[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:05

Laatst iemand gesproken met een ML uit 2007, eigenaar zelf monteur bij een Mercedes garage. Bij de ML en ook wel andere Mercedessen van de zero's schijnt het idd wel handig te zijn om een potje te hebben voor 'onverwacht onderhoud'.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:05

Wie heeft er ervaring met de Volvo V60 en een 2 paards trailer erachter? Auto weegt leeg 1850 kilo en heeft 283 PK, dus ik vermoed dat ie het met 2 banden in z'n gril moet trekken, maar ik ben toch benieuwd! Over 2 weken in het bezit van deze combinatie :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:20

autoweek.nl: Resultaten 2 modellen en 261 uitvoeringen gevonden
Oftwel, welke? Benzine, diesel, 2- of 4-wielaangedreven, handbak of automaat?

Waarschijnlijk max trekgewicht 1600 of 1800 kg, max kogeldruk 75 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:23

wwillemijn schreef:
Wie heeft er ervaring met de Volvo V60 en een 2 paards trailer erachter? Auto weegt leeg 1850 kilo en heeft 283 PK, dus ik vermoed dat ie het met 2 banden in z'n gril moet trekken, maar ik ben toch benieuwd! Over 2 weken in het bezit van deze combinatie :D

Hoeveel mag die trekken? Hebben er eens één mee gehad en die zou het heus wel kunnen trekken maar mocht het niet althans niet met 2 paarden erin :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:29

:j Het gaat namelijk niet alleen om de motor maar ook om de rest van de constructie. Deze meneer dacht ook dat ie een tweepaardstrailer met twee paarden kon trekken met z'n fiestatje:

Afbeelding

:+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:01

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:44

Nou ja zeg! Die komt zichzelf nog wel tegen

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:46

Ik heb al lang uitgezocht of ie het mag trekken, anders kopen we geen 2 paards ;). Ik vraag alleen naar de ervaringen met de combinatie.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:50

Oké interessant, wat mag deze trekken dan? Zijn wel een aantal mensen op zoek naar zo'n soort auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:55

wwillemijn schreef:
Ik heb al lang uitgezocht of ie het mag trekken, anders kopen we geen 2 paards ;). Ik vraag alleen naar de ervaringen met de combinatie.

Dan is het toch handig om te weten om welk type het gaat. . Ik heb wel ervaring dat die het kon trekken maar op papier niet mocht :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:48

Yvank_ schreef:
wwillemijn schreef:

Dan is het toch handig om te weten om welk type het gaat. . Ik heb wel ervaring dat die het kon trekken maar op papier niet mocht :)

En daar zit 'm de crux!!

Immers, een Range Rover mag technisch 6000kg trekken; dat kun je gewoon terug vinden in de technische specs. Ik wens je in NL veel succes om dat op kenteken te krijgen (onmogelijk is het namelijk niet).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:54

Omdat onze Mercedes Sprinter weg is, leende ik tegenwoordig de Vectra van mn ouders als ik eens een keer op pad moest met mn paard. Kwam er gisteren achter dat die auto maar 30kg zwaarder is dan onze Golf 2.0 Gti. Was een tijdje van plan om toch maar een andere auto te kopen die de trailer kon trekken, maar vanwege deze specs toch besloten om hier een trekhaak onder te laten zetten.

De GTI mag 1400kg trekken en de Vectra 1600. Nu gaat dat met de Vectra ook prima dus ik verwacht geen problemen met de Golf welke zelfs 100pk meer heeft dan de Vectra.

Er zullen alleen wel mensen raar opkijken als ik de trailer achter de GTI hang :))

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:58

Pk's zijn maar een deel van het verhaal en in geval van trekken het minst belangrijke. Waar het om gaat is hoe de koppelkromme van de motor verloopt en hoe de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak zijn. Wees dus niet verbaasd als in de praktijk de Vectra beter geschikt blijkt om die trailer te trekken dan de Golf GTI, ondanks de 100 pk meer van die laatste.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:30

Tja, de Vectra is niet van mij, de Golf wel en ben dat lenen en gezeul met spullen beu.

Als ik de specs van auto's vergelijk waar ik de Golf op in wilde ruilen dan verschillen die niet zoveel qua gewicht en trekvermogen. Dan is een trekhaak de goedkoopste oplossing :) daarnaast mag ie het gewoon trekken dus dat is geen punt.

Op het caravanforum zijn er genoeg die een caravan van 1300kg door de bergen trekken, zonder een centje pijn. Dus het zal wel loslopen. Zal hier posten over mijn bevindingen tzt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:34

Starbreeze schreef:
Tja, de Vectra is niet van mij, de Golf wel en ben dat lenen en gezeul met spullen beu.

Als ik de specs van auto's vergelijk waar ik de Golf op in wilde ruilen dan verschillen die niet zoveel qua gewicht en trekvermogen. Dan is een trekhaak de goedkoopste oplossing :) daarnaast mag ie het gewoon trekken dus dat is geen punt.

Op het caravanforum zijn er genoeg die een caravan van 1300kg door de bergen trekken, zonder een centje pijn. Dus het zal wel loslopen. Zal hier posten over mijn bevindingen tzt.

Doen ze dat ook 10 jaar op rij met dezelfde auto?
Ik zie genoeg combi's rondrijden waarbij van het gas af ga als ze in de buurt komen. Als ze zich te barsten willen rijden, mij best, maar dan wel graag zonder mij erbij........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:44

Ik rij ook met een golf. Die auto wordt al 10 jaar geregeld voor de trailer gebruikt wil prima en hij is nog helemaal in orde.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:46

@ikke
Dat is totaal niet relevant in mijn situatie, ten eerste mág mijn auto het gewoon trekken en ten tweede ga ik hooguit eens in de maand op pad en rij dan wel 20 hele kilometers door de bebouwde kom en polder. Daar ga ik geen dikke 4x4 voor aanschaffen.

Edit, wel komisch, als ik met die Vectra rij Hoor je niemand piepen want dat lijkt een grotere auto dan de Golf, maar hij is maar 30kg zwaarder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:04

Starbreeze schreef:
@ikke
Dat is totaal niet relevant in mijn situatie, ten eerste mág mijn auto het gewoon trekken en ten tweede ga ik hooguit eens in de maand op pad en rij dan wel 20 hele kilometers door de bebouwde kom en polder. Daar ga ik geen dikke 4x4 voor aanschaffen.

Edit, wel komisch, als ik met die Vectra rij Hoor je niemand piepen want dat lijkt een grotere auto dan de Golf, maar hij is maar 30kg zwaarder.

Weet jij hoeveel Nederlandse auto's er uit het buitenland gehaald moeten worden omdat de chauffeur de motor opgeblazen heeft?
Zo relevant is mijn opmerking.....

Zoals Eirikur al schrijft (maar jij voor het gemak maar even overslaat) gaat het niet om gewicht of power, maar om de manier waarop die power beschikbaar is.
DAAR gaat die Golf het afleggen tegen de Vectra......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:06

Maar dat betekend toch niet dat de golf zicj opblaast? Dan had die van mij 10 jaar terug al het loodje moeten leggen :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:11

Yvank_ schreef:
Maar dat betekend toch niet dat de golf zicj opblaast? Dan had die van mij 10 jaar terug al het loodje moeten leggen :=

Dat hangt volledig af van het rijgedrag van de chauffeur. Kennis van vermogens- en koppelkrommes en overbrengingen van je versnellingsbak zijn hierbij redelijk cruciaal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:20

Wat is nou het probleem Ikke, iedereen die niet minstens met een Range Rover rijdt blaast zijn motor op en is een gevaar op de weg en rijdt als een malle idioot?

Nogmaals, mijn auto MAG het trekken en ja je hebt altijd betere auto's. Maar in mijn geval van eens een keer een kort ritje? Het is nou ook weer geen Fiat Panda waar ik mn 1,5 paards achter knoop. En er staat een paard achterin, dan rij ik héél rustig (jaha ook dat kán met een gti).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:57

Starbreeze schreef:
Wat is nou het probleem Ikke, iedereen die niet minstens met een Range Rover rijdt blaast zijn motor op en is een gevaar op de weg en rijdt als een malle idioot?

Nogmaals, mijn auto MAG het trekken en ja je hebt altijd betere auto's. Maar in mijn geval van eens een keer een kort ritje? Het is nou ook weer geen Fiat Panda waar ik mn 1,5 paards achter knoop. En er staat een paard achterin, dan rij ik héél rustig (jaha ook dat kán met een gti).

Weet jij bij welk toerental je voldoende koppel beschikbaar hebt om de boel netjes van plek te krijgen en aan de rol te houden?

Simpel voorbeeldje: mijn bijrijdster heeft een oude Grand Vitara (6-pitter) en een Skoda Octavia diesel.
Die octavia rijdt gewoon met de trailer, maakt niet uit, dat blok heeft koppel op het moment dat je naar het gaspedaal kijkt. De Grand Vitara moet je aan z'n veren zitten, redelijk in z'n toeren trappen en zorgen dat ie daar blijft. Dan doet ie het prima; doe je dat niet, laat ie je stikken.
Ga je die Vitara onder z'n toerenbereik toch belasten, bijt ie vroeg of laat een keer terug met, als je mazzel hebt, een verrotte koppakking.

En ja, datzelfde geldt zelfs voor die, volgens jouw ideeën, ubermachtige Range Rover. Als je die V8 niet op toeren houdt, kost je dat een motorblok! De vorige eigenaar van mijn auto zou je kunnen vertellen wat dat kost, ware het niet dat de beste man overleden is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:27

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:29

Ik rij met een ford mondeo station 1.8I en een anderhalf paards trailer . Gaat prima :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:39

Gisteren heeft onze oude Discovery de Ifor williams -met onze 2 dikke dames er in-
op het gemakje uit de weide met blub tot over je enkels getrokken . *\o/*