[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nickyforever

Berichten: 443
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: bunnik of op stal volgens mijn man

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:29

iemand ervaring met de Hyundai tucson met 177 pk met een tweepaard trailer er achter?
Het is de bedoeling om mijn toyota rav te vervangen gezien deze bijna 200.000 km op zijn teller heeft?

ZwarteHeks

Berichten: 875
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:02

Thanks voor alle tips ikke! Wordt gewaardeerd!

We waren gisteren wezen kijken naar een Volvo V40 T2 uit 2019, hele mooie auto, maar was van een roker geweest. Kreeg er echt hoofdpijn van :=

Ook een Kia Xceed 1.4 T, 140pk, 1.353 cc gezien... hele fijn auto. Lees alleen nergens echt ervaringen over het trekken van een trailer ermee.

My_Little_P

Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:51

Ik heb een beetje een dilemma. Vorig jaar heb ik mijn kleine oude Daihatsu Terios gekocht omdat ie maar heel erg weinig km’s op de teller had, maar wel 1350kg zou mogen trekken. Mijn anderhalfpaards trailer heeft een max gewicht van 1300kg, dus prima, wettelijk gezien. Het paard dat erop moet weegt ongeveer 400kg btw. Weet niet of dat relevant is verder. Nu begint mijn vriend te twijfelen of ik dit wel moet doen, omdat de auto maar ongeveer 1000kg weegt. Ik denk dan, hij is zo goedgekeurd door de RDW, dus zal het wel veilig zijn. Maar nu begint toch de twijfel toe te slaan. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:12

Een anderhalf paards trailer die ongeveer 1.000 kg weegt....? A mai wat is dat ding zwaar!
Mijn anderhalf paards van Bockmann woog nog geen 800 kg.
Wat voor trailer heb jij dan? Staat er echt bijna 1.000 kg op het kentekenbewijs? Of heb je hem verzwaard met stapels rubber matten oid?

darkadia

Berichten: 5505
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:39

Er wordt in principe geadviseerd om inderdaad niet met een te lichte auto een stuk zwaardere aanhanger te trekken, ookal mag dit op papier wel.
Qua totale trek waarde moet je rekening houden met leeg gewicht trailer plus het paard wat erin gaat. En dat samen mag niet boven die 1300 zitten

Excalibur

Berichten: 295
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:17

Volgens mij is het de auto die 1.000 kg weegt niet de trailer. Zo lees ik het in ieder geval.

Jaren terug op de rijvereniging had iemand daar een Terios. Zij hadden er volgens mij een 1,5 of 1 3/4 trailer achter. Weet dat er twee pony’s in de trailer pasten. Met 1 pony had ze de trailer in ieder geval achter de Terios, of ze de auto van haar man mee had als ze met twee op pad ging weet ik niet.

Heb haar nooit horen klagen dat de auto het niet aan kon maar goed heb er zelf nooit meegereden dus kan er zelf niets over zeggen.

Zelf heb ik wel de voorkeur aan een grotere auto voor de trailer.

My_Little_P

Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:58

Excalibur schreef:
Volgens mij is het de auto die 1.000 kg weegt niet de trailer. Zo lees ik het in ieder geval.

Jaren terug op de rijvereniging had iemand daar een Terios. Zij hadden er volgens mij een 1,5 of 1 3/4 trailer achter. Weet dat er twee pony’s in de trailer pasten. Met 1 pony had ze de trailer in ieder geval achter de Terios, of ze de auto van haar man mee had als ze met twee op pad ging weet ik niet.

Heb haar nooit horen klagen dat de auto het niet aan kon maar goed heb er zelf nooit meegereden dus kan er zelf niets over zeggen.

Zelf heb ik wel de voorkeur aan een grotere auto voor de trailer.


Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad de auto die 1000kg weegt. De trailer zelf weet ik niet wat die precies weegt, maar het totaal mag 1300kg wegen (aanhanger + paard).

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:05

My_Little_P schreef:
Ik heb een beetje een dilemma. Vorig jaar heb ik mijn kleine oude Daihatsu Terios gekocht omdat ie maar heel erg weinig km’s op de teller had, maar wel 1350kg zou mogen trekken. Mijn anderhalfpaards trailer heeft een max gewicht van 1300kg, dus prima, wettelijk gezien. Het paard dat erop moet weegt ongeveer 400kg btw. Weet niet of dat relevant is verder. Nu begint mijn vriend te twijfelen of ik dit wel moet doen, omdat de auto maar ongeveer 1000kg weegt. Ik denk dan, hij is zo goedgekeurd door de RDW, dus zal het wel veilig zijn. Maar nu begint toch de twijfel toe te slaan. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Heb je de versie met permanente vierwielaandrijving of de inschakelbare die alleen op zachte ondergrond mag (lees je instructieboekje)

Het grootste punt is nog altijd of jij, als chauffeur, in kunt schatten wat er wel of niet kan met jouw combi.
Gezien de specs lijkt het niet zoveel over te houden maar aan de andere kant: een Discovery van 2000kg met 145pk daar kijkt niemand van op. Ik moet de eerste bokker nog tegen komen die het afraad om met zo'n Discovery een trailer te trekken.
Maar strikt genomen heeft een auto van 1000kg met 80pk meer vermogen aan boord!

Waar jouw echte aandachtspunt zit: de kogeldruk. Bij de oude types zit die nog op 60kg, de latere versies gaan naar 55kg en dat is marginaal met een paardentrailer. Bovendien is juist die kogeldruk de factor die het rijgedrag beïnvloed.
Als je 2 ton aan zo'n Terios zou hangen, zonder noemenswaardige kogeldruk, zou dat zwoegen zijn voor het ding en remmen zou voor de specialisten zijn maar je krijgt 'm nog wel ergens en het rijden op zich lukt wel.

De hoge kogeldruk zorgt juist voor een negatieve invloed op het rijgedrag zelf. Je bent minder in control tijdens het rijden en dat is precies wat je niet wil!

My_Little_P

Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:47

Superbedankt ikke! Duidelijk verhaal!
Op dit moment zit er nog geen trekhaak op en die kogeldruk zou ik na moeten vragen aan mijn garage, maar inderdaad iets om goed bij stil te staan.
Overigens heb ik een voorwiel aangedreven Terios. De twijfel zit m ook mede in het feit dat ie zo smal is. Als ie een stukje breder zou zijn, zou het in ieder geval qua gevoel wat steviger ogen.
We hebben nu besloten een andere auto te kopen, waarmee we de trailer gaan trekken. Ik vind het allemaal wat teveel in de marge. Prima voor een normale aanhanger, niet voor mijn paard.

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:02

My_Little_P schreef:
kleine oude Daihatsu Terios gekocht omdat ie maar heel erg weinig km’s op de teller had, maar wel 1350kg zou mogen trekken.

Tik even het woord "barbiejeep" in in het zoekvak boven aan de pagina ;)

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:29

Rex_Rolfo schreef:
My_Little_P schreef:
kleine oude Daihatsu Terios gekocht omdat ie maar heel erg weinig km’s op de teller had, maar wel 1350kg zou mogen trekken.

Tik even het woord "barbiejeep" in in het zoekvak boven aan de pagina ;)

Ik denk dat je zo'n Teriosje niet moet onderschatten, mits de juiste versie 4x4. Keep in mind: de barbie-jeep heeft geen permanente 4x4, de latere Terios wel, net als de latere Suzuki Grand Vitara. Dat is echt geen Barbiespul meer.

Iets grotere (hogere, niet bredere!) banden eronder voor wat bodemvrijheid. Eventueel een verhogingssetje en ik denk dat je menig moderne 4x4 het nakijken geeft.

Gewicht is de meest onderschatte factor in het terreinrijden.
Ik heb Defenders zien ploeteren door een modderbak waar een vroege Series I er gewoon doorheen knarde. Werd er niet warm of koud van....

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:55

Het terreinrijden waar we het hier over hebben is het grasveld bij een concoursterrein. Daar maak ik me geen zorgen over (als het erg drassig is leeg wegrijden en paard pas op betere ondergrond laden, geldt voor elke auto). Wel over dat stuk snelweg naar het concoursterrein toe. Breed, lang, laag is in basis stabieler dan smal, kort, hoog.

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:00

Rex_Rolfo schreef:
Het terreinrijden waar we het hier over hebben is het grasveld bij een concoursterrein. Daar maak ik me geen zorgen over (als het erg drassig is leeg wegrijden en paard pas op betere ondergrond laden, geldt voor elke auto). Wel over dat stuk snelweg naar het concoursterrein toe. Breed, lang, laag is in basis stabieler dan smal, kort, hoog.

En daar komt mijn opmerking vandaan: Hoe goed weet je wat je autootje kan en vooral wat het niet kan.

Waarom zou 1000kg auto met 1300kg aanhanger een probleem zijn en 1700kg auto met 6000kg aanhanger niet?
OK, zelfs zonder alle aanpassingen mag diezelfde auto van 1700kg nog steeds 3500kg trekken.
En ja, dit is een echte situatie, namelijk MIJN ex-zwitserse 110 HCPU met een schamele 92pk uit de V8.......

Toch hoor je nooit iemand over deze verhoudingen maar nu het een autootje van 1000kg betreft dat er goed 1200kg aan hangt, is het opeens wel een probleem.

Het feit dat je auto bijna 2x zo zwaar is, maakt je niet automatisch een betere chauffeur en nee, met schijven voor en trommels achter en op 205x16 bandjes staat ie ook echt niet op uitzonderlijke techniek of aanpassingen.

Kortom My_little_P, wat heb JIJ te melden aan je auto als chauffeur? DAT is wat hier het punt is en of je dan een Teriosje van 1000kg of een DAF LF45 van 8000kg rijdt, is niet zo heel relevant.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:03

Wij rijden met onze kleine Yaris een caravannetje van 800kg naar Frankrijk :') maar het is dan ook geen paardentrailer :+

Cowgirl83
Berichten: 403
Geregistreerd: 16-05-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:21

Is hier iemand die goed de Belgische regels kent ivm het trekken van een aanhanger? En mij ook de juiste informatiebron kan bezorgen? Het gaat nu niet over een paardentrailer, maar over een gewone aanhangwagen (remork).

We hebben een geremde aanhangwagen met MTM 2000 kg. Mijn vorige wagen mocht 2000 kg trekken, dus dat was sowieso geen probleem.
Ik heb nu een nieuwe bedrijfswagen die maar 1500 kg mag trekken. Mijn man is ervan overtuigd dat we de remork weg moeten doen, en dat we die zelfs leeg niet meer mogen trekken omdat de MTM te hoog is. Ik stel mij hier vragen bij, maar google maakt me niet echt wijzer. Voordat we de remork zouden verkopen, wil ik toch zeker weten of dit klopt. We gebruiken hem immers meestal voor beperkte gewichten, dus als het wel mag zo lang we onder de 1500kg blijven, wil ik hem wel houden.
Bedankt!

cissy

Berichten: 20255
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:48

Als je BE hebt dan kan dat toch gewoon? Zijn toch Europese regels?
Zolang de aanhanger plus lading maar niet zwaarder is als de auto technisch mag trekken.

Cowgirl83
Berichten: 403
Geregistreerd: 16-05-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:41

Mijn man heeft een BE rijbewijs, dus op dat vlak mag het geen probleem zijn.

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:45

cissy schreef:
Als je BE hebt dan kan dat toch gewoon? Zijn toch Europese regels?
Zolang de aanhanger plus lading maar niet zwaarder is als de auto technisch mag trekken.

Nu ja, daar zat dus ergens een verschil tussen NL en BE maar die details ben ik vergeten.

Waar is die Belg ook alweer die dat goed in het snotje had?

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:33

In Nederland gaat het met BE rijbewijs om het daadwerkelijke gewicht dat je trekt. In België weet ik eigenlijk niet.

Sure_lee

Berichten: 10756
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:36


Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:32

Hoi hoi, ik kom even het topic binnenvallen omdat wij op zoek gaan naar een aluminium 2 paarden trailer voor 2 paarden tussen de 600 en 700 kg.
Daar hoort natuurlijk ook een behoorlijk trekkende auto bij.
Alleen zullen we niet heel vaak op pad gaan, dus ik zoek dan wel een auto die in verbruik en wegenbelasting nog een beetje te doen is, maar wel meer dan 2250kg kan trekken.

Momenteel heb ik de Hyundai Santa Fe, BMW X3, volvo V90, Mercedes GLC 250 en de VW Tiguan op het oog kijkende naar leeftijd en prijs wat we willen betalen, al heb ik gelezen dat die laatste nog al wat problemen heeft.
Kan iemand mij adviseren?
Misschien zie ik nog auto's over het hoofd of zitten hier geen goede trailerauto's bij.

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:56

Ik zit ook even te hannessen met auto icm trailer.

Heb een Careliner gekocht, ding weegt 900 kilo. Mijn Mazda CX-5 mag 1.800 trekken maar ik merk dat wanneer ik 550 kg paard in de trailer heb staan, die Mazda toch wel aardig Amerikaans over de weg gaat (als in: kontje naar beneden, extra vering. Gelukkig niet zo zwabberend als Trump's beleid).

Mogelijk is de kogeldruk van die Careliner met 550 kg paard erin toch wat te hoog voor mijn Mazda (mag 84 kg hebben). Heb al een kogeldrukmeter in huis. ga binnenkort meten.

Maar mocht deze combinatie een mismatch zijn, dan aan mij de vraag wat ik ga doen. Auto vervangen? Trailer vervangen? Laatste optie is het goedkoopst, maar dan nog ... kom je dan wel tot een lagere kogeldruk bij een 2-paards? Deze trailer is niet perse zwaar te noemen, maar er zijn ook wat lichtere trailers verkrijgbaar. Met 200kg lichter blijf ik met 1.100 kg paard erin wel mooi binnen de 1.800kg en zou ik mijn écht geliefde CX-5 kunnen behouden.

Ben al bij Volvo geweest :D Een nog net nog jong te noemen XC60 mag 2.400 kg trekken en kan een kogeldruk van 110kg aan. De XC40 vind ik wel mooi, maar ik vind de stoelen en afwerking van binnen niet echt 'des volvo's' dus die valt voor mij af.

Binnenkort kogeldruk Careliner maar eens even meten met knol erin. Als die bij 1 erin al boven de 84 zit, zal ik echt een andere auto-trailer combinatie moeten gaan vinden. Hmmmm. Wordt vervolgd.

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:23

Silly1972 schreef:
Hoi hoi, ik kom even het topic binnenvallen omdat wij op zoek gaan naar een aluminium 2 paarden trailer voor 2 paarden tussen de 600 en 700 kg.
Daar hoort natuurlijk ook een behoorlijk trekkende auto bij.
Alleen zullen we niet heel vaak op pad gaan, dus ik zoek dan wel een auto die in verbruik en wegenbelasting nog een beetje te doen is, maar wel meer dan 2250kg kan trekken.

Momenteel heb ik de Hyundai Santa Fe, BMW X3, volvo V90, Mercedes GLC 250 en de VW Tiguan op het oog kijkende naar leeftijd en prijs wat we willen betalen, al heb ik gelezen dat die laatste nog al wat problemen heeft.
Kan iemand mij adviseren?
Misschien zie ik nog auto's over het hoofd of zitten hier geen goede trailerauto's bij.

Al eens over nagedacht om voor die incidentele gevallen een auto/bus te huren?

Ik weet niet wat jouw beleving van "betaalbaar" is maar de auto's waar je nu mee komt, wegen allemaal ruim 2000kg leeg, met uitzondering van de Tiguan, waarvan je zelf al constateert dat die niet op de lijst hoort.
Bokt bestempelde mijn Range Rover altijd als "onbetaalbaar" maar de auto's die je nu opsomt, zitten qua kosten vergelijkbaar aan de Range Rover.

Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:21

Oke ik had het idee dat de Santa Fe toch wat lichter is.
We hebben inderdaad ook de range rover in ons achterhoofd, maar die valt toch nog zwaarder uit en is qua verbruik behoorlijk.
Huren hebben we ook aan zitten denken.
Maar we hebben toch liever een auto aan huis.
Betaal baal zitten we nu te kijken naar Max 20.000 en dan leeftijd max 10-12 jaar oud.
Ik weet dat er ook goede auto's zijn die ouder ook prima doen, en met meer dan 2 ton aan kilometers, maar ik weet niet welke daar precies onder vallen.

ikke

Berichten: 38662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:16

Silly1972 schreef:
Oke ik had het idee dat de Santa Fe toch wat lichter is.
We hebben inderdaad ook de range rover in ons achterhoofd, maar die valt toch nog zwaarder uit en is qua verbruik behoorlijk.
Huren hebben we ook aan zitten denken.
Maar we hebben toch liever een auto aan huis.
Betaal baal zitten we nu te kijken naar Max 20.000 en dan leeftijd max 10-12 jaar oud.
Ik weet dat er ook goede auto's zijn die ouder ook prima doen, en met meer dan 2 ton aan kilometers, maar ik weet niet welke daar precies onder vallen.

Wat die auto in aanschaf kost is maar beperkt boeiend.
Elke maand 140 euri's wegenbelasting aftikken komt veel harder binnen en dat is wat een benzine-auto van 2000kg ongeveer kost.
Mijn Range Rover haalde met enig beleid 1:7. Dat kan tegenwoordig wel iets beter maar verwacht niet dat dergelijke auto's 1:10 gaan halen.

Ik kan natuurlijk niet bepalen wat jij wel of niet kunt betalen, maar dit zijn wel de getallen waar je mee moet rekenen bij dergelijke auto's.