Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yontheke schreef:Sanet schreef:€25 per maand gingen jullie omhoog?
Klopt. Maar we zijn januari 2022 ook al naar omhoog gegaan met 25 geloof ik en in juli ook al met 15 euro. Dat is dus 65 euro per maand per paard op een jaar tijd.
Gini schreef:Ik zou 1 moment (max. 2) in het jaar vastleggen waarin klanten op voorhand weten: in die en die maand wordt de prijs herbekeken en kan die omhoog gaan.
karrij schreef:Mensen hebben vaak geen notie wat er als stalhouder allemaal nog bij komt kijken qua kosten, werkelijk geen enkele notie,sorry maar ook hier op bokt zie ik soms reacties voorbij komen, dat ij denk,blij dat die niet bij ons op stal staan en stonden ze er wel dan mogen ze snel weer weg. Het lijkt soms net alsof ze een staleigenaar nog niet eens een fatsoenlijk salaris gunnen.
Shadow0 schreef:karrij schreef:Mensen hebben vaak geen notie wat er als stalhouder allemaal nog bij komt kijken qua kosten, werkelijk geen enkele notie,sorry maar ook hier op bokt zie ik soms reacties voorbij komen, dat ij denk,blij dat die niet bij ons op stal staan en stonden ze er wel dan mogen ze snel weer weg. Het lijkt soms net alsof ze een staleigenaar nog niet eens een fatsoenlijk salaris gunnen.
Je kunt het natuurlijk heel persoonlijk opvatten, je zou ook ervoor kunnen kiezen om uit te leggen welke kosten er dan zijn en bij komen en wat daar dan zoal verandert.
Sanet schreef:Gini schreef:Ik zou 1 moment (max. 2) in het jaar vastleggen waarin klanten op voorhand weten: in die en die maand wordt de prijs herbekeken en kan die omhoog gaan.
Maar dat is toch ook als staleigenaar heel lastig? Dat als jij nieuw vlas besteld, je ineens in plaats van €6 per baal €10 per baal moet gaan betalen en dan pas na 4 maanden de prijs omhoog kan gooien. Moet je dat dan maar uit eigen zak betalen dan?
joyce B schreef:Ja, dat vergeten mensen, of je mag het niet meetellen want je woonde er toch al? Nou, als we alleen voor mijn eigen 2 hadden gekocht, dan hadden we niet een stal voor 6 paarden gebouwd en aan 1 paddockje en 1 hectare grond genoeg gehad ipv 3 hectare.
Veel mensen geven gerust veel geld uit aan luxe als dure rijkleding en setjes, zeer kostbare caps, diverse therapeuten en de hoefsmid met uurtarieven van €80,- per uur exclusief reiskosten Maar een stalhouder kan geen fatsoenlijk uurloon doorberekenen en ook niet alle vaste lasten in rekening brengen. En elke jaarlijkse verhoging is een probleem en wordt met angst en beven doorgegeven...
"Het moet leuk blijven" geldt zeker hier. Als het niet (meer) past of klikt, dan liever een andere plek zoeken... Ik wil niet met stress rondlopen op mijn eigen terrein.
Shadow0 schreef:karrij schreef:Mensen hebben vaak geen notie wat er als stalhouder allemaal nog bij komt kijken qua kosten, werkelijk geen enkele notie,sorry maar ook hier op bokt zie ik soms reacties voorbij komen, dat ij denk,blij dat die niet bij ons op stal staan en stonden ze er wel dan mogen ze snel weer weg. Het lijkt soms net alsof ze een staleigenaar nog niet eens een fatsoenlijk salaris gunnen.
Je kunt het natuurlijk heel persoonlijk opvatten, je zou ook ervoor kunnen kiezen om uit te leggen welke kosten er dan zijn en bij komen en wat daar dan zoal verandert.
Spenk schreef:Wat een vreemde redenatie. Waar willen klanten heen dan? Het is voor iedereen duur dus meestal vindt niet ineens een stal met dezelfde faciliteiten een stuk goedkoper. En als je dat wel vind dan is er meestal wel wat mee uiteindelijk en word er beknibbeld op hooi en stro omdat het allemaal zo duur is.
Gini schreef:Spenk schreef:Wat een vreemde redenatie. Waar willen klanten heen dan? Het is voor iedereen duur dus meestal vindt niet ineens een stal met dezelfde faciliteiten een stuk goedkoper. En als je dat wel vind dan is er meestal wel wat mee uiteindelijk en word er beknibbeld op hooi en stro omdat het allemaal zo duur is.
Het ging specifiek over de situatie van Yontheke die een leegloop in haar stal opmerkt. Ik zeg vanuit de kant van de klant wat ik in dit geval leuker zou vinden. Niets meer, niet minder. Nergens vreemde redenatie, puur een advies met een persoonlijk tintje. Dat ook perfect genegeerd kan worden.
Lieser schreef:Dat vind ik eigenlijk raar. Als ik mezelf als zzp-er aanbied, hoef ik toch ook niet te vertellen wat mijn pc heeft gekocht, hoe hoog de hypotheek is en wat ik aan energie en water (koffie) verbruik? Waarom zou een stalhouder dan wel precies moeten voorrekenen wat alles kost? Ik lees in dit draadje van alles over gestegen kosten voor brok en stro, maar wat dacht je van gestegen kosten voor de verzekering, OZB, rioolheffing, pacht voor weilanden? Dat hoort ook allemaal bij de maandelijkse kosten hoor.
Gini schreef:Spenk schreef:Wat een vreemde redenatie. Waar willen klanten heen dan? Het is voor iedereen duur dus meestal vindt niet ineens een stal met dezelfde faciliteiten een stuk goedkoper. En als je dat wel vind dan is er meestal wel wat mee uiteindelijk en word er beknibbeld op hooi en stro omdat het allemaal zo duur is.
Het ging specifiek over de situatie van Yontheke die een leegloop in haar stal opmerkt. Ik zeg vanuit de kant van de klant wat ik in dit geval leuker zou vinden. Niets meer, niet minder. Nergens vreemde redenatie, puur een advies met een persoonlijk tintje. Dat ook perfect genegeerd kan worden.
Babootje schreef:Ik hoef ook geen verantwoording te zien van alle kosten. Ik weet wel zo'n beetje wat de kosten zijn van hooi, stalbedekking voer, etc etc. Maar ik betaal gewoon wat ik het waard vind. Niet alleen voor de accommodatie maar ook voor de sfeer. (Mijn ervaring is ook dat de sfeer vooral wordt bepaald door in hoeverre je elkaar in de weg zit door een te krappe accomodatie voor het aantal paarden dat er staat.)
Maar op een gegeven moment kan het zijn, dat de rek eruit is.
Onze stal is niet omhoog gegaan qua stalprijs, maar we zitten met 460 voor een (voor een groot deel) zelf doe stal wel aan de bovengrens van de markt. Zo komt er per maand nog vanalles bij.
Als het gewone levensonderhoud duurder wordt dan wordt vanzelf het budget dat je uit kunt geven aan "luxe", waaronder de paarden kleiner. En dat is nu wel aan de hand tot een moment dat het er echt niet meer uit kan.
Dus ik snap dat pensionhouders enerzijds de prijzen verhogen, maar anderzijds daarin ook voorzichtig zijn. Want klanten gaan niet altijd meer weg omdat ze het niet meer leuk vinden bij je, maar inmiddels ook omdat ze moeten.