Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:15

Zoals genoemd is een pensionstal een bedrijf, ik spreek natuurlijk alleen namens ons eigen bedrijf, maar juist door niet te bezuinigen op stro, of naar te doen, zijn wij gegroeid naar 85 boxen. Wij hebben meerdere klanten die tussendoor bij andere stal (len) gestaan hebben en weer terug gekomen zijn. Je kan als bedrijf alleen maar blijven bestaan als je netjes met je klanten omgaat. Wat niet wil zeggen dat wij in ons 25 jarig bestaan nooit 'een haar in de boter' gehad hebben, maar volgens mij gaan verhalen in de paardenwereld snel genoeg en geld het spreekwoord ' vertrouwen komt te voet en gaat te paard' zeker :) . Je zou als stalhouder dus bezig zijn met het afbreken van je eigen bedrijf met dat soort praktijken....

Ik lees zaken als: de stalhouder die om de haverklap niet thuis is of diefstal. Serieus, als je op zo'n stal staat laat je je paard daar toch niet achter? En dan ga je daar pas over nadenken als er paspoorten ingeleverd moeten worden?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:18

Blijf het raar vinden, als je als stalbaas niet de eigenaar bent van de grond en opstallen, je dus wèl hoofdelijk aansprakelijk bent voor de paarden waar je niet voor zorgt. Ik en mijn stalbaas kunnen zo door middel van rekeningen aantonen dat ik geen verzorging en voeding afneem. Dan is het toch ronduit oneerlijk als zij wel de boete krijgt voor mijn paarden?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:22

ruitje schreef:
Ik lees zaken als: de stalhouder die om de haverklap niet thuis is of diefstal. Serieus, als je op zo'n stal staat laat je je paard daar toch niet achter? En dan ga je daar pas over nadenken als er paspoorten ingeleverd moeten worden?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Als je gaat buitenrijden of op wedstrijd gaat moet je toch je paspoort meenemen. Als die dan bij de stalhouder ligt, dan kun je daar niet altijd even makkelijk aankomen. Diefstal kan overal gebeuren, kan ook door externe mensen komen, dan heeft dit niks te maken met de veiligheid op stal.

ruitje

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:32

Dat heeft het, naar mijn mening, dus wel. Wij hebben ons erf dusdanig ingericht (inclusief camera's) dat diefstal bij ons geen abc'tje is. In 25 jaar nog nooit ( laat ik het afkloppen :+ ) wat gestolen. Bij ons is er 24 uur per dag iemand aanwezig op het terrein, of iemand van de familie, of iemand die wij genoeg vertrouwen om plaatsvervangend te kunnen optreden.
Dus je kan bij ons, laat ik het voorzichtig schatten, er in 99 van 100 gevallen rekenen op toezicht op je paspoort, maar belangrijker op je paard. Ik bedoel heel erg zwart wit: waarom laten mensen wel hun paard achter op een stal waar geen beveiliging en controle is, maar word dat pas een punt als ze bij hun paspoort moeten kunnen? Je wil toch dat er altijd toezicht is op je paard?
Kom niet zo goed uit mijn woorden, hoop wel dat mijn punt duidelijk is :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:34

DianneM schreef:
Blijf het raar vinden, als je als stalbaas niet de eigenaar bent van de grond en opstallen, je dus wèl hoofdelijk aansprakelijk bent voor de paarden waar je niet voor zorgt. Ik en mijn stalbaas kunnen zo door middel van rekeningen aantonen dat ik geen verzorging en voeding afneem. Dan is het toch ronduit oneerlijk als zij wel de boete krijgt voor mijn paarden?

Nee. De stalhouder is degene die een stalling runt.

Ik run een huishouden, maar wel in een huurwoning.

Snap je?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:35

Het is sowieso lastig. Als ik de duinen in ga, rijd ik niet met paard zijn paspoort rond...Als ik opvakantie ga met paard gaat ie wel mee, maar gewoon met trailer richting bos, ook niet. Heb m standaard thuis liggen en kregen van de week ook dit bericht van de dierenarts te horen.

Probleem is dat je stalgenoten en stalbaas nooit 100% kan vertrouwen. Ik doe dit zeker wel, maar ALS er rottigheid is, hoeft een ander niet mijn paspoort te hebben. Stalgenootje had een soort locker gevonden met heel veel vakjes. Dus per stal een kluisje waar jij en de stalbaas in kunnen. Ga het wel merken wat de stalbaas wilt. Ik gaf al aan dat ik mijn paspoort in mijn kast wil laten, daar kan hij ook in.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:36

DianneM schreef:
Weideonderhoud wordt gedaan door de grond-eigenaar. De bak slepen en ander klein onderhoud door mijn stalbaas, groot onderhoud door de grond-eigenaar. Sommige paarden worden verzorgd en gevoerd door de stalbaas, maar niet alle. Volgens mij mag zij niet verantwoordelijk gehouden worden door de overheid voor deze paarden. Lijkt mij namelijk nogal krom voor haar. Stel dat iemand expres de paspoorten van de paarden waar zij wel voor zorg draagt en diegene wil kwaad en diegene belt vrolijk de inspecteur om te zeggen dat de paspoorten niet op orde zijn.. Volgens mij moet ik in deze situatie zelf de boete krijgen als het paspoort niet bij mijn paard is en niet zij.

Maar heo wordt dat onderscheid gegeven. Degene die bij de stal woont, verzorgd de paarden, en heeft het toezicht. Heeft de taak om de boel te regelen en woont op het erf. In mijn ogen is dat veel meer de staleigenaar, dan de grondeigenaar die het verhuurt maar verder weinig aanwezig is of zorg toedraagd. Het aantonen dat jou paarden toevallig niet worden gevoerd, maar andere wel, zal voor ene inspectie weinig verschil maken, omdat je het niet hard kan maken. Maar als je uitsluitsel wilt, moet je de instantie die bij ons op de stoep kan komen te staan eens bellen. En dan kan je het risico nemen om er voor te kiezen ze zelf bij je te houden en eventueel indien een boete komt, daarvoor zelf op te draaien, als je er dan van overtuigd bent dat die er toch niet in zit. Al vraag ik mij af hoeveel waarde je aan een mondeling iets kan hechten in zo'n geval.... ene persoon zal makkelijker zijn dan de andere. Ik zou het dan zwart op wit willen eigenlijk, dat je het risico niet hebt dat een ander - die dan op eens op de stoep staat - weer wat anders zegt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:46

ruitje schreef:
Dat heeft het, naar mijn mening, dus wel. Wij hebben ons erf dusdanig ingericht (inclusief camera's) dat diefstal bij ons geen abc'tje is. In 25 jaar nog nooit ( laat ik het afkloppen :+ ) wat gestolen. Bij ons is er 24 uur per dag iemand aanwezig op het terrein, of iemand van de familie, of iemand die wij genoeg vertrouwen om plaatsvervangend te kunnen optreden.
Dus je kan bij ons, laat ik het voorzichtig schatten, er in 99 van 100 gevallen rekenen op toezicht op je paspoort, maar belangrijker op je paard. Ik bedoel heel erg zwart wit: waarom laten mensen wel hun paard achter op een stal waar geen beveiliging en controle is, maar word dat pas een punt als ze bij hun paspoort moeten kunnen? Je wil toch dat er altijd toezicht is op je paard?
Kom niet zo goed uit mijn woorden, hoop wel dat mijn punt duidelijk is :o

Jullie stal is iets uitgebreider beveiligd dan de gemiddelde stal, zo te horen. Ik begrijp dat je dat ook promoot, maar je kunt niet verwachten dat het overal zo is. Zadeldiefstallen zijn nog steeds aan de orde van de dag, ook op stallen waar wel enige beveiliging is. Bij ons op stal is er ook altijd iemand aanwezig, maar ik gun de stalhouders ook hun privéleven, dat ze een stal runnen wil niet zeggen dat ze 24/7 rond hoeven te lopen op het terrein imo. Er is voldoende toezicht op mijn paard, niet alleen door de stalhouders, maar ook door mijn stalgenoten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:55

Ik verwacht ook niet dat het overal zo is en 'promoot' onze stal ook niet ( stalnaam nergens genoemd volgens mij :o )
Punt is gewoon, laat ik het dan maar even hard zeggen, een aantal van de bokkers in dit topic hun stalbaas niet vertrouwen met het paspoort en het niet handig vinden want het ligt of op plekken waar het gestolen kan worden, of hij zou het paspoort wel eens kunnen achterhouden, of hij is er niet altijd.

Wat doe je dan op zo'n stal en waarom is nou juist een papiertje inleveren de druppel maar laat je wel je paard daar achter?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:00

Tuurlijk vind ik mijn stalbaas veel meer mijn stalbaas als degene die op mijn contract staat, maar wat ik mij afvraag is hoe dat wettelijk zit.. Zo heb ik een koopappartement en dus ben ik lid van de VVE. De beheerder is hiervoor hoofdelijk aansprakelijk voor de kosten en eventueel de schade. Wij hebben een externe beheerder, die daarvoor bedrijfsmatig gewoon verzekerd is. Genoeg particulieren echter die zelf het beheer over hun eigen VVE hebben om de kosten te drukken, maar wat ze vergeten is dat ze daardoor wel hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Wat ik mij dus afvraag is of de bezitter dus niet de verantwoordelijkheid heeft in plaats van de beheerder, die ingeschakeld is door de bezitter om de zaken met de pensionklanten te regelen. De beheerder wordt namelijk nergens in het contract genoemd behalve dat ze namens de stal bezitter getekend heeft. Mijns inziens heeft de beheerder er zelf niet voor gekozen, gezien zij zelf de stallen niet verhuurt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:02

ruitje schreef:
Wat doe je dan op zo'n stal en waarom is nou juist een papiertje inleveren de druppel maar laat je wel je paard daar achter?

Omdat mijn paard een heel eigen mening heeft. Een slordige 400 kilo eigenwijsheid is wat lastiger weg te moffelen, of bij voorbeeld per voertuig te verplaatsen, dan een boekje. Ik heb het volste vertrouwen in dat paard. Van een bundeltje papier moet ik nog maar zien hoe veel initiatief er in zit :+ Daarnaast is hij van een ras uit een "wereldje" waar iedereen iedereen kent. Als ik 'm kwijt ben weet binnen hooguit 2 dagen heel Nederland (uit dat wereldje) dat en komt een eventuele dief niet zo ver.

Maar gelukkig heb ik dus geen pensionhouder.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:34

Nou, ben aan het bellen geslagen, maar zowel de PVE, als de NVWA als de meldkamer van de AID kunnen mijn vraag niet beantwoorden, wie dus de boete krijgt.. Ik of mijn stalbaas.. Kennelijk weten ze zelf niet eens hoe het dus zit..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:31

Koper, daar zou ik toch niet op rekenen. Genoeg gekke dingen meegemaakt als mensen het uit onkunde niet redden helaas............ En qua diefstal is het niet zo moeilijk om het land uit te komen.

Ik vind wel dat er een punt gemaakt wordt. Als je je paard ergens 24/7 achterlaat, waarom dan niet dat paspoort?
Maar feit is, dat er meer'''slechte'' stallen zijn, dan goede. Ik heb ook op plekken gestaan, waar ik niet fijn stond, maar dusdanig veel zelf deed, dat ik er zo min mogelijk last van had.

Mensen kijken naar die 1 of 2 uurtjes dat ze zelf op stal zijn, maar je paard woont er 24/7.

Geen 24/7 toezicht of beveiliging kan eigenlijk gewoon niet met paarden. In enkele seconden kan er wat gebeuren en als jij je paard ergens toevertrouwd moet daar wel iemand zijn. Dat is veel belangrijker dan je paspoort meekrijgen voor wedstrijd.
Dat laatste is echt wel op te lossen. Zoals ik al zei, allemaal in de kast en stal bezit de reservesleuteltjes of cijferslot combinatie. Ik vind laatste makkelijk, verander je zo weer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:52

Nou, van mijn hoeft de stalhouder echt niet de hele dag er te zijn hoor, als er maar naar afspraak gevoerd en gemest wordt. Ik zit nu zelf ook geen hele dag thuis om naar de paarden te kijken. Als er een een uurtje geleden koliek heeft gekregen dan ben ik me daar nu op dit moment onbewust van, terwijl ze 20 meter verderop staan :+

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:54

Dat vind ik ook.. Mijn stalbaas heeft ook zelf een leven, dat mag ze graag zo houden van mij.. Lijkt me erg vervelend om als big brother 24/7 alle paarden in de gaten te moeten houden. Er staan er wat binnen, er staan er wat buiten, de ander is een blokje om met paard..

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:23

mylittlejoy schreef:
Het is natuurlijk wel raar dat mensen er via Bokt achter moeten komen dat dit speelt en er geen officiële instantie is waar écht duidelijkheid te vinden is over de precieze regels en eventuele boetes bij niet-naleving van die regels.

Precies, dat vind ik dus ook!
Op de site van de KNHS en/of het KWPN is hier (nog) niets over te vinden. Het is toch van de zotte dat er ineens inspecteurs de weg opgestuurd worden, zonder vooraankondiging, die blijkbaar (afgaand op voorgaande berichten) zelf niet eens weten wat er nu precies de bedoeling is en dat wij nu ineens op stel en sprong van alles moeten bedenken.... 8)7

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:35

Het is niet zomaar ineens. Het is altijd al de regel geweest dat er bij het paard een paspoort aanwezig moet zijn, op stal of onderweg. Waar het paard is, daar is het boekje in de buurt of in elk geval binnen een paar uur beschikbaar.
Dat had altijd al gecontroleerd kunnen worden, alleen gebeurde dat schijnbaar nooit op stallen zelf. Als stalhouder hoor je dit te weten, wat je ermee doet is een tweede.

Als je je zaakjes geregeld hebt, is er niks aan de hand. Controle, boekjes, klaar.

Dat ze geen eenduidige informatie kunnen geven over eventuele gevolgen als het boekje er niet is, dat is inderdaad waardeloos.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:07

Urielle en DianeM, dat is misschien op een kleinere stal zo. Dat hebben wij nu ook.

Maar voorheen stonden we groot en dan is er altijd iets te doen, zijn mensen altijd aan het werk etc. Ook zijn er dan vrijwel de hele dag door klanten aanwezig. Daar hoorde de stalbaas ook alles vanuit zn huis. Je hoeft niet alles te zien, maar als je wat hoort kun je iig gaan kijken.

Daarvoor stonden we nog groter en waren er ook altijd mensen op het terrein en liep de stalbaas altijd rond.

Het is mijn mening en dus een mening dat het een keus is als je paarden wil houden of pension. De verantwoordelijkheid hoort daarbij. Mensen laten wel hun liefste en dure bezit bij je achter in goed vertrouwen.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:43

Het gaat niet om de regel grit, maar op de wijze waarop hij nu ineens gehanteerd wordt en de boetes die er hier en daar kennelijk gegeven worden en de wijze waarop.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:09

ruitje schreef:

Ik ken ook genoeg goede kinderoppassen, maar daar laat je ook niet gauw diamanten en goud achter ter bewaring :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:16

Ik heb dit al eens uitgezocht, de boete is rond de 1000 euro voor het niet bij het paard aanwezig hebben van een paspoort... die boete komt op naam van de stalbaas...

Wel is het zo dat ze een tijdsbestek van ik meen 2,5 uur geven om een paspoort te tonen, als het niet aanwezig is.

Maar zowiezo, wij hebben van alle paarden hier op het bedrijf het paspoort in de kluis liggen. Die hoort bij het paard aanwezig te zijn. Wij checken de entingen, als een paard om wat voor reden dan ook mee op pad moet, moet het paspoort mee en bij een controle moeten wij het kunnen tonen.

Ik zie het probleem ook niet zo... een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus vanwaar al dat spastische gedoe? Je moet gewoon ten alle tijden een paard kunnen identificeren en als jij in die hele week, van 7 dagen van 24 uur, iedere dag 2, misschien 3 uurtjes bij jouw paard bent, dan is het toch niet meer dan normaal dat het paspoort bij degene is die de overige 22 uur toezicht heeft op het paard en de verantwoording erover dragen moet?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:26

Suelza schreef:
Ik zie het probleem ook niet zo... een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus vanwaar al dat spastische gedoe?

True. Wat betekend simpelweg: als jij je paard bij mij zet en zijn paspoort bij mij achterlaat, dan kan ik met een contract erbij het paard verkopen. Het contract is wel bindend, de mensen die hem kopen doen dat ter goeder trouw. Gerechterlijk gezien staan zij dus enorm sterk met het contract en paspoort. Jij daarintegen moet maar aan zien te tonen dat jij de eigenlijke eigenaar bent... En stel dan dat je het aan kunt tonen en je krijgt je gelijk, dan is de kans ook nog heel groot dat ik jou alleen de waarde of het verkoopbedrag van het paard hoef te betalen aangezien de nieuwe eigenaren het paard ter goeder trouw hebben gekocht.

Dus ja, ik begrijp "het spastische gedoe" heel goed. En, ik heb zelf paarden van anderen en de paspoorten en ik ben dankbaar voor het in mij gestelde vertrouwen. Ik zou het zelf niet doen, ik zou liever een contract opstellen waarin ik als verantwoordelijke voor eventuele boetes gehouden wordt. En ik begrijp het ook als mensen het bij mij niet zouden willen afgeven en in dat geval zou ik dan ook een contract opstellen waarin zij verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele boetes als bij controle het paspoort niet aanwezig is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:31

overigens, het scheelt natuurlijk ook of je je stalhouder al jaren kent of nog niet zo heel lang, en ook hoe die persoon reageert bij problemen.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:34

, ben je stalhouder als je het als hobby doet, dus geen dikke centen ermee hoeft te verdienen. Gewoon omdat je ruimte over hebt, het leuk vindt. Je betaalt geen belasting, geen papieren.
Of ben stalhouder als je dit doet, om van te leven, dus ook aangesloten dat je een bedrijf bent? Je draagt belasting af. Naar mijn idee, de laatste optie.

Is het logisch dat er dan op allebei de soort stallingen wordt gecheckt? Of geeft een stalling die echt een bedrijf is, meer vertrouwen om wel het paspoort te laten liggen?
Laatst bijgewerkt door principal op 28-10-13 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:35

ShamalArabs schreef:
Suelza schreef:
Ik zie het probleem ook niet zo... een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus vanwaar al dat spastische gedoe?

True. Wat betekend simpelweg: als jij je paard bij mij zet en zijn paspoort bij mij achterlaat, dan kan ik met een contract erbij het paard verkopen. Het contract is wel bindend, de mensen die hem kopen doen dat ter goeder trouw.

Dat is niet waar wat jij zegt... De eigenaar is degene die kan aantonen dat hij het paard onderhoudt en niemand anders. Als jij als pensionhouder met een contract en paspoort het paard dan verkoopt, ben je gewoon een vee-dief, niet meer en niet minder en ga jij keihard de fout in...