[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:32

Als ik zie hoe mijn paarden bewegen bij het schakelen met manueel schakelen tegenover hoe stil ze staan bij het schakelen bij automaat... Dan is mijn keuze snel gemaakt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:00

Bij DSG merk je dat niet Kirrr ;) dat zijn 2 versnellingsbakken naast elkaar, die zet de volgende versnelling alvast klaar. Een overgang voel je niet.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:03

Wat ik van wikipedia begrijp is dat het gaat om een automatische bak?
Maar ik lees in jouw post hierboven dat je toch kiest voor manueel?
Ik mis ergens iets denk ik.
Edit: Jij bedoelt dan het manueel schakelen aan het stuur? Dat is uiteraard niet vergelijkbaar met schakelen met een koppeling.

Ik spreek over het verschil tussen een manuele met koppelingspedaal en een automaat. Dan zie ik het verschil bij de paarden enorm in de camera. Dan is het ook nog een verschil of ze dan schuin staan of in de rijrichting.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:33

kimmetje26 schreef:
Iemand ervaring met de nieuwe Dacia duster als trekauto?

Ervaring niet. Specificaties laten zien dat op papier 1½-paards er mee trekken te doen zou moeten zijn.
TMM Ahw is 1400 kg voor de 1.2 Tce benzinemotor en 1500 kg voor de 1.5DCi diesel. De 6-bak met een 1e versnelling met extra lage overbrengingsverhouding zou er in principe voor moeten kunnen zorgen dat de Duster een treklast vanuit stilstand zonder al te veel moeite op gang kan krijgen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:44

Kirrr schreef:
Wat ik van wikipedia begrijp is dat het gaat om een automatische bak?
Maar ik lees in jouw post hierboven dat je toch kiest voor manueel?
Ik mis ergens iets denk ik.
Edit: Jij bedoelt dan het manueel schakelen aan het stuur? Dat is uiteraard niet vergelijkbaar met schakelen met een koppeling.

Ik spreek over het verschil tussen een manuele met koppelingspedaal en een automaat. Dan zie ik het verschil bij de paarden enorm in de camera. Dan is het ook nog een verschil of ze dan schuin staan of in de rijrichting.

Oh zo :), omdat we de discussie hadden over DSG dacht ik dat je het daar over had.

Ik kan op 3 manieren schakelen: als automaat, handmatig (dit noemde ik manueel) schakelen met het pookje (niet traditioneel, maar je drukt de pook dan naar voren voor opschakelen en naar achteren voor terugschakelen) én ik kan nog schakelen door middel van 'flippers' aan het stuur.

Bij een normale automaat voel je de auto wel schakelen, bij DSG voel je dat niet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:35

Starbreeze schreef:
handmatig (dit noemde ik manueel) schakelen met het pookje (niet traditioneel, maar je drukt de pook dan naar voren voor opschakelen en naar achteren voor terugschakelen)

Sequentieel ;)

Kan ik ook hoor :D (zowat elke motorfiets heeft namelijk een sequentiele versnellingsbak)
Ook leuk als je een keer on board beelden ziet van een rally auto, die schakelen ook sequentieel.


Vroegûh had je inderdaad maar twee smaken: handbak en automaat. Tegenwoordig heb je ook nog de diverse uitvoeringen van een DSG bak die je vaak naar keuze op automatisch of op handmatig kunt zetten. Er zijn nog wel wat varianten, maar die kom je bij de htk auto niet/zelden tegen. De Ferrari's met flippers aan het stuur hebben afaik een electronisch bediende 'handbak'.

Belangrijkste verschil is dat er bij een klassieke automaat geen vaste verbinding is tussen motor en wielen, hooguit bij een lock in de hoogste versnelling. Bij de andere versnellingsbakken is er wel een vaste verbinding via de tandwielen in de versnellingsbak. Ikke kent vast alle technische details.

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:09

Rex_Rolfo schreef:
Starbreeze schreef:
handmatig (dit noemde ik manueel) schakelen met het pookje (niet traditioneel, maar je drukt de pook dan naar voren voor opschakelen en naar achteren voor terugschakelen)

Sequentieel ;)

Kan ik ook hoor :D (zowat elke motorfiets heeft namelijk een sequentiele versnellingsbak)
Ook leuk als je een keer on board beelden ziet van een rally auto, die schakelen ook sequentieel.


Vroegûh had je inderdaad maar twee smaken: handbak en automaat. Tegenwoordig heb je ook nog de diverse uitvoeringen van een DSG bak die je vaak naar keuze op automatisch of op handmatig kunt zetten. Er zijn nog wel wat varianten, maar die kom je bij de htk auto niet/zelden tegen. De Ferrari's met flippers aan het stuur hebben afaik een electronisch bediende 'handbak'.

Belangrijkste verschil is dat er bij een klassieke automaat geen vaste verbinding is tussen motor en wielen, hooguit bij een lock in de hoogste versnelling. Bij de andere versnellingsbakken is er wel een vaste verbinding via de tandwielen in de versnellingsbak. Ikke kent vast alle technische details.

Alleen heeft ikke er niet zo bar veel aan toe te voegen.

Als we nu zout gaan leggen op slakken dan kun je nog zeggen dat elke versnellingsbak met tandwielen werkt maar dat de wijze van bediening feitelijk het verschil is tussen de verschillende types.
Die "vaste" of "losse" verbinding heb je correct weergegeven, niks aan toe te voegen.

Sequentiële bakken zoals hier beschreven is feitelijk een gerobotiseerde handbak waarbij de bedieningshandeling door de computer wordt omgezet; in de race- en rallysport worden "echte" sequentiële bakken gebruikt die mechanisch bedient worden zoals bij een motorfiets.

kimmetje26

Berichten: 498
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:12

Eirikur schreef:
kimmetje26 schreef:
Iemand ervaring met de nieuwe Dacia duster als trekauto?

Ervaring niet. Specificaties laten zien dat op papier 1½-paards er mee trekken te doen zou moeten zijn.
TMM Ahw is 1400 kg voor de 1.2 Tce benzinemotor en 1500 kg voor de 1.5DCi diesel. De 6-bak met een 1e versnelling met extra lage overbrengingsverhouding zou er in principe voor moeten kunnen zorgen dat de Duster een treklast vanuit stilstand zonder al te veel moeite op gang kan krijgen.



Alleen in het boekje van de Dacia staat dat alleen de 4x4 diesel 1500 mag trekken en de benzine 1200. Alleen adverteren ze wel met 1400
Dus nu ben ik beetje de weg kwijt.
De verkoper zegt 1400 en een andere verkoper die boekje gebruikt zegt 1200 heel vreemd

ivy_power89

Berichten: 6439
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:29

Ik ben heel blij met mijn automaat die maar 1 versnelling heeft. Auto rijd smooth weg en geen last van schokken etc. Ik heb met auto met automaat en volgende auto wordt weer een automaat!

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:43

Starbreeze schreef:
Kan je ook niet met je vingers schakelen? Ik heb zo'n stuur met 'flippers' waarmee je ook kunt schakelen (voor de echte sportievelingen :)))


Haha ja dat is dan wel weer een idee, zal er volgende week eens met de dealer over hebben! En ik houd inderdaad wel van sportief!

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:45

Even op autotrack het type opzoeken dat je wilt hebben, dan kun je het zien. En anders een kenteken van dat type invoeren in RDW, kun je het ook zien.

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:38

kimmetje26 schreef:
Eirikur schreef:
Ervaring niet. Specificaties laten zien dat op papier 1½-paards er mee trekken te doen zou moeten zijn.
TMM Ahw is 1400 kg voor de 1.2 Tce benzinemotor en 1500 kg voor de 1.5DCi diesel. De 6-bak met een 1e versnelling met extra lage overbrengingsverhouding zou er in principe voor moeten kunnen zorgen dat de Duster een treklast vanuit stilstand zonder al te veel moeite op gang kan krijgen.



Alleen in het boekje van de Dacia staat dat alleen de 4x4 diesel 1500 mag trekken en de benzine 1200. Alleen adverteren ze wel met 1400
Dus nu ben ik beetje de weg kwijt.
De verkoper zegt 1400 en een andere verkoper die boekje gebruikt zegt 1200 heel vreemd

Verkopers willen auto's verkopen; niet elke verkoper wil ook de juiste auto verkopen.

wwillemijn schreef:
Even op autotrack het type opzoeken dat je wilt hebben, dan kun je het zien. En anders een kenteken van dat type invoeren in RDW, kun je het ook zien.

Voor een tweedehands auto is dat de beste oplossing.

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:41

Idd, op de Dacia website staat 1400 kg voor de voorwielaandrijver en 1500 voor de 4wd. Bij autoweek is dat voor zowel het oude als nieuwe model Duster 1200 resp 1500 kg.

Pak ik er een paar mp advertenties bij dan staat daar bij de 4x2 ook max 1200 kg geremd. Behalve deze nieuwe (demo?) 4x2, die heeft 1400 kg bij kenmerken.

Zouden ze bij Dacia het trekgewicht verhoogd hebben? Als je een 4x2 zoekt dus even goed naar de gegevens kijken. Want het getal dat de RDW hanteert bepaald of je met 1200-1400 kg aan de haak wel of niet overbeladen bent. Koop je een nieuwe en is die 1400 kg belangrijk dan als ontbindende voorwaarde op contract laten zetten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:51

ivy_power89 schreef:
Ik ben heel blij met mijn automaat die maar 1 versnelling heeft. Auto rijd smooth weg en geen last van schokken etc. Ik heb met auto met automaat en volgende auto wordt weer een automaat!

CVT? Want ik was de jarretelaandrijving nog vergeten. Zit tegenwoordig ook al niet meer alleen in de kleine auto's toch? [nieuwsgierig] Welk model voorzien van CVT zou het hoogste trekgewicht hebben?

ivy_power89

Berichten: 6439
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:52

Rex_Rolfo schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik ben heel blij met mijn automaat die maar 1 versnelling heeft. Auto rijd smooth weg en geen last van schokken etc. Ik heb met auto met automaat en volgende auto wordt weer een automaat!

CVT? Want ik was de jarretelaandrijving nog vergeten. Zit tegenwoordig ook al niet meer alleen in de kleine auto's toch? [nieuwsgierig] Welk model voorzien van CVT zou het hoogste trekgewicht hebben?



Ik rijd in een outlander PHEV :)
Aandrijving electro motoren, dus gewoon geen versnelling.

even een voorbeeld : http://www.jansnelputtershoek.nl/outlan ... -techniek/

kimmetje26

Berichten: 498
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:53

Rex_Rolfo schreef:
Idd, op de Dacia website staat 1400 kg voor de voorwielaandrijver en 1500 voor de 4wd. Bij autoweek is dat voor zowel het oude als nieuwe model Duster 1200 resp 1500 kg.

Pak ik er een paar mp advertenties bij dan staat daar bij de 4x2 ook max 1200 kg geremd. Behalve deze nieuwe (demo?) 4x2, die heeft 1400 kg bij kenmerken.

Zouden ze bij Dacia het trekgewicht verhoogd hebben? Als je een 4x2 zoekt dus even goed naar de gegevens kijken. Want het getal dat de RDW hanteert bepaald of je met 1200-1400 kg aan de haak wel of niet overbeladen bent. Koop je een nieuwe en is die 1400 kg belangrijk dan als ontbindende voorwaarde op contract laten zetten.



Dan snap je dat ik er geen bal meer van snap. Verder wel een leuke auto.
Zal er binnenkort nog eens langs gaan om ze ermee te confronteren.
Wordt lastig om een leuke trekauto te vinden. Alle nieuwe motoren mogen niet zoveel meer trekken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:19

Neem je toch een lekker dikke ouwe bak 8-)
Onderhoud en brandstofkosten liggen wat hoger, maar de afschrijving is verwaarloosbaar :)

Weet je al wat je minimaal nodig hebt? Met 14-1500 kg moet je een heel eind kunnen komen als je maar één paard op de trailer zet.

kimmetje26

Berichten: 498
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:54

Gaat idd om 14-1500 kg.
Kan eventueel bestelbusje neef steeds lenen maar die mag maar 1200 trekken. Zal mogelijk kunnen zijn voor de kleine stukjes, maar om steeds afhankelijk van hem te zijn is ook zo.
Gaat om ongeveer 1x pm om op wedstrijd te gaan.
Eerst volgende maand maar eens kijken hoe dat gaat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:15

Tja, wat voor een soort auto zoek je, welke leeftijd, benzine of diesel, welk budget enz. Over de nieuwe blokken, leuke middenklasser is een Ford Focus om maar eens een willekeurige populaire auto te pakken. Stationwagen is wel handig met alle paardenspullen. Die kleine 1,0 en 1,2 blokjes zijn imho niet ideaal om een trailer mee te trekken, ondanks de turbo. Paard erachter, dan ook paarden in het vooronder 8-)
Kom je op de 1,5 EcoBoost: 1500 kg

kimmetje26

Berichten: 498
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:27

Ben bij de ford dealer geweest en die zeiden alleen de Mondeo mag nog dat trekken. Die vind ik alleen niet echt leuk.
Liefst benzine, vanaf 2010. Liefst redelijk nieuw of nieuw, omdat ik mijn fiesta uit 2010 in moet ruilen.
Budget is niet heel erg probleem. Gewoon leuke auto die redelijk in de wegenbelasting zit. Geen auto van +30.000
Laatst bijgewerkt door kimmetje26 op 25-11-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:33

kimmetje26 schreef:
Ben bij de ford dealer geweest en die zeiden alleen de Mondeo mag nog dat trekken. Die vind ik alleen niet echt leuk.
Liefst benzine, vanaf 2010. Liefst redelijk nieuw of nieuw, omdat ik mijn fiesta uit 2010 in moet ruilen.
Budget is niet heel erg probleem. Gewoon leuke auto die redelijk in de wegenbelasting zit.

http://www.autoweek.nl/auto/65547/ford- ... k-titanium
Je moet dan wel een top-spec Focus nemen, niet zo'n schijtbakje onderop de prijslijst.........

Rex_Rolfo

Berichten: 5553
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:45

kimmetje26 schreef:
vanaf 2010

Als je alleen het geld voor de trekhaak gespaard zou hebben, nog geen probleem: http://link.marktplaats.nl/m871459790. Krijg je de auto er gratis bij en hou je nog over om te tanken ook :D Alleen moet je vanaf dan even de andere kant op lezen ;)

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:10

kimmetje26 schreef:
Ben bij de ford dealer geweest en die zeiden alleen de Mondeo mag nog dat trekken. Die vind ik alleen niet echt leuk.
Liefst benzine, vanaf 2010. Liefst redelijk nieuw of nieuw, omdat ik mijn fiesta uit 2010 in moet ruilen.
Budget is niet heel erg probleem. Gewoon leuke auto die redelijk in de wegenbelasting zit. Geen auto van +30.000



Ga eens kijken bij Subaru, Forester mag 2000 kg trekken en de Outback 1800 kg, zijn zeer goede trek auto's.
ik heb een Forester benzine en trek daar een ifor williams twee paards trailer mee.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:23

Wij rijden met een volvo XC90, erg fijn!

ikke

Berichten: 38866
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:11

Rex_Rolfo schreef:
kimmetje26 schreef:
vanaf 2010

Als je alleen het geld voor de trekhaak gespaard zou hebben, nog geen probleem: http://link.marktplaats.nl/m871459790. Krijg je de auto er gratis bij en hou je nog over om te tanken ook :D Alleen moet je vanaf dan even de andere kant op lezen ;)

Automaatrevisie kost 3k. Blok een keer spoelen en je kunt er weer 250k op zetten.