Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:21

Denken de mensen die de dierenarts zo duur vinden nu dat die dierenartsen echt rijk worden van de gevraagde tarieven???
Of dat de kosten voor hun om een praktijk inclusief alle moderne apparatuur van tegenwoordig (rontgen, echo's bloedonderzoek etc.), voorraaden medicijnen en personeel eromheen zo duur zijn?

Ik ken geen rijke dierenartsen. Een dierenarts in loondienst verdiend een heel normaal salaris. En voor een universitair opgeleide zelfs heel weinig vergeleken andere universitaire opleidingen... (zoek de CAO maar eens op). Zorg is nu eenmaal duur, voor mensen en ook voor dieren.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:02

@sprintje natuuurlijk niet maar de prijzen zelf die blijven gewoon stijgen en daar kan de da ook niets aan doen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:06

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:06

vannah schreef:
ik ben het met cryssie eens: de prijzen in utrecht zijn veel schappelijker!
bij mij is de da 3x geweest in 3 dagen voor mijn veulen...niets gedaan alleen advies en veulenprik.370,- was de schade
toen door naar utrecht gegaan en daar zijn ze 4 uur lang zeer intensief met de veulenbrigade bezig geweest.
warmtedekens, bloedonderzoek ieder half uur noem het maar op, ze hebben het geprobeerd...
de schade: 450,- viel me zo reuze mee!!
en de service en vriendelijkheid was super...het veulen is ingeslapen maar de meiden daar stonden ontzettend voor mij en de merrie klaar, super!!

wat wel belangrijk is om hierbij te weten, is dat utrecht sowieso al subsidie krijgt omdat het een onderwijsinstelling is. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten die je als diereneigenaar betaald.
Wat betreft de veulenbrigade, dat zijn studenten die dit vrijwillig doen en daarom betaal je er logischerwijs vrijwel niets (of zelfs niets, die details weet ik zo niet) voor.
De prijzen van de faculteit kan je niet echt vergelijken met een reguliere dierenarts, dat is appels met peren vergelijken.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:09

Metacam is belachelijk duur. Voor zo'n kleine fles waarmee je nog geen 3 dagen mee doe ben je al gauw 55 euro kwijt!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:23

Ja hier nog iemand die schrok van de prijs van Metacam :=

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:29

Ik vind paard(en) houden zowiezo niet goedkoop, alles wat met deze dieren te maken heeft wordt enorm opgeschroeft, rijbroeken bv. belachelijk wat je tegenwoordig voor een broek betaald, je moet zoeken om er een zo rond de 80 euro te vinden.....

maar ja geld moet rollen, of een andere hobby zoek....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:08

Even voor de metacamprijzen. De inkoopsprijzen liggen voor de dierenartsen boven de 40 euro. Dus ze maken daar nauwelijks winst op. ;)
Is gewoon duur spul helaas.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:32

rensju schreef:
Jeetje belachelijk!! Hier (in Friesland) valt het dan reuze mee geloof ik...

Op zondag een spoedvisite valt hier in Friesland ook echt niet mee!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:15

Lante schreef:
rensju schreef:
Jeetje belachelijk!! Hier (in Friesland) valt het dan reuze mee geloof ik...

Op zondag een spoedvisite valt hier in Friesland ook echt niet mee!

Die 160 euro voor een bloedonderzoek was ook in Friesland.
En het bloed werd niet in een lab onderzocht oid....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:22

Daarom; het is gewoon allemaal heel erg duur, maar dat is het bij mensen ook (nog veel duurder). Ik ben op zich wel vrij handig en kan ook veel zelf. Zo had ik een paard die elke dag antibiotica ingespoten moest hebben, dat kan ik zelf, daar hoeft de DA niet voor te komen. Als het een beetje kan ga ik zelf met paard op de trailer naar de DA, scheelt weer voorrijkosten en als ik door moet naar de kliniek, dan staat ie d'r maar vast op. :+ Ik spreek ook vaak af dat als ik medicijnen over heb, of ik het dan terug mag brengen, scheelt vaak ook al weer, vooral als het duur is (pot ventipulmin o.i.d.).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:44

>;) jullie hebben het over paarden maar de gewone dierenarts draaien je wel een poot uit hoor.

Vorig jaar werden mijn katten ziek er moest een kweek komen van 2 katten (schimmel) want als die 2 katten het hadden moesten alle katten behandeld worden.
De totale kosten voor een kweek maken kostte 128 euro (van een kat) daarvan was 70 lab-kosten..de dierenarts kan dat niet zelf dus hij liet het onderzoeken in Utrecht...totale kosten van lab was 28 euro
Dus 42 euro extra voor enkel een blaadje laten zien...ik was woedend

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:39

tita schreef:
>;) jullie hebben het over paarden maar de gewone dierenarts draaien je wel een poot uit hoor.

Vorig jaar werden mijn katten ziek er moest een kweek komen van 2 katten (schimmel) want als die 2 katten het hadden moesten alle katten behandeld worden.
De totale kosten voor een kweek maken kostte 128 euro (van een kat) daarvan was 70 lab-kosten..de dierenarts kan dat niet zelf dus hij liet het onderzoeken in Utrecht...totale kosten van lab was 28 euro

Zoek de CAO voor dierenartsen eens op, het is best een beschuldiging om te zeggen dat een gewone dierenarts je een poot uitdraaid.

Waarom zou een lab onderzoek voor een kat goedkoper zijn dan voor een paard? Ik snap je rekensom verder niet. maar ook het verzenden naar Utrecht is niet voor niets. Zo'n kweek gaat vast niet in een standaard enveloppe ;-)

Wat natuurlijk wel een leerpunt is voor de desbetreffende dierenarts is dat hij/zij de verwachte kosten van te voren zou moeten doorspreken met de eigenaar. Dat voorkomt een boze reactie omdat de rekening hoger is dan verwacht. Verder kan de eigenaar dan zelf de keuze maken of dit bedrag uitgegeven moet worden voor dit dier.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:47

Helemaal mee eens sprintje. Dierenartsen hebben echt geen vetpot en werken zich kapot voor hun loon.
Tita misschien moet je de links eens bekijken die ik heb geplaatst. ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:13

>;) sorry hoor maar deze pratijk draait je wel een poot uit het zijn 2 zelfstandige DA een stel die kosten wat het kost geld willen innen. Ik ben met deze katten toen gegaan omdat het de enige was die toen s'avonds open was. Een sterlisatie kost bij kun namelijk maar liefst 30 euro duurder voor een poes dan een praktijk verderop.
Toen mijn katten schimmel hadden moesten ze geschoren worden alla 650 EURO voor 3 katten...praktijk verder op deed het voor totaal van 180 euro... dit noem je geen poot uitdraaien ...dus wel

Mijn oude kat was binnen een week van 8.5 kilo naar 3 gegaan ze had mijn ouders wat spullen aangesmeerd...toen ik zei dat die kat het echt aangaf niet meer te kunnen gingen ze hem in laten slapen en nog en nog...we kunnen dit nog proberen meneer :( kom op zeg het beestje was 16 en wilde niet meer eten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:17

Sprintje schreef:
tita schreef:

Zoek de CAO voor dierenartsen eens op, het is best een beschuldiging om te zeggen dat een gewone dierenarts je een poot uitdraaid.

Waarom zou een lab onderzoek voor een kat goedkoper zijn dan voor een paard? Ik snap je rekensom verder niet. maar ook het verzenden naar Utrecht is niet voor niets. Zo'n kweek gaat vast niet in een standaard enveloppe ;-)

Wat natuurlijk wel een leerpunt is voor de desbetreffende dierenarts is dat hij/zij de verwachte kosten van te voren zou moeten doorspreken met de eigenaar. Dat voorkomt een boze reactie omdat de rekening hoger is dan verwacht. Verder kan de eigenaar dan zelf de keuze maken of dit bedrag uitgegeven moet worden voor dit dier.

Het verzenden van Utrecht kost iid helemaal niks het wordt namelijk gratis door hun opgehaald.
Mijn ervaring is, dat veeartsen goedkoper zijn dan dierenartsen voor kleine dieren.

De dierenarts had van te voren wel gezegd hoe duur het is hoor maar toen ik de uitstslag wilde zien...ik wilde het zien niet horen aangezien ik zelf chemicus was ik wilde precies weten hoe die schimmels heette en dat wist de assistent niet dus wilde ik het zelf zien net zoals de % en de gehaltes ervan..zodoende zag ik de prijs wat Utrecht had berekend.
Voor mij staat het vast hebben mijn katten iets dan rij ik voortaan wel ff naar Utrecht iig wel voor zoiets als Schimmel

Een fles Imaverol moest ik 135 euro betalen later bij Utrecht zou ik namelijk 95 euro kwijt zijn...lekker klant vriendelijk

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:19

Ik had het een paar weken geleden. Mijn hond kreeg een bloeding. Spoedoperatie in het weekend. 921 euro!!!!!!!!!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:39

Over die gedeelde visitiekosten, die gaan ook helemaal het dak uit.
Even ter info, ik stond op een grote pensionstal (80 paarden) en elk jaar kwamen er paarden bij.
Voor de inentingen zat 75% bij dezelfde da schat ik, dus elke keer moest die voor steeds meer dieren tegelijkertijd komen.
We enten in het voorjaar en het najaar.
Ik heb de rekeningen erbij gepakt, kosten excl BTW voor de visite voor het enten
2007 6 euro
2008 7 euro
2009 8 euro en 9 euro
2010 10 euro
Is dit nog normaal???

Nu sta ik op een andere stal, houd mijn hart al vast.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:38

Als hij steeds meer paarden tegelijk 'moet' doen dan is dat normaal ja. Hij is er tenslotte ook langer mee bezig. Vind het wel erg trouwens dat je over een bedrag van 10 € valt. Een dekje is duurder.
Bij ons hangt de prijs van sommige handelingen ook samen met de tijd die we ervoor nodig hebben of hoe moeilijk het is. Bij de ene patient kunnen we de handeling makkelijk uitvoeren en gebeurt het snel, bij de andere is het allemaal veel moeilijker en ja dan verschillen de prijzen. Nu hebben vaccinaties bij ons wel vaste prijzen.
Je betaalt niet alleen het feit dat hij komt, maar ook z'n tijd.

Over die hond: heeft waarschijnlijk transfusies gehad? Hebben zo ook een keer een kritieke hond op zondag gehad die 2 transfusies nodig had. Buiten het feit dat het zondag was kost een transfusie al 400€ op zich.

Aliki1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:41

2x dierenarts bij mn paardje laten komen, omdat hij een wond aan het been heeft! (het is al een oudere pony) 2x pijnstilling en ontstekingsremmer gespoten, medicijnen en nog speciaal spul en dan ben je gelijk meer kwijt dan dat ik voor het paardje betaalt had (overgekocht van kennissen, dus minimaal bedrag), schrok echt van het bedrag!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:45

Tita je zou eens moeten kijken WAAR het verschil dan in zit. Wat doet de ene dierenarts beter of meer dan de andere.
Veeartsen zijn vaak goedkoper voor kleine dieren, maar of ze ook beter zijn betwijfel ik ten zeerste.
Ik zie maar al te vaak gebeuren dat veeartsen voor alle kwaaltjes 1 spuit hebben ( prednison) terwijl er veelste weinig wordt gedaan aan diagnostiek.
Dit is ook vaak het verschil waarom dierenartsen voor kleine dieren duurder zijn.
In het weekend is het gewoon duurder, weet je wat een ziekenhuis bed kost??
Als je over de kosten valt moet je je beesten laten verzekeren!! Dan ben je van al het gezeur af namelijk! ;)

Aliki1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:47

Mijn andere paard is verzekerd, maar daar valt ook niet alles onder helaas! Die pony van mij is al best oud, niet gekeurd (ken hem al jaren en heb hem voor het gezelschap) die krijg je helaas niet meer verzekerd :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:47

JaBa schreef:
De lonen zijn verschillend naargelang de mentaliteit van de DA's die in je streek zitten. Als je een goede rekening gepresenteerd krijgt, dan heb je een DA met ballen aan zijn lijf, die durft de juiste prijs te vragen voor wat hij doet. In jullie ogen zijn enkel de goedkope DA's de goede, in werkelijkheid zijn dat degenen die het lef niet hebben om te vragen waar ze recht op hebben en die zichzelf en het beroep prostitueren, om toch maar de indruk te hebben dat ze goed bezig zijn. Zij zullen zichzelf kapot werken voor niets en zullen hun leven lang verbitterd zijn. Dat is de werkelijkheid...

Heb nog nooit zo'n onzin gehoord... Als een dierenarts duur is heeft ie ballen ??? Heb gewoon de dierenarts die het dichtst bij zit, maar vind het zwaar belachelijk dat als ik vraag om een bepaald soort oogdruppels, dat de helft van de kosten dan bestaat uit kosten voor het recept ??? Ik heb gewoon gezegd dat wil ik hebben, geen dierenarts gesproken, dus ???

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:00

@ Yongster waarom doe jij zo dwars en verdedig je die gasten

Helaas verzekeren schimmel valt daar niet onder niet deze iig en dan kreeg ik nog maar minimaal vergoed..scheren dat moest was noodzakelijk werd niet vergoedt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:26

tita schreef:
@ Yongster waarom doe jij zo dwars en verdedig je die gasten

Huh, wat is dat nu weer voor een rare opmerking? Youngster heeft een andere mening. Ik ook. Waarschijnlijk omdat we iets meer van een dierenartsenpraktijk hebben gezien dan alleen de wachtkamer en de spreekkamer.

Die dierenarts waar je nog in de avond terrecht kan, die moet ook al die uren in de avond en nacht vergoed krijgen als er geen patient is. Die avond en nachtdiensten zijn hartstikke zwaar. Als je het inkomen van dierenartsen vergelijkt met humane artsen dan is dat een lachertje! En de studies zijn echt even zwaar.

Ik ben altijd dankbaar als de dierenarts mijn beesten heeft geholpen, en blij dat er nog van die mafkezen zijn die voor een appel en een ei dag en nacht klaar staan voor mijn HOBBY! Die rekeningen, soms is het heus wel veel geld, maar in mijn ogen (bijna) nooit te duur.