[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 08:24

Amiigo schreef:
ikke schreef:
Niet te grote paarden, mag ik hopen?

Een van 1.71 en 1 van 1.67 ong. Wij reden er een paar jaar terug met een volle caravan naar Oostenrijk en weer terug. Trailer is een henra.

Het maakt niet uit wat je doet; het gaat erom dat je binnen de specs van je auto blijft.
Een caravan is geen volle tweepaards trailer, daar zit nog wel een paar honderd kilo tussen.

CarpeDiem45 schreef:
Vraagje, 'Ikke' weet hier altijd zoveel over :D
1. mag ik met mijn B rijbewijs achter mijn Jimny (trekt 1300 kg) een tweepaards trailer met MTM 2 ton en een eigen gewicht van 650 kg, mijn fjord van 500kg vervoeren?

2. Mag ik met diezelfde trailer, maar nu met fjord van 500 en paard van 600, achter een auto hebben die 1800 kan trekken?
Wat me niet duidelijk is, na de veranderde wetgeving in 2013, of het om het daadwerkelijke gewicht van de trailer en auto gaat of de MTM.. *D

1) Ligt aan je Jimny. Uitgaand van deze versie: http://www.autoweek.nl/auto/35557/suzuk ... top-13-jlx
mag je hier een tweepaards mee trekken op B-rijbewijs, immers 1420 + 2000 = 3420kg en als die Fjord niet al te groot/lomp is, mag ie er ook nog ingestopt worden :j

2) Met B-E rijbewijs mag dat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:38

ikke schreef:
1) Ligt aan je Jimny. Uitgaand van deze versie: http://www.autoweek.nl/auto/35557/suzuk ... top-13-jlx

max. laadvermogen: 385 kg. Daar mag je niet eens met vier stevige volwassenen in _O-

Wel stoer dat ie meer mag trekken dan onze Zafira die leeg al bijna net zo zwaar is als deze Jimny maximaal beladen :D

@CarpeDiem45: er spelen twee dingen:
1) mag je deze combi auto+trailer besturen?
2) mag de auto deze trailer trekken?

1) en 2) staan los van elkaar, je moet aan beide eisen voldoen.
1) is rijbewijs, zolang de Toegestane Maximale Massa van auto + trailer niet boven de 3500 kg komt is alleen B voldoende.
2) hierbij geldt het werkelijke gewicht, dit mag niet hoger zijn dan wat de auto mag trekken. Addertje onder het gras: heel soms mag de gemonteerde trekhaak minder trekken dan de auto. Ook de kogeldruk -het gewicht waarmee de trailer op de trekhaak duwt- speelt een rol.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:29

@RR: Ik zeg nergens dat het in de praktijk fluitend uitvoerbaar is. Dat was namelijk de vraag niet....... }:)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:36

Berg de wapens maar weer weg ikke, ik val je nergens aan :(:)
Moest alleen even lachen gniffelen toen ik het laadvermogen van die Jimny las ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:39

Rex_Rolfo schreef:
Berg de wapens maar weer weg ikke, ik val je nergens aan :(:)
Moest alleen even lachen gniffelen toen ik het laadvermogen van die Jimny las ;)

Ehm, die smilie had een reden :D

Rex_Rolfo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:48

Ik zag een staart met een pijl en volgens wijlen Steve Irwin moet je dan héél goed oppassen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:50

Rex_Rolfo schreef:
Ik zag een staart met een pijl en volgens wijlen Steve Irwin moet je dan héél goed oppassen ;)

_O- _O-

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:07

Zou Steve dat werkelijk (nog) gezegd hebben? ;)

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:36

Dank jullie wel sflj, rex rolfo en ikke *D *D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:32

Hallo, zijn hier mensen die nog tips voor mij hebben?
Ik heb een 3 paards trailer, waar ik meestal 1 of 2 paarden mee vervoer en soms 3, maar mijn auto raakt een beetje op..
Nu staat er een mitsubishi pajero voor en die bevalt prima, dus zijn we aan het kijken om een andere te kopen, maar aangezien ik niet bijna de nieuwprijs wil betalen en ook niet de roestbak van een ander over wil nemen, kijk ik ook wel naar andere merken, maar vind het erg moeilijk..
Deze Pajero mag 2800 kilo trekken, dat is dus net wat krap aan, aan de andere kant trekt hij de trailer super, eerder had ik een Daihatsu Rocky die 3500 kilo mocht trekken, maar met wat tegenwind en een 2 paards trailer was 60 km per uur de max.. :')

De auto moet sowieso op grijs kenteken en mijn voorkeur gaat uit na een niet zo lange auto, aangezien de combinatie anders wel heel lang wordt, verder wil ik graag voor onderhoud naar een eigen garage (ik weet niet of dat bij auto's ook speelt, maar van mijn mercedes vrachtwagen kon alleen de mercedes garage de boordcomputer uitlezen en dat wil ik dus absoluut niet meer!) en ik zoek ook geen liefhebbers auto die enorm duur in onderhoud is.. liefst een wat sobere auto waar niet teveel aan kapot kan gaan. :)
Ik vind het lastig dat je op mp niet op trekgewicht kan zoeken, dus hoop hier wat merken door te krijgen waar ik naar kan kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:50

SparklingApp schreef:
Hallo, zijn hier mensen die nog tips voor mij hebben?
Ik heb een 3 paards trailer, waar ik meestal 1 of 2 paarden mee vervoer en soms 3, maar mijn auto raakt een beetje op..
Nu staat er een mitsubishi pajero voor en die bevalt prima, dus zijn we aan het kijken om een andere te kopen, maar aangezien ik niet bijna de nieuwprijs wil betalen en ook niet de roestbak van een ander over wil nemen, kijk ik ook wel naar andere merken, maar vind het erg moeilijk..
Deze Pajero mag 2800 kilo trekken, dat is dus net wat krap aan, aan de andere kant trekt hij de trailer super, eerder had ik een Daihatsu Rocky die 3500 kilo mocht trekken, maar met wat tegenwind en een 2 paards trailer was 60 km per uur de max.. :')

De auto moet sowieso op grijs kenteken en mijn voorkeur gaat uit na een niet zo lange auto, aangezien de combinatie anders wel heel lang wordt, verder wil ik graag voor onderhoud naar een eigen garage (ik weet niet of dat bij auto's ook speelt, maar van mijn mercedes vrachtwagen kon alleen de mercedes garage de boordcomputer uitlezen en dat wil ik dus absoluut niet meer!) en ik zoek ook geen liefhebbers auto die enorm duur in onderhoud is.. liefst een wat sobere auto waar niet teveel aan kapot kan gaan. :)
Ik vind het lastig dat je op mp niet op trekgewicht kan zoeken, dus hoop hier wat merken door te krijgen waar ik naar kan kijken.

Sorry, dat bestaat niet (meer).

Auto's zijn niet meer sober en degene die dat wel zijn, zijn oud.
Wanneer je 3 ton aan de haak wil hebben, heb je een dikke bak nodig en gezien je een 3-paards hebt, wil je helemaal geen kleine auto maar juist een hele grote! Plat door de bocht: hoe langer de wielbasis van de trekauto, hoe beter de stabiliteit.
Een bus kan een alternatief zijn (heeft er juist eentje op de bokt-markt gestaan, mocht 3 ton aan de haak hebben). maar dan wil je een grote heer, simpelweg om je trailer in bedwang te houden als het eens wat spannender wordt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:06

Bedankt voor het meedenken! Geen sobere auto dus... -O-
Maar vind je de Pajero dan ook een kleine auto?
Zo'n grote bus had iemand het hier ook al over, maar ben ook bang dat ik daar eerder mee vast kom te zitten of valt dat nog mee?
Die Pajero trekt alles er uit alsof er niks achter hangt, dat is wel ideaal! :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:18

SparklingApp schreef:
Bedankt voor het meedenken! Geen sobere auto dus... -O-
Maar vind je de Pajero dan ook een kleine auto?
Zo'n grote bus had iemand het hier ook al over, maar ben ook bang dat ik daar eerder mee vast kom te zitten of valt dat nog mee?
Die Pajero trekt alles er uit alsof er niks achter hangt, dat is wel ideaal! :j

Bus 4x4, opgelost }:)

Een longbody Pajero is een prima bak, de korte versie zou ik niet adviseren (wat niet hetzelfde is als dat het niet kan).
Je kunt ook kijken naar een "tussenversie" zoals de Toyota Landcruiser, Land Rover Discovery III/IV, Mercedes ML, dat soort auto's.
Simpel zijn ze zeker niet maar tegenwoordig is er best veel goed en betaalbaar spul op de markt om auto's uit te lezen en de meeste garages hebben dat spul ook in huis.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:53

Ik zou voor een 3paards trailer ook geen 3 deurs zetten, idd voor de stabiliteit.
Wij hebben ook een pajero longbody staan, en is idd super werkauto.

Je zou in Duitsland kunnen kijken voor een auto, daar schijnen ze was zuiniger te zijn met hun auto.
Hier in Frankrijk is het ook heel normaal om je auto echt op te rijden, en dus niet zoals 4/5 van nl een andere auto zoeken omdat.. De stoelen niet meer lekker zitten om maar een voorbeeld te noemen, want dat heb ik echt een keer gehoord.

Teveel betalen wil uiteraard niemand, maar goedkoop is idd duurkoop. Het is voor dit soort auto's vaak heel wat zoekwerk om een goede te vinden die nog een aantal jaar mee kan.
Aan de andere kant, met de huidige brandstofprijs en de wegenbelasting die je betaald voor die grote auto's doen mensen toch sneller die grote auto eruit als ze de kracht niet nodig hebben.

Je kan ze ook voordat je een 2e hands wil kopen, een aankoopkeuring laten doen. Dan komt de meeste rottigheid meestal wel naar boven. Ook kan de verkoper dit weigeren uiteraard, maar dan gaat voor mij de koop al niet door.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:18

SparklingApp, waarnaar jij op zoek bent is een Toyota Landcruiser HZJ76. De kunst is er eentje te vinden die binnen je budget valt en het zou idd zomaar kunnen dat dat, zoals palousa_boy schrijft, in Dld. beter lukt dan hier.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:39

Omdat we vrij veel kilometers maken overwegen we een lpg-auto maar in hoeverre is het verstandig om deze voor de trailer (met kwpn-er erin) te zetten? En welke merk doet het wel/niet goed op lpg?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:10

Een VOLVO S80 Automaat 2.9!!!
Zaterdag ga ik hem ophalen :D :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:55

Billy20 schreef:
Omdat we vrij veel kilometers maken overwegen we een lpg-auto maar in hoeverre is het verstandig om deze voor de trailer (met kwpn-er erin) te zetten? En welke merk doet het wel/niet goed op lpg?

LPG doet het goed voor de trailer, mits de installatie goed afgesteld staat.

Ik heb een Discovery V8 op LPG gehad en die bak heeft bij mij ruim 140.000km probleemloos op LPG gereden, behalve die ene keer dat het omschakelklepje vast zat. Auto parkeerde zichzelf in een boom bij 270.000km op de teller; de motor ligt voor donor in de schuur om in m'n Range Rover te leggen en gaat dan vrolijk verder op LPG.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:42

Hier ook alleen maar goede ervaringen op LPG bij trekauto's.
Merk maakt volgens mij niet zoveel uit, wel de installatie zelf.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:47

Sommige blokken kunnen minder goed tegen LPG. Als ik me niet vergis verbrand het heter dan benzine en niet alle kleppen / klepzittingen kunnen daar even goed tegen. Ik weet niet of er ergens lijstjes op het www staan van motorblokken die prima tegen LPG kunnen en van blokken die er meer van te lijden hebben.

Waarschijnlijk gewoon een auto uitzoeken, heb je wat op het oog dan googelen wat de ervaringen zijn. Het kan goed zijn dat een 1.6 het niet zo goed doet op LPG en een 2.0 in dezelfde auto wel. Of andersom. Of dat ze van bouwjaar (motorcode ...) minder/beter geschikt zijn voor LPG.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:50

Nadeel van lpg vind ik wel dat je veel meer moet tanken. Als ik in nl voor m'n woon/werk verkeer lpg had genomen, had ik elke dag moeten tanken. Ik denk dat ik dat heel erg zat was geworden na een week :) met diesel hoefde ik slechts 2 keer in de 3 weken te tanken (had wel een vrij grote tank) maar reed 1200 km per week heen en weer.
Nu hier in Frankrijk is het ook wat lastiger om een tankstation te vinden die lpg levert. Bij een ritje naar nl (1000 km) zou ik het ook niet zo zien zitten.
Nu gooi ik de tank vol en haal dan net de grens van nl niet met de pajero. Met de Mondeo houd ik genoeg over om nog een week rond te rijden.

Maar als je niet zo lang of zo vaak in de auto zit.. Hoor ik veel positieve verhalen over lpg, mits je idd een goede installatie laat plaatsen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:55

palousa_boy schreef:
Nadeel van lpg vind ik wel dat je veel meer moet tanken. Als ik in nl voor m'n woon/werk verkeer lpg had genomen, had ik elke dag moeten tanken. Ik denk dat ik dat heel erg zat was geworden na een week :) met diesel hoefde ik slechts 2 keer in de 3 weken te tanken (had wel een vrij grote tank) maar reed 1200 km per week heen en weer.
Nu hier in Frankrijk is het ook wat lastiger om een tankstation te vinden die lpg levert. Bij een ritje naar nl (1000 km) zou ik het ook niet zo zien zitten.
Nu gooi ik de tank vol en haal dan net de grens van nl niet met de pajero. Met de Mondeo houd ik genoeg over om nog een week rond te rijden.

Maar als je niet zo lang of zo vaak in de auto zit.. Hoor ik veel positieve verhalen over lpg, mits je idd een goede installatie laat plaatsen.

Mijn Disco had inderdaad een klein tankje in dus stond ik met regelmaat bij de pomp. De oude Range Rover heeft een 80ltr tank, dat voldoet prima, ook bij langere ritten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:20

Wij hadden eentje van 200liter in de bak en dan een onderbouw van 60liter.
Dan kom je wel even toe.
Die van 60liter lag er alleen in, dan rij je idd van tankstation naar tankstation.
Erg lastig in buitenland etc of in het weekend moest je de autostrade op om te kunnen tanken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:56

Billy20 schreef:

Ik heb een Mercedes ML 320 uit 1999op LPG lopen.
Loopt echt super!!! Ik rij sr 1 a 2 keer in de week mee en vaker 2 paarden dan 1tje op de trailer.
Ondertussen al over de 250.000 op de teller. Maar nog steeds werkt die voor me :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:59

Ik heb trouwens ook een 60 liter tank en rij best veel. Ik doe met 1 tank 350km en rij er een dag of 5/6 mee.
Ik zit er niet zo mee vaker tanken is op 5 min gebeurd.
Moet ik wel zeggen ik woom aan de belgische grens en tank als in belgie, daar kost het gas momenteel 35 cent per liter.
Dus goedkoper rijden met zo een grote auto kan bijna niet!