Passat omdat ik dacht dat die een stuk degelijker was. Maakt haast niets uit dus. Met een Golf met een fatsoenlijke motor kom je dus al een heel eind voor een 1,5 paards.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:20

Zal ook heel erg aan de uitvoering liggen, ik heb voor de grap eens twee 1.8's naast elkaar gezet:
http://www.autoweek.nl/auto/15692/volks ... omfortline
http://www.autoweek.nl/auto/15757/volks ... omfortline

De Passat als stationwagon want paardenvolk moet nogal veel meuk meenemen natuurlijk :D
Scheelt in dit voorbeeld 133 kg leeggewicht en ook niet onbelangrijk: 20 cm wielbasis. Dat vindt ik dan namelijk het nadeel van stoere-maar-niet-zo-dure terreinwagens: ze zijn niet groot dus korte wielbasis en dragen het gewicht relatief hoog. Volgens mijn idee is een lange lage auto stabieler.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:27

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:13

Da's echt niet verkeerd, leuke wagen *D

Perfecte tmm ook, mag ik met mijn E-loze rijbewijsje nog net onze trailer achter hangen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:49

Ja is een fijn ding! Wij hebben een speciale editie, dus nog iets meer pk's zelfs.
http://www.autoweek.nl/auto/50824/volks ... dition-240 Deze dus eigenlijk, kon hem toen straks niet vinden :)

Beetje gek misschien deze uitvoering met trekhaak haha maar wat kan mij dat schelen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:05

Beste Amoor... ik vind je reactie nogal fel.
Volgens mij corrigeerde ik mijzelf al.
Daarnaast wil ik hem (BE) halen ongeacht of ik het wel kan trekken.
Dus maak je niet druk om de 'verouderde zooi'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:21

Eum sorry SG1985 het was niet AmoorM die op jou reageerde maar ikke...

Verder ligt het inderdaad aan de trailer + paard. Ik heb zelf een Golf.. dat kan prima met mijn trailer en auto. Heb ook onze peugeot 307 wel eens mee dat wil ook heel goed.

Máár zuinig kan je vergeten... in normale rijden zijn beide auto's gewoon gemiddeld en met een trailer kan het zuipen beginnen :))

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:25

Ook goed!! IKKKKKEEE Hihihihi

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:09

Starbreeze schreef:
Ja is een fijn ding! Wij hebben een speciale editie, dus nog iets meer pk's zelfs.

En iets meer gewicht, :evaw: trailertrekken.

Elk nadeel hep se voordeel: ik zou je echt graag willen helpen schat, maar je weet het, ikke mag niet met de trailer erachter :(:) . Nou ja, "ikke" wel, maar ik niet, snap je het nog? :+

Dan maar lekker met 240 pk en géén trailer de weg op }:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:26

Haha ik heb gewoon BE (vriendlief niet :+ met een 1300kg trailer maakt dat trouwens niet uit), maar zonder trailer is ook geen straf :))

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:36

Voor zuinig zou je kunnen kijken naar een citroen c4 die mag ook een trailer trekken en niet duur in aanschaf.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:17

En vergeet niet naast alle gewichten ook naar de kogeldruk van de auto en de te trekken trailer te kijken. Kleinere auto is vaak ook lage kogeldruk en dan moet die van de trailer daar wel op aansluiten. Anders loop je de kans dat het qua trekgewicht wel kan maar qua kogeldruk niet. Ook die moet kloppen anders ben je niet verzekerd als er wat fout gaat.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:51

Ik heb de laatste paginas doorgelezen, interessant om te lezen dat de meningen over veilig/niet veilig toch zo uiteen liggen. Zelf zijn wij ook op zoek naar een trekauto. Voorheen hadden we een b rijbewijs vrachtwagentje maar wegens te veel kosten gaan we nu over naar een 3 paards trailer. (2 d ponys+koets) wij hebben ons oog laten vallen op de jeep cherokee, trekgewicht 3380kg bj 2004-2006 niet al te groot,4x4 en vaak automaat (onze voorkeur) zijn er bokkers die ervaring hebben met deze auto?