Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:34

Wij hebben in oktober de prijs met €10 verhoogd en komende februari gaat het met €15 omhoog. Maar dat gezegd hebben zitten we nu op een totaal van €225 volpension. (24/7 in paddock paradise (3.5 hectare), verlichte buitenbak, wasplaats met stromend water, koffie/thee faciliteiten), onbeperkt ruwvoer dmv slowfeeders en in de zomer maanden dagelijks weidegang. Denk niet dat het een verkeerde prijs is als ik vergelijk wat er nog in de omgeving is (en qua paddock paradise zit er weinig)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:02

Yontheke schreef:
Sanet schreef:
€25 per maand gingen jullie omhoog?

Klopt. Maar we zijn januari 2022 ook al naar omhoog gegaan met 25 geloof ik en in juli ook al met 15 euro. Dat is dus 65 euro per maand per paard op een jaar tijd.

Ik denk dat de hoeveelheid prijsverhogingen mij ook zou afschrikken als in 'wanneer eindigt het'. De mensen daargelaten die dat tarief gewoon echt niet kunnen ophoesten, denk ik dat er ook veel onzekerheid zit in het feit dat je op 1 jaar tijd dus al drie keer verhoogd. Ik zou 1 moment (max. 2) in het jaar vastleggen waarin klanten op voorhand weten: in die en die maand wordt de prijs herbekeken en kan die omhoog gaan.
De mensen die het echt niet meer kunnen of willen betalen zal je dan alsnog verliezen, maar de mensen die nu vertrekken puur uit onzekerheid van 'hoe vaak gaat het nog stijgen' houd je dan misschien alsnog vast?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:29

Het probleem is een beetje dat wij tot 2020 geloof ik echt heeeeel erg goedkoop waren in de regio. Toen stonden we ook altijd helemaal vol tot soort van wachtlijst aan toe of dan toch ook mensen die in de winter een 4-6 maanden kwamen overwinteren.

Dat goedkope kon natuurlijk ook niet blijven duren en dan zijn we in januari 2019 of 2020 geloof ik eerst eens 15 euro naar boven gegaan. De januari daarna 25 euro en nu dus op 1 jaar tijd door alle prijsstijgingen van energie/brandstof/houtkrullen/ etc 3 keer naar boven.

Het is niet dat de mensen dit niet snappen maar iedereen heeft een plafond aan wat die kan uitgeven natuurlijk.

Ik heb momenteel 3 paarden. Eentje hier op stal, een 2,5 jarige in de opfok op 200km en een veulen van dit jaar bij mensen aan huis bij een ander veulen op 60km van dit jaar gekocht van bij de geboorte in mei.

Als ik dit allemaal vantevoren geweten had, was ik er ook niet aan begonnen. Maar here we are.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:57

Gini schreef:
Ik zou 1 moment (max. 2) in het jaar vastleggen waarin klanten op voorhand weten: in die en die maand wordt de prijs herbekeken en kan die omhoog gaan.

Maar dat is toch ook als staleigenaar heel lastig? Dat als jij nieuw vlas besteld, je ineens in plaats van €6 per baal €10 per baal moet gaan betalen en dan pas na 4 maanden de prijs omhoog kan gooien. Moet je dat dan maar uit eigen zak betalen dan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:02

Dat is het ook, de kosten stijgen enorm.
Vriendin van mij had altijd strokorrels, werden in een big bag geleverd. Ze betaalde daar €100 voor. Toen ze degene belde dat ze een nieuwe wilde vroeg hij al "weet je het zeker" wat ze zijn flink duurder geworden. Ze moesten toen opeen €250 per big bag kosten.
Degene verklaarde dat ze uit het buitenland kwamen en dat ze daar nu ook verkocht werden om op te stoken ( of het waar is weet ik niet hoor).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:01

Wij hebben de paarden aan huis en 2 'pensionpaarden'. Die worden net zo behandeld als onze eigen paarden, dus het is all inclusive. Mijn berekening is simpel: alle directe kosten + 2 euro per paard per dag voor het werk en de rest. Ik ben voor het eerst sinds jaren nu € 35 omhooggegaan, puur op basis van gestegen kosten. Ik schrik nog iedere maand als ik de rekening van de brokjesboer krijg....
Ik vond dat best veel, maar liever in 1 keer dit dan iedere maand een beetje. Ik heb het wel in september aangekondigd en ga er vanuit dat we nu weer jaren vooruit kunnen met dit bedrag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:08

Ik heb het afgelopen jaar bijna alle kosten bijgehouden. En nu is duidelijk dat het ruwvoer echt maar een klein deel is van de totale kosten. Strooisel inloopstal beperken we ook zoveel mogelijk.

We kwamen kwam met onkostenvergoeding en de uitgaven vrijwel gelijk uit dit jaar, maar dan hadden we nog niet de benzinekosten voor de veegmachine en het slepen van bak en pad meegerekend (meerdere keren per week 20 minuten met onze zuipende 4x4 in lage gearing)

Dan hadden we ook de vaste lasten als stroom- en waterverbruik er niet bij, rente over hypotheek stal en weiland en geen afschrijving stal, bak, omheining, mestbak, mestkar, veegmachine etc.

Welzijn vanwege verhoogde ruwvoer en strooisel kosten met €10,- omhoog gegaan naar €180,- en €190,- per maand, maar die verhoging kan nooit het gat vullen van de vaste lasten en afschrijving paarde deel.

Krachtvoer koopt ieder voor zich, en maar goed ook. Die kosten zijn met 25% gestegen afgelopen jaar.

De afgelopen jaren hebben we elk jaar geïnvesteerd in onderhoud, vervanging en verbetering. In 2019/2020 geinvesteerd in nieuwe indelimg weiland en vernieuwen schrikdraad (€1500,-). Aanschaf hydrofoor pomp en toebehoren om de bak en landjes te kunnen sproeien. Zand aangeschaft voor aanvullen bak, track en paddock.

In 2021 moesten we een trekker met maaier,schudder en acrobaat kopen omdat we zelf moesten gaan hooien. €8500,- aan extra kosten. Spaarrekening geplunderd

Dit jaar hebben we moeten investeren in het wolfwerender maken van de omheining. Weer €2500,- aan ongeplande uitgaven.

Kosten die er aan zitten te komen voor 2023 zijn vervangen bodem mestkar (2 a 3 jaar geleden al €1000,-), zand en kraanhuur Ophogen track, vervangen baksleep.

We zijn in 2021 vanwege drukte met werk en fysieke klachten van mijzelf en de pensiondames terug gegaan van 2 eigen en 4 pensionpaarden naar 2 eigen en 3 pensionpaarden, en door de registratie kan elke ambtenaar checken hoeveel paarden we hebben lopen en bij onze gemeente stond voor hobbymatig ineens 5 paarden ipv 7 die ik dacht te kunnen houden, dus dat icm de mestregels en stikstofmaatregelen maakt me wat huiverig er nog een 6e bij te nemen.

Ik snap niet hoe goedkope pensionstallen, zeg maar in de prijsklasse tot €250,-, er naast het dekken van alle kosten, en eventueel het betalen van btw, er ook nog een uurloon uit kunnen halen.

Om echt kostendekkend te zijn zou er eigenlijk zo'n ruim €3000,- extra per jaar binnen moeten komen en dan halen we er nog steeds geen arbeidsloon uit.

Dus zeg maar een prijsverhoging voor de 3 paarden van €75,- a €100,- per maand (maar dat is niet haalbaar)

of 2 paarden extra in groepshuisvesting tegen €190,- /€200 onkostenvergoeding.

Ook dat is niet haalbaar nu ivm gezondheid en regelgeving. Als mijn oudje weg valt, ga ik wel even rustig overwegen of er weer een 2e eigen bij komt of dat ik kies voor een 4e pensionpaard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:20

190 is nu wel heel weinig he?
Maar idd onder 300 pm is het erg tellen om er zelfs maar breakeven op te draaien met weinig paarden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:21

En dus, @Joyce B, moet het ook leuk blijven.
Dat is denk ik voor steeds meer mensen een belangrijk criterium…..

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:27

Mensen hebben vaak geen notie wat er als stalhouder allemaal nog bij komt kijken qua kosten, werkelijk geen enkele notie,sorry maar ook hier op bokt zie ik soms reacties voorbij komen, dat ij denk,blij dat die niet bij ons op stal staan en stonden ze er wel dan mogen ze snel weer weg. Het lijkt soms net alsof ze een staleigenaar nog niet eens een fatsoenlijk salaris gunnen. De paarden bij ons staan op kale huurbasis ,verbruik van alles,is voor eigen kosten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:32

karrij schreef:
Mensen hebben vaak geen notie wat er als stalhouder allemaal nog bij komt kijken qua kosten, werkelijk geen enkele notie,sorry maar ook hier op bokt zie ik soms reacties voorbij komen, dat ij denk,blij dat die niet bij ons op stal staan en stonden ze er wel dan mogen ze snel weer weg. Het lijkt soms net alsof ze een staleigenaar nog niet eens een fatsoenlijk salaris gunnen.

Je kunt het natuurlijk heel persoonlijk opvatten, je zou ook ervoor kunnen kiezen om uit te leggen welke kosten er dan zijn en bij komen en wat daar dan zoal verandert.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:02

Shadow0 schreef:
karrij schreef:
Mensen hebben vaak geen notie wat er als stalhouder allemaal nog bij komt kijken qua kosten, werkelijk geen enkele notie,sorry maar ook hier op bokt zie ik soms reacties voorbij komen, dat ij denk,blij dat die niet bij ons op stal staan en stonden ze er wel dan mogen ze snel weer weg. Het lijkt soms net alsof ze een staleigenaar nog niet eens een fatsoenlijk salaris gunnen.

Je kunt het natuurlijk heel persoonlijk opvatten, je zou ook ervoor kunnen kiezen om uit te leggen welke kosten er dan zijn en bij komen en wat daar dan zoal verandert.

Dat vind ik eigenlijk raar. Als ik mezelf als zzp-er aanbied, hoef ik toch ook niet te vertellen wat mijn pc heeft gekocht, hoe hoog de hypotheek is en wat ik aan energie en water (koffie) verbruik? Waarom zou een stalhouder dan wel precies moeten voorrekenen wat alles kost? Ik lees in dit draadje van alles over gestegen kosten voor brok en stro, maar wat dacht je van gestegen kosten voor de verzekering, OZB, rioolheffing, pacht voor weilanden? Dat hoort ook allemaal bij de maandelijkse kosten hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:04

Sanet schreef:
Gini schreef:
Ik zou 1 moment (max. 2) in het jaar vastleggen waarin klanten op voorhand weten: in die en die maand wordt de prijs herbekeken en kan die omhoog gaan.

Maar dat is toch ook als staleigenaar heel lastig? Dat als jij nieuw vlas besteld, je ineens in plaats van €6 per baal €10 per baal moet gaan betalen en dan pas na 4 maanden de prijs omhoog kan gooien. Moet je dat dan maar uit eigen zak betalen dan?

Dat is een weg die je als pensionhouder kiest. Als het alternatief wegtrekkende klanten is omdat de prijsstijgingen te random zijn, nog eens niet zo een slechte weg.
Je kan ook in januari de prijs ruimer optrekken (dekking stijgende kost + buffer mogelijks toekomstige stijging). Als de buffer dan voldoende blijkt, kan het zelfs zijn dat je in juli niet meer moet omhoog gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:08

Wat een vreemde redenatie. Waar willen klanten heen dan? Het is voor iedereen duur dus meestal vindt niet ineens een stal met dezelfde faciliteiten een stuk goedkoper. En als je dat wel vind dan is er meestal wel wat mee uiteindelijk en word er beknibbeld op hooi en stro omdat het allemaal zo duur is.

Hier ook meegemaakt paarden kregen amper hooi en meestal ook nog beschimmeld. Brok voeren waren ze zonder dat tegen de pensionklanten te zzeggen ook mee gestopt want was ook te duur.

Maar dat is niet iets wat er gezegd werd natuurlijk als je kwam kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:16

Ja, dat vergeten mensen, of je mag het niet meetellen want je woonde er toch al? Nou, als we alleen voor mijn eigen 2 hadden gekocht, dan hadden we niet een stal voor 6 paarden gebouwd en aan 1 paddockje en 1 hectare grond genoeg gehad ipv 3 hectare.

Veel mensen geven gerust veel geld uit aan luxe als dure rijkleding en setjes, zeer kostbare caps, diverse therapeuten en de hoefsmid met uurtarieven van €80,- per uur exclusief reiskosten Maar een stalhouder kan geen fatsoenlijk uurloon doorberekenen en ook niet alle vaste lasten in rekening brengen. En elke jaarlijkse verhoging is een probleem en wordt met angst en beven doorgegeven...

"Het moet leuk blijven" geldt zeker hier. Als het niet (meer) past of klikt, dan liever een andere plek zoeken... Ik wil niet met stress rondlopen op mijn eigen terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:25

joyce B schreef:
Ja, dat vergeten mensen, of je mag het niet meetellen want je woonde er toch al? Nou, als we alleen voor mijn eigen 2 hadden gekocht, dan hadden we niet een stal voor 6 paarden gebouwd en aan 1 paddockje en 1 hectare grond genoeg gehad ipv 3 hectare.

Veel mensen geven gerust veel geld uit aan luxe als dure rijkleding en setjes, zeer kostbare caps, diverse therapeuten en de hoefsmid met uurtarieven van €80,- per uur exclusief reiskosten Maar een stalhouder kan geen fatsoenlijk uurloon doorberekenen en ook niet alle vaste lasten in rekening brengen. En elke jaarlijkse verhoging is een probleem en wordt met angst en beven doorgegeven...

"Het moet leuk blijven" geldt zeker hier. Als het niet (meer) past of klikt, dan liever een andere plek zoeken... Ik wil niet met stress rondlopen op mijn eigen terrein.

Nee de stalhouder mag niks kosten én de dierenarts ook niet...

Maar intussen rijden met 20 dure sets, cap van 600 euro op het hoofd en kosten noch moeite worden bespaard op allemaal therapeuten en paten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:27

Shadow0 schreef:
karrij schreef:

Maar als men dat hier dan probeerd uit te leggen is het ook ,onzin,

Ik zeg maar zo ga even een volle kar boodschappen halen nu en vergelijk dat even met een wat je voor diezelfde kar een jaar geleden kwijt was ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:36

Spenk schreef:
Wat een vreemde redenatie. Waar willen klanten heen dan? Het is voor iedereen duur dus meestal vindt niet ineens een stal met dezelfde faciliteiten een stuk goedkoper. En als je dat wel vind dan is er meestal wel wat mee uiteindelijk en word er beknibbeld op hooi en stro omdat het allemaal zo duur is.

Het ging specifiek over de situatie van Yontheke die een leegloop in haar stal opmerkt. Ik zeg vanuit de kant van de klant wat ik in dit geval leuker zou vinden. Niets meer, niet minder. Nergens vreemde redenatie, puur een advies met een persoonlijk tintje. Dat ook perfect genegeerd kan worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:39

Gini schreef:
Spenk schreef:

Het ging specifiek over de situatie van Yontheke die een leegloop in haar stal opmerkt. Ik zeg vanuit de kant van de klant wat ik in dit geval leuker zou vinden. Niets meer, niet minder. Nergens vreemde redenatie, puur een advies met een persoonlijk tintje. Dat ook perfect genegeerd kan worden. :)

Ik zou het ook leuker vinden als de energiemaatschappij maar 1 of 2x per jaar de prijzen zou verhogen...

Als de supermarkt niet wekelijks de prijzen verhoogd maar maar 2x per jaar.

En als ik bij de welkoop of andere voerwinkel sta met een kar met paardenvoer en kattenvoer dat ik dan gewoon weet dat de prijs hetzelfde is.

Ik denkt dat je dat in je achterhoofd moeten houden in deze tijd. Maar wellicht dat belgen hier geen last van hebben en dat het alleen in nederland speelt de enorme inflatie.

Ik heb dus 10x liever dat de pensionhouder wel verhoogd en aangeeft de kosten te hoog worden dan dat ze gaan bezuinigen op dingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:43

Ik niet. Dat mag toch. Ik mag het leuker vinden dat een pensionhouder in 1 keer 60 euro verhoogt, dan dat het in maart 15 euro is en in juli nog eens 20 en dan nog eens 10 en een maand later weer 25.
Er is niet 1 weg en zo lang je klanten gelukkig zijn, kan je jouw weg volgen, als je maar een laag percentage leegloop hebt kan je jouw weg ook blijven volgen. Als je met de handen in het haar zit omdat de leegloop te groot wordt, dan kan je ook eens naar andere wegen kijken. Of niet, je kan ook op jouw weg blijven en hopen dat het goedkomt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:01

Lieser schreef:
Dat vind ik eigenlijk raar. Als ik mezelf als zzp-er aanbied, hoef ik toch ook niet te vertellen wat mijn pc heeft gekocht, hoe hoog de hypotheek is en wat ik aan energie en water (koffie) verbruik? Waarom zou een stalhouder dan wel precies moeten voorrekenen wat alles kost? Ik lees in dit draadje van alles over gestegen kosten voor brok en stro, maar wat dacht je van gestegen kosten voor de verzekering, OZB, rioolheffing, pacht voor weilanden? Dat hoort ook allemaal bij de maandelijkse kosten hoor.

Ik hoef ook geen verantwoording te zien van alle kosten. Ik weet wel zo'n beetje wat de kosten zijn van hooi, stalbedekking voer, etc etc. Maar ik betaal gewoon wat ik het waard vind. Niet alleen voor de accommodatie maar ook voor de sfeer. (Mijn ervaring is ook dat de sfeer vooral wordt bepaald door in hoeverre je elkaar in de weg zit door een te krappe accomodatie voor het aantal paarden dat er staat.)

Maar op een gegeven moment kan het zijn, dat de rek eruit is.
Onze stal is niet omhoog gegaan qua stalprijs, maar we zitten met 460 voor een (voor een groot deel) zelf doe stal wel aan de bovengrens van de markt. Zo komt er per maand nog vanalles bij.
Als het gewone levensonderhoud duurder wordt dan wordt vanzelf het budget dat je uit kunt geven aan "luxe", waaronder de paarden kleiner. En dat is nu wel aan de hand tot een moment dat het er echt niet meer uit kan.

Dus ik snap dat pensionhouders enerzijds de prijzen verhogen, maar anderzijds daarin ook voorzichtig zijn. Want klanten gaan niet altijd meer weg omdat ze het niet meer leuk vinden bij je, maar inmiddels ook omdat ze moeten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:05

Ik denk ook dat je als stalhouder in het lagere segment dit eerder tegenkomt dan als stalhouder in het hogere segment met klanten die dit "stootje" nog wel kunnen hebben.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:36

Maar er is nog nooit een jaar als deze geweest , alle emails die ik de afgelopen weken heb geopend waren tariefswijzingingen (geen 1 naar beneden)van alle bedrijven waar ik mee samenwerk en die waren al gestegen afgelopen jaar .Het is knap als een stalhouder niet omhoog gaat (of stom) Dat er een stal 3 x per jaar moest verhogen is niet vreemd op dit moment en is wat bijna alle bedrijven doen anders bestaan ze straks niet meer. Een shovel of trekkertje onderhouden kost ook , uurloon in de mechanisatie stijgt ook enorm. Bodembedekking etc ,water ,electra,hout ,schilder loonwerker etc . De stalhouder is er toch niet om een ander zijn hobby te bekostigen? Bij de AH ga je toch ook niet vragen om de uitgesplitste rekening van een komkommer van 1,09 zodat je weet wat hij inkoop kost ,transport , verpakking en loon van de kassiere en bonus van de directie en aandeelhouders?
In deze omgeving stoppen er vele stallen dat is niet uit weelde.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:17

Gini schreef:
Spenk schreef:

Dus als je boodschappen elke maand duurder worden, in plaats van 1 keer per jaar, ga je weg bij de supermarkt? Dan ben ik benieuwd waar je nu je eten koopt, want het afgelopen jaar gingen de prijzen van de boodschappen bijna wekelijks (!) omhoog.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 08-01-23 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:20

Babootje schreef:
Ik hoef ook geen verantwoording te zien van alle kosten. Ik weet wel zo'n beetje wat de kosten zijn van hooi, stalbedekking voer, etc etc. Maar ik betaal gewoon wat ik het waard vind. Niet alleen voor de accommodatie maar ook voor de sfeer. (Mijn ervaring is ook dat de sfeer vooral wordt bepaald door in hoeverre je elkaar in de weg zit door een te krappe accomodatie voor het aantal paarden dat er staat.)

Maar op een gegeven moment kan het zijn, dat de rek eruit is.
Onze stal is niet omhoog gegaan qua stalprijs, maar we zitten met 460 voor een (voor een groot deel) zelf doe stal wel aan de bovengrens van de markt. Zo komt er per maand nog vanalles bij.
Als het gewone levensonderhoud duurder wordt dan wordt vanzelf het budget dat je uit kunt geven aan "luxe", waaronder de paarden kleiner. En dat is nu wel aan de hand tot een moment dat het er echt niet meer uit kan.

Dus ik snap dat pensionhouders enerzijds de prijzen verhogen, maar anderzijds daarin ook voorzichtig zijn. Want klanten gaan niet altijd meer weg omdat ze het niet meer leuk vinden bij je, maar inmiddels ook omdat ze moeten.

Dat snap ik niet. Als de klanten de prijsverhogingen niet betalen, wie dan wel? De pensionhouder runt gewoon een bedrijf. Het is geen filantropische instelling met een geldboom en bodemloze schatkist.