Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:28

BMW 5 Serie 520 Diesel SEDAN
mag 1800kg trekken dus moet makkelijk kunnen met 1 paard :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:32

karijn schreef:
Let wel op: de ene politieagent is de andere niet. Ik heb begrepen dat ze naar je papieren kijken en niet naar wat je daadwerkelijk in je trailer hebt staan. Op het moment dat je wordt aangehouden en je zou volgens de papieren de trailer niet mogen trekken, ga gezamenlijk naar een weegpunt toe, weeg je combinatie en als je dan binnen de toegestande kilootjes bent gebleven en met de juiste papieren op weg bent, dan kunnen ze geen bekeuring uitschrijven. Dit advies heb ik ooit gekregen van een kennis.

Ik zit namelijk in zo'n randgeval. Ik heb een Volvo V50, 1,6 diesel, 110 pk, 250 nM, weegt 1425 kg (even uit mijn blote koppie). Mag 1300 kilo geremd trekken. 1,5 paardstrailer weegt leeg 580 kg en met paard erin, blijf ik onder die 1300 kilo. Op de papieren staat: toegestane max. gewicht: 1600 kg. En daar kijken de agenten dus naar. Op papier zou ik deze combi dus helemaal niet mogen hebben achter mijn auto. Hiervoor had ik een Peugeot 307, 2.0 HDI met 110 pk. Mocht ook geremd 1300 kg trekken. Heb ook nog een Renault Scenic 1,5 diesel gereden. Mocht ook geremd 1300 kg trekken. En ik heb alleen mijn B rijbewijs.
Mijn man rijdt een Skoda Superb, 1,9 diesel, 105 pk, weegt ook iets van 1400 kg. Volgens die papieren mag hij geremd 1400 of 1500 kg trekken (weet even niet meer de specifieke feiten/cijfers). Daarvoor had hij een Landrover Discovery en een Landrover Freelander. Dat was geen enkel probleem.

Ik wil niet vervelend doen maar ik moet het wel even.... het is nl niet juist wat je zegt.

de 1e combi met de volvo, mag je inderdaad met alleen B NIET trekken, de MTM van de trailer is nl hoger dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig (1 van de voorwaarden, zie de FAQ)
De combi met de Peugeot mag ook niet en de Skoda ook niet, om dezelfde reden, dus helaas heeft oom agent hier wel gelijk.
Dit komt omdat je met B rijbewijs naar de papieren moet kijken en bij E naar het werkelijke gewicht.
Dus naar de weegbrug gaan heeft geen enkele zin, met B mag het gewoon niet.

De meeste agenten weten zelf de regeltjes helemaal niet. Ze horen bij B te kijken naar de papieren (en uiteraard of de auto het technisch mag hebben) en bij E naar de daadwerkelijke gewichten.
Die kennis heeft dus niet gelijk, dat het in de praktijk wel voorkomt zo wil niet zeggen dat het ook juist is, dan heb je gewoon mazzel.

Daarnaast als je met zo´n combi de weg op gaat en er gebeurt wat ben je de pisang want dan ben je niet verzekerd want je papieren kloppen niet.

estherL

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:11

wij hebben een volkswagen touraeg jeep..

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:46

estherL schreef:
wij hebben een volkswagen touraeg jeep..

Een volkswagen touareg is geen jeep. Jeep is een op zichzelf staand merk.
Beter zou je kunnen zeggen dat het een terreinwagen is, maar zelfs dat is eigenlijk al te veel gezegd, want het is een suv. :+
Wel een van de betere overigens, want naast de touareg ken ik geen andere suv's met een dusdanig vermogen en aanhangergewicht.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:08

cissy schreef:
Ik wil niet vervelend doen maar ik moet het wel even.... het is nl niet juist wat je zegt.

de 1e combi met de volvo, mag je inderdaad met alleen B NIET trekken, de MTM van de trailer is nl hoger dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig (1 van de voorwaarden, zie de FAQ)
De combi met de Peugeot mag ook niet en de Skoda ook niet, om dezelfde reden, dus helaas heeft oom agent hier wel gelijk.
Dit komt omdat je met B rijbewijs naar de papieren moet kijken en bij E naar het werkelijke gewicht.
Dus naar de weegbrug gaan heeft geen enkele zin, met B mag het gewoon niet.

De meeste agenten weten zelf de regeltjes helemaal niet. Ze horen bij B te kijken naar de papieren (en uiteraard of de auto het technisch mag hebben) en bij E naar de daadwerkelijke gewichten.
Die kennis heeft dus niet gelijk, dat het in de praktijk wel voorkomt zo wil niet zeggen dat het ook juist is, dan heb je gewoon mazzel.

Daarnaast als je met zo´n combi de weg op gaat en er gebeurt wat ben je de pisang want dan ben je niet verzekerd want je papieren kloppen niet.

Cissy: wat je zegt klopt wel maar...De massa ledig van de auto is 1316 kg, massa rijklaar is 1416 kg (heb even de papieren erbij gepakt). Trailer met paard weegt geen 1300 kg samen. Daarmee komt het aanhanggewicht niet boven het gewicht van de auto en blijft onder de 1300 kg die de auto geremd mag trekken en het totaalgewicht komt niet boven de 3500 kg, dus mag ik deze combi gewoon met mijn B trekken. Ik zei het al: echt een randgevalletje.

Duidelijk is dus: waar kijkt men naar? Naar de papieren of naar wat men daadwerkelijk in de trailer heeft staan? Tot op heden heeft geen agent mij nog aangehouden en mocht iemand mij ooit aanhouden en op basis van alleen papieren mij willen bekeuren, ik nodig ze van harte uit om naar een weegbrug te gaan.
Je kan door middel van de weegbrug aantonen dat je keurig netjes binnen de marges van kilootjes bent gebleven. Er is iemand die het al eens heeft gedaan en op basis van de weegbrug in het gelijk is gesteld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:14

karijn: volgens de regels kijken ze bij het B rijbewijs alleen naar de papieren en dus de MTM van je trailer. Bij een trailer van 1600kg zit je dus bijna altijd moeilijk.
Met E-B kijken ze naar het werkelijke gewicht. Dan komt de weegbrug dus ook pas om de hoek.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:15

wij hebben een VW Passat staion TDI,deze mag ongeremt 1600 kilo trekken

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:25

Pol013: klopt, als je naar de regels kijkt. Er is, vind ik, alleen tegenstrijdigheid tussen de regels en de praktijk in mijn geval. Ik durf in mijn geval dus het risico te nemen op basis van eerdere "jurisprudentie". Ik kan dus mijn gelijk halen en in zo'n geval durf ik dat ook wel aan.
Ik kan twee dingen doen: E rijbewijs halen of trailer terug laten keuren naar 1200 kg. Ik heb er nog over gedacht om het eerste te gaan doen maar op dit moment is het niet meer nodig. Paard staat te koop en hoef met hem de weg niet meer op.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:26

Pol013 en Cissy hebben idd gelijk. Je heb daarvoor je E-rijbewijs nodig, want ze kijken naar het max. gewicht op het papier van je trailer. Als je je E had gehad, was je wel legaal bezig.

Ik heb een Seat Leon 1.9 TDI en die mag 1400kg trekken. Ik heb een atec 2-paards trailer die 1600kg op papier weegt. Ik heb al sinds mijn 18de mijn E rijbewijs (wat ik nodig heb met deze combi)en ik vervoer een paard van ong. 530kg. In totaal trek ik rond de 1200kg.

Ik word vaak aangehouden door de KLPD. Als ze zien dat ik mijn E rijbewijs heb en vertel waarom ik wel met de combinatie mag rijden, zijn ze altijd blij dat ik weet waar ik het over heb. Wel willen ze altijd even zeker weten of ik er maar 1 paard in heb staan. Tot nu toe heb ik nog niet naar de weegbrug gehoeven.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:30

Mo_van_dijk: daar haal je gelijk nog een punt aan: waarom word jij wel aangehouden en ik niet? Omdat men er vanuit gaat dat jouw Seat misschien te licht is? En mijn Volvo vaak al getypeerd wordt als zwaardere/grotere auto? De combi Seat/2-paardtrailer "oogt" sneller als "kan niet" dan de combi Volvo/1,5-paardstrailer.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:32

silby schreef:

Dat geloof ik niet 8-)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:34

Ik ben 25 en zo zie ik er ook uit. Ze weten dus zeker dat ik het stempeltje E niet kado heb gekregen als vroeger het geval was.

Kijk even op Wiki, daar staat haarfijn uitgelegd dat jij rijdt met het verkeerde rijbewijs. Dat je zelf die afweging maakt ok, maar je bent ook niet verzekerd bij ongevallen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:34

Silby zal wel geremd bedoelen!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:38

mo_van_dijk schreef:
Ik ben 25 en zo zie ik er ook uit. Ze weten dus zeker dat ik het stempeltje E niet kado heb gekregen als vroeger het geval was.

Kijk even op Wiki, daar staat haarfijn uitgelegd dat jij rijdt met het verkeerde rijbewijs. Dat je zelf die afweging maakt ok, maar je bent ook niet verzekerd bij ongevallen.

Ik ben 35, dan zullen die paar grijze haren bij mij het wel zijn! :D

Ik twijfel absoluut niet over de regels en ja, het is natuurlijk verzekeringstechnisch niet slim.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:41

mo_van_dijk schreef:

Ja, onder dat motto haalde een agent mij ook eens van de weg!
Je had een jong gezicht, dus wilden we even kijken of je de juiste stempels had!

@Karijn Terugkeuren is voor jou de optie als je legaal de weg op wilt! Je wordt jaren niet aangehouden, maar zo ineens sta je langs de weg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:46

Ik heb een paar vriendinnen die wel met een combinatie E-B rijden met alleen een B rijbewijs die nooit worden aangehouden, omdat ze er veel ouder uit zien :D

Ik vraag ook altijd waarom ik altijd word aangehouden, dan zeggen ze steevast 'routine controle, mevrouw', yeah right :+

Voordat ze me aanhouden, gaan ze ook altijd even naast me rijden en zitten ze me echt zo aan te kijken.

Een keer wilde de KLPD dat ik ging fileparkeren tussen twee vrachtauto's in op een parkeerplaats. Toen ik zei: Eer dat ik daaar mee klaar ben, hebben jullie mijn papieren al goedgekeurd. Oom agent zei toen: Ohh, dus je hebt je rijbewijs ;(

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:47

@ Frank

Ik ben nu zes keer met de trailer van de weg gehaald, en tegen mij hebben ze dat nog niet durven zeggen :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:49

jullie uitleg 'bij ... kijken ze naar...' is eigenlijk onzin. Een agent vraagt je sowieso meestal naar de papieren, ongeacht welk rijbewijs en combi.
Ik vind dat ook een verwarrende uitleg.
In de papieren van de auto staat wat ie mag trekken en that's it.
In die van de aanhanger staat wat deze leeg weegt en maximaal mag wegen (mtm)
Als het mtm van de aanhanger meer is dan het leeggewicht van de auto of het totaalgewicht van beide mtm's meer dan 3500, moet je je E hebben en uiteraard mag het mtm niet worden overschreden. Dat laatste kan een agent alleen met zekerheid zeggen na het wegen.
Zie ook de faq, voor 't geval ik nog wat vergeten ben.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:04

Mo: dat is dan echt pure discriminatie! Hoogstwaarschijnlijk kunnen zij die auto met trailer ook niet fileparkeren. Ik beschouw zo'n actie van de KLPD dan als enorme tijdverspilling en geldverspilling. Ga dan liever die vrachtwagens van de weg halen die nog geen gaatje overlaten t.o.v. hun voorganger of haal die combi's van de weg af waaraan te zien valt dat ze technisch niet in orde zijn. Even off-topic hoor!

sflj: de wet is inderdaad heel verwarrend! Misschien ook wel zo bedoeld? Who knows.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:52

karijn schreef:
Mo: dat is dan echt pure discriminatie! Hoogstwaarschijnlijk kunnen zij die auto met trailer ook niet fileparkeren. Ik beschouw zo'n actie van de KLPD dan als enorme tijdverspilling en geldverspilling. Ga dan liever die vrachtwagens van de weg halen die nog geen gaatje overlaten t.o.v. hun voorganger of haal die combi's van de weg af waaraan te zien valt dat ze technisch niet in orde zijn.

Dat soort acties slaan inderdaad natuurlijk nergens op!
De één zonder E draait 'm overal in, de ander mét E kan nog niet fatsoenlijk achteruit rijden.

Combinatie's die technisch niet in orde zijn zie je eigenlijk vrijwel nooit valt mij op. Ze kunnen dan beter hun tijd aan wannabee combinaties spenderen :j

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:14

Ford Focus 1.8 16V. Benzine.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:21

Nissan Terrano 2.4 5-deurs, benzine; heb uiteraard E en er zit een forse 2-paards Ume-trailer achter met meestal 2 paarden.
Mag 2400 kg. trekken. Superauto!
Ben nog nooit aangehouden............ :D

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:27

Frank, wat versta jij onder wannabee combinaties?

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:35

Wij zijn bezig met een nieuwe auto kopen maar dit is dan wel handig om op de hoogte te zijn/blijven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:55

silby schreef:

Ongeremd zeker 650?
Geremd 1600?

Ik heb ook een passat station 1.9 TDI en mag ongeremd 650 en geremd 1500 trekken.