Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 14:15

Superpony. De weide is 1.5 hectare. Ze hebben altijd vrije uitloop hier. De mijne blijven nog in de wei als de hele omheining omligt. Dit paard is 12...heeft ze een paar maanden (afgekeurd voor de sport). Hij moest weg bij de andere stal omdat hij daar steeds uitbrak maar ze gaf aan dat de omheining daar maar 50 cm hoog was en hij daar zo overheen stapte.
En nee...ik had hem in de rijbak gezet omdat eigenaresse de wei nog moest aanpassen maar we hem niet de hele dag op stal wilden laten staan. Ik wilde mijn merrie gaan halen om erbij te zetten maar binnen no time was hij er al doorheen. De omheining zit veel tegen bomen aan. Ik heb dus aangegeven dat de eigenaresse de omheining voor mijn part op 2 meter hoogte moet zetten..band heb ik genoeg en de bomen zijn 30 meter hoog. Moet ze alleen wel zelf ff komen doen, want ik heb allerlei afspraken staan en al behoorlijk wat vertraging in mijn werk door dit gedoe. Is niet erg maar de eigenaresse moet dan maar vrij nemen ofzo om het te regelen. Ze heeft kale huur zonder verzorging en de weide dus zoals die was. Mijn draad en alles mag ze gebruiken. Dat er nu stro gebruikt wordt zeur ik niet over (uitmesten heb ik aangegeven moet ze zelf doen maar ik strooi s ochtends wel op want wil hier geen paarden hebben die in de nattigheid staan). Hooi en alles geef ik hem s ovhtends ook voeren doe ik ook (van mijn voer want ze had niks. Ze neemt vandaag mee en heb gezegd dat we dat dan weer daarmee verrekenen en dat was prima). Maar voor kale huur doe ik al genoeg vind ik dus ga niet ook nogeens een hele omheining aanpassen met het risico dat ie er alsnog over gaat. Ik mwrk dat ik alweer veel te veel ga doen en oplossingen ga lopen bedenken maar dat moet ik nu juist afleren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:33

ts,

ik heb het idee dat je al weer over je strepen heen gaat zeg maar.

je doet het allemaal voor de nieuwe pensionklant. maar eigenlijk stoort het je al in je planning.
als ik je laatste berichtjes zie, zie ik al weer wat "agressie", zo van, ja dat moet ze zelf maar doen zo hebben we het afgesproken.

volgens mij ontstaat er weer een grijs gebied. wat valt er precies onder kale huur. ik kan me er ook bij voorstellen dat je daar een goeie omheining bij krijgt. en je geeft nu stro, vind je niet erg. maar eigenijk vind je het wel erg. maar doe je er nu niets mee.

het is geen aanval hoor ts. maar meer een spiegel die ik je wil voorhouden. wees open en eerlijk. als je vind dat je het stro moet doorberekenen dan doe je dat. zonder je daar schuldig om te voelen. als er onduidelijkheid is over de omheining dan bespreek je dat. etc.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 14:57

Joltsje schreef:
ts,

ik heb het idee dat je al weer over je strepen heen gaat zeg maar.

je doet het allemaal voor de nieuwe pensionklant. maar eigenlijk stoort het je al in je planning.
als ik je laatste berichtjes zie, zie ik al weer wat "agressie", zo van, ja dat moet ze zelf maar doen zo hebben we het afgesproken.

volgens mij ontstaat er weer een grijs gebied. wat valt er precies onder kale huur. ik kan me er ook bij voorstellen dat je daar een goeie omheining bij krijgt. en je geeft nu stro, vind je niet erg. maar eigenijk vind je het wel erg. maar doe je er nu niets mee.

het is geen aanval hoor ts. maar meer een spiegel die ik je wil voorhouden. wees open en eerlijk. als je vind dat je het stro moet doorberekenen dan doe je dat. zonder je daar schuldig om te voelen. als er onduidelijkheid is over de omheining dan bespreek je dat. etc.

Hey..nee hoor...wat ik nu doe stoort me niet, en dat stro ook niet. Was meer om aan te geven dat ik me echt wel wil inzetten voor het beestje. Maar hier is dus wel de grens. Ik krijg tips als paard alleen zetten, uitzoeken waarom hij het doet, maar dit zijn eigenlijk helemaal niet mijn taken bedacht ik me toen ik dit berichtje typte. De omheining is 1.50 hoog. 3 draden. Rijbak hout en 1.60 hoog. En hij gaat erdoor heen. Als ik nu dus niets zeg ben ik bang dat ik straks toch weer overal voor opdraai en dat was net niet de bedoeling :D. Dus vandaar dat ik gewoon eigenaar heb opgebeld en aangegeven dat ze vandaag er even mee bezig gaat. Ik heb het haar vantevoren gevraagd of hij niet hoog sprong..nee daar was het maar 50 cm. Ze heeft hem net dus kon dat niet weten en ik neem haar niks kwalijk, maar het moet wel opgelost worden en niet door mij (en natuurlijk wil ik helpen als ik tijd heb maar dat heb ik vandaag dus niet). (En ik voel me niet zo snel aangevallen hoor :D...kan hooguit beetje prikkelbaar overkomen vandaag maar dat komt omdat ik dadelijk een spannende en belangrijke afspraak heb).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:02

oeoe.. succes met je afspraak in ieder geval.

fijn dat het goed voelt. zo kwam het in de berichten niet helemaal over.
wat je nu uitlegd is veel duidelijker. ze gaf aan dat hij over 50 cm sprong. 1,5 meter moet goed zijn dus. dat is het niet, dan mag ze zelf voor een oplossing zoeken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 15:25

Joltsje schreef:
oeoe.. succes met je afspraak in ieder geval.

fijn dat het goed voelt. zo kwam het in de berichten niet helemaal over.
wat je nu uitlegd is veel duidelijker. ze gaf aan dat hij over 50 cm sprong. 1,5 meter moet goed zijn dus. dat is het niet, dan mag ze zelf voor een oplossing zoeken.

Ja precies :D. En thanx!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:10

Hahaha, hij sprong 50 cm want dat was hoog genoeg. Nu "moet" ie 1.60 en dat doet ie ook zonder problemen. Ik hoop dat het opgelost is bij 2 meter, anders kunnen ze zo door naar de Olympische Spelen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 16:24

Maflinger_S schreef:
Hahaha, hij sprong 50 cm want dat was hoog genoeg. Nu "moet" ie 1.60 en dat doet ie ook zonder problemen. Ik hoop dat het opgelost is bij 2 meter, anders kunnen ze zo door naar de Olympische Spelen.

Niet dus want hij is afgekeurd :D metde 1.60 heeft ie de plank wel meegenomen trouwens ..dat dan weer wel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:50

en een keer stroom tegen zijn neus aanhouden?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:54

Maar even tussendoor, ik lees alweer een tijdje mee.... 50 cm als hoogte omheining?
Ben ik de enige die dat laag vind en raar vind :')
Zelfs mijn niet uitbrekende shetlander komt daar nog uit -:)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:56

Eens met LukieBradley, ik vrees een beetje dat het paard een onverbeterlijke uitbreker is, en dat de eigenares mss TS iets op de mouw gespeld heeft. Hopelijk vergis ik mij.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:57

LukieBradley schreef:
Maar even tussendoor, ik lees alweer een tijdje mee.... 50 cm als hoogte omheining?

Daar geloof ik dan ook niks van :n . Ik geloof best dat ze dat gezegd heeft maar ik geloof niet dat het daadwerkelijk zo was; echt geen enkele paardenhouder heeft zijn buitenomheining op 50cm staan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:59

Ik heb ook 2 uitbrekers gehad. 2 haflingers, moeder en veulen.
Moeder sprong er overheen, ( 1.40 hoog) En dochter nam een aanloop en liet zich vallen en gleed onder de onderste draad. Pfff soms hield je je hart vast.
Wel balen TS nu een leuke gast erbij en nu balen van het paard dat die elke keer erover heen gaat.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:08

GDG schreef:
LukieBradley schreef:

Daar geloof ik dan ook niks van :n . Ik geloof best dat ze dat gezegd heeft maar ik geloof niet dat het daadwerkelijk zo was; echt geen enkele paardenhouder heeft zijn buitenomheining op 50cm staan.

Ik op 70cm :) En ja, ik heb een springer. Maar wel 1 die daarna niet gaat dwalen. Die springt over de sloot / draad. komt daar wat tot rust, eet wat. En springt dan weer terug.
Voor de rest van de bup maakt het niet uit. D'r staat stroom op, dus blijven ze er achter.

En ik ken er echt wel meer hoor die dat doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:13

hwn schreef:
Eens met LukieBradley, ik vrees een beetje dat het paard een onverbeterlijke uitbreker is, en dat de eigenares mss TS iets op de mouw gespeld heeft. Hopelijk vergis ik mij.

Dat is dus wat ik ook vermoed, van wat hierboven staat, ik geloof er zelf niets van dat het 50 cm hoog was op de vorige stal, dat is wel erg laag.

Altijd als een paard weg moet van de vorige stalhouder omdat het een lastpak is, weet ik genoeg en komt ie er hoe dan ook niet in, want ik hoef geen gedoe.

Ook wanneer ze per direct elders vertrokken zijn en of moet, dan weet ik ook voldoende en komt ie er ook niet in, dan zoeken ze maar verder.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:23

IHN schreef:
Goedemorgen,

ik zit met een klein dilemma. Ik heb een paar pensionklanten (vrouw stond vorig jaar op mijn erf of ze haar paarden mocht stallen, inmiddels staat haar vriend hier ook). Gaat i.p. prima. Ik verdien er niet veel op, want zij betaald 100 per maand per pony en hij 130. De paarden hebben een inloopstal en 24/7 hooi tot hun beschikking. (Momenteel gaat er 80 per week aan hooi door).

Laatste tijd gaat het echt goed. Ze helpen goed mee (wat ook afgesproken was, maar ze vonden eerst dat ik best meer kon doen, want ze betaalden genoeg. Ik heb ze toen een aantal adressen gegeven van stallen waar voor 200 euro alles gedaan werd maar paarden met geluk een paar uurtjes buiten kwamen..toen was het rustig :)).

Nu schoot echter bij mij de irritatiegrens alweer omhoog. Ze zijn een aantal dagen weg...of dat een probleem was. Tuurlijk niet, heb ik ook een paar dagen rust en ik doe gewoon de verzorging. Gisteren dus dieren verzorgd en wilde nog even mijn bed inkruipen (mijn slaapkamer kom je aan langs als je de stal inwilt, ik sta altijd vroeg op en hun komen nooit voor 12 uur dus geen probleem). Net voor ik terugliep hoor ik mensen...bijrijdster van stalklant met haar moeder. Ik schoot een beetje uit mijn slof want ik schrok me rot. Toen kwam de volgende verrassing. Stalklant had gezegd dat zij s avonds konden voeren? Uhh..pardon? Mijn paarden staan er ook. Ik voer zelf. Haar erop aangesproken en ze gaf aan dat ze gezegd had dat ze hooi en water mochten geven als ze er waren.

1e vraag: ben ik raar als ik niet wil dat "vreemden" hier maar hooi gaan geven? En sowieso zonder aankondiging het erf op lopen? Ik heb gezegd dat ik sowieso van haar wil horen dat er mensen komen voor haar paard. Straks gebeurt er iets en heb ik het gedaan.

2e vraag: 1e paasdag komt mijn familie eten. Kan ik het maken om aan te geven dat ik die dag pas vanaf 15 uur mensen op het erf wil? (Paarden verzorg ik natuurlijk gewoon). Ik wil gewoon even in alle rust samen kunnen zijn met mijn familie.

3e vraag: ik heb meerdere malen aangegeven dat ik wil dat sigarettenpeuken in een asbak gedaan worden. Een asbak hebben ze nu meegenomen, gebruiken ze ook, maar nog steeds vind ik sigarettenpeuken in de rijbak en op het erf. Ik overweeg nu om aan te geven dat er alleen nog achter het huis gerookt mag worden (de kinderen zien het dan ook niet want ik vind het sowieso geen goed voorbeeld en ze roken nu ook tijdens het longeren bijv. en een peuk wordt dan algauw aan de kant gesmeten). En dat, wanneer ik nog een keer ergens een peuk vind er op het hele erf een rookverbod van kracht wordt? Ik haat het echt als er gerookt wordt maar ieder zijn ding...alleen ben ik er echt flauw van dat ik die vieze peuken ook nog op moet ruimen.

ik heb niet alles gelezen
want het zijn nogal wat pagina's

wat ik zou doen is, ga eens met zn alle aan de tafel zitten en stel daar nog eens je voorwaarden voor.
mochten ze hier niet aan werken zou je graag willen dat ze voor wat anders gaan zoeken.
dat er bij jouw nogal wat irritaties opstapelen en dat dit voor beide partijen niet fijn is.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:24

Ik zou toch echt even wat stroom op de draden zetten. Daar leert een paard echt van. Wij hebben een puntje wei afgezet met prikpaaltjes. Draad hangt misschien op 70 cm maar geen paard die er overheen of doorheen gaat. Een paar dagen stroom erop en ze blijven allemaal keurig achter het draadje. In blinde paniek kan het altijd gebeuren maar dat is eerder uitzondering dan regel. Dit paard is gewoon slim.

Als de eigenaresse de draden heeft aangebracht, check wel even of het allemaal goed vast zit. Het zou toch jammer zijn als je eigen beestjes er ook uit gaan. Zeker als hij er doorheen gaat.

Je zegt dat ze dit paard nog maar past heeft? Dan zal ze zelf ook wel balen dat ze een springer heeft gekocht. En als ik het een beetje volg, is het ook nog impulsief geweest.

@ bello2005: je had beter alles kunnen lezen want die mensen zijn al vertrokken :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:26

Gelukkig loop jij niet achter Belle :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:50

karijn schreef:
@ bello2005: je had beter alles kunnen lezen want die mensen zijn al vertrokken :D

maar tis dan wel een tip , mocht het nog eens voor komen

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:52

:)) zeker

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:03

Hihi Belle maakt niet uit, hoor. T is een goede tip en je moet er een dag voor uittrekken om bij te lezen :D. Nu ben ik toch zelf nog halve middag bezig geweest...ze deed haar best, hoor...maar echt...dat werd niks...ze heeft wel zelf aangegeven een stroomapparaat te kopen zodat de kleine weide nu apart op de stroom kan en dus harder doorkomt..daarbij heb ik de draden gespannen tot een hoogte van 1.80. Lijkt me stug dat ie daar nog uit komt...we lieten hem trouwens ff op de weide...meneer neem t een aanloop en hoppa...draad draad draad en op de achterste weide...tegen de eigenaresse zei ik al: ik ga volgende keren tellen hoevaak je scheisse zegt :D. Enfin..hij bleef op de achterste weide. Ik denk dat ie bang is voor mijn schimmel want die verdedigt zijn plekje (rangonderste maar wil niet nog meer zakken haha). Als stroomapparaat er is goed stroom op de kleine weide en dan kan hij ook weer veilig buiten lopen. Ik hoop ook dat als hij wat tot rust komt het uitbreken minder wordt..het is echt een zenuwpees maar in de paar dagen dat ie hier staat loopt ie al netjes aan halster mee. Eigenaresse zag me met hem lopen en was hogelijk verbaasd want hij kon het niet verdragen dat halster omgedaan werd en alhelemaal niet als ie aan het halster (dus zonder touw) meegenomen werd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:05

Karijn, als een paard de draad niet aan raakt gaat hij ook wel over stroom.
Mijn vorige paard ging op pension ook over 1,40 heen. Ja dat deed hij zonder aanraken, met gemak en dat wist hij.
1,60 bleef hij wel achter, terwijl hij dat ook kon halen zonder aanraken, maar toch deed hij het dan niet meer.

Toen ik in die tijd de paarden aan huis kreeg is de buitenomheining ook meteen op die hoogte gemaakt.
Ik wilde geen gedoe.

Ik heb hier ook het idee dat de eigenaar het wel wist. Jammer hoor.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:07

jaa.. haah idd en die tijd heb ik niet zo :P haha

ik heb ook boefjes, die gaan als er geen goede stroom op staat ook gewoon door heen en nee niet over heen, gewoon door heen. en dan ook nog voor elkaar krijgen dat de draad niet kapot springt.
sommige paarden hebben dat nou eenmaal nodig

en het is maar hoe het paard zich bij je voelt.. de mijne heeft ook zo zijn eigeschappen haha

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:15

Bello2005 nou idd.

En Bruintje, ik denk het niet, hoor..gezien het aantal keren dat ik haar scheisse heb horen zeggen en haar verbaasde blik toen ze hem..hoppa zo eroverheen zag springen (ze zei nog: heeft ie het hout niet gewoon losgedrukt? Nou nee..ik stond erbovenop :D). Ze heeft hem ook nog maar kort en is vrij onervaren...ze durfde haar paard niet te halen want de mijne stond ervoor..ik erheen..sta ik daar maak die poort open....gebeurde niks...staat ze bij het andere poortje..ik stond al binnen paard ook..staat ze hem te eoepen. Ik zeg: pak hem nou ff en neem mee...ik sta hier de r3st buiten te houden maar nee hoor...geen idee wat ze nou wilde maar heb zelf hem maar gepakt en hoppa de poort door geleid. Maar goed...ze ziet gewoon niet wat er gebeurt en ik kan me dus ook voorstellen dat ze gewoon echt gedacht heeft dat paard niet achter de draad bleef omdat hij niks te eten had. Niks meer aan te doen...hopen dat het op korte termijn beter gaat en anders hoe banketstaaf ook moet hij toch weg...ik ga ervanuit dat het gewoon goedkomt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:21

Als ik het zo lees is de eigenaar totaal ongeschikt coor dit type paard geen ervaring en dan een zenuwachtig paard. Je haalt daarbij weer ellende naar binnen ben ik bang

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:25

Nou ja...is al binnen dus. Ik hoop dat het meevalt, je zou gelijk kunnen hebben.