Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:42

tita schreef:
@ Yongster waarom doe jij zo dwars en verdedig je die gasten

Helaas verzekeren schimmel valt daar niet onder niet deze iig en dan kreeg ik nog maar minimaal vergoed..scheren dat moest was noodzakelijk werd niet vergoedt

Omdat ik 1 van die gasten ben en ik dus iedere dag van deze mensen zoals jij aan de balie krijg die ik het iedere dag dus ook weer uit probeer te leggen waarop die prijzen gebaseerd zijn.
Ik plaatst niet voor niets de linkjes.
Sommige dierenartsen zijn idd wat duurder, maar dan moet je dat toch echt aan hun vragen en waar dat dan op gebaseerd is.
Waarschijnlijk hebben ze tijd gerekend en tijd is duur!!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:45

Weet je, we moeten gewoon gaan acepteren en rekening mee houden dat de prijzen gewoon vele malen hoger kan stijgen dan het nu al is.

Het enigste wat wij zouden kunnen doen is een petitie met een brief naar de gemeente te sturen.

Mensen aan de receptie kunnen het enkel alleen maar uitleggen en veder ook weinig doen omdat het vast staat in het bedrijfsregelement.

annebe

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:50

Goede reden het soms even aan te kijken of het homeopatisch op te lossen.
Enkel in noodgevallen bel ik gelijk een DA

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:59

e
youngster schreef:
tita schreef:

Helaas verzekeren schimmel valt daar niet onder niet deze iig en dan kreeg ik nog maar minimaal vergoed..scheren dat moest was noodzakelijk werd niet vergoedt

Omdat ik 1 van die gasten ben en ik dus iedere dag van deze mensen zoals jij aan de balie krijg die ik het iedere dag dus ook weer uit probeer te leggen waarop die prijzen gebaseerd zijn.
Sommige dierenartsen zijn idd wat duurder, maar dan moet je dat toch echt aan hun vragen en waar dat dan op gebaseerd is.

Ik ben niet seniel ofzo hoor mensen zoals jij aan de balie vind ik ook al niet zo netjes.
Ik heb gevraagd waarom ze zo duur was en antwoord was WE HELPEN JE LIEVER NIET IS NOGAL BESMETTELIJK je kan me veel vertellen maar vind ik geen normaal antwoord
Vraag maar eens aan je da wat hij zou rekenen voor scheren van 3 katten vast geen 650 euro. Consult is daar los 49 euro ook stukken duurder dan normaal.
En ik kan nog veel meer vertellen maar dat zou zo ongeloofwaardig zijn

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:18

Ik vind de D.a kosten ook uit de hand lopen hoor.
Zo had ik navraag gedaan over de castratie van mijn hond en het verschil van de goedkoopste (prima kliniek) en de duurste was 100,- .
Tuurlijk zullen de klinieken onderling verschillende kosten hebben aan een bijv een nieuw pand of iets, maar ik vind het wel vervelend dat je zelf moet vragen naar de prijzen en dat dit dus niet duidelijk wordt gecommuniseerd. (consult en andere standaard dingen) Ik krijg hierdoor wel het idee dat je als consument over de kosten bewust in het duister wodt gelaten en dat kan het gevoel van "een poot uitdraaien" behoorlijk versterken. Ik geloof niet dat alle Dierenartsen zo eerlijk zijn en kijken wat het voordeligst is voor het dier én de klant. Heb ook opties gehad die niet in het belang van mijn dier én mijn spaarpot waren (slagingskans zeer klein en een marteling voor het (oude) dier) En deze opties werden zonder kostenplaatje voorgesteld natuurlijk ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:02

Een DA is geen liefdadigheidsinstelling hé! Hij hoeft toch helemaal niet te kijken wat het goedkoopst zou zijn voor dier en klant? Het is zijn job, hij moet er van leven! Hij heeft er serieus voor moeten studeren en moet jaarlijks nog steeds bijscholingen volgen en een praktijk starten is ook zeker niet goedkoop! Wat zijn taak is, is om de allerbeste behandeling voor je dier te zoeken, zonder rekening te houden met de kosten en hij moet er rekening mee houden dat hij kan leven van hetgeen hij rekent. Dus de goedkoopste oplossing zoeken voor klant en dier is echt een belachelijke opmerking! Dat doet geen enkele zelfstandige. Het doel is om te kunnen leven van je werk en je gezin te kunnen onderhouden. NIet andermans hobby sponsoren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:05

Ja maar er zit toch wel een veschil tussen bepaalde prijzen zoals scheren ene kliniek vraagt 180 euro en de ander 650 tja ..... ik ben overigens naar de duurdere gegaan omdat ik daar al liep met die katten...stel dat de schimmel terug zou komen dan zouden hun dus die kliniek de schuld kunnen geven.

Hetzelfd geld Imaverol 135 euro tegen 95 euro komop dit is gewoon naaien van iemand die van zijn beesten houd...ik kwam hier allemaal later achter op het moment van supreme moet je gelijk beginnen dus kon niet wachten op bestelling vanuit Utrecht

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:09

youngster schreef:

Toch toevallig dat wat TS noemt ik hier zo'n 60-80 euro aan kwijt zou zijn (voorrijkosten, paardje bekijken en medicatie).
Mijn dierenarts rekent ook maar 30,- voorrijkosten en smeert je geen onnodige zooi aan, dat valt mij altijd op bij veeartsen; ze willen zoveel mogelijk verkopen, je moet altijd het duurste middeltje gebruiken en bij twijfel vooral wel doen.
Daar wordt het een duur grapje van.

En ik bel inderdaad ook niet zomaar een DA, ik ren zelf ook niet om elk hoestje naar de dokter, waarom zou dat bij een paard wel moeten.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:09

Mee eens,
dit bedrag is wel ziekelijk veel inderdaad!
Maar vergeet niet de abnormaal hoge prijzen van de medicijnen etc.

Bij mijn pony is ook paar x dierenarts bij geweest ivm gapende wond.
Verband bestelt telkens etc. Dan krijg je de rekening binnen... ~~}>
Je wordt dan wel creatief.. eerst langs de Action/kruidvat Gaasverband halen etc.
Coflex (4,95) --> uitwasbare bandages gebruiken etc. etc.
(Tip: dat scheelt natuurlijk erg in de kosten!)

Voorrij kosten van €77,- 8)7 helemaal van de zotte dat is een retourtje
FRIESLAND-LIMBURG! :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:21

foxy80 schreef:
Over die gedeelde visitiekosten, die gaan ook helemaal het dak uit.
Even ter info, ik stond op een grote pensionstal (80 paarden) en elk jaar kwamen er paarden bij.
Voor de inentingen zat 75% bij dezelfde da schat ik, dus elke keer moest die voor steeds meer dieren tegelijkertijd komen.
We enten in het voorjaar en het najaar.
Ik heb de rekeningen erbij gepakt, kosten excl BTW voor de visite voor het enten
2007 6 euro
2008 7 euro
2009 8 euro en 9 euro
2010 10 euro
Is dit nog normaal???

Nu sta ik op een andere stal, houd mijn hart al vast.

Thioro schreef:
Als hij steeds meer paarden tegelijk 'moet' doen dan is dat normaal ja. Hij is er tenslotte ook langer mee bezig. Vind het wel erg trouwens dat je over een bedrag van 10 € valt. Een dekje is duurder.
Bij ons hangt de prijs van sommige handelingen ook samen met de tijd die we ervoor nodig hebben of hoe moeilijk het is. Bij de ene patient kunnen we de handeling makkelijk uitvoeren en gebeurt het snel, bij de andere is het allemaal veel moeilijker en ja dan verschillen de prijzen. Nu hebben vaccinaties bij ons wel vaste prijzen.
Je betaalt niet alleen het feit dat hij komt, maar ook z'n tijd.

Thioro, maar dat is toch flauwekul!
Theorietjes
2007 komt DA 30 paarden enten, voorrijkosten (30 euro) en uurlonen (50 euro per 10 paarden) samen is 180 euro, delen door 30, is dus 6
2008 komt DA 40 paarden enten, voorrijkosten en uurlonen samen is dan natuurlijk gestegen (50 euro extra), tot 230 euro, delen door 40, is dus 5,75
2009 komt DA 50 paarden enten, totale rekening 290 euro (10 euro extra voorrijkosten, benzine is immers duurder) delen door 50 is dan 5,80 euro de man.

Zie je waar ik heen wil? Ja, uurlonen gaan omhoog maar de voorrijkosten gaan dan niet opeens zo crescendo, dat het ervoor zorgt dat je uiteindelijk per gedeelde visite bijna 2 keer zo veel betaald als 4 jaar geleden!!! Zeker niet als je van 30 paarden naar 65 of zo gaat! En dan hebben we het over bandwerk (nl spuiten zetten) waarbij da ALTIJD geassisteerd wordt door 2 stalgenoten die boxen openen, paarden pakken, halsters op en af doen etc

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:28

hmm
ik reageer ook even.
ik bel ook alleen de veerart als het echt nodig is.
bij ons vallen de rekeningen over het algemeen ook nog wel mee.
ik las ook iets over imaverol. deze kan ik nog gewoon in een groete dierenwinkel als welkoop krijgen. dus die haal ik niet bij de veearts.
nu heeft mijn paard naar het vermoeden van de veearts, let wel ze is er niet op getest, ze heeft symptomen van een vit.E of selenium te kort.
nu moet ik deze dus extra bijvoeren. nu dacht ik goh ik doe die van de sectolin, maar daar moet ze veel meer van hebben dan van het spul van de veearts. nu lijkt dat spul van de veearts duurder, maar as je begint te rekenen, is het spul van de veearts goedkoper dan van de sectolin.
het spul van de veearts is geconcentreerder, hier krijgt ze in totaal 2.5 schep van, en van de sectolin moest ze 6 scheppen per dag hebben.
nu reken zelf maar uit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:31

@ Geerjte ik heb 3 flessen van 1 liter moeten gebruiken ik moest namelijk mijn hele huis en elke 5 dagen de kattenkamer doen letwel ALLES dus muren, grond, ramen echt alles en de katten moesten gewassen worden zo;n klein flesje van 100 ml kost 21 euro dus dat lukt niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:42

foxy80 schreef:
Zie je waar ik heen wil? Ja, uurlonen gaan omhoog maar de voorrijkosten gaan dan niet opeens zo crescendo, dat het ervoor zorgt dat je uiteindelijk per gedeelde visite bijna 2 keer zo veel betaald als 4 jaar geleden!!! Zeker niet als je van 30 paarden naar 65 of zo gaat! En dan hebben we het over bandwerk (nl spuiten zetten) waarbij da ALTIJD geassisteerd wordt door 2 stalgenoten die boxen openen, paarden pakken, halsters op en af doen etc

Ik ben het met je eens hoor, en dat je niet mag vallen over 10 euro is helemaal je reinste kul, je mag toch zeker weten waar je voor betaald. Denk dat Thioro ook niet blij is als hij de afgelopen 5 jaar steeds 15 euro heeft betaald voor zijn entingen en diezelfde enting kost dit jaar ineens 25, dan vraag je je ook af waar dat vandaan komt.

In mijn ogen maken DA's gewoon misbruik van hun monopolypositie, daarnaast wil je als paardeneigenaar natuurlijk niet beknibbelen op de gezondheid en piepen over een factuur komt al snel over alsof je paard niets mag kosten. Daarbij valt het als eigenaar ook niet te controleren of vergelijken, weten wij veel wat zo'n spuit, medicijnen of een uur werk kosten?
Ik heb vaak het idee dat DA's daarom de prijs wat omhoog drukken, wij weten toch niet waar het om gaat en durven er ook niet teveel over te zeuren want dan lijk je een krent die zijn paard niet het beste gunt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:50

Annelies, echt de nagel op zijn kop.
Je krijgt ACHTERAF de factuur en dan ga je toch niet bellen als de eerste de beste tokkie of ze betoeterd zijn en of er geen 10 of 15 euro af kan?
Ik heb 2 keer een gereputeerde osteopaat/da bij mijn paard gehad.
Ik voelde me al een miep toen ik met een klein stemmetje vroeg, hoeveel de foto' s gingen kosten die ze ter controle wilde maken, nou viel reuze mee 25 euro per stuk en het gingen er 2 zijn, dus ik zeg doe maar.
Komt de rekening incl BTW 525 euro, het waren de 2 inspuitingen die telkens het duurst waren... En dan nog gedeelde visites hé!!!

Bij een kennis kreeg het paard om de paar maanden injectie in het been, op een gegeven moment andere da van de groepspraktijk die de spuit komt zetten, opeens 80 euro extra aan de rekening. Meneer had een extra ingrediënt aan de medicatie toegevoegd, ongevraagd, maar ga maar eens klagen hé... Afspraken zijn mondeling en medicatie zit al in het dier, je kan het moeilijk terug geven...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:55

Ahh nu snap ik ook waarom de eigenaren van mijn verzorgpaard altijd nog een weekje willen afwachten als het paard weer eens kreupel is. Van de zotte. Heb overigens niet het hele topic doorgelezen dus reageer nu even op de beginpost. Ga dadelijk even spitten :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:01

youngster schreef:
tita schreef:

Niet het hele topic gelezen want ik heb nu alleen maar lunchpauze.

Hier nog 1 die dwars gaat doen en " die gasten" verdedigt
Weet je waarom wij dat doen? Omdat het zo ongelooflijk fijn voelt om een klant aan de balie of telefoon te krijgen die je de huid vol scheld omdat ze de rekening belachelijk vinden...

Echt soms wens ik dat het me 3x op een dag gebeurd, heerlijk gewoon! Vooral ook omdat ik professioneel moet blijven en de klant vriendelijk te woord moet staan.

Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten...
Mensen hebben geen idee wat inkoopkosten zijn bij de dierenarts, medicatie die ik verkoop aan de balie ( waar dan patent op zit door een fabrikant) soms wil ik me wel verstoppen onder die balie hoor... Maar dan kan de dierenarts er niks aan doen, wij moeten ons ook aan die prijzen houden...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:13

Maar heeft iemand van jullie ooit al een aan de DA zelf gevraagd waar die prijzen of die prijsstijgingen vandaan komen?
Velen onder jullie zijn er rotsvast van overtuigd dat een DA systematisch teveel vraagt terwijl ik absoluut zeker weet dat het merendeel te weinig vraagt (laten we zeggen dat ik de boekhouding en werking van een DA-praktijk nogal goed ken).

En dan komt een DA er op een bepaald moment achter dat hij het met de huidige prijzen niet meer trekt en moet hij verhogingen doorvoeren. Op 'uitzonderlijke' ingrepen kan hij dat niet doen want dan worden die ingrepen niet meer gevraagd. Dus moet hij links en rechts op routinewerk de prijzen verhogen om globaal een evenwicht te vinden.
Hier worden bvb geen telefoonkosten aangerekend. Uiteraard wordt er veel gebeld om enkel een advies te krijgen. Bij natellen blijkt de telefoonrekening toch onderschat. Dan kan je telefoonkosten aan de klanten rekenen, wat niet in goede aarde valt of bvb de prijs van de consultatie licht verhogen.
Zelfde verhaal met benzine. Die prijzen zijn recent serieus aan het stijgen, denk dat ik op 3 weken tijd 5€ meer moet betalen voor een volle tank. Per week rijd ik makkelijk 600km of meer voor het werk dus die diesel vliegt erdoor. Als het zo blijft gaan zullen de voorrijkosten inderdaad verhoogd moeten worden.
Voorbeeldje over vaccinaties. We werken samen met 3-4 labo's en zoeken altijd de de goedkoopste uit. Soms is er een voorraadprobleem en moeten we bij een ander gaan zoeken maar die labo's zitten ook niet stil. Elke maand komen die met andere prijzen (andere manieren van productie of welk verhaal ze er ook bij vertellen), soms zijn dat stijgingen, soms zijn dat dalingen. We rekenen beide door aan de klanten.

En dat zijn enkel nog maar voorbeeldjes van directe kosten. Heb ik het nog niet over personeelskosten, materiaalkosten en het feit dat een DA zelfstandig is en dus zelf een vangnet moet voorzien voor sociale zekerheid en pensioen.
En een DA moet idd absoluut niet de goedkoopste oplossing voor eigenaar en dier zoeken maar de meest efficïente.

Wel ben ik het met jullie eens dat een DA de prijzen op voorhand zou moeten zeggen. Het is idd heel vervelend als je achteraf een onverwachte fikse rekening krijgt. Als het vooraf meegedeeld wordt kan men zich daarop voorbereiden of andere manieren zoeken.

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:28

Vorige week te horen gekregen waar het trekken van 2 kiezen op uit zou komen...
600 euro 8)7

En dat is op de kliniek, dus geeneens voorrijdkosten.

Pff, ik ben helemaal vergeten te vragen of dit incl alles is, of dat er nog iets bij kan komen uiteindelijk...

*zoekt wel een draadje en een flinke deur* :)*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:36

Serieus 2 kiezen?
Ik was 2 jaar terug voor gebitscontrole en trekken van wolfskiesje 55 euro kwijt, was bij de DA op de kliniek :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:40

Thioro schreef:
Wel ben ik het met jullie eens dat een DA de prijzen op voorhand zou moeten zeggen. Het is idd heel vervelend als je achteraf een onverwachte fikse rekening krijgt. Als het vooraf meegedeeld wordt kan men zich daarop voorbereiden of andere manieren zoeken.

Tegenwoordig heeft elke praktijk wel zijn eigen website, is het dan zo wereldschokkend om daar een prijslijstje van courante zaken te vermelden bv voorrijkosten, kosten gedeelde visites, kosten bepaalde standaardmedicijnen etc?
Dan doen mensen misschien ook wat meer moeite om visites te delen en wordt jullie leven iets makkelijker.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:42

Bij ons hangt er zo'n lijstje in de wachtzaal (oldschool, geen website) en ik ken meerdere praktijken die dat netjes geafficheerd hebben ;) .

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:44

anneliesdj schreef:
Serieus 2 kiezen?
Ik was 2 jaar terug voor gebitscontrole en trekken van wolfskiesje 55 euro kwijt, was bij de DA op de kliniek :=

Klopt, wolfskiezen trekken kost daar op de kliniek ook niet veel.
Maar dit...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:13

anneliesdj schreef:
In mijn ogen maken DA's gewoon misbruik van hun monopolypositie, daarnaast wil je als paardeneigenaar natuurlijk niet beknibbelen op de gezondheid en piepen over een factuur komt al snel over alsof je paard niets mag kosten. Daarbij valt het als eigenaar ook niet te controleren of vergelijken, weten wij veel wat zo'n spuit, medicijnen of een uur werk kosten?
Ik heb vaak het idee dat DA's daarom de prijs wat omhoog drukken, wij weten toch niet waar het om gaat en durven er ook niet teveel over te zeuren want dan lijk je een krent die zijn paard niet het beste gunt.

Als dat zo is zouden alle dierenartsen toch steenrijk zijn??? Dat is echt niet zo, in ieder geval niet de dierenartsen die ik ken!

Dus de rekeningen zijn wellicht om een andere reden hoger, omdat de kosten om een praktijk te runnen ook hoger is geworden. En bijv ook omdat een paar jaar geleden het btw tarief van 6 naar 19% is gegaan :)*

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:25

Thioro schreef:
Bij ons hangt er zo'n lijstje in de wachtzaal (oldschool, geen website) en ik ken meerdere praktijken die dat netjes geafficheerd hebben ;) .

Fijn, maar mijn paard past niet in de wachtzaal :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:42

Ik wil helemaal niet voor een duppie op de 1e rang zitten maar wel weten waarom "mijn" DA liegt ik bedoel maar 40 euro extra vragen voor dezelfde fles Imaverol.

Komt ie met een kul verhaaltje aan dat Utrecht meer kan inkopen...ja tuurlijk maar 40 euro kom op zeg en het zelfde verhaal met lab onderzoek rekenen ze ook ff 30 euro meer terwijl ze niks doen...moest nota bene zelf het monster nemen bij Lotus want die wilde ze niet aanraken :roll: