utleta schreef:wij willen een nieuwe auto en wat raden jullie ons aan? het is voor een 2 paards trailer
De zwaarste SUV/4x4 met de dikste motor die je kunt vinden binnen je budget. N.B.: dit hoeft niet persé ook de duurste te zijn. Er gaat ongemerkt een hoop geld zitten in electrische/electronische fratsen waar je prima zonder kunt en die alleen maar stuk kunnen gaan. Zaken als airco, ABS, ESP etc. zijn wel heel fijn om te hebben, maar bijv. een af-fabriek ingebouwd audio-/navigatie systeem met 83 boxen en een uit het dashboard omhoogklappend full-colour LCD-schermpje is nutteloze dure flauwekul. Uit een autoradio van de mediamarkt komt ook muziek en met een tomtom kom je ook waar je wezen moet. En tadaa, de eerste twee mille zijn bespaard.
Een aantal dingen om op te letten:
must-have:
- eigen (ledig) gewicht auto: > 1600 kg, liever nog > 1700 kg
- motorvermogen: > 120 pk
- koppel (trekkracht): > 250 Nm
- toegestane MTM ahw. geremd: > 2000 kg
- toegestane kogeldruk trekhaak: > 100 kg
niet persé nodig maar wel fijn/handig:
- airco
- ABS
- ESP
- automatische vrijloopnaven (vooral opletten bij wat oudere occasions, meeste nieuwe hebben dit tegenwoordig wel standaard)
- sperdifferentieel, voor when the going gets tough op een modderig wedstrijdterrein
Las but not least graag ook aandacht voor de BANDEN! Aan je vierwielaandrijving heb je bar weinig zonder grip. Onderhandel dus in ieder geval uit dat een eventuele aanschaf op z'n minst wordt afgeleverd met mixed-use banden, of liever nog een all-seasons lichte terreinband (zoals bijv. de Goodyear Wrangler HP All Weather, die ook M+S is dus 's winters toegestaan in Dld). Wil je vaker van de weg af, overweeg dan bijv. de BF Goodrich Radial T/A KO.[/quote]
ik heb met bovenstaande omschrijving een al tijdje geleden lopen zoeken en ben bij een Jeep Cherokee 4.0i 6 cylinder terecht gekomen. heeft airco, abs, automaat, stuurbekrachtiging en heeft natuurlijk vierwielaandrijving. zeker makkelijk met een tweepaardstrailer met een koetsenframe. de trekkracht van deze auto gaat over de 3 ton en met een volgeladen trailer en koets blijf ik er nog ver onder. het enigste probleem is dat de jeep weet wat benzineverbruiken is.... 1 op 7,5 inhet stadsverkeer en 1 op 9/10 op de grote weg zonder trailer en alleen achterwielaandrijving. op de grote weg met 4x4 aan en trailer erachter loopt de jeep 1 op 5 enkomt er nog een verrassing uit het ei: door een een beperking aan mijn rechter hand en been kan ik de hele combinatie niet rijden, en is mijn rijbewijs B met aanpassing niet genoeg. echter mijn vrouw heeft wel BE als ik haar lief aankijk dan komen we toch op de bestemming aan........ ik ben iemand die liever wat kracht over heeft om er een trailer achter te hangen. bij de jeep heb ik hiervoor een 180+ pk auto voor een redelijke prijs. ik bleef onder de 3.000 euro