terpentijn schreef:Qua pensionhouders: er is zo iets als "rententie-recht", dat recht is niet te ontlenen aan het niet afgeven door de eigenaar van het paspoort aan de stalhouder, maar gaat over het niet betalen van de stallingskosten.
Ook in dat geval, moet er na 3 maanden AANTOONBARE aanmaningen (en dus niet-betalingen door de eigenaar) door de stalhouder een ingebreke-stelling (officieel, dus aangetekend) gestuurd worden, het rententie recht (achterhouden van het paard ter voldoening van de openstaande kosten) kan echter pas na 6 maanden in werking treden.
Heeft men dan nog niets vernomen van de eigenaarof is er dan nog geen cent betaald voor de stalling, danmag de stalhouder het paard naar eigen goeddunken verkopen, inzetten, whatever, ter genoegdoening van de kosten die door de eigenaar voor diens paard niet zijn betaald.
Daarmee vervallen de eigendomsrechten van de eigenaar op diens paard (vergelijk: een faillietverklaring). In dat geval hoeft de eigenaar het paard ook niet over te dragen aan stalhouder: door niet-betaling is het paard de betaling geworden, en daarmee rechtens van de schuldeiser geworden "als betaling".
Ja, maar ik heb persoonlijk mee gemaakt, dat dat zo eenvoudig nog niet is... Wij zijn bijna een jaar bezig geweest... Ik heb mij toen ook beroepen op het retentie-recht, uiteindelijk wel in ons gelijk gesteld, maar oke, je hebt wel bijna een jaar gezeur aan je kop. Leuk is anders!