ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:25

Via Bouwradius zelf? Ik weet ook niet waarom mijn rijschool deze boekjes heeft, Bouwradius is een op zichzelf staand opleidingsinstituut.

En 25 pagina's inscannen gaat me iets te ver, heb ook geen scanner dus helaas. :D

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:27

Karin schreef:
Via Bouwradius zelf? Ik weet ook niet waarom mijn rijschool deze boekjes heeft, Bouwradius is een op zichzelf staand opleidingsinstituut.

En 25 pagina's inscannen gaat me iets te ver, heb ook geen scanner dus helaas. :D

Ja, voor 900 euro kan ik daar 2 dagen op studie. DOEI DOEI! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:45

Tussen mijn lessen kreeg ik de theorie apart en die ging eigenlijk alleen om het lezen van het kenteken van de auto en de hanger.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:47

Lovely schreef:
Tussen mijn lessen kreeg ik de theorie apart en die ging eigenlijk alleen om het lezen van het kenteken van de auto en de hanger.

Kun jij me een beetje vertellen wat de examinator aan jou vroeg?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:47

In mijn lesboekje staan ook handige tips over het omgaan met overig verkeer, anticiperen, verschillende verkeerssituaties etc.

Het is eigenlijk bedoeld voor mensen uit de bouw die een dagcursus doen, maar mijn rijschool besloot ze uit te delen omdat alles er zo lekker compact in genoemd staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:55

Ja, met het kenteken voor je neus kan gevraagd worden hoe zwaar de auto is, wat deze mag trekken en of de combinatie zoals die er staat volgens die gegevens toegestaan is. Je moet dan uitleggen waarom het mag, dan moet je dus weten hoe zwaar de lading is en dan weet je dus ook wat de aanhanger weegt op dat moment. Het is ook handig om uit je hoofd te weten hoe lang de aanhanger is en de totale combinatie, maar het staat ook op je papier, het staat wel cool als je het uit je hoofd kunt zeggen.

Een strikvraag kan zijn dat ze vragen of de maximale toegestande massa van de aanhanger nog steeds door die auto getrokken mag worden. Wat waarschijnlijk niet zo is als het laadvermogen van de aanhanger heel hoog is. Daar moet je dus wel bedacht op zijn.

Je moet de combinatie controleren na het aankoppelen, daarbij hoort dat je moet bekijken of de dissel in goede conditie is, geen roestplekken heeft, of er niets op je aanhanger ligt dat bij het rijden gevaar kan opleveren voor anderen. De banden mogen geen scheuren vertonen en horen netjes opgepompt te zijn. Je controleert het kenteken en de reflectordriehoek in de achterlichtunit. Voor het wegrijden ook controleren of er geen blokken of stenen bij de banden liggen. Bij een aanhanger langer dan 6 meter moeten er reflectoren op de zijnkant zitten, die kun je aanwijzen.

Zo, uit mijn hoofd, ik ben vast nog wat vergeten :D.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:57

En je moet weten hoe je het gewicht onder de koppeling kan meten :)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:43

Ik ben zojuist voor mijn E rijbewijs geslaagd! Van half 8 tot half 2 gelest en daarna examen gedaan. Was een topdag, maar ben nu helemaal ingestort van de stress. :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:46

Gefeliciteerd!!! En wat vroeg de examinator over je papieren?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:46

Gefeliciteerd!
Ik ga vrijdag weer lessen. En deze week eens heel goed in de theorie duiken, dat kan er maar vast in zitten.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:55

Lovely schreef:
Gefeliciteerd!!! En wat vroeg de examinator over je papieren?

Hij zei: Zo, je hebt een heel boekwerk bij je. Wat zit daar zoal in? * Kentekenbewijzen aanhanger/auto, weegbrief en een schadeformulier :D * En wat staat er op die papieren? *Gewicht, lengte, hoogte van auto/trailer, etc.* Toen vroeg ie wat wat weegt en wat de auto mag trekken en wat het gewicht wat in de trailer lag was. En toen zijn we naar de auto gegaan. Daar een vraag gehad over het 'rode draad'-> Remsysteem. En dat was het wel ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:56

Zie je, je wist het gewoon allemaal :).

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:25

Somebody gefeliciteerd!
Ik heb vandaag voor het eerst met 2 grote paarden in de trailer gereden.
Vond het wel een beetje spannend maar dat was na een stukje rijden gelukkig al weg.
Dan heb je een gewicht achter je....wel gaaf hoor zo rijden met je eigen combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:22

ManOuke,ook je vuurdoop gehad :). Het valt mee in t echt he :j.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:50

Heb het helaas niet gehaald, maar ja de volgende keer beter ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:39

Balen Jody. Ga je nog extra lessen nu?

Gisteren mijn 2e officiele les. Allemaal vreemde obstakels gehad, mensen die geen voorrang hadden die toch gewoon doorreden, uit vrachtwagens vallende dozen net voor de combinatie, lukraak overstekende opa's en oma's (en dan vooral niet bij het zebrapad :n ). En 2x met aanwijzingen bocht achteruit en de 3e keer moest ik het zelf doen. De eerste poging ging hopeloos de mist in, de 2e lukte aardig.
Ik kreeg van de instructeur mee dat ik meer zelfvertrouwen moet krijgen, want volgens hem kan ik het allemaal best, maar geloof ik er zelf nog niet in. En ik moet me minder aantrekken van het andere verkeer, in dit opzicht dat ik veel te veel bezig ben met wat een ander zou denken, mezelf laten opjagen enzo, ik word steenzenuwachtig van tuterende auto's en dan gaat alles mis.
Maar ja, we komen er wel zegt hij....

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:31

Net weer gelest voor m'n aanhangwagen rijbewijs. Had een andere instructeur vandaag. Best prettig, die letten toch weer op andere dingen. Hij zei na afloop dat hij het een fijne les had gevonden. Hij zag goed vooruitgang (ik had bij hem ook m'n intake les gehad en daarna 2x les bij een ander) en hij vond dat ik meer zelfvertrouwen ging uitstralen en goed rustig bleef. We komen er wel :j .

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:22

Balen Jody volgende keer beter.
Laurabram fijn dat het goed gaat,komt vast goed!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:39

Ik heb gister mijn E gehaald :D
Was wel de tweede keer, maar heb vanmorgen gelukkig mijn nieuwe rijbwijs aan kunnen vragen :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:22

Hey top Evelli, van harte! *\o/* Dat is een hele zorg minder! :j

Laurabram, dat klinkt precies als the story of my life en ik heb het uiteindelijk ook gehaald. ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:29

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:34

Laurabram schreef:
Gisteren mijn 2e officiele les. Allemaal vreemde obstakels gehad, mensen die geen voorrang hadden die toch gewoon doorreden, uit vrachtwagens vallende dozen net voor de combinatie, lukraak overstekende opa's en oma's (en dan vooral niet bij het zebrapad :n ). ..

Leuk is dat he?
Je komt de gekste dingen tegen. Mensen snappen gewoon niet dat als je bv met een paard rijdt, je toch iets voorzichtiger bent.
Ik laat altijd genoeg ruimte tussen mij en m'n voorganger om bij onverwachts remmen niet heel abrupt te hoeven doen.
Zijn er altijd mensen die hun auto er tussen knallen, dan moet je alsnog boven op de rem :+

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:33

In de rijlessen moet je uit gaan van een vaste lading en geen paard(en)zei mijn rij-instructeur.

Gefeliciteerd!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:01

Mijn instructrice vond het juist wél verstandig dat ik zou rijden alsof ik mijn paard achter de auto had. Dan reed ik tenminste rustig. ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:18

Dat was bij mij dus ook de achterliggende gedachte. Ik had de neiging om met de auto wel voorzichtig over de hobbel te gaan en dan te snel op te trekken zodat de aanhanger erachteraan kwam stuiteren. Denken aan paard in trailer is een goede voor mij om het rustig aan te doen. Instructeur zei ook heel streng: als je zo rijdt met een paard achterin wil hij er noooooiiiiit meer in.