[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carika
Berichten: 1908
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:56

Dees schreef:
Ik zit ook even te hannessen met auto icm trailer.

Heb een Careliner gekocht, ding weegt 900 kilo. Mijn Mazda CX-5 mag 1.800 trekken maar ik merk dat wanneer ik 550 kg paard in de trailer heb staan, die Mazda toch wel aardig Amerikaans over de weg gaat (als in: kontje naar beneden, extra vering. Gelukkig niet zo zwabberend als Trump's beleid).

Mogelijk is de kogeldruk van die Careliner met 550 kg paard erin toch wat te hoog voor mijn Mazda (mag 84 kg hebben). Heb al een kogeldrukmeter in huis. ga binnenkort meten.

Maar mocht deze combinatie een mismatch zijn, dan aan mij de vraag wat ik ga doen. Auto vervangen? Trailer vervangen? Laatste optie is het goedkoopst, maar dan nog ... kom je dan wel tot een lagere kogeldruk bij een 2-paards? Deze trailer is niet perse zwaar te noemen, maar er zijn ook wat lichtere trailers verkrijgbaar. Met 200kg lichter blijf ik met 1.100 kg paard erin wel mooi binnen de 1.800kg en zou ik mijn écht geliefde CX-5 kunnen behouden.

Ben al bij Volvo geweest :D Een nog net nog jong te noemen XC60 mag 2.400 kg trekken en kan een kogeldruk van 110kg aan. De XC40 vind ik wel mooi, maar ik vind de stoelen en afwerking van binnen niet echt 'des volvo's' dus die valt voor mij af.

Binnenkort kogeldruk Careliner maar eens even meten met knol erin. Als die bij 1 erin al boven de 84 zit, zal ik echt een andere auto-trailer combinatie moeten gaan vinden. Hmmmm. Wordt vervolgd.


Zou je de kogeldruk nog positief kunnen beïnvloeden door in het achterste deel van de trailer een zware rubber mat neer te leggen? Of werkt dat zo niet?

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:19

Dees schreef:
Ik zit ook even te hannessen met auto icm trailer.

Heb een Careliner gekocht, ding weegt 900 kilo. Mijn Mazda CX-5 mag 1.800 trekken maar ik merk dat wanneer ik 550 kg paard in de trailer heb staan, die Mazda toch wel aardig Amerikaans over de weg gaat (als in: kontje naar beneden, extra vering. Gelukkig niet zo zwabberend als Trump's beleid).

Mogelijk is de kogeldruk van die Careliner met 550 kg paard erin toch wat te hoog voor mijn Mazda (mag 84 kg hebben). Heb al een kogeldrukmeter in huis. ga binnenkort meten.

Maar mocht deze combinatie een mismatch zijn, dan aan mij de vraag wat ik ga doen. Auto vervangen? Trailer vervangen? Laatste optie is het goedkoopst, maar dan nog ... kom je dan wel tot een lagere kogeldruk bij een 2-paards? Deze trailer is niet perse zwaar te noemen, maar er zijn ook wat lichtere trailers verkrijgbaar. Met 200kg lichter blijf ik met 1.100 kg paard erin wel mooi binnen de 1.800kg en zou ik mijn écht geliefde CX-5 kunnen behouden.

Ben al bij Volvo geweest :D Een nog net nog jong te noemen XC60 mag 2.400 kg trekken en kan een kogeldruk van 110kg aan. De XC40 vind ik wel mooi, maar ik vind de stoelen en afwerking van binnen niet echt 'des volvo's' dus die valt voor mij af.

Binnenkort kogeldruk Careliner maar eens even meten met knol erin. Als die bij 1 erin al boven de 84 zit, zal ik echt een andere auto-trailer combinatie moeten gaan vinden. Hmmmm. Wordt vervolgd.

Jouw post even gemist, maar check ook even de hoogte van de trekhaak van de auto ten opzichte van de trailer in horizontale toestand.

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:40

Wat zou ik daar eventueel aan kunnen doen, ikke?

Sure_lee

Berichten: 10756
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:52

Ik heb al een paar jaar de Santa Fe en ik ben er heel tevreden over. Met de trailer vind ik hem super fijn maar ook als dagelijkse auto en ook heel comfortabel op lange afstanden. We hebben er ook 3 maanden mee door Europa gereisd.
Ik vind het tot nu toe de fijnste auto die ik ooit gereden heb in de 22 jaar dat ik mijn rijbewijs heb. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Mocht je erin willen rijden dan hoor ik het wel. Al kijk jij denk ik wel bij de handgeschakelde versie? Die van mij is automaat en mag 2000 trekken.

tienus63

Berichten: 17122
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 00:16

@dees, trekhaken zijn er in verschillende hoogtes.
En hoe de koppeling op de dissel is gemonteerd zorgt ook voor een bepaalde hoogte.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:44

Ik ga binnenkort ook eens de kogeldruk van onze trailer meten, met paard erin. De meter ligt echter in de caravandissel en die staat natuurlijk nog in de stalling :+ maar ben toch wel heel benieuwd!

@Carika, lijkt me wel ja :D wij hadden met onze caravan de eerste keer inladen wat teveel zware spullen in de dissel en onder ons bed geplaatst. Kogeldruk was toen aan de hoge kant, maar nog net binnen de grens. We hebben wat spullen verplaatst naar het midden en probleem was opgelost :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:59

xMyrth schreef:
Kogeldruk was toen aan de hoge kant, maar nog net binnen de grens. We hebben wat spullen verplaatst naar het midden en probleem was opgelost :D

Verschil is dat een caravan vaak een enkele as heeft, een trailer is meestal een dubbelasser. Bij trailer heeft de trekhaak dus een natuurlijke hoogte, met neuswiel ingedraaid blijft de koppeling op een bepaalde hoogte. Een enkelasser zal dan met de koppeling op de grond staan.

Iets teveel kogeldruk is minder gevaarlijk dan te weinig. Als de aanhanger de auto uit de vering trekt gaat dat onmiddellijk aan de slinger!

Als de trekhaak op de juiste hoogte zit en kogeldruk is in orde is dan blijft de mogelijkheid dat de CX-5 redelijk zachte achtervering heeft. Dan zakt ie ook al door met een paar zakken potgrond paardenvoer in de kofferbak. Vroeger kreeg een caravantrekker nog wel eens een set hulpveren om die extra druk op te vangen. Ik weet eigenlijk niet of dat bij moderne auto's ook nog gedaan wordt.

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:27

Dees schreef:
Wat zou ik daar eventueel aan kunnen doen, ikke?

Sommige trailers hebben de mogelijkheid om de koppeling wat hoger of lager te monteren. Auto's soms ook maar dat komt eigenlijk alleen bij terreinauto's en bussen voor.

Punt is dat de wet een zekere marge toe staat in de hoogte van de koppeling maar als je de pech hebt dat je auto max hoog zit en je trailer max laag dat de trailer zichtbaar achterover hangt en dat heeft een fors negatief effect op het rijgedrag van de combi.

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:51

Vandaag was "Ome Jan" bij ons op het erf en die heeft me iets verteld over het plaatsen van 'de triangel?' en hoe dat met bouten vastzit op de trailer en dus verstelbaar moet zijn. Ik zag niet perse hoe je daarmee een eventueel hoogteverschil zou kunnen overbruggen, want die boutgaten zitten allemaal op dezelfde hoogte. Maar misschien is met het verlengen van de kar, enig hoogteverschil te ondervangen. Geen idee, ik ben totaal A-technisch.

Ik moet eerst maar eens onderzoeken wat er werkelijk aan de hand is. Mogelijk is er geen hoogteverschil, wellicht is het de kogeldruk, wellicht is mijn auto inderdaad iets te soepel afgeveerd. Maar denk wel dat men tegenwoordig trailers verkoopt die zo laag mogelijk kwa instap zijn voor de paarden, en zo wel problemen in het rijgedrag kunnen veroorzaken. Rijgedrag van de auto wel te verstaan, niet die van het paard :D

Wel ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik leer hier een boel van!

Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:30

Sure_lee schreef:
Ik heb al een paar jaar de Santa Fe en ik ben er heel tevreden over. Met de trailer vind ik hem super fijn maar ook als dagelijkse auto en ook heel comfortabel op lange afstanden. We hebben er ook 3 maanden mee door Europa gereisd.
Ik vind het tot nu toe de fijnste auto die ik ooit gereden heb in de 22 jaar dat ik mijn rijbewijs heb. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Mocht je erin willen rijden dan hoor ik het wel. Al kijk jij denk ik wel bij de handgeschakelde versie? Die van mij is automaat en mag 2000 trekken.


Oh nee hoor, ik rij net zo goed automaat, dus dat maakt mij niet uit.
Maar met Cas en een tweede paard voor Reinoud heb ik wel een nodig die zwaarder kan trekken en die zijn er ook bij de Santa Fe.
Maar ik heb besloten nog even te wachten, tot we verhuisd zijn kijken hoevaak we hem zouden willen gebruiken en of Reinoud echt serieus is met een paard erbij.

Kaitlyn

Berichten: 10028
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:14

Ik kan er nog niet veel over vinden.
Wat is jullie ervaring met de Volkswagen T-Roc? Ik ben er op het moment één aan het configureren, maar ik twijfel nog tussen de diesel (2.0 TDI) en de benzine (1.5 TSI). Waar ik bang voor ben, is dat de 1.5 het zwaar gaat krijgen, ondanks dat deze 1500 kilo mag trekken. Echter rijd ik momenteel geen wedstrijden meer en staan we tegenwoordig aan het bos, dus ik verwacht eigenlijk ook niet dat de auto voor heel veel trailerritjes ingezet zal gaan worden. En we hebben nog een auto staan die (meer) gewicht mag trekken. Mijn vriend is geregeld weg voor zijn werk, en ik wil wel de mogelijkheid hebben om mijn eigen auto voor de trailer te kunnen zetten. Of het nou een spoedgeval is (even afkloppen) of gewoon voor een ritje bos ergens anders.
Ik woon niet in Nederland, dus voor wegenbelasting / verzekering hoef ik het niet te laten, maar een kwartier in de auto en we zitten in behoorlijk heuvelachtig gebied.

Edit: overigens is de Skoda Karoq in 1.5 TSI ook een optie, de 2.0 TDI komt echt boven budget.

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:29

Pffff... kogeldruk gemeten met paarden in de trailer, + 20kg in de zadelkamer. Gemeten met zo'n rode disselweger van ProPlus. Was wel even een gedoetje hoor, maar het is gelukt :D

Kogeldruk zonder belading = 50kg
Kogeldruk met 1 paard belading = 65kg
Kogeldruk met 2 paarden belading = 75kg

De auto kan dus 85kg kogeldruk hebben, dan zal het deinen van de wagen tijdens het trekken niet van een te hoge kogeldruk komen toch?

Als je kijkt naar de combinatie zonder paarden in de trailer, dan zie je wel dat de trekhaak de trailer wat omhoog houdt. Het spul is iig niet helemaal waterpas.
Afbeelding

Heb ook geprobeerd om een overzichtsfoto te maken, waarbij auto en trailer absoluut op vlakke ondergrond staan. Ik woon (in dit geval helaas) aan een kanaal, dus heb niet alle ruimte om dan een goede foto te maken :D Vergeef me, maar dit is het resultaat:
Afbeelding

Heb ergens ook gelezen dat het deinen ook iets te maken kan hebben met vering en schokbrekers. Mijn Mazda is nu ongeveer 8 jaar oud, heeft 135.000 km op de teller.
https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_ ... d?id=99878

Tja.... lieve kenners, hoe kijken jullie hier tegenaan?

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:37

Ja, het kan zijn dat je schokdempers wa minder zijn geworden. Maar dat kan een garage meten en als de werking afneemt, zou ik verwachten dat de garage je daarvan op de hoogte stelt.

Nado
Berichten: 3462
Geregistreerd: 23-11-04

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:49

Ik heb jaren een Mazda 626 gehad (meerdere auto’s) en daarbij was bekend dat de achtervering vrij zacht was. Misschien dat ze oa daarom zulke fijne wegligging hebben en lekker rijden :)* Toen ik er de trailer mee ging trekken zijn de veren door de garage aangepast. Wat ze precies hebben gedaan weet ik niet meer, maar het kan goed zijn dat je het in die hoek moet zoeken.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:33

Maarja als de auto wat lager is dan de koppeling van de trailer dan gaat de kogeldruk dus ook omhoog.
Maar hoe kun je dat meten dan? Dat lukt toch niet precies? :)

Paard_Trutje
Berichten: 88
Geregistreerd: 04-03-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:29

Beste bokkers,

Even vraag want kom er niet uit. Mag ik deze combinatie met alleen mijn b rijbewijs rijden?

Massa ledig voertuig is 2920
Technische massa is 3500
Aanhanger geremd staat op 2900

Ik heb een trailer op het oog van ledig 680 een max laadvermogen is 1800.dus mag 1120 laden. Mijn paarden zijn ongeveer samen 1000. Ik kom zeker dus niet aan de 1120 want ik heb ze al iets zwaarder gemaakt samen.

Help

s1993

Berichten: 2218
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:34

Paard_Trutje schreef:
Beste bokkers,

Even vraag want kom er niet uit. Mag ik deze combinatie met alleen mijn b rijbewijs rijden?

Massa ledig voertuig is 2920
Technische massa is 3500
Aanhanger geremd staat op 2900

Ik heb een trailer op het oog van ledig 680 een max laadvermogen is 1800.dus mag 1120 laden. Mijn paarden zijn ongeveer samen 1000. Ik kom zeker dus niet aan de 1120 want ik heb ze al iets zwaarder gemaakt samen.

Help



Nee dat mag niet met B rijbewijs. Jouw auto en aanhanger samen komen boven de 3500kg uit.

Van website rijksoverheid:

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:47

Toegestane maximum massa (TMM) auto + toegestane maximum massa (TMM) aanhanger mag niet boven de 3500kg uitkomen..

Deze gewichten kun je terugvinden als je de kentekens invoert bij rdw.nl

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:11

Paard_Trutje schreef:
Beste bokkers,

Even vraag want kom er niet uit. Mag ik deze combinatie met alleen mijn b rijbewijs rijden?

Massa ledig voertuig is 2920
Technische massa is 3500
Aanhanger geremd staat op 2900

Ik heb een trailer op het oog van ledig 680 een max laadvermogen is 1800.dus mag 1120 laden. Mijn paarden zijn ongeveer samen 1000. Ik kom zeker dus niet aan de 1120 want ik heb ze al iets zwaarder gemaakt samen.

Help

Dat staat uitgebreid beschreven in de FAQ: [VMR] FAQ VMR

Maar het is simpel, zoals al aangegeven: nee, dit mag je niet rijden op een B-rijbewijs.

manzano

Berichten: 24815
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:58

Met zo'n zware auto zal je qua paardentrailer niks op B kunnen rijden.

cissy

Berichten: 20255
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:47

Met deze auto heb je 3500-2920 = 580 kg 'over' om erachter te hangen met B rijbewijs.

Dat is een shetlander in een boedelbakje en laat dat nou net niet mogen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:49

cissy schreef:
Met deze auto heb je 3500-2920 = 580 kg 'over' om erachter te hangen met B rijbewijs.

twee fouten in één uitspraak ;)

manzano

Berichten: 24815
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:34

Als ledig voertuig al 2920 is zal de TTM nog hoger zijn. Wellicht die technische massa van 3500, maar ik weet niet precies wat de vraagsteller daarmee bedoelt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:58

Paard_Trutje schreef:
Massa ledig voertuig is 2920
Technische massa is 3500

Het gaat inderdaad om de Toegestane max. massa voertuig.
In veel gevallen is dat de Technische max. massa voertuig, het kan ook lager liggen (b.v. als een auto of teruggekeurd is). Ik zou er inderdaad ook vanuit gaan dat de vraagsteller met technische massa de max toegestane massa (of toegestane max massa, tmm) bedoelt.

Met 3500 kg mag daar op B rijbewijs géén aanhanger met eigen kenteken achter, echter een klein aanhangertje van max 750 kg (die dingen zonder eigen kenteken) mag wel met B. Zoals ook genoemd door s1993 en de faq waar ikke naar verwijst.

cissy

Berichten: 20255
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:15

Rex_Rolfo schreef:
cissy schreef:
Met deze auto heb je 3500-2920 = 580 kg 'over' om erachter te hangen met B rijbewijs.

twee fouten in één uitspraak ;)

Vertel?
TMM misschien?