[WIP] opknappen paardentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:09

Ik heb een aluminium bodem nu, die is ook niet zo dik hoor. Wel de onderkant verstevigd.
Binnenkort testritje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:08

De dikte van een alu bodem vergelijken met hout is als appels met knopen vergelijken. Alu heeft een compleet andere structuur en opbouw en haalt zijn kracht uit ribben terwijl betonplex het echt van de dikte en aantal verlijmde lagen moet hebben.

Travellust

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:22

Ik vergelijk niks hoor, ik zeg enkel dat mijn bodem niet de gewenste dikte zou moeten hebben als jullie hier beschrijven.. de 25mm

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:11

Nou als het goed is is nu al het houtwerk besteld. Ik heb net alle platen verwijderd waarvan de bouten en moeren vast zaten. Nu het frame schoonmaken. En dan nog weer een vraag. De platen zaten op het enkele frame gedeelte met een bout en moer vast. Een mooie platte kop aan de binnenkant. Maar aan is buitenkant een stuk minder fraai. Zie foto. Kan me niet voorstellen dat dat origineel was. Maar ik ben hier nog niet zo technisch in. Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie hiervoor?

Afbeelding

Groetjes Kirsten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:28

kvulden schreef:
Nou als het goed is is nu al het houtwerk besteld. Ik heb net alle platen verwijderd waarvan de bouten en moeren vast zaten. Nu het frame schoonmaken. En dan nog weer een vraag. De platen zaten op het enkele frame gedeelte met een bout en moer vast. Een mooie platte kop aan de binnenkant. Maar aan is buitenkant een stuk minder fraai. Zie foto. Kan me niet voorstellen dat dat origineel was. Maar ik ben hier nog niet zo technisch in. Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie hiervoor?

[ [url=m/fmJbhV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groetjes Kirsten

Ja, dit is origineel en ja, dit geeft precies aan waarom ik zo'n punt maak van RVS materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:46

Ja slotbouten heten dat en is origineel. Je kan de buitenkant afwerken met dopmoertjes, dat ziet er alweer netter uit dan gewone moeren.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:42

Gloa schreef:
Ja slotbouten heten dat en is origineel. Je kan de buitenkant afwerken met dopmoertjes, dat ziet er alweer netter uit dan gewone moeren.

Ok dat is dan een kwestie van de juiste lengte slotbouten zodat de dopmoertjes wel goed aansluiten. En dat alles is in rvs te verkrijgen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:46

kvulden schreef:
Gloa schreef:

Ok dat is dan een kwestie van de juiste lengte slotbouten zodat de dopmoertjes wel goed aansluiten. En dat alles is in rvs te verkrijgen?

Yep, dat is allemaal gewoon te koop: http://www.fabory.com/nl/

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:12

Hier twijfel ik nog. Nieuwe Atec houten bodem met gietvloer 800,- excl BTW
En iemand die aluminium doet met gelijmde rubber mat erover voor een kleine 900,- incl.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:51

Anke schreef:
En iemand die aluminium doet met gelijmde rubber mat erover voor een kleine 900,- incl.

Pfff ik vind dat wel een fors bedrag. Ik die daar mijn hele trailer mee. ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:31

Anke schreef:

voor 800 ex heb je net een houten plaat en wat uren om 'm erin te leggen. De schriftelijke garantie dat ie binnen vijf jaar weer aan vervanging toe is, krijg je er soort an gratis bij want behandeld is ie niet; dat kan simpelweg niet uit voor die prijs.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:42

Welke kit moet ik gebruiken tussen platen en frame? En hoe kan ik het het beste doen? Eerst platen erin en dan afkitten? Of moet ik eerst kit tegen het frame doen en dan de platen er tegenaan?

Bij mij zaten er aan beide zijkanten een hardhouten plank onderlangs de zijkanten op de vloer. Aan deze balken zat dan van buiten door de zijwandplaat en dan door de plank de spatborden bevestigd. Is dit origineel? Hoort dat zo, of is de bevestiging door de zijwand voldoende. Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. ;-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:54

Aan de spatborden. Het gedeelte wat tegen de trailer zit zit roest. Als ik dat weg schuur en er dan zink/alu op spuit is dat dan voldoende?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:10

kvulden schreef:
Aan de spatborden. Het gedeelte wat tegen de trailer zit zit roest. Als ik dat weg schuur en er dan zink/alu op spuit is dat dan voldoende?

Als je het echt goed wil doen, laat je dat schopperen (vlamspuiten met zink).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:13

kvulden schreef:
Welke kit moet ik gebruiken tussen platen en frame? En hoe kan ik het het beste doen? Eerst platen erin en dan afkitten? Of moet ik eerst kit tegen het frame doen en dan de platen er tegenaan?

Bij mij zaten er aan beide zijkanten een hardhouten plank onderlangs de zijkanten op de vloer. Aan deze balken zat dan van buiten door de zijwandplaat en dan door de plank de spatborden bevestigd. Is dit origineel? Hoort dat zo, of is de bevestiging door de zijwand voldoende. Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. ;-)

Iemand nog antwoord voor me op bovenstaande vragen? ;-)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:44

gewoon goede silliconekit, ik heb bijde gedaan dus bij de oplegging en daarna nog weer afkitten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:36

Persevero schreef:
gewoon goede silliconekit, ik heb bijde gedaan dus bij de oplegging en daarna nog weer afkitten

Dank je.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:42

kvulden schreef:
Ik ben nog bezig met mijn trailer. Hoop dat hij deze maand af is. Ben nu met de metalen kap bezig. Mijn trailer is een oude weijer. Ik zou graag een achterzeiltje hebben in de trailer. Heeft er denk ik nooit ingezeten. Zit nergens iets voor de bevestiging. Heeft iemand een tip waar ik een zeiltje kan layen maken? En misschien tips hoe ik het aan de bovenkant cast zou kunnen maken?

Plaatselijke zeilmaker kun je idd proberen. Het mooiste is als die ook werkt aan vrachtwagenzeil, dat is heel mooi spul. Mocht je dus niemand weten, maar wel een bedrijf met vrachtwagens in de buurt, ga daar maar vragen waar zij de zeilen laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:41

Siliconenkit zou ik dan weer niet doen. Gebruik het om aquariums te plakken maar ga het echt niet gebruiken op mn trailer. Vind de hechtingskracht op andere oppervlakten dan glas zeer slecht. Bij de plaatselijke aanhangerboer kunnen ze je zeker aan goede kit helpen. Belangrijk is dat die uv en ammoniak bestendig is. Heb thuis 2 soorten liggen, zal morgen even voor je kijken maar volgens mij zijn die merkloos (via bos rubber en trailerboer).

Ik zie de meerwaarde niet om aan het frame te kitten en afkitten, zonde van de kit en is vaak alleen maar geklieder als het iets verschuift. Gewoon de platen goed aan het frame bouten en de kieren afkitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:21

Ik had nu een bouwkit gehaald. Siliconenkit bouw van bison. Inderdaad UV bestendig en chemicaliën bestendig. Is dat goed genoeg?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:19

En kit je dan ook de naad van de wanden en de vloer aan de binnenkant van de trailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:24

Geen idee eerlijk gezegd. Daarom heb ik de kit toen meebesteld bij boss rubber. Dan wist ik zeker dat die urine bestendig is.

Ja absoluut doen!!!! Heel belangrijk om alle kieren aan de binnenkant af te kitten. Nog veel belangrijker dan de buitenkant.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:37

Ik moet toch nog even bij het aanhanger bedrijf langs, dus zou het nog even vragen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:50

siliconen hebben de neiging materialen met een vergelijkbare oplosbaarheids-parameter te absorberen. Deze absorptie veroorzaakt zwellen van de kit en maakt de kit zachter. ammoniak, oplossing of geconcentreerd, gaat prima met siliconenkit (minder dan 10% volume toename). dus het merk zou sowieso niet echt veel uit moeten maken.Ik heb kit bij mijn oude stage bedrijf vandaan. (Bouwbedrijf) weet zo niet meer welk merk, maar denk dat die ook we prima is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:05

K*t zaterdag de kap voor de 2x in de primer hier en daar nog even weer wat schuren. Hij staat buiten dus staat zo weer te roesten. Hele middag druk maar leuk in de primer. Kom ik de volgende dag bij de trailer ligt alle primer op de grond en is over mijn hele trailer gelopen. Ik kon wel janken. Weer overal roestplekjes. En ik had toch echt de goede metaal primer grrrr. Dus op mijn relaxe zondag weer alles geschuurd en nu eerst maar zink alu er op gespoten. En.....dat staat eigenlijk best wel gaaf. Kan ik dat er zo oplaten? Is geheel weer en corrosie bestendig toch?