mag 1800kg trekken dus moet makkelijk kunnen met 1 paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karijn schreef:Let wel op: de ene politieagent is de andere niet. Ik heb begrepen dat ze naar je papieren kijken en niet naar wat je daadwerkelijk in je trailer hebt staan. Op het moment dat je wordt aangehouden en je zou volgens de papieren de trailer niet mogen trekken, ga gezamenlijk naar een weegpunt toe, weeg je combinatie en als je dan binnen de toegestande kilootjes bent gebleven en met de juiste papieren op weg bent, dan kunnen ze geen bekeuring uitschrijven. Dit advies heb ik ooit gekregen van een kennis.
Ik zit namelijk in zo'n randgeval. Ik heb een Volvo V50, 1,6 diesel, 110 pk, 250 nM, weegt 1425 kg (even uit mijn blote koppie). Mag 1300 kilo geremd trekken. 1,5 paardstrailer weegt leeg 580 kg en met paard erin, blijf ik onder die 1300 kilo. Op de papieren staat: toegestane max. gewicht: 1600 kg. En daar kijken de agenten dus naar. Op papier zou ik deze combi dus helemaal niet mogen hebben achter mijn auto. Hiervoor had ik een Peugeot 307, 2.0 HDI met 110 pk. Mocht ook geremd 1300 kg trekken. Heb ook nog een Renault Scenic 1,5 diesel gereden. Mocht ook geremd 1300 kg trekken. En ik heb alleen mijn B rijbewijs.
Mijn man rijdt een Skoda Superb, 1,9 diesel, 105 pk, weegt ook iets van 1400 kg. Volgens die papieren mag hij geremd 1400 of 1500 kg trekken (weet even niet meer de specifieke feiten/cijfers). Daarvoor had hij een Landrover Discovery en een Landrover Freelander. Dat was geen enkel probleem.
estherL schreef:wij hebben een volkswagen touraeg jeep..
cissy schreef:Ik wil niet vervelend doen maar ik moet het wel even.... het is nl niet juist wat je zegt.
de 1e combi met de volvo, mag je inderdaad met alleen B NIET trekken, de MTM van de trailer is nl hoger dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig (1 van de voorwaarden, zie de FAQ)
De combi met de Peugeot mag ook niet en de Skoda ook niet, om dezelfde reden, dus helaas heeft oom agent hier wel gelijk.
Dit komt omdat je met B rijbewijs naar de papieren moet kijken en bij E naar het werkelijke gewicht.
Dus naar de weegbrug gaan heeft geen enkele zin, met B mag het gewoon niet.
De meeste agenten weten zelf de regeltjes helemaal niet. Ze horen bij B te kijken naar de papieren (en uiteraard of de auto het technisch mag hebben) en bij E naar de daadwerkelijke gewichten.
Die kennis heeft dus niet gelijk, dat het in de praktijk wel voorkomt zo wil niet zeggen dat het ook juist is, dan heb je gewoon mazzel.
Daarnaast als je met zo´n combi de weg op gaat en er gebeurt wat ben je de pisang want dan ben je niet verzekerd want je papieren kloppen niet.
mo_van_dijk schreef:Ik ben 25 en zo zie ik er ook uit. Ze weten dus zeker dat ik het stempeltje E niet kado heb gekregen als vroeger het geval was.
Kijk even op Wiki, daar staat haarfijn uitgelegd dat jij rijdt met het verkeerde rijbewijs. Dat je zelf die afweging maakt ok, maar je bent ook niet verzekerd bij ongevallen.
mo_van_dijk schreef:Ik ben 25 en zo zie ik er ook uit. Ze weten dus zeker dat ik het stempeltje E niet kado heb gekregen als vroeger het geval was.
karijn schreef:Mo: dat is dan echt pure discriminatie! Hoogstwaarschijnlijk kunnen zij die auto met trailer ook niet fileparkeren. Ik beschouw zo'n actie van de KLPD dan als enorme tijdverspilling en geldverspilling. Ga dan liever die vrachtwagens van de weg halen die nog geen gaatje overlaten t.o.v. hun voorganger of haal die combi's van de weg af waaraan te zien valt dat ze technisch niet in orde zijn.