Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:52

24 maanden is zeker moedig wetende het allemaal wss nog duurder gaat worden komende tijden..

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:33

Wat zijn er veel pagina’s die wat mij betreft niets meer van doen hebben met het oorspronkelijke topic :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:34

Maar.. het oorspronkelijke onderwerp kan nu direct weer opgepakt worden :j als iemand er nog wat over te melden heeft :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:47

Poekkie schreef:
Nah dat gaat hier niet goed komen moesten ze 24/7 lang gras of hooi hebben. Dan kan ik ze rollen. Hier wel strookbegrazing met de halve dag dus kort gras en nog nooit een probleem mee gehad. Zal wel :)

Ik wil hier toch op reageren. In kort gras zit soms erg veel suiker. Dan blijven de paarden juist wat slanker als ze ook hooi kunnen eten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:51

Popstra schreef:
24 maanden is zeker moedig wetende het allemaal wss nog duurder gaat worden komende tijden..

Idd. En de energie is ook duurder..... en ook dat merk je gewoon.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:13

imaudy schreef:
Poekkie schreef:
Nah dat gaat hier niet goed komen moesten ze 24/7 lang gras of hooi hebben. Dan kan ik ze rollen. Hier wel strookbegrazing met de halve dag dus kort gras en nog nooit een probleem mee gehad. Zal wel :)

Ik wil hier toch op reageren. In kort gras zit soms erg veel suiker. Dan blijven de paarden juist wat slanker als ze ook hooi kunnen eten.

Ik heb dat vroeger wel eens geprobeerd, onbeperkt hooi ook op de track. Maar na 3 maanden was dat idee echt wel over ivm elk paard op ontploffen. Ja, je zal mss ander hooi of stro of weet ik veel kunnen vinden tegen een prachtige prijs maar ik begin er nooit meer aan. Momenteel staan de paarden prima hier.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:56

Ik sta vanaf 2010 in mijn eentje bij een boer. Daar begon ik met een paard en een shetlander.
Eerste afspraken waren €150 voor het paard en € 25 voor de shetlander.
Hooi komt van eigen land af, stro koopt hij in.
Boer zet paarden binnen en buiten, ik zorg dat er gemest en gevoerd wordt.
In samenspraak wordt het land afgezet. Zodat paarden en de melkkoeien apart van elkaar staan.
Er is verder geen bak, wel een paddock.
Nu 13 jaar later is er een ander paard en een mini. Stalprijs is nog steeds hetzelfde.
Hooi nog steeds van eigen land en stro is een paar jaar geleden groot ingekocht.
Er zijn geen koeien meer. Er is een inloopstal, paddock en veel weiland.
Paard kan het weiland op, maar is na een half uur daar al weer klaar.
En staat dan onbeperkt op 6 plekken hooi te eten.
Ondertussen heb ik ze eigenlijk helemaal in eigen beheer, en alleen in geval van nood vraag ik de boer om ze binnen en buiten te zetten.
En erg fijn het is aan de overkant van ons huis. Zou niet meer anders willen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:10

Poekkie schreef:
imaudy schreef:

Ik heb dat vroeger wel eens geprobeerd, onbeperkt hooi ook op de track. Maar na 3 maanden was dat idee echt wel over ivm elk paard op ontploffen. Ja, je zal mss ander hooi of stro of weet ik veel kunnen vinden tegen een prachtige prijs maar ik begin er nooit meer aan. Momenteel staan de paarden prima hier.

Hoeft ook niet direct onbeperkt hooi te wezen. Bij lang nat weer stapeltje hooi geven. Kijken wat de behoefte is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:20

Thx voor de tip maar nee dank je, ik hou het gewoon bij wat voor ons werkt :)

Verder on-topic over tariefverhogingen: ik heb na wat rondbellen een koeienboer gevonden die nog de mesthoop wil ophalen voor het tarief wat ik 2 jaar geleden aan de loonwerker betaalde. Scheelt hem ongeveer 400 euro aan kosten :). Enige nadeel is dat ik dan mijn eigen tractor ter beschikking moet stellen dus hoe dat gaat zullen we zien. Toch overal zoeken om wat te kunnen besparen zodat ik niet elke 6 maanden omhoog moet met de prijs. Die stalhouder die voor 24 maanden zijn prijs vastzet heeft volgens mij geen idee wat die gezegd heeft :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 02:05

Nou ja, laten we hopen dat die gelijk heeft en dat de prijzen onwijs gaan dalen. Een mooie zomer is altijd fijn natuurlijk :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:14

Ohja, regels betreft het vervoeren van mest zijn dit jaar ook veranderd.
Er moet digitaal germeld worden voor en tijdens het vervoer er van. Dit alles om stikstof en fosfaat te berekenen. Dit geld ook voor maatwerk vervoer (boer-boer vervoer en afvoer naar particulieren)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:15

Dat was toch al altijd zo?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:25

Is dat ook voor kleine paardenhouders dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:52

Dit stuk daar over staat in de Hippische ondernemer

Afbeelding

Ik heb eigenlijk geen idee of dit ook voor de particulier geld die geen mest boekhouding hoeft bij te houden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:02

Naja, hoor ik dan vast wel van de loonwerker als ik iets moet doen. Ik heb op dit moment geen mestboekhouding. Ik heb 2 volwassen paarden en 2 nu dan net jaarlingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:40

Wij hebben nog niks gehoord en brengen mest zelf gratis weg. Ja, kost ons tijd, energie en benzine.

Ik vraag me af of de prijzen kunnen blijven stijgen. Er gaan gewoon paarden verkocht worden en er zal een groep mensen moeten bezuinigen, dus dat gaan voer merken, stallen etc ooit ergens voelen.
Dan moeten stallen gaan uitrekenen wat duurder is; zo doorgaan, niet betalende klanten of minder paarden en leegstaan.

Als je nu bijv 400 vraagt en dat is de max van een groep klanten, is duurder worden lastig, maar toeleggen kan ook niet.
Voor andere wordt die 400 teveel en die zullen eerst nog goedkopere stalling zoeken. Maar ga je die nog vinden?

Wij voeren nog hooi van vorig jaar a 4,50, maar hebben 2 jaar geleden al 7 euro betaald. Wel zijn de balen veel lichter, dus gebruiken we meer. En van een mindere partij hadden we veel afval.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:56

Na de tariefverhoging deze maand loopt bij ons de stal echt compleet leeg. Iedereen zoekt goedkopere alternatieven of gaat naar een stal die meer faciliteiten heeft voor hetzelfde geld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:11

Yontheke schreef:
Na de tariefverhoging deze maand loopt bij ons de stal echt compleet leeg. Iedereen zoekt goedkopere alternatieven of gaat naar een stal die meer faciliteiten heeft voor hetzelfde geld.

€25 per maand gingen jullie omhoog?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:22

Sanet schreef:
Yontheke schreef:

Klopt. Maar we zijn januari 2022 ook al naar omhoog gegaan met 25 geloof ik en in juli ook al met 15 euro. Dat is dus 65 euro per maand per paard op een jaar tijd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:24

Ah, oké, dat is wel fors idd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:12

Dat is veel idd. Ik betaal nu vanaf januari 10 euro meer per paard.
Sta op een vrij dure maar ontiegelijk goede stal dus betaal het met alle liefde want ik vind dat heel veel waard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:50

Yontheke schreef:
Sanet schreef:

Klopt. Maar we zijn januari 2022 ook al naar omhoog gegaan met 25 geloof ik en in juli ook al met 15 euro. Dat is dus 65 euro per maand per paard op een jaar tijd.

Dat is natuurlijk ook het risico van dergelijke verhogingen.. Mensen gaan afwegen wat ze kunnen missen en verhuizen naar stallen zonder die alternatieven en dan zit je daar met je verhoogde prijs en niemand om hem aan te vragen. :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:00

Afweging kan ook zijn dat je voor minder paarden hetzelfde geld krijgt, maar dus minder werk eraan hebt.

Wij zijn in 2022 40 euro omhoog gegaan.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:51

En wat is de stalprijs nu dan na verhoging en wat krijg je ervoor en in welke regio? Kan wel 65 euro in een jaar omhoog zijn gegaan, maar misschien waren ze wel veelste goedkoop!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:38

karrij schreef:
En wat is de stalprijs nu dan na verhoging en wat krijg je ervoor en in welke regio? Kan wel 65 euro in een jaar omhoog zijn gegaan, maar misschien waren ze wel veelste goedkoop!

De stalprijs is nu 355 euro excl droog hooi en excl krachtvoer. Voordroog 1x per dag zit bij in de prijs.
Wij zitten in Ravels, België.
We hebben een binnenpiste met gewone zandbodem, in de zomer een buitenpiste maar in de winter is dit voor een groot gedeelte paddocks en wat nog overblijft is te nat om in te rijden.
Paarden worden van maandag tot zaterdag buiten gezet paddock of stapmolen dag om dag en op zondag moet je dit zelf doen.