Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:39

Suelza schreef:
ShamalArabs schreef:

True. Wat betekend simpelweg: als jij je paard bij mij zet en zijn paspoort bij mij achterlaat, dan kan ik met een contract erbij het paard verkopen. Het contract is wel bindend, de mensen die hem kopen doen dat ter goeder trouw.

Dat is niet waar wat jij zegt... De eigenaar is degene die kan aantonen dat hij het paard onderhoudt en niemand anders. Als jij als pensionhouder met een contract en paspoort het paard dan verkoopt, ben je gewoon een vee-dief, niet meer en niet minder en ga jij keihard de fout in...

Als je de rest van mijn bericht ook leest dan staat er ook in dat je het moet aantonen.

Suelza

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:40

Simpel... bankoverschrijving van pensiongeld, entingen, hoefsmid etc. Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:43

Suelza schreef:
Simpel... bankoverschrijving van pensiongeld, entingen, hoefsmid etc. Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

Nee. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Alleen tegen de tijd dat je het moet aantonen is het paard al verkocht, ter goeder trouw.
Tegen de tijd dat het dan voorkomt bij de rechter ben je maanden verder.

Of wil je mij nu vertellen dat jij als je een paard koopt de eigenaar vraagt aan te tonen aan de hand van bonnen etc dat hij werkelijk de eigenaar is?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:47

ShamalArabs schreef:
Suelza schreef:

Nee. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Alleen tegen de tijd dat je het moet aantonen is het paard al verkocht, ter goeder trouw.
Tegen de tijd dat het dan voorkomt bij de rechter ben je maanden verder.

Of wil je mij nu vertellen dat jij als je een paard koopt de eigenaar vraagt aan te tonen aan de hand van bonnen etc dat hij werkelijk de eigenaar is?

Wat een onzinnig verhaal... Als jij zo een paard verkoopt ben je strafbaar en ga je de cel in. Denk niet dat het heel ingewikkeld is als pensionner om aan te tonen dat jouw pensionhouder, jouw paard verkocht heeft en dat hij niet eerst bij jou heeft afgerekend...

Ik denk dat je met een beter voorbeeld moet komen om jouw verhaal kracht bij te zetten, want dit slaat nergens op. Ik begrijp waar je heen wilt, maar dit voorbeeld is echt een hele kromme...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:52

Zo onzinnig is het anders niet hoor. Dit voorbeeld gaat natuurlijk erg ver, en is extreem maar het KAN wel. De pensionhouder is zeker wel strafbaar, maar voor zoiets draai je de cel niet in. Als een derde iets ter goeder trouw koopt, zijn zij beschermd door de wet en is de koop wel degelijk geldig. Je krijgt dan wel een geldbedrag terug, maar niet je paard.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:52

Zolang onvoldoende duidelijk is hoe je sluitend en per direct kan aantonen dat jouw paard jouw paard is, voelt het afleveren van een paspoort een beetje als je auto met alle papieren (dus inclusief dat stuk wat je thuis moet bewaren) zonder slot in het centrum van een grote stad parkeren. De auto kán gestolen worden, maar dat hoeft niet. In andere landen, zoals Frankrijk, is er dus wel meer geregeld op dit gebied.

Op het moment dat de scheiding tussen emotioneel eigendom en fysiek eigendom van een paspoort ook duidelijker is, dan staan de pensionhouders niet meer in zo'n kwaad daglicht. Het voelt nu soms alsof de pensionhouder bij God's gratie jouw paard in eigendom krijgt - en misschien is dat ook wel zo. Je gaf liever je paspoort aan de pensionhouder, maar dat paard past zo lastig in het kluisje thuis :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:53

Suelza schreef:
Wat een onzinnig verhaal... Als jij zo een paard verkoopt ben je strafbaar en ga je de cel in. Denk niet dat het heel ingewikkeld is als pensionner om aan te tonen dat jouw pensionhouder, jouw paard verkocht heeft en dat hij niet eerst bij jou heeft afgerekend...

Ik denk dat je met een beter voorbeeld moet komen om jouw verhaal kracht bij te zetten, want dit slaat nergens op. Ik begrijp waar je heen wilt, maar dit voorbeeld is echt een hele kromme...

Het banketstaaf is dat de nieuwe eigenaar dan niet het paard hoeft terug te geven (omdat die ter goeder trouw en waarschijnlijk voor een normaal bedrag is gekocht) en dát is nou net het probleem wat ze bedoelt.

Ik snap nog steeds niet waar nou die enorme boete vandaan komt, iemand zei 1000,- dat is toch compleet uit verhouding met het gepleegde delict?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:54

Zo krom is het niet hoor. Sterker nog, ik heb het van dichtbij meegemaakt een soortgelijk verhaal.
En ik denk dat velen van ons nog wel weten hoe lastig het was met de gestolen tinkers toen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:56

Esmeej333 schreef:
Zo onzinnig is het anders niet hoor. Dit voorbeeld gaat natuurlijk erg ver, en is extreem maar het KAN wel. De pensionhouder is zeker wel strafbaar, maar voor zoiets draai je de cel niet in. Als een derde iets ter goeder trouw koopt, zijn zij beschermd door de wet en is de koop wel degelijk geldig. Je krijgt dan wel een geldbedrag terug, maar niet je paard.

Ik heb ze in mijn 10 jaar bij de overheid, voor minder in de cel gestopt...

En ja, ik ken de regels en wetgeving erg goed :j en om die reden vind ik het dan ook erg spastisch gedoe allemaal...

Een paard stelen en verkopen zonder paspoort naar het buitenland gaat net zo eenvoudig... Hoeveel pensionhouders zijn zo krom, dat ze zomaar pensionpaarden verkopen? Dat zullen er echt niet zoveel zijn... Noem mij er eens 3 waarbij je dat risico loopt, dan geef ik je gelijk.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:01

Het gaat er niet om of ik er 3 kan noemen. Als je het allemaal zo goed weet, dan weet je dus ook over derdebescherming bij een koopovereenkomst ter goeder trouw dus dan weet je dat dit kan. Als je iemand niet goed kent (je staat er net een week) snap ik heel goed dat mensen wat achterdochtig zijn. Kan je spastisch vinden, voor sommigen is het relevant.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:02

Suelza schreef:
Dat zullen er echt niet zoveel zijn... Noem mij er eens 3 waarbij je dat risico loopt, dan geef ik je gelijk.

Laten we dan beginnen bij de stallen die de paarden die door de AID in beslag genomen worden opvangen. Die uit aadorp bijv. Die moesten terug van de rechter, en guess what? die waren verkocht, zonder toestemming.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:03

Dat gebeurt inderdaad nergens, bij de aankoop van een paard: zo vele paarden hebben niet eens papieren, laat staan stamboek papieren, en vaak ook geen koop/verkoopcontracten: ik denk dat hier zaken onnodig worden opgeblazen...

Hoewel het strict genomen zo is dat je paspoort geen eigendomsbewijs is, helpt het natuurlijk WEL als je het paard daarin op je eigen naam hebt laten overzetten.

Het is een totaal misverstand en een hardnekkig sprookje dat een paard als "van jou" wordt beschouwd als je er zes maanden lang de stallingskosten/onderhoudskosten voor hebt overgemaakt... dat zou alleen een sterker punt zijn, in een rechtszaak, waarbij de oorspronkelijke eigenaar niet aantoonbaar (want meestens contant) wat dan ook NIET aantoonbaar betaald zou hebben (maar dan alsnog is een hoefsmid of DA of getuigenverklaringen van het wel onder handen genomen van het paard voldoende) Voor een eigenaar is het NIET betalen voor hoedsmid, DA enz. echt niet genoeg om het paard de eigenaar te doen afnemen.,,, dat is hooguit nalatigheid. Als de eigenaar iemand anders voor het paard laat betalen... ALS HET ELDERS STAAT dan bij de eigenaar of bij het door de eigenaar uitgekozen stalllengebeuren, bijv. een verzorgster/rijdster, neem je als eigenaar je verantwoordelijkheid niet. Wel kan het zijn dat er een overeenkomst is, dat diegene die er actief mee bezig is, er veel geld in steekt, dan alsnog wordt hetniet diens paard.

Paard wordt niet zo maar van iemand anders omdat die er toevallig/vrijwillig de kosten voor ophoest. dat zou een mooie mop zijn

Dat zes maanden de kosten hebben betaald/paard voor betaler is/wordtt komt voort uit een oudere rechtszaak, waarin dit ooit door de rechter werd beslist omdat de eigenaar NIKS meer betaalde en het paard ook niet meer opzocht.
Daar is ook geen bezwaar tegen gemaakt, vanuit de oorspronkelijke eigenaar, en vervolgens is dit verhaal blijkbaar een eigen leven gaan leiden
Maar het is totaal niet waar dat het zo werkt.

Dat ligt allemaal een stuk genuanceerder, ook in de rechtspraak.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-10-13 18:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:06

Esmeej333 schreef:
Het gaat er niet om of ik er 3 kan noemen. Als je het allemaal zo goed weet, dan weet je dus ook over derdebescherming bij een koopovereenkomst ter goeder trouw dus dan weet je dat dit kan. Als je iemand niet goed kent (je staat er net een week) snap ik heel goed dat mensen wat achterdochtig zijn. Kan je spastisch vinden, voor sommigen is het relevant.

Ja ik ken de wet... Dat betwist ik toch ook niet?

Ik zeg alleen maar dat ik het zeer onaannemelijk vind dat de gemiddelde pensionhouder pensionpaarden verkoopt omdat hij toevallig paspoorten van zijn klanten in de kluis heeft liggen...

Als je nou zegt: "Ik geef mijn paspoort niet af omdat ik bang ben dat het kwijt raakt", oke... dat vind ik nog enigzins een argument (waar je eveneens niets voor koopt, maar oke, dat snap ik dan nog), maar het argument dat je bang bent dat jouw pensionhouder je paard verkoopt 8)7 We leven dan misschien een verknipt Nederland, waar Zwarte Piet geen asiel meer wordt verleend, maar kom op, om dan maar meteen te zeggen dat omdat Sinterklaas niet meer welkom is, meteen iedere pensionhouder een paardendief is? Nee, dat gaat mij te ver.

We zijn dan weliswaar met zijn allen een beetje verknipt, maar zo verknipt?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:07

ShamalArabs schreef:
Suelza schreef:
Dat zullen er echt niet zoveel zijn... Noem mij er eens 3 waarbij je dat risico loopt, dan geef ik je gelijk.

Laten we dan beginnen bij de stallen die de paarden die door de AID in beslag genomen worden opvangen. Die uit aadorp bijv. Die moesten terug van de rechter, en guess what? die waren verkocht, zonder toestemming.

Oke, dat is 1... Nog 2 te gaan *\o/*

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:10

Suelza schreef:
ShamalArabs schreef:

Oke, dat is 1... Nog 2 te gaan *\o/*

ik ken er nog wel 1 die ertoe in staat is :j die ging, zodra ze hoorde dat je op zoek was naar andere stalling, de stallen met kettingen op slot doen en stallen in de omgeving bellen om je zwart te maken :Y) dat je een wanbetaler bent etc.

Ow well, ik heb heel wat verknipte stalhouders gekend in de afgelopen 26 jaar. Er zal me er vast nog wel 1 te binnen schieten :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:13

ShamalArabs schreef:
ik ken er nog wel 1 die ertoe in staat is :j die ging, zodra ze hoorde dat je op zoek was naar andere stalling, de stallen met kettingen op slot doen en stallen in de omgeving bellen om je zwart te maken :Y) dat je een wanbetaler bent etc.

Maar dat is niet verkopen...

Dat is gewoon iemand die de term 'klantenbinding' misschien soms wat te letterlijk neemt :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:17

Suelza schreef:
ShamalArabs schreef:

Maar dat is niet verkopen...

Dat is gewoon iemand die de term 'klantenbinding' misschien soms wat te letterlijk neemt :')

Dat sowieso :')
Geld het ook bij lease met contract? Want ik ken ook een meisje dat een paard leasde, met contract, nooit problemen en plotseling was de stal leeg. Paard verkocht. zomaar.. Die man had daar een handje van. Hij vroeg ook rustig 2500 gulden voor een paard, wat ie, als je hem niet kocht, een week later naar de slacht bracht.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:17

Suelza schreef:
Esmeej333 schreef:

Ja ik ken de wet... Dat betwist ik toch ook niet?

Ik zeg alleen maar dat ik het zeer onaannemelijk vind dat de gemiddelde pensionhouder pensionpaarden verkoopt omdat hij toevallig paspoorten van zijn klanten in de kluis heeft liggen...

Als je nou zegt: "Ik geef mijn paspoort niet af omdat ik bang ben dat het kwijt raakt", oke... dat vind ik nog enigzins een argument (waar je eveneens niets voor koopt, maar oke, dat snap ik dan nog), maar het argument dat je bang bent dat jouw pensionhouder je paard verkoopt 8)7 We leven dan misschien een verknipt Nederland, waar Zwarte Piet geen asiel meer wordt verleend, maar kom op, om dan maar meteen te zeggen dat omdat Sinterklaas niet meer welkom is, meteen iedere pensionhouder een paardendief is? Nee, dat gaat mij te ver.

We zijn dan weliswaar met zijn allen een beetje verknipt, maar zo verknipt?

Het gaat niet alleen om pensionhouder maar ook om ander, als je paspoort zo word bewaard waar iedereen er makkelijk bijkan, wordt het ze wel makkelijk gemaakt hè. Je verdraait mijn hele argument. Ik beweer helemaal NERGENS dat iedere pensionhouder een paardendief is. Als je iemand zijn argumenten zo gaat lopen verdraaien wordt het een beetje moeilijk discussiëren hè.
Mijn paspoort ligt ook gewoon bij mijn pensionhouder sinds vandaag omdat ze dus extra controleren, maar wordt wel zo bewaard zodat ik het veilig vindt. Ik vertrouw mijn pensionhouder voor de volle 100%.

Maar dat je je paspoort niet zomaar uit handen geeft, snap ik heel goed, omdat het dus wel degelijk KAN.
Dat jij het pas vindt dat ik gelijk heb bij 3 gevallen, moet jij weten, ik hoef geen gelijk hoor.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:19

Esmeej333 schreef:
Dat jij het pas vindt dat ik gelijk heb bij 3 gevallen, moet jij weten, ik hoef geen gelijk hoor.

Gelukkig maar, want dan kon je nog wel eens van een hele winderige kermis thuis komen :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:20

Owja, een leaser, die alle zorg voor het paard op zich had genomen, maar zonder toestemming van de eigenaar het paard achter de rug van de eigenaar om geruild had tegen een ander paard. De nieuwe eigenaren hadden dit ter goeder trouw gedaan en wisten van niets. Daar is toen ook aangifte gedaan etc. Maar het paard kwam er niet mee terug.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:22

ShamalArabs schreef:
Geld het ook bij lease met contract? Want ik ken ook een meisje dat een paard leasde, met contract, nooit problemen en plotseling was de stal leeg. Paard verkocht. zomaar.. Die man had daar een handje van. Hij vroeg ook rustig 2500 gulden voor een paard, wat ie, als je hem niet kocht, een week later naar de slacht bracht.

Dat hoor je inderdaad vaker... maar ik weet uit ervaring dat dit ook gebeurd zonder dat je het paspoort mee geeft ;)

Vind dat zowiezo het risico van verleasen... Paard uit het zicht en zie maar wat ermee gebeurd. Maar ja, als je dat risico niet wilt nemen, kun je er wellicht beter voor kiezen het dier gewoon thuis te houden of te verkopen. Dat is altijd het meest veilig denk ik....

Je hoort vwb leasen vaker van die horrorverhalen, maar ja... tis ook wel de kat op het spek binden soms. Mensen willen een hoop, maar hebben bar weinig. dan krijg je van die katten in het nauw en van die rare sprongen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:23

Qua pensionhouders: er is zo iets als "rententie-recht", dat recht is niet te ontlenen aan het niet afgeven door de eigenaar van het paspoort aan de stalhouder, maar gaat over het niet betalen van de stallingskosten.
Ook in dat geval, moet er na 3 maanden AANTOONBARE aanmaningen (en dus niet-betalingen door de eigenaar) door de stalhouder een ingebreke-stelling (officieel, dus aangetekend) gestuurd worden, het rententie recht (achterhouden van het paard ter voldoening van de openstaande kosten) kan echter pas na 6 maanden in werking treden.
Heeft men dan nog niets vernomen van de eigenaarof is er dan nog geen cent betaald voor de stalling, danmag de stalhouder het paard naar eigen goeddunken verkopen, inzetten, whatever, ter genoegdoening van de kosten die door de eigenaar voor diens paard niet zijn betaald.
Daarmee vervallen de eigendomsrechten van de eigenaar op diens paard (vergelijk: een faillietverklaring). In dat geval hoeft de eigenaar het paard ook niet over te dragen aan stalhouder: door niet-betaling is het paard de betaling geworden, en daarmee rechtens van de schuldeiser geworden "als betaling".

Ik heb het idee dat het verhaal van die zes maanden betalen/ophoesten/er voor opdraaien voor andermans paard en dat en dan van JOU wordt, met dit soort wetgeving te maken heeft... en dat dat sprookje daarvandaan komt.
Iedere jurist kan je vertellen dat paspoort niet je de eigenaar maakt, maar dus ook niet diegene die het wel heeft.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-10-13 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:26

terpentijn schreef:
Qua pensionhouders: er is zo iets als "rententie-recht", dat recht is niet te ontlenen aan het niet afgeven door de eigenaar van het paspoort aan de stalhouder, maar gaat over het niet betalen van de stallingskosten.
Ook in dat geval, moet er na 3 maanden AANTOONBARE aanmaningen (en dus niet-betalingen door de eigenaar) door de stalhouder een ingebreke-stelling (officieel, dus aangetekend) gestuurd worden, het rententie recht (achterhouden van het paard ter voldoening van de openstaande kosten) kan echter pas na 6 maanden in werking treden.
Heeft men dan nog niets vernomen van de eigenaarof is er dan nog geen cent betaald voor de stalling, danmag de stalhouder het paard naar eigen goeddunken verkopen, inzetten, whatever, ter genoegdoening van de kosten die door de eigenaar voor diens paard niet zijn betaald.
Daarmee vervallen de eigendomsrechten van de eigenaar op diens paard (vergelijk: een faillietverklaring). In dat geval hoeft de eigenaar het paard ook niet over te dragen aan stalhouder: door niet-betaling is het paard de betaling geworden, en daarmee rechtens van de schuldeiser geworden "als betaling".

Ja, maar ik heb persoonlijk mee gemaakt, dat dat zo eenvoudig nog niet is... Wij zijn bijna een jaar bezig geweest... Ik heb mij toen ook beroepen op het retentie-recht, uiteindelijk wel in ons gelijk gesteld, maar oke, je hebt wel bijna een jaar gezeur aan je kop. Leuk is anders!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:28

Pfff ik neem de moeite niet eens.. gewoon van het terrein af gooien en desnoods het paard in de tuin zetten of aan de voordeur knopen. Kost minder geld en gezeur.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:29

ik heb wel een lange adem overigens voor ik tot dat kom, 1,5 jaar ofzo aan adem, bijna 2 jaar.. Tenzij je echt iets wil regelen, dat kan altijd.