[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:03

friesam schreef:
ikke schreef:
Neem een V6 longbody :j meer ruimte en rijdt comfortabeler dan de korte versie.

Ik vind een lange mooier maar vriend niet (en ik heb al een auto) en we kunnen een korte uit 99 kopen met 103000 op de teller en geen roest.

Laat vriendlief dan maar eens in beide versies rijden, gaat ie erachterkomen wat voor een hobbelgeit de korte versie is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:15

ikke schreef:
ikke schreef:
Neem een V6 longbody :j meer ruimte en rijdt comfortabeler dan de korte versie.

Ik vind een lange mooier maar vriend niet (en ik heb al een auto) en we kunnen een korte uit 99 kopen met 103000 op de teller en geen roest.
Laat vriendlief dan maar eens in beide versies rijden, gaat ie erachterkomen wat voor een hobbelgeit de korte versie is.

Goed idee. Alhoewel de geit bijna niet op de snelweg komt. We hebben nu een korte patrol en die hobbelt niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:47

friesam schreef:
ikke schreef:

Goed idee. Alhoewel de geit bijna niet op de snelweg komt. We hebben nu een korte patrol en die hobbelt niet.

Kun je nagaan hoe soepel een long-body rijdt! Vergelijk ze maar, ga je het verschil merken.
Ik heb weleens met een iets oudere gereden (volgens mij een '97-er) en dat ding reed als een tierelier, long body V6 automaat, met een dikke aanhanger erachter, geen enkel probleem.

IrishDraught

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:50

Ja dat is het dus eentje tot 99 hoeven we geen km's bij te houden enz. Maar meestal hebben die meer dan 3 ton gelopen dan hebben ze meestal veel geleden (dat is geen 3 ton snelweg en boodschappen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:57

friesam schreef:
Ja dat is het dus eentje tot 99 hoeven we geen km's bij te houden enz. Maar meestal hebben die meer dan 3 ton gelopen dan hebben ze meestal veel geleden (dat is geen 3 ton snelweg en boodschappen)

Je moet dan heel goed weten wat je koopt :j (of krijgt) Vriend van me kon voor minder dan heel weinig een ML290 ophalen. Ding zou aan barreltjes zijn. OK, de automaat was inderdaad naar de knoppen (2k reparatie) maar verder kwam dat ding meer dan prima van z'n plek!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:02

ikke schreef:
friesam schreef:

Je moet dan heel goed weten wat je koopt :j (of krijgt) Vriend van me kon voor minder dan heel weinig een ML290 ophalen. Ding zou aan barreltjes zijn. OK, de automaat was inderdaad naar de knoppen (2k reparatie) maar verder kwam dat ding meer dan prima van z'n plek!

Vriend is monteur dus dat komt wel goed. :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:17

Idd, een Pajero Longbody of een korte, da's een wereld van verschil...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:43

Hier een patrol in de korte en extra lange variant gehad. Doe mij de lange maar. Vele malen fijner dan zo'n kort stuiter ding :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:55

Interessant stukje uit een mailing die net op m'n digitale mat valt:

"T5 keuring.
Nee, dit gaat niet over een Transporter. T5 is een voertuigcategorie, en wel de land- of bosbouwtrekker met een constructiesnelheid boven de 45 km/uur. Ook als u geen ambities heeft in de land- of bosbouw kan dit interessant zijn: voor een trekker is namelijk geen wegenbelasting verschuldigd en een APK keuring is ook niet van toepassing. Vrijwel elke 4-wielaangedreven auto kan –met enige aanpassingen- voldoen aan de eisen die de wetgever aan zo’n T5 trekker stelt. Heb je dus nog ergens een Ford Bronco, een Chevy K30 of een oude Landrover staan, dan kun je deze ter keuring aanbieden bij de RDW en hem “buiten registratie” laten plaatsen. Je mag er dan de weg mee op zoals een trekker (wel even een verzekering afsluiten). De snelweg valt dan buiten je werkgebied (of je moet er de bermen gaan maaien) maar voor lokaal verkeer is het zonder meer een optie. Kun je toch nog rijden met je Suburban 4x4 diesel van 1985!
"

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:36

Dat bestaat al een tijd hoor. ;) Er rijden hier behoorlijk wat jongeren rond in Berlingo's e.d.
Officieel mogen ze niet harder dan 40 of 45 maar van een afstandje ziet niemand dat het geen 'normale' auto is en dus rijden ze gewoon met het verkeer mee.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:05

Rex_Rolfo schreef:
Interessant stukje uit een mailing die net op m'n digitale mat valt:

"T5 keuring.
Nee, dit gaat niet over een Transporter. T5 is een voertuigcategorie, en wel de land- of bosbouwtrekker met een constructiesnelheid boven de 45 km/uur. Ook als u geen ambities heeft in de land- of bosbouw kan dit interessant zijn: voor een trekker is namelijk geen wegenbelasting verschuldigd en een APK keuring is ook niet van toepassing. Vrijwel elke 4-wielaangedreven auto kan –met enige aanpassingen- voldoen aan de eisen die de wetgever aan zo’n T5 trekker stelt. Heb je dus nog ergens een Ford Bronco, een Chevy K30 of een oude Landrover staan, dan kun je deze ter keuring aanbieden bij de RDW en hem “buiten registratie” laten plaatsen. Je mag er dan de weg mee op zoals een trekker (wel even een verzekering afsluiten). De snelweg valt dan buiten je werkgebied (of je moet er de bermen gaan maaien) maar voor lokaal verkeer is het zonder meer een optie. Kun je toch nog rijden met je Suburban 4x4 diesel van 1985!
"

Was een tijdje terug ook al in de media: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... _regionaal
Meer recent kwam ik ook nog een stukkie tegen over het ombouwen van een MB G-klasse naar T5 registratie. Iets met een zwaardere hoofdremcylinder als ik het mij goed herinner.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:13

Hier rijden veel caddys zo. Je schrikt je dood als je er achterop komt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:21

Ik heb er inderdaad wel eens van gehoord dat een 'gewone' auto teruggebracht kan worden naar zo'n 45 km brommobiel ding. Toevallig vorige week nog een Alfa gezien met 45 km/h plaat erop. Maar om daar nu een tweepaardstrailer achter te hangen?? Onder welke categorie valt zo'n gekortwiekte auto eigenlijk? Ook T5? Apart, want het lijkt mij dat er verschil zit tussen een landbouwvoertuig en een voertuig bedoelt voor personenvervoer.

Rex_Rolfo heeft net wat lopen googelen maar geen duidelijk antwoord gevonden

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:04

Rex_Rolfo schreef:
Toevallig vorige week nog een Alfa gezien met 45 km/h plaat erop. (...) Onder welke categorie valt zo'n gekortwiekte auto eigenlijk? Ook T5? Apart, want het lijkt mij dat er verschil zit tussen een landbouwvoertuig en een voertuig bedoelt voor personenvervoer.

Die vallen onder de categorie MMBS (Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid). De maas in de wet mbt. die dingen wordt overigens gedicht, per januari 2015 moet je daarvoor ook minimaal een trekker rijbewijs hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:18

Die caddys hier hebben wel allemaal de landbouw driehoek achterop.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:35

Wij hopen in de dagen tussen kerst en nieuw wat te kunnen gaan proefrijden. Het wensenplaatje is inmiddels geworden 4x4, min 1600 kg trekken, benzine, partner vindt een hogere auto toch wel fijner dus wel een SUV-achtige, binnen deze categorie dan de meest bescheiden auto. Oja jaar of 10 oud en km tussen 100-150.000.
We kijken in eerste instantie naar een Kia sportage en met dank aan de tips van MarcR de subaru forester.
Voor proefrijden gaan we dan hier in de buurt naar het aanbod kijken.
Proefrijden is vooral voor mij, mn partner rijdt overal in weg, maakt hem echt niks uit, maar ik wil het wel even in het echt 'aanvoelen'. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:37

Nimby schreef:
Wij hopen in de dagen tussen kerst en nieuw wat te kunnen gaan proefrijden. Het wensenplaatje is inmiddels geworden 4x4, min 1600 kg trekken, benzine, partner vindt een hogere auto toch wel fijner dus wel een SUV-achtige, binnen deze categorie dan de meest bescheiden auto. Oja jaar of 10 oud en km tussen 100-150.000.
We kijken in eerste instantie naar een Kia sportage en met dank aan de tips van MarcR de subaru forester.
Voor proefrijden gaan we dan hier in de buurt naar het aanbod kijken.
Proefrijden is vooral voor mij, mn partner rijdt overal in weg, maakt hem echt niks uit, maar ik wil het wel even in het echt 'aanvoelen'. :)

Doe dan eerst de Forester en daarna de Kia. Ik denk niet dat je dan nog met die Kia thuiskomt.......

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:05

Haha zoiets zei een collega ook al :D
Die zelf foresters heeft gehad (en nu een amc te koop, en nog een landrover ambulance, dat is pas een gek ding!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:27

Nimby schreef:
Haha zoiets zei een collega ook al :D
Die zelf foresters heeft gehad (en nu een amc te koop, en nog een landrover ambulance, dat is pas een gek ding!)

Land Rover heeft heel veel ambulance-versies. De Militaire zijn standaard en op elke straathoek te koop; een verlengde Range Rover is een heel stuk zeldzamer maar pas echt zeldzaam zijn de verlengde Discovery's.
Als ie zo'n laatste versie heeft, stuur me even een PB.....

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:23

Ik ga het hem vragen :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:44

Ik heb met een forester en met de sportage trailers gereden. Vond ze allebei erg fijn. De forester was een turbo, dus daarbij merkte je amper dat je een trailer mee had. Persoonlijk vind ik het fijner als ik dat wat meer merk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:42

wwillemijn schreef:
Ik heb met een forester en met de sportage trailers gereden. Vond ze allebei erg fijn. De forester was een turbo, dus daarbij merkte je amper dat je een trailer mee had. Persoonlijk vind ik het fijner als ik dat wat meer merk.

Ik wordt claustrofobisch in een sportage. Het lijkt heel wat maar van binnen is mijn Pinda ruimer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:17

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb er inderdaad wel eens van gehoord dat een 'gewone' auto teruggebracht kan worden naar zo'n 45 km brommobiel ding. Toevallig vorige week nog een Alfa gezien met 45 km/h plaat erop. Maar om daar nu een tweepaardstrailer achter te hangen?? Onder welke categorie valt zo'n gekortwiekte auto eigenlijk? Ook T5? Apart, want het lijkt mij dat er verschil zit tussen een landbouwvoertuig en een voertuig bedoelt voor personenvervoer.

Mij is verteld dat je alleen met zo ding over straat mag rijden wanneer agrarische bestemming hebt.

Maar of jet het moet willen :+
*Mijn brommer gaat stukken sneller dan die omgetunde 45km/h auto's,
*Ze doen 45km/h in hun 2de versnelling war resulteert in hoog brandstof verbruik.
*Heuvel op en met tegen wind gaan ze nog een stuk zachter dan 45km/h (door gebruikte aanslag achter gas pendaal).
*Iedereen zit aan je te ergeren.
*En voor ritten van 80km of meer heb je alsnog een gewone auto nodig omdat je anders meer dan 2 uur onder weg bent :=

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:14

Allemaal een vrolijk kerst(diner) gewenst!
Wij zijn inmiddels eergisteren geslaagd voor een auto :j

We zijn wezen rijden in een Nissan X-trail, en dat beviel heel goed. Hij is uit 2004, 153.00 km, 4x4, 2,5 liter, mag 2000 kg trekken. We kopen hem bij een garage en kunnen onze oude Focus Wagon (2001) daar achterlaten. Wegenbelasting valt mee, 68 euro/mnd. Volgende week kunnen we hem ophalen!

De keuze is op deze gevallen omdat: mijn partner was er al erg gecharmeerd van (stond in zijn lijstje, had ik hier per abuis niet vermeld), hij kan 2000 kg trekken, redelijk in de buurt bij een garage die garantie geeft, inruil Focus en hij was fris van binnen :)

Allemaal erg bedankt voor de tips en als we rij- en trekervaring hebben, zal ik dat nog plaatsen. De trailertrekervaring zal nog wel op zich laten wachten, de boot wordt veel sneller actueel :)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:24

Gefeliciteerd!