Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:18

Dan is dus je volgende vraag: waren die trekkers dan betrokken bij het ongeval? TS vind overduidelijk van wel, de trekkerchauffeurs wellicht niet. Er is geen fysiek contact geweest met de trekkers en er zijn geen getuigen (kennelijk), dan wordt het lastig vaststellen of ze wel of niet "betrokken" waren.
Natuurlijk geldt ook in dit geval dat je een andere weggebruiker niet mag hinderen en al zeker niet in gevaar mag brengen, daarmee kun je bij alledrie de bestuurders een deel van de "schuld" neerleggen, maar of je daar veel mee opschiet, vraag ik me af.

Een gesprek met de chauffeurs kan wel helpen in de toekomst, een stukje begrip voor medeweggebruikers (niet alleen ruiters, maar ook gewoon fietsers) vanuit zo'n trekker maakt het elkaar passeren net wat gemakkelijker. Als je gewend bent aan grote trekkers vind je ze heel gewoon, maar ben je er niet aan gewend, dan kunnen ze wel heel imposant of zelfs eng overkomen (net als paarden.....).

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:41

Tsja Waratje, ik weet niet of TS een zaak heeft.
Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf heeft ze geen gegevens van de chauffeurs (misschien wel de naam van het bedrijf, het bedrijf is eigenaar van de trekker dus verantwoordelijk voor de trekker) en geen getuigen.
Maar dat neemt niet weg dat ze het kan voorleggen aan haar rechtsbijstand. Als dan idd wordt besloten om het bedrijf aansprakelijk te stellen volgens art 185 is het aan de rechtbank om uitspraak te doen.
Ik denk dat, als er een schadeformulier was ingevuld, ze een hele goede kans zou hebben dat haar eis ingewilligd werd. Zonder getuigen en zonder schadeformulier wordt het moeilijk idd.
Wat betreft ieder 1/3 schuld: TS zou zeker een eigen-schuld gedeelte aangerekend worden.

Ik zou er voor gaan, denk ik. Ook als ik al bij voorhand zou weten dat mijn eis niet ingewilligd werd.
Wat je er mee bereikt is dat het bedrijf en hun chauffeurs zich bewust worden van verantwoordelijk rijgedrag jegens de zwakke weggebruiker.

Edit: dat zou je misschien ook in een gesprek bereiken, maar ik denk dat gedaagd worden een stuk meer impact heeft.

Rambogirl

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:43

Als je rechtbijstand verzekerd ben zou ik deze zeker inschakelen.

Ik ben echt stomverbaasd over de vele, laten we het houden op aparte, reacties. Los van het feit wat er in de wet staat omschreven vind ik het gewoon normaal fatsoen om in ieder geval te helpen wanneer je iemand in de prikkeldraad ziet gaan.

Heb je hun baas al gesproken? Is hij bereidt mee te delen in de kosten eventueel?

Mijn paarden staan ook op een stal waar ik rechtstreeks zo'n pad op ga. Ook hier rijden ze als maloten, maar ik heb mezelf aangewend dat zodra hun eraan komen om gewoon midden op de weg te gaan rijden. Zodra ze gas terug nemen en kort genoeg bij zijn ga ik aan de kant zodat ze gewoon hun werk kunnen doen. Hand omhoog van dank je wel en klaar is kees.

Ik hoop voor je dat je een deel, al dan niet alle kosten kan verhalen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:49

Rambogirl schreef:
Los van het feit wat er in de wet staat omschreven vind ik het gewoon normaal fatsoen om in ieder geval te helpen wanneer je iemand in de prikkeldraad ziet gaan.

Waarom dan? Paard stond volgens TS vrijwel meteen weer op het pad.

Robijntjah schreef:
Mijn paard springt de sloot in en gaat vervolgens door het prikkeldraad, schrikt hier zelf godzijdank van en springt weer terug de sloot in en weer het pad op.

Leek er dus op dat TS het prima redde, dus waar zou ze dan hulp mee nodig hebben? Dat zegt TS ook nergens, dat ze hulp nodig had. Het enige wat ze zegt is dat ze vond dat de chauffeurs hadden moeten vragen hoe het ging, maar niet dat ze hulp nodig had.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:58

Hoe erg het ook is wat er gebeurd is, (al dan niet de schuld van de trekker chauffeurs) En ik hoop oprecht dat het met je pony/paard allemaal goed komt. Het feit blijft dat er van beide partijen anders gereageerd had kunnen worden zodat het ongeluk uit was gebleven.

De trekker chauffeur had (meer) afstand kunnen nemen, en jij had misschien een andere keus kunnen maken. Maar helaas is dit van beide niet gebeurd, waardoor het ongeval heeft kunnen plaatsvinden.

Mijn mening is dat de trekker chauffeur zeker had moeten stoppen, om te vragen of er hulp gewenst is. al is er natuurlijk een kans dat hij jou wel gezien heeft, maar niet gezien wat er gebeurt is.

Mijn mening is ook dat je geen acties op facebook zet n.a.v. dit ongeval, en dat dit je kans op een "normale" afwikkeling verkleint.
Je praat namelijk steeds over het fatsoen hebben dat ze hun fout toegeven, en je hadden moeten helpen.
Nou dat op facebook plaatsen getuigt ook niet van fatsoen.

schadevergoeding? tja als ze het echt niet hebben gezien wat er gebeurd is, en er geen getuigen zijn? dan lijkt me dat een moeilijke zaak.
En evengoed, voor de wet is dit (denk ik) een eenzijdig ongeval.
Net als dat er een tegenligger aan komt dat nog al slingert, jij (ik) schrik ervan en wijk uit. klap tegen een boom. tegenligger rijd door, want is zich er niet van bewust dat het door hem komt.
voor de wet is dat toch echt een eenzijdig ongeval (meegemaakt van dicht bij.)
Pas als er getuigen waren geweest die het gezien hebben, en kenteken opgeschreven hebben, dan had er verhaal gedaan kunnen worden bij tegenligger. Maar hij (tegenligger) heeft me niet aangeraakt, of anderszins tegen de boom geduwd, dat heb ik zelf gedaan, door mijn schrikreactie. net als dat er nu bij jou door schrik van jou/paard een slootactie kwam...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:04

FlyAway schreef:
Rambogirl schreef:
Los van het feit wat er in de wet staat omschreven vind ik het gewoon normaal fatsoen om in ieder geval te helpen wanneer je iemand in de prikkeldraad ziet gaan.

Robijntjah schreef:
Mijn paard springt de sloot in en gaat vervolgens door het prikkeldraad, schrikt hier zelf godzijdank van en springt weer terug de sloot in en weer het pad op.

Leek er dus op dat TS het prima redde, dus waar zou ze dan hulp mee nodig hebben? Dat zegt TS ook nergens, dat ze hulp nodig had. Het enige wat ze zegt is dat ze vond dat de chauffeurs hadden moeten vragen hoe het ging, maar niet dat ze hulp nodig had.

Wow dus het omschrijven als helpen, waar gewoonlijk een vraag aan voorafgaat, is reden voor een quote met waarom dan? Wat een mierenneukerij!! vragen of dat het gaat of helpen. Dus jij vraagt of het gaat en helpt vervolgens dan niet -O-
Nou waarom dan: Omdat ik al heb omschreven dat het gewoon een fatsoensnorm is

En ja hor de TS redde het prima! Afgezien van het feit dat ze met een stokkreupel paard langs de kant van de weg staat :Y) }:0
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 25-10-13 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:05

Sorry hoor, maar als een paard te water springt stop je toch sowieso? Gewoon om te vragen: zijn jullie ok?
Ik zag laatst een meisje dat van haar fiets werd gereden door een scooter. Zij stond ook direct weer op en leek niets te mankeren, maar die jongen wist niet hoe snel hij naar haar toe moest gaan om te vragen of ze ok was en excuses aan te bieden.
Stel: iemand loopt met een kindje ernaast op de fiets. Jij komt met trekker. Kind ziet trekker en wijkt te veel uit (is wel erg groot ding) en fiets pardoes de sloot in. Papa trekt kind gelukkig snel weer op de kant. Dan stop half Bokt NIET? Fraai.....

Ik vind dat TS wel erg als schuldige wordt aangewezen.

En verder: nogmaals: het veroorzaken van gevaarlijke situaties is strafbaar bij wet. Een lopend paard kan ook een stap opzij doen. Als jij met dusdanige snelheid en afstand passeert dat je nooit op tijd kan stoppen als hij dat stapje doet, ben je strafbaar. Een goede agent die dit ziet slingert je direct op de bon.
Je moet je niet alleen aan de max. snelheid houden, je moet ook de snelheid aanpassen naar de situatie.

En over dat TS een veilige plek had moeten zoeken of af had moeten stappen: Ik neem aan dat het passeren van een tractor nooit een probleem is geweest (dan heb je een standaard voorzorgsmaatregel). Ik snap heel goed dat zij verwachtte dat de boeren haar 1 voor 1 zouden passeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:11

FlyAway schreef:
Rambogirl schreef:

Robijntjah schreef:

Jij bent echt wel heel bijzonder zeg. 8)7
Jij ziet een paard door jouw toedoen de sloot in springen en er van schrik weer uit krabbelen en je denkt 'ach, hij staat alweer op de kant, gaat wel goed' trapt het gas in en crossed er vandoor? Niet eens het fatsoen of even te vragen of het allemaal wel goed gaat?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:41

anneliesdj schreef:
Jij bent echt wel heel bijzonder zeg. 8)7
Jij ziet een paard door jouw toedoen de sloot in springen en er van schrik weer uit krabbelen en je denkt 'ach, hij staat alweer op de kant, gaat wel goed' trapt het gas in en crossed er vandoor? Niet eens het fatsoen of even te vragen of het allemaal wel goed gaat?

Ik zou dat zeker niet doen, ik zou gestopt zijn om te vragen of het ging (afgezien van de schuldvraag). Maar het gaat in dit topic volgens mij niet om wat ik zou doen, maar wat de chauffeurs gedaan hebben en de verwachtingen die TS op dat gebied had. Rambogirl roept dat de chauffeurs TS hadden moeten helpen, terwijl TS zelf niet aangeeft dat ze hulp nodig had, en ook geen hulp verwachte van de chauffeurs, maar dat ze vind dat de chauffeurs uit fatsoen hadden moeten vragen hoe het ging (waar ik het mee eens ben) en interesse hadden moeten tonen. Daarnaast had ze ook geen hulp nodig om uit het prikkeldraad en de sloot te komen, want gelukkig stond het paard meteen weer op het pad.

Wat ik niet begrijp is waarom er gelijk dit soort icoontjes 8)7 bij moet omdat jij blijkbaar iets anders leest in mijn post dan ik bedoelde. Dat draagt in mijn beleving niet bij aan het verbeteren van de sfeer in een topic. Als je iets niet begrijpt, vraag dan wat iemand bedoelt. ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:43

Maar de trekker chauffeur kan ook denken, ruiter staat op het pad laat ik maar doorrijden voordat hij nog angstiger wordt van mijn trekker.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:45

little_king schreef:
Maar de trekker chauffeur kan ook denken, ruiter staat op het pad laat ik maar doorrijden voordat hij nog angstiger wordt van mijn trekker.

Ja inderdaad, dat is ook een mogelijkheid. Wat ze precies dachten op dat moment zullen we wel nooit weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:01

Voor de geïnteresseerden; gisteren leek het al wat beter te gaan met Mo, ze was niet meer zo aan het knarsen en gapen terwijl er toch best wat tijd tussen de metacam zat. Ze stapte ook weer wat voorwaartser dus dat neem ik maar op als een goed teken :)

Wel is ze echt nog heel stijf maar dat vind ik echt niet raar.

Van het weekend heb ik een telefonische afspraak met de eigenaar van het bedrijf.

En nogmaals: de chauffeurs hebben zelf bevestigd dat ze mij gezien hebben en dat ze ook gezien hebben dat ik de sloot en draad door ging...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:07

Ik ben benieuwd naar het gesprek.

En heel fijn dat het nu wat beter gaat met je paard!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:47

Wel prettig dat ze niet ontkennen wat er gebeurde. Het zou fijn zijn als ze echt excuus aanbieden. Wellicht kunnen ze uitleggen wat zij dachten dat er aan de hand was.

Ik zou als ik jou was direct de kans aangrijpen om ze een lesje 'paarden in het verkeer' te geven. Dat is voor hen in de toekomst ook goed, daar een goede kennis ongelukken kan voorkomen!

Fijn dat het beter gaat met je paard!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:19

Robijntjah schreef:
Voor de geïnteresseerden; gisteren leek het al wat beter te gaan met Mo, ze was niet meer zo aan het knarsen en gapen terwijl er toch best wat tijd tussen de metacam zat. Ze stapte ook weer wat voorwaartser dus dat neem ik maar op als een goed teken :)

Wel is ze echt nog heel stijf maar dat vind ik echt niet raar.

Van het weekend heb ik een telefonische afspraak met de eigenaar van het bedrijf.

En nogmaals: de chauffeurs hebben zelf bevestigd dat ze mij gezien hebben en dat ze ook gezien hebben dat ik de sloot en draad door ging...

Dan is het helemaal onbeschoft dat ze gewoon door gereden zijn en niets gevraagd hebben.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:32

Ja, ben benieuwd wat ze te melden hebben. Succes TS en fijn dat het beter gaat met je paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:56

FlyAway schreef:
Ik zou dat zeker niet doen, ik zou gestopt zijn om te vragen of het ging (afgezien van de schuldvraag). Maar het gaat in dit topic volgens mij niet om wat ik zou doen, maar wat de chauffeurs gedaan hebben en de verwachtingen die TS op dat gebied had. Rambogirl roept dat de chauffeurs TS hadden moeten helpen, terwijl TS zelf niet aangeeft dat ze hulp nodig had, en ook geen hulp verwachte van de chauffeurs, maar dat ze vind dat de chauffeurs uit fatsoen hadden moeten vragen hoe het ging (waar ik het mee eens ben) en interesse hadden moeten tonen. Daarnaast had ze ook geen hulp nodig om uit het prikkeldraad en de sloot te komen, want gelukkig stond het paard meteen weer op het pad.

Wat ik niet begrijp is waarom er gelijk dit soort icoontjes 8)7 bij moet omdat jij blijkbaar iets anders leest in mijn post dan ik bedoelde. Dat draagt in mijn beleving niet bij aan het verbeteren van de sfeer in een topic. Als je iets niet begrijpt, vraag dan wat iemand bedoelt. ;)

Als je dat zelf ook niet zo zou doen en het normaal vind om te vragen en intresse te tonen, waarom doe je dan alsof het normaal is dat de tractorchaffeurs gewoon doorgereden zijn?
Je plaatst dat zelf op een manier van 'ach, ts stond toch alweer met paard en al op de weg, paard stond nog gewoon op 4 benen en er is geen lijfelijk contact geweest tussen paard en tractor, dus niet zeuren'.
Vind je het raar dat er dan zo'n reactie komt?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:52

anneliesdj schreef:
FlyAway schreef:

Als je dat zelf ook niet zo zou doen en het normaal vind om te vragen en intresse te tonen, waarom doe je dan alsof het normaal is dat de tractorchaffeurs gewoon doorgereden zijn?
Je plaatst dat zelf op een manier van 'ach, ts stond toch alweer met paard en al op de weg, paard stond nog gewoon op 4 benen en er is geen lijfelijk contact geweest tussen paard en tractor, dus niet zeuren'.
Vind je het raar dat er dan zo'n reactie komt?

Ja dat vind ik raar. Vooral ook omdat je mij nu uitspraken aan probeert te wrijven die niet bij mij vandaan komen. Ik heb het helemaal niet over lijfelijk contact gehad, ik doe niet alsof ik het normaal vind dat ze zijn doorgereden, ik heb het niet over zeuren gehad en de "manier waarop ik het plaats" waar jij het over hebt is jouw interpretatie, dus dat zegt dan denk ik meer over jouw referentiekader, dan de manier waarop ik mijn post bedoelde.

Je moet echt wat beter lezen denk ik. Dus ja, ik vind het raar dat er zo`n reactie komt. Al geeft het wel een interessant kijkje in de psyche van de poster ;)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:40

TS, is je paard nog steeds aan de beterende hand? :(:)
Hoe is het gesprek verlopen?

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:16

Ook ik vraag me af hoe het gesprek is gegaan en hoe het nu met je paardje gaat! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:20

Meneer heeft zich niet aan de belafspraak gehouden en is ook niet bereikbaar dus we kijken morgen even wat we daar voor verdere actie op in zetten.

Paardlief staat weer alleen buiten, ik durf nog steeds niet te kijken als ze draaft :')
Maar heb haar vandaag niet kunnen betrappen op smakken of gapen dus dat is positief!

Dinsdag ga ik er op om een stuk te stappen en einde van de week eens draven!

Dit alles in overleg met veearts overigens!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:47

Hoop dat er toch goed gesprek komt..
en met mo weer goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:55

Robijntjah schreef:
Meneer heeft zich niet aan de belafspraak gehouden en is ook niet bereikbaar dus we kijken morgen even wat we daar voor verdere actie op in zetten.

Paardlief staat weer alleen buiten, ik durf nog steeds niet te kijken als ze draaft :')
Maar heb haar vandaag niet kunnen betrappen op smakken of gapen dus dat is positief!

Niet netjes dat ze niet opnemen/niet bereikbaar zijn, maar waarom wil je overal actie tegen ondernemen?
Wat wil je doen met het niet nakomen van een bel afspraak? Is het een onrechtmatige daad ofzo om een vrijwillige afspraak niet na te komen?
Ga er gewoon langs, en ga rond de tafel zitten met de beste mannen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:15

Fijn dat het weer beter met je paard gaat.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:25

Rowdine schreef:
Robijntjah schreef:

Niet netjes dat ze niet opnemen/niet bereikbaar zijn, maar waarom wil je overal actie tegen ondernemen?
Wat wil je doen met het niet nakomen van een bel afspraak? Is het een onrechtmatige daad ofzo om een vrijwillige afspraak niet na te komen?
Ga er gewoon langs, en ga rond de tafel zitten met de beste mannen.

Het langsgaan is toch ook een actie? Misschien bedoelt TS dat wel?