Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:59

Babootje schreef:
Ik ken er een aantal OKHannes, die hun paard niet hebben laten keuren omdat de verkopende handelaar zo aardig en betrouwbaar overkomt en "garantie" geeft die (zoals ik al vertelde) een sigaar uit eigen doos is. Zelfs in onze omgeving.
In andere delen van het land komt het nog vaker voor dat mensen niet keuren of alleen klinisch als ze een paard voor een klein bedrag kopen. Soms met geluk, maar vaker met alle ellende van dien.
Een andere bokker op dit topic heeft al bevestigd dat er veel meer gedupeerden zijn die een paard hebben gekocht bij deze handelaar.
Papieren die niet komen, chipnummer dat niet bij het paard hoort. Paard vrij snel kreupel na aankoop. Alarmbellen op rood hoor. Spijtig genoeg, moeten veel mensen door schade en schande wijs worden.

Kan allemaal zijn maar ik blijf door de opstelling van de TS (inclusief naamsverandering halverwege) ook bij het verhaal van de TS mijn twijfels houden...dus voor mij blijft de waarheid nog in het midden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:01

russel schreef:
Electra63 schreef:
Als iedereen nu eens goed zou lezen, TS is een man van 35. Misschien welervaren of niet, dat weet ik niet. Het gaat om beginpost: opgelicht door verborgen gebrek: rotstraal. Later hko vastgesteld zonder foto's en dan weer vals chipnr. En natuurlijk zijn er foute handelaren, maar ook overhaaste kopers. Paard valt tegen en moet weer weg. En dat sommigen adri niet kennen? Ik ook niet, maar moet dat dan?

Zou dit paard jouw niet tegen vallen dan? En van rotstraal kan een paard kreupelen, het kan nl erg diep zitten. Rotstraal had de verkoper ook kunnen weten want dat ontgaat je niet zomaar, maar misschien kan het wel verduizeld worden door goed schoon te maken, iets over te smeren en paard te sederen....er zijn zoveel foefjes. Dat weet toch iedereen?

En dan nogmaals voor de bokkertjes een eenvoudig wat ouder paard is 1300 euro een normale prijs, als je nog wat wilt verkopen.Juist nu kan je voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, want het is dikke crisis in de paardenwereld, ze kunnen ze aan geen straatsteen meer kwijt...dat weet toch ook iedereen? Hoevelen hebben geen voordeeltje weten te halen om nu een paard te kopen??

Eerlijk gezegd, ik denk het niet.
Wij rijden toch altijd een aantal keren proef en laten foto's maken.
Het blijft natuurlijk wel een momentopname.
Ik vind het verschrikkelijk als koper is opgelicht door verkoper, maar koper zijn OP en berichten waren ook niet helemaal logisch.
En nee, ik wil niet voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, ik heb anderhalf jaar geleden de volle pond betaald voor een gezond paard.
Omdat ik mijn dochters het verdriet wil besparen van een ziek paard.

Ik bemoei me hier ook verder niet mee.
Mijn 1e bericht in dit topic is een reaktie omdat TS schreef dat HKO was vastgesteld door de DA zonder foto's, dat vond ik raar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:13

Electra63 schreef:
Ik vind het verschrikkelijk als koper is opgelicht door verkoper, maar koper zijn OP en berichten waren ook niet helemaal logisch.
En nee, ik wil niet voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, ik heb anderhalf jaar geleden de volle pond betaald voor een gezond paard.

Mijn 1e bericht in dit topic is een reaktie omdat TS schreef dat HKO was vastgesteld door de DA zonder foto's, dat vond ik raar.

Dat zal de DA ook zo niet hebben vastgesteld. Maar hij kan best hebben geconcludeerd dat de kreupelheid zich onderin het been in het hoefgewrichtgebied bevindt en kan het vermoeden van HKO hebben uitgesproken, het algehele beeld in aanmerking nemend. Dat kan TS geinterpreteerd hebben als "vastgesteld". Gebeurt vaak hoor. DA heeft wel geconstateerd dat het chipnummer niet overeenkomt met die op het aankoopcontract. Foute boel dus en zal op basis daarvan hebben geadviseerd er verder geen geld aan te besteden en paard terug te laten nemen. Er is nog wel een bloedanalyse gedaan. Feitelijk is de kreupelheid niet eens van belang om het paard terug te laten nemen maar het niet kloppende chipnummer (waarbij best geconstateerd zal zijn dat het echt niet om een verschrijfinkje gaat) is al reden genoeg. Verkoper heeft omruilen aangeboden, maar koper wil natuurlijk geld terug, want het vertrouwen in deze verkoper is geheel weg. Alleszins begrijpelijk hoor.

Electra63

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:18

Ik ben het met je eens hoor, Babootje.
Maar TS had zijn verhaal veel duidelijker moeten neerzetten. Het is geen meisje van 14, maar een volwassen vent van 35.
Dat hij geen ander paard wil van de handelaar, begrijp ik ook, maar ik hoop dat als hij weer een paard koopt hij het paard in ieder geval klinisch laat keuren. Dan was de rotstraal (?) en afwijkend chipnr. direkt naar voren gekomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:22

Betreft het keuren.... Tja.. Ik heb mijn veulen (was 3 mnd oud bij aankoop) ook niet laten keuren, De 1e 3 jaar zijn zowiezo ontzettend onzeker. Dat is mijn risico, en ik zal dan ook niet gaan miepen als er toch wat mis mee blijkt te zijn.... Dus keuze van keuren is ieder voor zich, dat dan weer wel. Verder ben ik redelijk klaar met het topic. TS reageert niet meer, er komen alleen maar meer vage verhalen van mensen die niks met deze zaak te maken hebben, dus het blijft 1 grote onduidelijke brij, helaas....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:23

Babootje schreef:
Jeeeetje, lezen is voor sommige mensen ook wel erg moeilijk...... Een paar posts terug:

Over de onderzoeksplicht van de koper:
De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Misschien moet je prevaleert ook nog even in het woordenboek opzoeken.

Met verkeerde been uit bed gestapt?
Doe even gewoon zeg, ik ga er niet eens meer op in.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:47

Ik krijg heel veel anonieme telefoontjes, wist zelfs niets van dit topic af, anders had ik al veel langer gereageerd.
Heb ook geen verwijten gemaakt aan de handelaar, kon alleen niet verdragen dat iedereen zit te gissen en te speculeren over het hoe en waarom.
Het is een zaak tussen koper en verkoper en zij zijn nogmaals oud en wijs genoeg om dat op te lossen.
Tevens als speurder laat ik nooit het achterste van mijn tong zien en zal niemand hier de pieren uit mijn neus halen (Belgisch gezegde)
Een goede raad, wachten zoals de duivenliefhebbers op een antwoord en duimen dat het paardje een goede thuis en eigenaar krijgt, dat beide partijen voldoening krijgen over de oplossing in deze trieste zaak.
Ben geen rechter, ga niemand veroordelen.
Blijkbaar weten jullie meer over TS dan ik, de ene zegt een vrouw, de andere zegt een man, dus ............. voor mij onzijdig (geen man en geen vrouw) zolang ik TS niet ken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:53

Adri schreef:
, kon alleen niet verdragen dat iedereen zit te gissen en te speculeren over het hoe en waarom.
Het is een zaak tussen koper en verkoper en zij zijn nogmaals oud en wijs genoeg om dat op te lossen.

Nog even inhaken op t bovenstaand
Het vetgedrukte: Dan had TS meer duidelijkheid moeten geven, dit kan je de mensen die hier reageren niet aanrekenen.
Op het cursieve: Kennelijk niet, anders had TS bokt niet op hoeven zoeken voor "advies". Nogmaals, er wordt nu met een vingertje naar gebruikers gewezen, maar dat had heel eenvoudig te voorkomen geweest.

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:00

18 pagina's lang laten wel duidelijk zien hoe bekrompen sommige zijn op Bokt.
De ene speculatie na de andere vliegen je om de oren.
Waar maken jullie je in godsnaam druk om.
Nooit van gehoord dat niet iedereen zn echte geslacht en leeftijd hier neerzet,

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:01

Ach, het valt op als het profiel halverwege wordt verandert...;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:01

is dat relevant dan? Maar goed, voorlopig reageer je zelf ook... Hoe was dat spreekwoord ook weer? Van die pot en die ketel?

Speculaties hadden voorkomen kunnen worden :j

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:03

Het is maar internet hoor. Afbeelding

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:04

.....en laat internet nou een openbaar forum zijn....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:06

stef schreef:
Betreft het keuren.... Tja.. Ik heb mijn veulen (was 3 mnd oud bij aankoop) ook niet laten keuren, De 1e 3 jaar zijn zowiezo ontzettend onzeker. Dat is mijn risico, en ik zal dan ook niet gaan miepen als er toch wat mis mee blijkt te zijn.... Dus keuze van keuren is ieder voor zich, dat dan weer wel. Verder ben ik redelijk klaar met het topic. TS reageert niet meer, er komen alleen maar meer vage verhalen van mensen die niks met deze zaak te maken hebben, dus het blijft 1 grote onduidelijke brij, helaas....

Vind het echt niet zo onduidelijk hoor. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:14

Adri schreef:
, kon alleen niet verdragen dat iedereen zit te gissen en te speculeren over het hoe en waarom.

Idd, Ts stelt hier een vraag en geeft de naam van de handelaar vrij incl een beschuldiging, dus hij zorgt ervoor dat het niet tussen kper en verkoper blijft.
Om die vraag te beantwoorden zonder alle info, kun je meerdere antwoorden geven uit verschillende senario's. Zo worden en wedervragen gesteld!
Noem het speculeren wanneer hier geen antwoord op gegeven wordt, maar imo kun je niets anders doen om de vraag te kunnen beantwoorden.
En ja, als je de moeite neemt om er op het topic te reageren, wil je ook graag dat de ts moeite neemt om verheldering te geven.

BTW wat een "gezeik" om die "paardenspeurder", dus het is niet eens een beroep en men verwacht wel dat je weet wat het is 8)7

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:21

Haha, maar Adri kun je nu gewoon 1x vertellen wat jouw bijdrage is in het topic, want je hebt mij ook al 10 mails gestuurd, maar nog steeds is het mij niet duidelijk waarom wij niet mogen speculeren, maar jij wel omdat je toevallig paardenspeurder geweest bent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:25

OKHannes schreef:

Daar kunnen ook allerlei redenen voor zijn. Ook voor het feit dat ze niet reageert. TS heeft haar/zijn naam veranderd nadat naam van de handelaar bekend is geworden, c.q. Stef de handelaar had ingelicht dat er een topic over deze situatie loopt. TS zou bedreigd kunnen zijn of zich bedreigd kunnen voelen. Zou de eerste niet zijn, waarbij dat gebeurt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:27

Babootje schreef:
OKHannes schreef:

Daar kunnen ook allerlei redenen voor zijn. Ook voor het feit dat ze niet reageert. TS heeft haar/zijn naam veranderd nadat naam van de handelaar bekend is geworden, c.q. Stef de handelaar had ingelicht dat er een topic over deze situatie loopt. TS zou bedreigd kunnen zijn of zich bedreigd kunnen voelen. Zou de eerste niet zijn, waarbij dat gebeurt.

Tja... wat je niet op de voorpagina van de krant wilt, zet je ook niet op internet....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:28

Nou, dan sta je lekker stevig in je schoenen.
En de genen die de grootste mond hebben wat betreft speculatie in het topic doen nu toch vrolijk mee. :)

TS heeft kansen genoeg gehad zichzelf te verdedigen (als ze zich daartoe gedwongen voelt) of het verhaal verder uit te leggen; dit wilde ze zelf niet, tja, logisch dat de rest van het topic zo vergaat.

En eigenlijk vind ik het al 18 pagina's lang interessant, niemand wordt hier echt afgebrand.

Dat de TS zichzelf niet durft te verantwoorden hier, en niet eerlijk is, tja, dat is haar eigen schuld. :)

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:33

Ik ken TS langs geen kanten, ik ben objectief topic beginnen lezen, en ergerde mij verdorie aan het feit dat tot pagina 6 altijd dezelfde vraag terugkomt, dat TS met de grond gelijk gemaakt worden en nooit een antwoord krijgt op de vraag die gesteld wordt. Maar jullie zitten wel te zagen en te klagen over welke fouten ze gemaakt hebben, hoe dat dierenarts zijn werk doet........ ANTWOORD GEWOON OP DE VRAGEN DIE GESTELD WORDEN ZONDER VERWIJTEN TE MAKEN EN TE GISSEN !

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:37

enca schreef:
ANTWOORD GEWOON OP DE VRAGEN DIE GESTELD WORDEN ZONDER VERWIJTEN TE MAKEN EN TE GISSEN !

Kijk, eindelijk een nuttige opmerking gericht aan TS. Hier ben ik het nou helemaal mee eens! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:38

enca schreef:
Ik ken TS langs geen kanten, ik ben objectief topic beginnen lezen, en ergerde mij verdorie aan het feit dat tot pagina 6 altijd dezelfde vraag terugkomt, dat TS met de grond gelijk gemaakt worden en nooit een antwoord krijgt op de vraag die gesteld wordt. Maar jullie zitten wel te zagen en te klagen over welke fouten ze gemaakt hebben, hoe dat dierenarts zijn werk doet........ ANTWOORD GEWOON OP DE VRAGEN DIE GESTELD WORDEN ZONDER VERWIJTEN TE MAKEN EN TE GISSEN !

Helemaal mee eens Enca. En vragen stellen die al 6 x zijn beantwoord en dan boos worden als je ze vraagt gewoon eens te lezen. :D :D :D
Gezien de gewoonte van sommige bokkers nogal eens ongezouten te reageren per PB, kan ik me er best iets van voorstellen dat TS niet meer reageert.
Ik hoop dat hij/zij ons nog eens laat weten hoe het afloopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:39

Muizenissen schreef:
enca schreef:
ANTWOORD GEWOON OP DE VRAGEN DIE GESTELD WORDEN ZONDER VERWIJTEN TE MAKEN EN TE GISSEN !

Kijk, eindelijk een nuttige opmerking gericht aan TS. Hier ben ik het nou helemaal mee eens! :D

Volgens mij een antwoord dat niet aan TS gericht was :D Dat bedoel ik nu met lezen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:41

waar zijn die vragen dan beantwoord? Ik wacht nog steeds op antwoord of er mogelijk een typfout op het koopcontract gekomen kan zijn, slechts een voorbeeld. Overigens is het niet nodig om te gaan schreeuwen :n

Babootje schreef:
[

Volgens mij een antwoord dat niet aan TS gericht was :D Dat bedoel ik nu met lezen....

nee duh ;) Weleens van sarcasme gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:58

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Dat zal de DA ook zo niet hebben vastgesteld. Maar hij kan best hebben geconcludeerd dat de kreupelheid zich onderin het been in het hoefgewrichtgebied bevindt en kan het vermoeden van HKO hebben uitgesproken, het algehele beeld in aanmerking nemend. Dat kan TS geinterpreteerd hebben als "vastgesteld". Gebeurt vaak hoor. DA heeft wel geconstateerd dat het chipnummer niet overeenkomt met die op het aankoopcontract. Foute boel dus en zal op basis daarvan hebben geadviseerd er verder geen geld aan te besteden en paard terug te laten nemen. Er is nog wel een bloedanalyse gedaan. Feitelijk is de kreupelheid niet eens van belang om het paard terug te laten nemen maar het niet kloppende chipnummer (waarbij best geconstateerd zal zijn dat het echt niet om een verschrijfinkje gaat) is al reden genoeg. Verkoper heeft omruilen aangeboden, maar koper wil natuurlijk geld terug, want het vertrouwen in deze verkoper is geheel weg. Alleszins begrijpelijk hoor.

Ben het helemaal met je eens, moet ook net wat tussen staan zonder bij betalen wat je net zo leuk vind. Overigens vind ik het paard op de foto erg leuk en heeft een goed ontwikkelde hals. Kan zijn dat het is voorgereden en als je zelf nog niet zo goed kan rijden, zegt dat ook niets. Het paard kan leuk, lief en braaf in de omgang zijn en leuk hebben kunnen lopen onder het zadel. Er zijn zo veel beginnende ruiters die zo met een paard beginnen. Er zijn ontzettend veel mensen die alleen klinisch laten keuren. Dan zijn er DA die roepen dat als een paard al 10 is geweest je niet bang hoeft te zijn voor HKO en als een paard goed loopt verwacht je dat ook niet.

Het gaat 10 keer op de manier van TS en ineens gaat het fout en dan weet iedereen beter. Dat je 14 of 35 bent is toch helemaal niet relevant? Ik was 37 toen ik mijn eerste paard kocht en wist er niets van af. O wat oliedom :+