Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kimmetje26 schreef:Iemand ervaring met de nieuwe Dacia duster als trekauto?
Kirrr schreef:Wat ik van wikipedia begrijp is dat het gaat om een automatische bak?
Maar ik lees in jouw post hierboven dat je toch kiest voor manueel?
Ik mis ergens iets denk ik.
Edit: Jij bedoelt dan het manueel schakelen aan het stuur? Dat is uiteraard niet vergelijkbaar met schakelen met een koppeling.
Ik spreek over het verschil tussen een manuele met koppelingspedaal en een automaat. Dan zie ik het verschil bij de paarden enorm in de camera. Dan is het ook nog een verschil of ze dan schuin staan of in de rijrichting.
Starbreeze schreef:handmatig (dit noemde ik manueel) schakelen met het pookje (niet traditioneel, maar je drukt de pook dan naar voren voor opschakelen en naar achteren voor terugschakelen)
Rex_Rolfo schreef:Starbreeze schreef:handmatig (dit noemde ik manueel) schakelen met het pookje (niet traditioneel, maar je drukt de pook dan naar voren voor opschakelen en naar achteren voor terugschakelen)
Sequentieel![]()
Kan ik ook hoor(zowat elke motorfiets heeft namelijk een sequentiele versnellingsbak)
Ook leuk als je een keer on board beelden ziet van een rally auto, die schakelen ook sequentieel.
Vroegûh had je inderdaad maar twee smaken: handbak en automaat. Tegenwoordig heb je ook nog de diverse uitvoeringen van een DSG bak die je vaak naar keuze op automatisch of op handmatig kunt zetten. Er zijn nog wel wat varianten, maar die kom je bij de htk auto niet/zelden tegen. De Ferrari's met flippers aan het stuur hebben afaik een electronisch bediende 'handbak'.
Belangrijkste verschil is dat er bij een klassieke automaat geen vaste verbinding is tussen motor en wielen, hooguit bij een lock in de hoogste versnelling. Bij de andere versnellingsbakken is er wel een vaste verbinding via de tandwielen in de versnellingsbak. Ikke kent vast alle technische details.
Eirikur schreef:kimmetje26 schreef:Iemand ervaring met de nieuwe Dacia duster als trekauto?
Ervaring niet. Specificaties laten zien dat op papier 1½-paards er mee trekken te doen zou moeten zijn.
TMM Ahw is 1400 kg voor de 1.2 Tce benzinemotor en 1500 kg voor de 1.5DCi diesel. De 6-bak met een 1e versnelling met extra lage overbrengingsverhouding zou er in principe voor moeten kunnen zorgen dat de Duster een treklast vanuit stilstand zonder al te veel moeite op gang kan krijgen.
kimmetje26 schreef:Eirikur schreef:Ervaring niet. Specificaties laten zien dat op papier 1½-paards er mee trekken te doen zou moeten zijn.
TMM Ahw is 1400 kg voor de 1.2 Tce benzinemotor en 1500 kg voor de 1.5DCi diesel. De 6-bak met een 1e versnelling met extra lage overbrengingsverhouding zou er in principe voor moeten kunnen zorgen dat de Duster een treklast vanuit stilstand zonder al te veel moeite op gang kan krijgen.
Alleen in het boekje van de Dacia staat dat alleen de 4x4 diesel 1500 mag trekken en de benzine 1200. Alleen adverteren ze wel met 1400
Dus nu ben ik beetje de weg kwijt.
De verkoper zegt 1400 en een andere verkoper die boekje gebruikt zegt 1200 heel vreemd
wwillemijn schreef:Even op autotrack het type opzoeken dat je wilt hebben, dan kun je het zien. En anders een kenteken van dat type invoeren in RDW, kun je het ook zien.
ivy_power89 schreef:Ik ben heel blij met mijn automaat die maar 1 versnelling heeft. Auto rijd smooth weg en geen last van schokken etc. Ik heb met auto met automaat en volgende auto wordt weer een automaat!
Rex_Rolfo schreef:ivy_power89 schreef:Ik ben heel blij met mijn automaat die maar 1 versnelling heeft. Auto rijd smooth weg en geen last van schokken etc. Ik heb met auto met automaat en volgende auto wordt weer een automaat!
CVT? Want ik was de jarretelaandrijving nog vergeten. Zit tegenwoordig ook al niet meer alleen in de kleine auto's toch? [nieuwsgierig] Welk model voorzien van CVT zou het hoogste trekgewicht hebben?
Rex_Rolfo schreef:Idd, op de Dacia website staat 1400 kg voor de voorwielaandrijver en 1500 voor de 4wd. Bij autoweek is dat voor zowel het oude als nieuwe model Duster 1200 resp 1500 kg.
Pak ik er een paar mp advertenties bij dan staat daar bij de 4x2 ook max 1200 kg geremd. Behalve deze nieuwe (demo?) 4x2, die heeft 1400 kg bij kenmerken.
Zouden ze bij Dacia het trekgewicht verhoogd hebben? Als je een 4x2 zoekt dus even goed naar de gegevens kijken. Want het getal dat de RDW hanteert bepaald of je met 1200-1400 kg aan de haak wel of niet overbeladen bent. Koop je een nieuwe en is die 1400 kg belangrijk dan als ontbindende voorwaarde op contract laten zetten.
kimmetje26 schreef:Ben bij de ford dealer geweest en die zeiden alleen de Mondeo mag nog dat trekken. Die vind ik alleen niet echt leuk.
Liefst benzine, vanaf 2010. Liefst redelijk nieuw of nieuw, omdat ik mijn fiesta uit 2010 in moet ruilen.
Budget is niet heel erg probleem. Gewoon leuke auto die redelijk in de wegenbelasting zit.
kimmetje26 schreef:vanaf 2010
kimmetje26 schreef:Ben bij de ford dealer geweest en die zeiden alleen de Mondeo mag nog dat trekken. Die vind ik alleen niet echt leuk.
Liefst benzine, vanaf 2010. Liefst redelijk nieuw of nieuw, omdat ik mijn fiesta uit 2010 in moet ruilen.
Budget is niet heel erg probleem. Gewoon leuke auto die redelijk in de wegenbelasting zit. Geen auto van +30.000
Rex_Rolfo schreef:kimmetje26 schreef:vanaf 2010
Als je alleen het geld voor de trekhaak gespaard zou hebben, nog geen probleem: http://link.marktplaats.nl/m871459790. Krijg je de auto er gratis bij en hou je nog over om te tanken ookAlleen moet je vanaf dan even de andere kant op lezen