[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:13

[quote="EricPrast"]
utleta schreef:
wij willen een nieuwe auto en wat raden jullie ons aan? het is voor een 2 paards trailer

De zwaarste SUV/4x4 met de dikste motor die je kunt vinden binnen je budget. N.B.: dit hoeft niet persé ook de duurste te zijn. Er gaat ongemerkt een hoop geld zitten in electrische/electronische fratsen waar je prima zonder kunt en die alleen maar stuk kunnen gaan. Zaken als airco, ABS, ESP etc. zijn wel heel fijn om te hebben, maar bijv. een af-fabriek ingebouwd audio-/navigatie systeem met 83 boxen en een uit het dashboard omhoogklappend full-colour LCD-schermpje is nutteloze dure flauwekul. Uit een autoradio van de mediamarkt komt ook muziek en met een tomtom kom je ook waar je wezen moet. En tadaa, de eerste twee mille zijn bespaard.

Een aantal dingen om op te letten:

must-have:
- eigen (ledig) gewicht auto: > 1600 kg, liever nog > 1700 kg
- motorvermogen: > 120 pk
- koppel (trekkracht): > 250 Nm
- toegestane MTM ahw. geremd: > 2000 kg
- toegestane kogeldruk trekhaak: > 100 kg

niet persé nodig maar wel fijn/handig:
- airco
- ABS
- ESP
- automatische vrijloopnaven (vooral opletten bij wat oudere occasions, meeste nieuwe hebben dit tegenwoordig wel standaard)
- sperdifferentieel, voor when the going gets tough op een modderig wedstrijdterrein

Las but not least graag ook aandacht voor de BANDEN! Aan je vierwielaandrijving heb je bar weinig zonder grip. Onderhandel dus in ieder geval uit dat een eventuele aanschaf op z'n minst wordt afgeleverd met mixed-use banden, of liever nog een all-seasons lichte terreinband (zoals bijv. de Goodyear Wrangler HP All Weather, die ook M+S is dus 's winters toegestaan in Dld). Wil je vaker van de weg af, overweeg dan bijv. de BF Goodrich Radial T/A KO.[/quote]

ik heb met bovenstaande omschrijving een al tijdje geleden lopen zoeken en ben bij een Jeep Cherokee 4.0i 6 cylinder terecht gekomen. heeft airco, abs, automaat, stuurbekrachtiging en heeft natuurlijk vierwielaandrijving. zeker makkelijk met een tweepaardstrailer met een koetsenframe. de trekkracht van deze auto gaat over de 3 ton en met een volgeladen trailer en koets blijf ik er nog ver onder. het enigste probleem is dat de jeep weet wat benzineverbruiken is.... 1 op 7,5 inhet stadsverkeer en 1 op 9/10 op de grote weg zonder trailer en alleen achterwielaandrijving. op de grote weg met 4x4 aan en trailer erachter loopt de jeep 1 op 5 enkomt er nog een verrassing uit het ei: door een een beperking aan mijn rechter hand en been kan ik de hele combinatie niet rijden, en is mijn rijbewijs B met aanpassing niet genoeg. echter mijn vrouw heeft wel BE als ik haar lief aankijk dan komen we toch op de bestemming aan........ ik ben iemand die liever wat kracht over heeft om er een trailer achter te hangen. bij de jeep heb ik hiervoor een 180+ pk auto voor een redelijke prijs. ik bleef onder de 3.000 euro

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:52

rina schreef:
Cryssie schreef:
Volgens mij gaat het er niet over of ik de auto kan onderhouden, maar of ik een auto kan vinden onder die 2000 voor de aanschaf. Dat is alleen mijn vraag

Heb je al eens gekeken naar de Volvo 740 O:) In dieseluitvoering mag die in NL 1600 kg trekken en die heeft meer dan koppel genoeg om dat te doen. Kwa vermogen, okay daar zul je je rijstijl iets aan moeten passen :D Hij is niet de snelste kwa optrekken tenzij turbo uitvoering. Enig nadeel hij is (zover ik weet) duur in de belasting. Maar motorisch gezien is het er 1 die je niet snel kapot krijgt. En kwa roesten, de mijne heeft een paar hele kleine plekjes waar het schuifdak zit, en dat schijnt een kwaaltje van die schuifdaken te zijn. Verder geen roestplekje op die hele auto te vinden :D Verbruik van de mijne is 1:11,9 en met trailer 1:9 Maar die hoeft hij van mij niet meer te trekken, daar heb ik een andere Volvo voor 8-)

Klein foutje corrigeren: De 740 met ongeblazen diesel heeft niet veel koppel bij lage toerentallen, wel een redelijk vermogen voor z'n inhoud (83 pk). Ook vallen ze bergop niet heel snel terug en rijd je er makkelijk mee weg, dat is deels een gevolg van het motorontwerp (iedere 60 graden slag een verbranding ipv iedere 90 zoals bij een viercilinder) en deels van het zware vliegwiel dat eraan hangt.

De motor is redelijk betrouwbaar, maar het is geen echte oude Volvo-motor die blijft gaan tot lang voordat de auto stuk is. Motor is namelijk de 2.4 liter zescilinder uit de Volkswagen LT. Volvo had indertijd nog geen eigen diesel.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:07

Ik lees weer eens mee in dit topic en blijf het met de eisen verre van eens zijn, alleen al omdat bijv. de Mitsubishi Pajero Pinin een heerlijk autootje is voor een lichte trailer. Voor een zware trailer zou ik een bus of een terreinauto kiezen, maar ook dan ben ik het nog niet eens met wat hier staat:

Ledig gewicht kan je niet zo makkelijk een richtlijn aan koppelen, evenmin als vermogen en koppel. De koppelKROMME is veel belangrijker. Er zijn genoeg sportieve auto's of zescilinders te vinden met een koppel van boven de 250 Nm en een vermogen van meer dan 200 pk, als dat vermogen en koppel beide pas na 4000 tpm vrij komt heb je er geen fluit aan.

De nieuwe Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm mist z'n 120 pk, heeft er nl. 105. Durf te wedden dat ie de Nissan Terrano die hier voor de deur staat bergop met een trailer het snot voor de ogen rijdt en de reden daarvoor is koppel: 320 Nm opgegeven, in werkelijkheid komt er meestal meer dan dat uit (nl. 340-350) en bij een ontzagwekkend laag toerental.
De allerlichtste Fiat Stilo 1.9 JTDm zet ik ook zonder zorgen voor een lichte 1,5 paards trailer: Lichte auto, maar met een prettige wegligging (geen "lichte kont" zoals bijv. de Volvo C30 heeft) en een "overspecced" versnellingsbak, maar 80 pk en 200 Nm. Die 80 pk wordt wel continu geleverd tussen 3200 en 4200 tpm, de beloofde 200 Nm heb je al bij 1500 tpm!

Bij lage toerentallen meteen sjouwen, dát wil je met een zware last achter je auto.

Wat betreft de hierboven genoemde Jeep Cherokee: Ze staan niet bekend als de meest betrouwbare auto's, veel en vaak kleine probleempjes, dus het is praktisch als je zelf een beetje handig bent. De motor is wél erg betrouwbaar, ook op LPG (weet een tweetal voorbeelden, beide zonder motorische problemen over de 300.000 km). Misschien is dat een optie?

doom

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:25

Kunnen jullie mij helpen?
Ik ben met enige spoed op zoek naar een andere auto ( leen nu steeds de auto van mijn ouders maar die is helaas nu stuk gegaan en hun gaan over op een andere auto.)

Ik zoek een niet al te dure 2 de hands auto met een max aantal km van 150.000
Verder heb ik zelf een niet al te zware 2 paardstrailer waar standaar maar 1 paard in staat.
Ik zoek dus een auto die rond de 1500/1600 kg mag trekken..

Verder liefst niet al te duur in verzekering en belasting. hebben jullie enige suggesties?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:28

op benzine of diesel? Het eerste wat in me opkomt (maar wat vaak wel meer gelopen heeft dan 150K... en dat ook prima kan) is Volvo 850/S70/V70. Mogen 1600 kg trekken en 75 kg kogeldruk.

Dan is er nog de wat latere Ford Mondeo (vanaf 2000 of 2001 geloof ik), wat sterkere motoren mogen daarvan 1800kg aan de sleurhaak hebben, volgens mij ook met 75 kg kogeldruk.

Kan dus precies, mits je BE hebt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:30

Ohja sorry vergeten bij te zeggen..
Max prijs is toch wel 5000 euro ( met inruil op mijn kleine teuter erbij)
en vanwege de belasting/verzekering leek mij benzine het handigst/goedkoopst!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:38

Misschien weet ik nog wel iets voor je, maar is particulier dus denk niet dat inruil erin zit. Pb je ff.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:40

zelf heb ik een volvo XC60, D3, heb een dubble trailer en die trekt alles zonder enig probleem. Heel tevreden van de wagen om eerlijk te zijn :-)

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:57

Ik rij een Ford Mondeo 2.0 liter benzine uit 2002, super trekauto (mag idd 1800kg trekken)!
Deze auto is er zeker wel te vinden binnen jouw budget....

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:48

Mag een BMW m3(coupe) een twee paard trailer trekken?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:31

Mariekexzita schreef:
Mag een BMW m3(coupe) een twee paard trailer trekken?

ja, maar niet met 2 paarden erin.Correctie: als ik het hieronder goed zie mag de M3 helemaal niks trekken op de 1e na. Zal er wel niet voor gekeurd worden (BMW maakt vaak wat kleine aanpassingen aan de carrosserie en dan krijg je dus een aparte typegoedkeuring). Een 335i mag het bijvoorbeeld weer wel.

Verschilt overignes per model (E30/E36/E46/E90 geloof ik)
E30 - E36 - E46 - E90 (geloof ik?)

AutoWeek/Carbase klopt meestal wel.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:16

de m3 heeft wel het meeste vermogen, meer dan een 335. Of ligt het daar niet aan?

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:17

het is overigens wel het nieuwste model, niet die e30 maar de e90(?)
Laatst bijgewerkt door Mariekexzita op 16-07-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:19

dus als ik het goed begrijp mag die 2080 trekken?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:30

Nee, hij mag niks trekken. max geremd gewicht en kogeldruk gaat het om. Check dat echter ff op je kentekenpapieren, kan zijn dat ie omgekeurd is of anders gespecced door importeren oid.
vermogen is overigens niet zo van belang, een 335i zou het makkelijker hebben voor een trailer. De m3 = hoogtoerig, 335i heeft zn maximumkoppel al bij 1300tpm en houdt dat tot hoog in de toeren vast. Die auto's zijn veel soepeler.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:52

Oke, weer wat geleerd! Bedankt.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:53

ik heb een Vw golf 4 uit 1998, mag 1300kilo trekken, met een trailer erachter van 700 kilo, maflinger 400kilo, en EB rijbewijs. gaat prima.

in de toekomst wil ik een anderhalfpaardstrailer omdat dit toch wat kilo's scheelt. een 4x4 auto is voor mij geen optie, ik rijdt gemiddeld minimaal 400km per week voor mijn werk.....

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:03

jah ik heb hier al tijdje rond gekeken maar toch wil ik wat info als mensen het weten.
Ik kan niet zo groot bakbeest betalen en rijden weet dat dat het beste is om met een trailer te rijden.
Maar ik zoek dus een niet al te grote duren auto waar je wel gewoon een 1 1/2 trailer achter kan.
Het zullen bij mijn ritjes worden naar het strand en bos en heel af en toe misschien 150 km.
wil namelijk dat de auto zonder trailer niet al te veel zuipt om zo maar grof te zeggen

ben nu echt gewoon aan het zoeken wat het beste voor me is. ben ook gewoon aan het sparen en ik heb zelf alle tijd. en hoef dus ook niet het commentaar van dat het niet kan met een kleinere auto! wil gewoon dolgraag wat advies

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:20

pinkie87 schreef:
jah ik heb hier al tijdje rond gekeken maar toch wil ik wat info als mensen het weten.
Ik kan niet zo groot bakbeest betalen en rijden weet dat dat het beste is om met een trailer te rijden.
Maar ik zoek dus een niet al te grote duren auto waar je wel gewoon een 1 1/2 trailer achter kan.
Het zullen bij mijn ritjes worden naar het strand en bos en heel af en toe misschien 150 km.
wil namelijk dat de auto zonder trailer niet al te veel zuipt om zo maar grof te zeggen

ben nu echt gewoon aan het zoeken wat het beste voor me is. ben ook gewoon aan het sparen en ik heb zelf alle tijd. en hoef dus ook niet het commentaar van dat het niet kan met een kleinere auto! wil gewoon dolgraag wat advies

Wil je het echt fatsoenlijk en veilig doen, dan zit je toch aan auto's als VW Passat, Ford Mondeo; die klasse auto's. Let erop dat je mogelijk je BE-rijbewijs nodig hebt bij dit soort wagens; afhankelijk van de gekozen combi auto-trailer. Zie FAQ voor de juiste regels hieromtrend maar vooral: bij twijfel niet zeuren en gewoon je E-rijbewijs halen (mocht je dat nog niet hebben).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:30

jah ik weet dat ik me BE rijbewijs nodig heb deze komt ook over een paar maanden

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:15

pinkie87 schreef:

ik ben ook al heel lang aan het rondkijken voor een betaalbare 2 hands auto..
want vind je van een oudere type Audi A4? een 1.6 mag 1400 kg trekken..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:21

pinkie87 schreef:
jah ik weet dat ik me BE rijbewijs nodig heb deze komt ook over een paar maanden

Mooi, dan kun je rustig op zoek naar een goede middenklasser.
Oh ja, neem de sterkste motor (vermogen EN koppel) die je je kunt permiteren! Je hebt namelijk nooit te veel vermogen of koppel (meestal te weinig).
Controleer bijvoorbeeld op www.autoweek.nl welke versies er geleverd zijn.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:48

oke weer wat geleerd.
jah ik kijk altijd via autoweek wat een auto mag trekken. maar jah er zijn zoveel auto`s.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:51

Ik kijk altijd op rdw en dan kenteken invullen dan weet je het ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:12

Don_Zhivago schreef:
Ik kijk altijd op rdw en dan kenteken invullen dan weet je het ook.

Dat is voor een specifieke auto ook de beste actie.
Wanneer je echter een indikatie wil of een auto geschikt KAN zijn voor het beoogde doel, zul je toch eenvoudiger bij sites als autoweek terecht kunnen.
Bij de meeste sites kun je bij de uitgebreide zoekfunktie ook een gewenst trekgewicht invoeren, waarmee je dus gelijk een redelijke selectie van de mogelijkheden krijgt.