[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:21

wouterpaard schreef:
Iemand ervaring met de Citroën c4? Dit is onze eerste keus van zien op internet. Vooral omdat hij zuinig is. Zag goede reviews op internet met betrekking tot trekauto.

Mijn vader heeft een C4 gereden als caravan trekauto en daarvoor beviel de auto hem prima.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:40

Echt een hele mooie Forester te koop zien staan, blijkt na doorvragen dat de distributie en kleppen nodig gedaan moeten worden, 'klusje' dat al snel eur 1500-2000 zou kosten omdat het hele blok dan los moet...
Gaan nu denk toch maar voor een iets ouder type, heeft nog minder op de teller en gewoon netjes qua onderhoud helemaal 'bij'. Morgen even werk van maken :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:31

MarChak schreef:
Echt een hele mooie Forester te koop zien staan, blijkt na doorvragen dat de distributie en kleppen nodig gedaan moeten worden, 'klusje' dat al snel eur 1500-2000 zou kosten omdat het hele blok dan los moet...
Gaan nu denk toch maar voor een iets ouder type, heeft nog minder op de teller en gewoon netjes qua onderhoud helemaal 'bij'. Morgen even werk van maken :D

Dat is dan toch een kwestie van deal maken. vaste prijs, inkl reparatie. Of prijs dito laag dat de reparatie uit kan.

Zag laatst een Freebee te koop voor 1200euro met verrotte versnellingsbak. Als je dan weet dat je een goede Freebee hebt voor 2000 en er minimaal 2000 euro aan reparatiewerk in zat, dan gaat dat natuurlijk niet goed komen..........

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:53

Uiteraard wel geprobeerd, maar daarvoor hadden ze te weinig marge op de auto. Ze gingen er van uit dat hij netjes op tijd z'n onderhoud had gehad, pas toen ik er gericht naar vroeg hebben ze de boekjes erbij gepakt en het nagevraagd bij de dealer waar hij in onderhoud was geweest. Toen bleek dus pas dat dit al eerder uitgevoerd had moeten zijn. En om nou een auto te kopen op de rand van ons budget, waarvan ik weet dat er op zeer korte termijn zulke kosten aan zitten... toch maar niet doen dus.

Straks bellen voor de oudere Suub, hadden al een proefrit gemaakt waar wat kleine dingetjes naar voren kwamen, zoals windruis bij de ramen en een parkeersensor die wel begint te piepen als je achteruit begint te rijden maar niets meer aangeeft als je al bijna ergens tegenaan zit }:0
Ook willen we nog cruise control erop laten zetten.

Rex_Rolfo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:57

Achteraf cc inbouwen, moet je dat willen?

Ooit een keer een auto proef gereden, reden we 180 op een 60 km weg. Even later 0. Of ergens daar tussenin, net waar de teller zin in had (werkelijke snelheid was een constante ca 60). Ik vermoed dat de achteraf ingebouwde cc (mede)veroorzaker was van de flippende teller. Dat is al niet leuk en het vooruitzicht op een mogelijk MarcoBakkertje ook niet echt #)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:36

Oei dat is geen fijne ervaring! Vast een prutser aan het werk geweest. Als er cc op komt dan mag de garage dat doen, we zijn daar zelf toch niet handig genoeg voor ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:17

En net even een auto gekocht :D de iets oudere Subaru Forester (maar wel met 20.000 km minder op de teller, ook mooi). Net nog een tweede proefrit gemaakt om 'm ook nog even op de rijksweg uit te proberen (vorige proefrit was tijdens de spits en dan is het hier filetijd). Kunnen we hopelijk weer veel veilige km mee maken met de trailer erachter!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:57

Gefeliciteerd, heel veel plezier ermee :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:37

Haa nog een Forester op Bokt, veel plezier met jullie aanwinst.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:42

Dank jullie wel! Ik ben er blij mee :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:04

Rex_Rolfo schreef:
Achteraf cc inbouwen, moet je dat willen?

Ooit een keer een auto proef gereden, reden we 180 op een 60 km weg. Even later 0. Of ergens daar tussenin, net waar de teller zin in had (werkelijke snelheid was een constante ca 60). Ik vermoed dat de achteraf ingebouwde cc (mede)veroorzaker was van de flippende teller. Dat is al niet leuk en het vooruitzicht op een mogelijk MarcoBakkertje ook niet echt #)

Ik heb bij mijn vorige Forester (bouwjaar 2002) bij aanschaf cc laten inbouwen. De problemen die jij aangeeft zijn mij onbekend. Het was wel een tamelijk gammele constructie met een soort beugel aan het koppelingspedaal. Die weigerde nog wel eens dienst als de afstelling niet helemaal niet goed was. Mijn broer heeft in zijn Forester ook cc laten inbouwen, een wat luxere versie, en die functioneert al meer dan 7 jaar zonder problemen. Mijn huidige Forester (2010) heeft standaard cc. Ik vind het heerlijk en maak er veel gebruik van.

Het antwoord op jouw vraag is wat mij betreft dus: ja, dat moet je zeker willen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:08

Cc is vooral lekker op langere stukken en rustiger voor je paard door de constante snelheid. Op korte stukken geeft het weinig meerwaarde

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:11

palousa_boy schreef:
Cc is vooral lekker op langere stukken en rustiger voor je paard door de constante snelheid. Op korte stukken geeft het weinig meerwaarde

In Frankrijk wellicht niet maar in NL is het zelfs binnen de bebouwde kom nuttig. Er is hier in de buurt een doorgaande racebaan waar vier(!!) flitspalen langs staan. Aangezien de toegestane snelheid 50km/h is en de weg is uitgelegd alsof ie bedoelt is voor 100km/h, kun je op je vingers natellen dat er te hard gereden wordt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:50

M'n dealer waarschuwde me er al voor dat als we cc willen dat we dan niet het eerste het beste goedkope spul moeten aanschaffen. Ach, ik rij alweer 2 jaar zonder cc dus wat dat betreft mis ik het niet.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:42

Ik kom hier ook weer even meepraten. Of eigenlijk, mee vragen ;)

Ik rijd momenteel een suzuki grand vitara 2.0, 3 deurs. 132 PK. Benzine.
Ik wil overstappen naar een diesel, dat is sowieso een eis voor de nieuwe auto. En omdat ik in FR woon, is het gewicht ook geen issue meer. Deze auto heb ik vooral uitgezocht toen omdat het betaalbaar is in belasting. Ik ben tevreden over zijn trekkracht, hoewel wat meer wel zou mogen. Ik zou alleen dus een wat zwaardere auto willen.
In dit topic en het vorige lees ik zo onwijs veel auto's en merken, eigenlijk alles komt wel langs, positief en negatief. Een beetje lastig zoeken.
Dus voor de kenners hier die het leuk vinden mee te denken:

- Trekkracht van minimaal 1600KG hebben, beter nog 2000KG
- Diesel
- Eigen gewicht 1400KG of meer
- Budget (evt met inruil van huidige auto maar kan ook particulier verkocht worden) rondom de €7000 met een km stand rondom de ton. Dus budget is niet enorm ruim voor dit soort auto's.
- Moet ook in de bergen goed uit de voeten kunnen.
- 4x4 optie hebben
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 26-01-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:44

Nissan Xtrail 4x4, alleen geen idee hoe het met de prijzen zit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:19

Als ik jou was zou ik iig niet in fr op zoek gaan maar in Nederland.
Door de hogere kosten in nl gaan daar de meeste grote auto's eruit en heb je voor jouw budget een prima auto.
Enige waar je dan rekening mee moet houden is het invoeren in fr.

Wij hebben zelf een Mitsubishi pajero staan en bevalt super.
Beetje hetzelfde kaliber als een Toyota landcruiser enzo.

Ik zou zelf niet voor een te moderne auto gaan, hoe meer elektra hoe sneller het stuk kan.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:19

*\o/* Vanmiddag onze nieuwe trailertrekker, een mica-blauwe Forester, opgehaald *\o/*
Zo blij mee, hij rijdt heerlijk en vooral het idee dat we nu weer jaren met een veilig gevoel met de trailer op stap kunnen is fijn. *D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:39

Ford Mondeo voor een 2 paards trailer met 1 of 2 paarden :) gaat prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:41

Amiigo schreef:

Niet te grote paarden, mag ik hopen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:53

Als je een zware versie hebt zou het kunnen, volgens mij mag die van ons ook tegen de 2 ton trekken maar dat weet ik niet zeker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:56

palousa_boy schreef:
Als je een zware versie hebt zou het kunnen, volgens mij mag die van ons ook tegen de 2 ton trekken maar dat weet ik niet zeker.

Dat is het punt, mag 1800kg zijn in NL. Met twee niet te grote paarden op een lichte trailer komt dat goed maar twee dressuurkastelen van 175+ op een Ifor gaat helemaal mis, om even twee uitersten te noemen.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:49

Vraagje, 'Ikke' weet hier altijd zoveel over :D
1. mag ik met mijn B rijbewijs achter mijn Jimny (trekt 1300 kg) een tweepaards trailer met MTM 2 ton en een eigen gewicht van 650 kg, mijn fjord van 500kg vervoeren?
2. Mag ik met diezelfde trailer, maar nu met fjord van 500 en paard van 600, achter een auto hebben die 1800 kan trekken?
Wat me niet duidelijk is, na de veranderde wetgeving in 2013, of het om het daadwerkelijke gewicht van de trailer en auto gaat of de MTM.. *D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:20

Voor vraag 1, doet het er niet toe hoeveel je in die trailer gaat vervoeren. Wél wat de MTM van je auto is. (staat op het kenteken. ;) ) Aangezien de MTM van je trailer al 2000kg is, mag de MTM van de Suzuki niet meer zijn dan 1499kg. om er met je B rijbewijs nog mee te mogen rijden.
Ik vermoed dat dat krap gaat worden.
En wat vraag 2 betreft; 500+600+650 = 1750kg. (als dat tenminste ook klopt, in werkelijkheid. ;) ) Maar met een auto die 1800 mag trekken, is dat dus geen probleem.
Wanneer je bedoelt of je daar ook zonder E rijbewijs mee mag rijden, geldt hetzelfde als bij vraag 1; wat is de MTM van die auto? Maar waarschijnlijk is dat wel 1500kg, aangezien hij 1800 mag trekken. En dan kom je boven de 3500 uit voor de totale combinatie en zul je in ieder geval ook een E rijbewijs moeten hebben. Maar de trailer met deze twee paarden erin, mag er wel achter.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:46

ikke schreef:
Amiigo schreef:

Niet te grote paarden, mag ik hopen?

Een van 1.71 en 1 van 1.67 ong. Wij reden er een paar jaar terug met een volle caravan naar Oostenrijk en weer terug. Trailer is een henra.