Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 08:32

Petraaken ja idd haha!! En dan ook gewoon Shorty he...beest springt over 1.60 heen zonder de draad maar te raken.

Hagelslag ben ik ook idd. Ik kom helemaal tot rust en geniet weer!! Degene die hier nu staat is 9ok Duits, maar die is ook heel anders...ligt denk ik toch ook een beetje aan het milieu waar je uitkomt.

En Joltsje zal ik doen :D. Heb ook al een hartig woordje met hem gewisseld, maar ik moet ook echt wat aan mijn natuurlijk overwicht doen (niet overgewicht..dat heb ik wel :D).

vevina

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:18

Is er geen mogelijkheid om een hoog hek te plaatsen richting de weg? Dat shorty bij ontsnappen nooit de weg op kan?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 10:24

vevina schreef:
Is er geen mogelijkheid om een hoog hek te plaatsen richting de weg? Dat shorty bij ontsnappen nooit de weg op kan?
nou...dat hek moet dan 200 meter lang zijn :D. Ik heb net vorig jaar alles vernieuwd omdat mijn schimmel ook steeds uitbrak...die heeft ongeveer 100 m2 mais opgegeten in een nacht...maar toen was de stroom dus ook niet heel sterk...maar Shorty springt er gewoon overheen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:27

Dan zal de eigenaar toch haar verantwoordelijkheid moeten oppakken.
Stap niet twee keer in dezelfde kuil Ts.
Succes.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:18

Paard staat inderdaad op jou grond dus voorzichtig zijn. Ik vind dit eerlijk gezegd niet zo grappig. Hier kunnen gewonden vallen en daarbij is Shorty zelfs het minst van mijn zorgen. Zorg dat het dier niet kan ontsnappen uit die wei en maak de afspanning veel te hoog zodat hij er zelfs niet aan kan denken om er over te springen. Ik vind ook dat de eigenaar van Shorty helemaal voor de kosten moet opdraaien. Laat je niet doen. Het is eigenlijk ook niet jou taak om met Shorty te wandelen + het extra werk erbij te nemen om een volle stal uit te mesten (tenzij tegen meerprijs). Je verhuurde toch een lege stal? Je laat weer over je heen denderen. Mensen zijn in het begin overigens meestal lief/vriendelijk/etc... Juist dan moet je op een vriendelijke manier je grenzen laten kennen. Als mensen praatjes beginnen krijgen en alles als normaal beginnen zien wordt het moeilijker. Je had beter het advies van GDG opgevolgd vrees ik.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:04

Hai. Hier een eigenaar van een 'weide uitspringer'
Weide hek verhogen helpt niet, mijn paard springt met gemak uit stilstand over 1.60, en als je het hoger maakt probeert hij het met een aanloopje.. En haalt ie het dan niet.. Tja, dan neem je toch gewoon het hele hek met je mee..
Je moet er achter komen wat de oorzaak is van het springen. Waarom springt hij de wei uit? In het begin zijn ze altijd wat onwennig dus gebeurt het vaker.
Maar redenen bij die van mij: alleen staan, gras bij de buren is groener, of het is al lang etenstijd geweest.
Mijn paard staat nu in een paddock paradise,dat past hem goed, altijd te eten, en je hoeft 'jezelf niet binnen te zetten'( ja kwam echt vrolijk de stal al in gelopen als je bezig was de andere paarden binnen te halen). Hij springt alleen nog maar als hij alleen is of er iets echt engs gebeurd.
Tip, doe hem in het begin toch maar een halster om, dan kan ook je buurman etc. hem vangen als jij er niet bent (met een adres labeltje). Hij wordt waarschijnlijk wel rustiger als hij er langer staat, en jij de oorzaken van het springen hebt weg genomen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:11

Maar als het paard door zijn avontuurlijke karakter toch een ongeluk veroorzaakt...., Niet zo grappig.
Heeft de eigenaar dit van tevoren aangegeven?

Zhads

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:15

Lees al een tijdje stilletjes mee maar kom nu even binnenspringen :)

Hek verhogen klinkt in mijn hoofd alleen maar als symptomen bestrijden, en waarschijnlijk springt Shorty in gedachten er met gemak overheen: even proberen en hoppa, hangt er half in want net niet hoog genoeg gesprongen.
Ik zou zelf gaan kijken waarom hij springt, nog wat spanning van verhuizing of is het 'normaal' dat hij dit doet?

Halster eraan laten is wel handig, helemaal als hij wat kopschuw is. Kan je een hoop tijd schelen met halster omkrijgen en kan ook wegrennen nog voorkomen.
Zoals lindar al zei: adres label eraan, als jij niet doorhebt dat paardlief al weg is kan iemand anders hem even vangen en brengen.

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:21

Heb het topic gevolgd. Viel van de ene verbazing in de andere hoe de mensen met jouw privé domein omgingen. Echt bizar.

Opgelucht dat ze weg zijn, heb je toch zo weer een nieuwe pensionklant. Lijkt allemaal een stuk leuker. Maar ik lees toch weer veel gedoe. Deze keer vanwege het paard. Hoe leuk en lief paardje en baas ook zijn, dit geeft dus niet de rust waar je zo hard aan toe was... Denk aan jezelf en je gezin!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:33

Zeker navragen of de eigenaar het paard verzekerd heeft voor schade tegenover derden. Als het paard uitbreekt en schade veroorzaakt kan het anders tot discussies leiden.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:59

Sclimpre schreef:
Zeker navragen of de eigenaar het paard verzekerd heeft voor schade tegenover derden. Als het paard uitbreekt en schade veroorzaakt kan het anders tot discussies leiden.

Dit zit standaard bij Wa-verzekering van de eigenaar in (mits de omheining 'deugdelijk is')
Dit heb ik meteen gecheckt toen ik m'n paard 1 dag had en ik door de staleigenaar werd gebeld dat hij de wei uit was gesprongen..

Maar ja, wel heel naar als hij echt ongelukken veroorzaakt. Dat is m'n grootste nachtmerrie.. (kreeg echt een hartverzakking toen mijn buurjongen laatst die grap maakte toen ik een paar uur van huis verwijderd was.. Gelukkig stond ie toen al weer veilig gevangen in z'n stal)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:13

Onze springer hebben we een aantal dagen met een halster en stroomdraad (qua lengte paardlang + 3m, aan het halster vastgemaakt als een hengstenketting, dus onder de kin door en eventueel langs de wang) in de wei gehad. Als hij dan wilde springen kwam hij alsnog in contact met het schrikdraad. Dan was hij er weer een tijd van genezen, maar dat paard was 1.80 (en sprong ook over 1.60).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:36

lindar1985 schreef:
Sclimpre schreef:

Dit zit standaard bij Wa-verzekering van de eigenaar in (mits de omheining 'deugdelijk is')
Dit heb ik meteen gecheckt toen ik m'n paard 1 dag had en ik door de staleigenaar werd gebeld dat hij de wei uit was gesprongen..

Maar ja, wel heel naar als hij echt ongelukken veroorzaakt. Dat is m'n grootste nachtmerrie.. (kreeg echt een hartverzakking toen mijn buurjongen laatst die grap maakte toen ik een paar uur van huis verwijderd was.. Gelukkig stond ie toen al weer veilig gevangen in z'n stal)

De eigenaar van het paard is Duits toch? Daar zit het niet standaard in de wa verzekering, je moet hier apart je paarden verzekeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:46

Ow, dat is wel erg jammer dat hij dat doet. Ik zou er niet vrolijk van worden. Eet hij wel als hij buiten staat? En hoe reageert hij op jouw paarden?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 13:58

Ik heb al mijn paarden verzekerd. De eigenaar heb ik verzocht vandaag kopie verzekerbewijs af te geven. En paard staat op stal tot omheining helemaal nagelopen is. Eigenlijk moet die goed zijn want heb kortgeleden alles vernieuwd. Eigenaar komt dit vandaag zelf doen., maar is nu nog aan het werk. Dit is overmacht..eigenaar gaf aan dat hij waar hij stond draad van 50 cm had en daaroverheen ging. Dit wost ze ook niet. Is voor iedereen klote, maar vinden we wel een oplossing voor. Ik denk dat beestje retehonger heeft gehad daar en gewoon alles aan het inhalen is. Ik vind hem ook vreselijk onrustig...hij reageert al iets minder als ik hem bij zijn hoofd aanraak maar ik geloof dat er vreemde dingen gebeurd zijn waar hij vandaan komt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:34

Hoe reageert hij op de andere paarden? En zie je hem wel eten?
Heb je geen half open schuur waar je hem kan plaatsen met een stukje eraan en veel eten. Hij kan natuurlijk uit stilstand overal wel uit komen dan, maar soms is de aanloop weghalen en veel eten wel een oplossing.
Nog mooier is als hij goed reageert op de andere paarden en zich daaraan bindt.
Misschien moet ze straks even aan de hand grazen in de wei.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 19:45

Hij reageert goed op de andere paarden..gelijk samengelaten gisteren en dat ging gelijk goed. Hij staat nu s nachts en als ik weg ben op stal en overdag als ik thuis ben in de rijbak met mijn fries..hij is erg onrustig als hij alleen staat en roept nu vanuit stal ook dus dat is alvast goed. Hooi hebben ze continu, maar hij eet het niet echt veel heb ik het idee. Eigenaresse laat nu de tandarts komen op mijn verzoek..ze heeft hem pas een paar maanden (hij was toen ook al mager trouwens maar niet zoals nu). Hij krijgt nu subli seniores van mij en daar valt hij op aan. Maar t is ook een zenuwpees...welverschrikkelijk lief maar ik geloof vreselijk in de war...en afgekeurd voor de sport en staat nu dus ws van intensieve training ineens volledig stil...kan dus ook een teveel aan energie zijn.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:51

Heb je topic meegelezen, wat fijn dat die andere mensen weg zijn. Niets is zo vervelend als dat ze steeds over je grens heengaan. Sommige mensen hebben echt geen manieren. >;)

En fijn dat je een nieuwe klant hebt gevonden. Ookal lijkt het goed/lief/leuk te gaan in het begin, zorg wel dat je je grenzen aangeeft. Personen kunnen altijd veranderen naar een x aantal dagen/weken. Maar dat komt vast goed! Succes met het zoeken naar de oorzaak en/of een oplossing van het nieuwe 'springpaard'. +:)+

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 19:59

Anoukloves_ schreef:
Heb je topic meegelezen, wat fijn dat die andere mensen weg zijn. Niets is zo vervelend als dat ze steeds over je grens heengaan. Sommige mensen hebben echt geen manieren. >;)

En fijn dat je een nieuwe klant hebt gevonden. Ookal lijkt het goed/lief/leuk te gaan in het begin, zorg wel dat je je grenzen aangeeft. Personen kunnen altijd veranderen naar een x aantal dagen/weken. Maar dat komt vast goed! Succes met het zoeken naar de oorzaak en/of een oplossing van het nieuwe 'springpaard'. +:)+

Ja ik weet het..bij die anderen is het ook geleidelijk gegaan. Ff afwachten idd en duidelijk blijven al merk ik wel dat ik eigenlijk al weer teveel doe, maar dat komt ook omdat ik het een ontzettend leuk paard vind en ermee te doen heb hoe hij eruit ziet...eigenaresse heeft hem dus net en volgens mij weet ze er ook niet heel veel van..toen ik vroeg wanneer tandarts geweest was was het: huh? Tandarts? Longeren wil ze graag samen doen (heb gezegd dat ik haar best eens wil helpen als ik tijd heb maar dat mijn eigen dingen voorgaan en ze beter les kan nemen als ze echt iets wil leren). Maar ze staat overal voor open..wil duidelijk het beste voor haar paard dus dat is alvast erg fijn. Als ik dat weet stoort het me ook absoluut niet dat ik mss ff wat meer moet doen. Ik wil ook graag gelukkige paarden op mijn erf. En ook ik heb alles moeten leren en mensen hebben dus ook tijd in mij geinvesteerd om het mij te leren. (En nog steeds).

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:03

IHN schreef:
Anoukloves_ schreef:

Ja ik weet het..bij die anderen is het ook geleidelijk gegaan. Ff afwachten idd en duidelijk blijven al merk ik wel dat ik eigenlijk al weer teveel doe, maar dat komt ook omdat ik het een ontzettend leuk paard vind en ermee te doen heb hoe hij eruit ziet...eigenaresse heeft hem dus net en volgens mij weet ze er ook niet heel veel van..toen ik vroeg wanneer tandarts geweest was was het: huh? Tandarts? Longeren wil ze graag samen doen (heb gezegd dat ik haar best eens wil helpen als ik tijd heb maar dat mijn eigen dingen voorgaan en ze beter les kan nemen als ze echt iets wil leren). Maar ze staat overal voor open..wil duidelijk het beste voor haar paard dus dat is alvast erg fijn. Als ik dat weet stoort het me ook absoluut niet dat ik mss ff wat meer moet doen. Ik wil ook graag gelukkige paarden op mijn erf. En ook ik heb alles moeten leren en mensen hebben dus ook tijd in mij geinvesteerd om het mij te leren. (En nog steeds).

Ik begrijp je heel goed! Zo zou ik er ook in staan. Dat is een hele mooie eigenschap, maar kan ook een valkuil zijn. Als je dat maar van jezelf weet en er plezier in hebt dan komt dat vast wel goed!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 13:04

Nou ja....geen idee of dat hem met Shorty gaat worden. Ik zet hem net in de rijbak voor, wilde mijn merrie halen maar meneer was er al over gesprongen..1.60 houten omheining. Omheining stuk...paard bij de varkens en heb ik nu weer op stal gezet en de eigenaar opgebeld dat ik graag wil dat ze de rijbak vandaag hersteld en zelf komt om haar paard buiten te zetten en erbij te blijven en iets verzint waar hij achter blijft want dat ik de verantwoording niet op me wil nemen. Het ging ook met de grootste soepelheid en zonder aanloop dus die kan veel hoger...mooi is dan dat ie naar de anderen wil maar heb er nuks aan als ie toch besluit het ruime sop te kiezen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:19

goed zo ts en ik zou er ook op attenderen dat je dit niet super lang aan wilt kijken en dat de eigenaar zal moeten verhuizen als paard er alsnog over vliegt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 13:26

Goeie StalNollie...idd wil ik het niet te lang aankijken. Ten 1e omdat de stal veel te klein is om hele dagen in te staan (3x3 of zelfs 3x2 geloof ik). Wordt alleen gebruikt om te eten.

Ten tweede omdat ik het niet wil meemaken dat hier ongelukken gebeuren. Ik vind het een verschrikkelijk leuk dier maar het moet veilig blijven.

Het is vast een test. Haha...heb ook de 1e peuk alweer opgeruimd..nu waren er hier ook werklui dus daar kan ie ook van zijn, maar heb wel verzocht een gesloten asbak mee te nemen als ze hier buiten wil roken en ervoor te zorgen dat peukenafval daarin komt (zonder uberhaupt te melden dat ik een peuk gevonden heb). Dat gaat ze wel doen, hoor! Ze is gosteren ook al bezig geweest met de omheining en heeft mij geholpen met dungen dus ik mag niet klagen maar heb wel wat geleerd vd vorige keer.
Laatst bijgewerkt door IHN op 25-04-17 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:32

HOe groot is het buiten dan?

Kan me niet voorstellen dat dit elders niet gebeurde. Maar hij is 7? dus al die jaren overleefd.

Ik zou toch een andere plek zoeken. Iets met meer ruimte, afwisseling etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:38

Ik lees het hele topic al een tijdje stil mee. Maar reageer nu toch. Ik heb een dergelijke uitbreker gehad. Oude tinker was een meester in het daar staan waar hij niet mocht staan. Hoe hoog of krap de heining ook was hij kwam er in record tijd uit zonder schade aan te richten. Oorzaak nooit gevonden.

Een wei stond hij veel buiten, gras op de wei rustige leuke vriendjes maar hij bleef geen 10 minuten in dat stuk staan. Hij vloog eruit naar een lege wei. Na een week meerdere keren per dag uitbreken besloten hem dan maar alleen in die wei te zetten daar was uitbreken accuut over. Andere plek moest hij even alleen en op zand ivm bevangenheid. Maar ook daar brak hij steeds uit. Daar besloten om een klein stukje wei in de kudde af te zetten en toen ook uitbreken opgelost.

Hij ging er dus uit over of onderdoor als zijn gezelschap hem niet beviel of hij alleen stond.

Een stal is idd geen optie maar uit de bak springen waar hij alleen staat als er nog een merrie uit moet. Laat hem dan als laatste op stal staan. Maar al geprobeert hem alleen op een stuk te zetten wel in de kudde? Dus even een eigen apart weitje afzetten en er bij blijven staan en kijken waar hij heengaat.