[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmetje26

Berichten: 498
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:50

MarcR schreef:
kimmetje26 schreef:
Ben bij de ford dealer geweest en die zeiden alleen de Mondeo mag nog dat trekken. Die vind ik alleen niet echt leuk.
Liefst benzine, vanaf 2010. Liefst redelijk nieuw of nieuw, omdat ik mijn fiesta uit 2010 in moet ruilen.
Budget is niet heel erg probleem. Gewoon leuke auto die redelijk in de wegenbelasting zit. Geen auto van +30.000



Ga eens kijken bij Subaru, Forester mag 2000 kg trekken en de Outback 1800 kg, zijn zeer goede trek auto's.
ik heb een Forester benzine en trek daar een ifor williams twee paards trailer mee.


Zien er leuk uit maar boven budget! Zoek tot de 20.000

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:05

kimmetje26 schreef:
MarcR schreef:
Ga eens kijken bij Subaru, Forester mag 2000 kg trekken en de Outback 1800 kg, zijn zeer goede trek auto's.
ik heb een Forester benzine en trek daar een ifor williams twee paards trailer mee.


Zien er leuk uit maar boven budget! Zoek tot de 20.000

Beter zoeken: http://www.gaspedaal.nl/Subaru/Forester ... 000&srt=pr

kimmetje26

Berichten: 498
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:15


Nimby

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:08

Die Subarus uit de link zien er (prijstechnisch) aantrekkelijk uit. Maar kun je die nemen met zo'n hoog kilometeraantal? Ik zie 270.00 etc. Uit dit en het vorige topic heb ik zo'n beetje begrepen dat dat geen probleem is bij vw, Mercedes, BMW, Landrover.
Maar is het ook ok bij zo'n Forester?
Het zou bij ons wel om benzine gaan. (rijden rond de 14.000 per jaar, geen woonwerkverkeer)

(We rijden nu overigens een focus station, 1,6 benzine uit 2000. Nog steeds niks mis mee, superfijne auto maar hij mag 1200 kg trekken. Maar ik heb nu een tinker en mn partner trekt er een duik-rib mee, dan is het handig dat hij ook bij wat steilere hellingen het water uitkomt :) dus we zoeken nu iets dat 1500-1800-2000 kan trekken. Alleen die belasting... :( de focus kost 52/mnd)

Silly1972

Berichten: 14974
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:38

Ik rij een subaru legacy awd uit 2008, mag 1600 trekken en doet dit ook op z'n gemak. Nou ja 1400 hoeft hij maar te trekken, maar toch.
Erg fijne wagen en nog netjes in de wegenbelasting ook.

Nimby

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:41

Kan die ook zoveel kms maken?

Silly1972

Berichten: 14974
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:49

Geen idee, staat nu 153000 op, maar ik heb aardig wat onderzoek gedaan subaru's een ze schijnen behoorlijk lang mee te kunnen

cp112

Berichten: 14883
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:54

BMW 530i (sedan) uit 2002. De 3 liter benzine variant dus. Mag 2000 kilo trekken. Ik was afgelopen week iets overbeladen :Y) rond de 2200 geen enkel probleem. Rijd niet anders dan wanneer er 1 paard in staat.

Het is overigens een automaat. Met de trailer rijd ik in de sportstand anders schakelt ie te snel door.

Verbruik hebben we het maar even niet over := :Y)

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:22

Nimby schreef:
Die Subarus uit de link zien er (prijstechnisch) aantrekkelijk uit. Maar kun je die nemen met zo'n hoog kilometeraantal? Ik zie 270.00 etc. Uit dit en het vorige topic heb ik zo'n beetje begrepen dat dat geen probleem is bij vw, Mercedes, BMW, Landrover.
Maar is het ook ok bij zo'n Forester?
Het zou bij ons wel om benzine gaan. (rijden rond de 14.000 per jaar, geen woonwerkverkeer)

(We rijden nu overigens een focus station, 1,6 benzine uit 2000. Nog steeds niks mis mee, superfijne auto maar hij mag 1200 kg trekken. Maar ik heb nu een tinker en mn partner trekt er een duik-rib mee, dan is het handig dat hij ook bij wat steilere hellingen het water uitkomt :) dus we zoeken nu iets dat 1500-1800-2000 kan trekken. Alleen die belasting... :( de focus kost 52/mnd)

Meer mogen trekken wil niet zeggen dat je ook steilere hellingen kunt nemen. Bij een steile helling telt vooral tractie en overbrenging. 4x4 is dan een voordeel maar heilig is het niet.

Hoge km-standen zijn een punt in relatie tot onderhoud. Een goed onderhouden auto gaat probleemloos 500k mee. De meeste auto's krijgen alleen niet de aandacht die daarvoor nodig is........

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:40

Ik heb in de garage, waar ik ga voor het onderhoud van onze Forester, twee andere Forester eigenaars ontmoet die beiden een wagen hebben met meer dan 400.000 km op de teller.
De ene had een van het eerste model ongeveer 20 jaar oud de andere ene van het vorige model en reed ongeveer 50.000 km per jaar.

Onze Forester heeft op ongeveer 5 jaar 160.000 km gedaan met 1 defect, door mijn eigen fout.

Nimby

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:12

Tnx voor de tips. MarcR, dat klinkt goed!
We kijken inderdaad naar 4x4. Tot nu toe een lijstje ontstaan van Forester, Kia Sportage of Sorento (qua maandelijkse kosten voorkeur voor de eerste), evt Outlander.
De prijzen in dit aanbod variëren enorm! Waarbij wij de afweging moeten maken, een veel goedkopere auto en van het verschil de hoge belasting en meer onderhoud betalen, of een duurdere met 'meer zekerheid'. We zijn zelf niet echt klussers qua auto. Duurder is voor mij trouwens richting 10.000.
Kia met hoge Kms lees ik hier wisselende verhalen over.

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:11

Nimby schreef:
mn partner trekt er een duik-rib mee, dan is het handig dat hij ook bij wat steilere hellingen het water uitkomt

Daar is een achterwielaandrijver in het nadeel omdat het meest gladde deel van de helling dicht bij het water is. Ik kwam eens iemand tegen die vaak een boottrailer achter z'n pick-up had. Hij had ook aan de voorkant een trekhaak zodat hij de boot met de trailer vóór de pick-up in en uit het water kon halen.

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:13

Rex_Rolfo schreef:
Nimby schreef:
mn partner trekt er een duik-rib mee, dan is het handig dat hij ook bij wat steilere hellingen het water uitkomt

Daar is een achterwielaandrijver in het nadeel omdat het meest gladde deel van de helling dicht bij het water is. Ik kwam eens iemand tegen die vaak een boottrailer achter z'n pick-up had. Hij had ook aan de voorkant een trekhaak zodat hij de boot met de trailer vóór de pick-up in en uit het water kon halen.

Stond die bak soms op idiote sloffen?
Immers, hoe breder de band, hoe lager de contactdruk, hoe lager de tractie.

IrishDraught

Berichten: 5136
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:16

Nimby schreef:
Die Subarus uit de link zien er (prijstechnisch) aantrekkelijk uit. Maar kun je die nemen met zo'n hoog kilometeraantal? Ik zie 270.00 etc. Uit dit en het vorige topic heb ik zo'n beetje begrepen dat dat geen probleem is bij vw, Mercedes, BMW, Landrover.
Maar is het ook ok bij zo'n Forester?
Het zou bij ons wel om benzine gaan. (rijden rond de 14.000 per jaar, geen woonwerkverkeer)

(We rijden nu overigens een focus station, 1,6 benzine uit 2000. Nog steeds niks mis mee, superfijne auto maar hij mag 1200 kg trekken. Maar ik heb nu een tinker en mn partner trekt er een duik-rib mee, dan is het handig dat hij ook bij wat steilere hellingen het water uitkomt :) dus we zoeken nu iets dat 1500-1800-2000 kan trekken. Alleen die belasting... :( de focus kost 52/mnd)


Ik rij een BMW 330diesel met inmiddels 327000 op de teller en dat is echt niet aan de auto te merken of te zien. We onderhouden de auto zelf.
Kennis heeft een 530 met dik 400000 op de teller en die onderhoudt hem niet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:47

ikke schreef:
Stond die bak soms op idiote sloffen?
Immers, hoe breder de band, hoe lager de contactdruk, hoe lager de tractie.

Naar eigen ervaring heeft een gebruiks pick-up sowieso redelijk weinig tractie als er geen gewicht in de bak ligt. Combineer dat met wat hardere banden en een minder vaak gebruikte helling met een laag spekgladde alg rond en onder de waterlijn en het plaatje is compleet.

Ik let er zelf met b.v. keren op de weg ook op. De achterwielen zet ik rustig in de prut, de aangedreven voorwielen hou ik bij voorkeur op het harde. Zelfs als het 9 vd 10 keer niet uitmaakt scheelt het die ene keer flink wat minder nette woorden ;)

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:38

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Stond die bak soms op idiote sloffen?
Immers, hoe breder de band, hoe lager de contactdruk, hoe lager de tractie.

Naar eigen ervaring heeft een gebruiks pick-up sowieso redelijk weinig tractie als er geen gewicht in de bak ligt. Combineer dat met wat hardere banden en een minder vaak gebruikte helling met een laag spekgladde alg rond en onder de waterlijn en het plaatje is compleet.

Ik let er zelf met b.v. keren op de weg ook op. De achterwielen zet ik rustig in de prut, de aangedreven voorwielen hou ik bij voorkeur op het harde. Zelfs als het 9 vd 10 keer niet uitmaakt scheelt het die ene keer flink wat minder nette woorden ;)

Dat is ook zo. Maar vaak zie je die auto's op banden staan waarvan je op z'n minst af kunt vragen welke toegevoegde waarde het heeft.....

cp112

Berichten: 14883
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:40

Onze pick up staat ook op flinke terrein banden. Rijd op de snelweg voor geen meter.

Ik zie mensen er wel eens mee rijden en dan echt met zo'n spik en span schone auto :') Yeah sure

Nimby

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:42

Een trekhaak aan de voorkant, je moet er maar opkomen :D
Het gaat inderdaad om steilere vaak gladde hellingen. Bij getijdewater kan de hele helling glad zijn als je er net met laag water uit moet. Dat heb je bij de Oosterschelde dus al. Maar ook de Grevelingen en riviertjes in Brabant kennen hellingen die in de combi steil+glad bij waterlijn teveel zijn voor de Focus. Als hij daar vaart moet er een maatje zijn met dikkere auto om hem eruit te trekken.

We zijn begonnen met een klein zodiacje bij één helling in de Grevelingen, die achteraf toevallig heel trekvriendelijk blijkt te zijn :)
Inmiddels ligt er iets achter dat rond de 1200 kg weegt (trailer+rib met bbm) en veel vaker moet varen op meer plaatsen. En moesten we gaan kijken voor een dikkere auto.

Sinds juni heb ik een tinkertje, waar ik ook mee op pad zou willen (niet vaak, en met een gehuurde trailer). Dus heb ik ook ineens een belang bij de keuze van een trekauto! Ik dacht, als de trekauto de boot van een gladde helling uit het water krijgt, kan deze ook vast een trailer uit de blubber trekken en stabiel rijden voor een paard plus accessoires. Officieel/theoretisch zou de Focus het kunnen trekken maar ik heb inmiddels wel begrepen dat het veiliger en paardvriendelijker is om daar wat ruimer boven te zitten.

Wat een handig topic, dit!

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:16

Nimby schreef:
Een trekhaak aan de voorkant, je moet er maar opkomen :D

Het zal in NL wel niet mogen, of je moet een afneembare nemen. Was echter dik 20 jaar geleden in the home of pick-up (VS) dat ik dat gezien had.

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:24

Rex_Rolfo schreef:
Nimby schreef:
Een trekhaak aan de voorkant, je moet er maar opkomen :D

Het zal in NL wel niet mogen, of je moet een afneembare nemen. Was echter dik 20 jaar geleden in the home of pick-up (VS) dat ik dat gezien had.

Doe mij de wet eens waarin dat staat. Als die trekhaak netjes gemonteerd is, is er niks aan de hand. De wet eist dat er geen scherpe, uitstekende delen zijn. Netjes gemonteerde trekhaken vallen daar niet onder.

Ik ken bosjes Land Rovers die het hebben, naast allerlei andere koppelpunten voor lierhaken en andere trekmiddelen.

Nimby

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:24

Citaat:
Was echter dik 20 jaar geleden in the home of pick-up (VS) dat ik dat gezien had.


Ik kreeg al zo'n dukes of hazzard / uncle Jesse idee :)

nicolanca
Berichten: 984
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:21

Ik ben ook aan het rondkijken, oudere peugeots 308 hatchback mogen 1650 kilo trekken en kogeldruk 76 kilo, maar de monteur van de garage raadde het af omdat caravaneigenaren vaak klagen dat het in de bergen toch echt niet rijdt. Nou wil ik niet verder dan de Ardennen, dus ik zit erover te de ken om het toch te doen. Iemand ervaring?

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:32

nicolanca schreef:
Ik ben ook aan het rondkijken, oudere peugeots 308 hatchback mogen 1650 kilo trekken en kogeldruk 76 kilo, maar de monteur van de garage raadde het af omdat caravaneigenaren vaak klagen dat het in de bergen toch echt niet rijdt. Nou wil ik niet verder dan de Ardennen, dus ik zit erover te de ken om het toch te doen. Iemand ervaring?

De Ardennen zijn ook best wel aardige bergjes. De helling ten zuiden van Luik is redelijk berucht......

De andere kant: het gros van de caravan-eigenaren kan evenmin fatsoenlijk autorijden als de rest. Kwestie van weten waar je koppel en vermogen beschikbaar hebt.

Aardige annekdote over caravans en de auto's erbij: toen we ons caravannetje kochten was de verkoper al een beetje verbaast dat we op geen enkele manier vroegen naar eigen gewicht, laadvermogen en dat soort dingen waar veel caravanners zich druk over (moeten) maken. Toen ie zag met welke auto we dat caravannetje gingen trekken (een Range Rover voor een hele kleine Eriba) begreep hij dat die dingen volstrekt niet relevant waren.....

nicolanca
Berichten: 984
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:52

Tja, range rover past niet in budget. En als ik omrij via Huy kan ik de beruchte helling ( mijn peugeot 106 haalt hem ook maar net en dat dan zonder trailer :-) ) vermijden.

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:51

nicolanca schreef:
Tja, range rover past niet in budget. En als ik omrij via Huy kan ik de beruchte helling ( mijn peugeot 106 haalt hem ook maar net en dat dan zonder trailer :-) ) vermijden.

Nee, maar veel caravanners hebben de neiging om een zo groot mogelijke caravan achter hun gebakje te knopen. Als je dan serieus de bergen in gaat, dan kom je jezelf, letterlijk, tegen.
Daar komen die verhalen vandaan.

Dat sommigen zo stom zijn om te denken dat een volgeladen Volvo 440 wel tegen een helling van 45° omhoog kan, dat zul je nooit teruglezen op internet want het is wel erg beschamend als je ruim een kilometer achterwaarts de berg af moet om opnieuw een aanloop te nemen........