ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:29

Was bij mij hard nodig, ik was mijn kleine autootjes nog gewend maar heb sinds een jaar een wat grotere/langere/zwaardere Volvo. Daar kun je niet mee rijden alsof je met een Starlet of klein Mazdaatje rijdt. Al doende leert men. :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:44

Nee dat kan niet :+ moest ook wennen aan deze auto in het begin vooral met parkeren en bochten.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:33

Heel herkenbaar, dat scheuren met een klein autootje (terwijl ik toch ook gewoon een stationwagen rijd), maar je bent zo gewoon aan je eigen auto. Ik moet echt goed opletten met bochten nemen enzo. Probeer het gewoon overdag in m'n eigen auto ook te doen nu.
Instructeur zei ook: je moet altijd denken: gaat dat goed, voordat je iets gaat doen ipv oei dat ging maar net goed, als je het al gedaan hebt. Veel meer vooruit plannen en situaties inschatten. Liever te voorzichtig dan te roekeloos. Zolang je het niet tergend langzaam doet wachten ze maar lekker op je, je moet rijden hoe het bij je combinatie past, niet hoe het andere verkeer rijdt.

Anoniem

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:03

Nou, ik heb vanavond voor het eerst zelf aangekoppeld en met een trailer gereden. Achter mijn eigen auto, morgen gaat er een grotere auto voor als ik mijn paard ga ophalen :).

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:15

Spannend hoor.

Gisteravond met mijn schoonvader afgesproken dat we zijn aanhanger een keer mogen lenen (manlief gaat ook voor z'n E). Die kunnen we gewoon in combinatie met onze eigen auto met B rijbewijs rijden. Dan kunnen we even oefenen met de eigen auto.
Vooral op de bijzondere verrichtingen.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:53

Heeft er eigenlijk iemand zijn BE gehaald via de ANWB? Of ervaring ermee?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:09

okey fijn om te horen dat nog meer mensen met black-outs waren tijdens examen en dat t met BE toch sneller ging de tip van de propanolol zal ik onthouden. De geslaagde gefeliciteerd en de gene die nog moeten succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:08

Vandaag heb ik dan voor het eerst met paard en trailer gereden :j. Het aankoppelen ging heel goed, wel eerst te veraf, maar wel recht ervoor. Rijden ging eigenlijk heel makkelijk, zo moeilijk is het uiteindelijk helemaal niet :D. Parkeren ging ook wel goed, daar had ik wel een beetje tegenop gezien. Wat ik onderweg wel heb gemerkt is dat je je eigen ritje moet rijden en je niet naar anderen moet voegen, ook niet als je in de drukte van zaterdagmiddag zit. Wat heel belangrijk is daarbij, ook voor wie er nog examen moet doen, is dat je nooit iets moet doen wat buiten je controle ligt, dus altijd binnen je zekerheden blijven.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:21

Ik moet donderdag afrijden, maar ben zo bang dat ik hem niet haal :=

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:22

Waarom dan?

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:25

Omdat ik al een paar losse lessen heb gehad en dat ging niet zo goed volgens mijn instructeur.
Heb vooral ruzie met de bocht achteruit, raak elke keer in de war welke kant ik op moet sturen ;)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:36

Ik vind het dan al vreemd dat jouw instructeur jouw op laat gaan.
De mijne zei ik laat iemand op gaan als ze alles goed kunnen en onder de knie hebben anders raad ik aan om extra lessen te nemen.
Misschien moet je dat eens zeggen tegen je instructeur dat je nog extra lessen wil.
Je gaat nu al met een slecht gevoel examen doen.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:06

Ja vind ik ook wel, maar ja...

Hen maandag en woensdag nog 1 1/2 uur les en dan donderdag eerst 4 uur rijden en pauze tussendoor en uitleg over het lezen van het kentekenbewijs en dan afrijden.

Misschien nog tips/ezelsbruggetje zodat ik weet wanneer ik welke kant ik op moet sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:12

Jody, je moet die kant op sturen die je ahw weg wilt duwen. Snap je die?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:41

Ik mocht ook niet eerder op dan dat ik de bocht achteruit goed kon nemen. En dan nog was het 50/50 - de ene keer ging het foutloos, de andere keer wist ik halverwege totaal niet meer wat ik aan het doen was. Maar dan ook echt totaal niet meer. Op het examen ging het overigens vlekkeloos.

Het is niet alleen het de andere kant op sturen, het is ook weer het op tijd terugsturen. En het heeft even gekost voor ik dat omslagpunt in de vingers had. :\

Volgens mijn instructeur heeft het geen zin om af te rijden zolang je de bijzondere verrichtingen niet beheerst. Je kunt erop gokken, maar beter een paar lessen extra met meer kans op slagen dan dat het allemaal net aan is en op het examen dan net niet (of dik niet). In dit geval is goedkoop ook vaak duurkoop.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:45

Ik heb rijbewijs gehaald: eerst 2 uurtjes lessen en kennismaken. Daarna 's morgens les en 's middags meteen examen. Viel erg mee, maar toch heel spannend.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:12

Ik hoopte dat ik hier wat steun zou krijgen, iemand die mij evt kan helpen, maar nu raak ik juist steeds meer in de stress door jullie antwoorden.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:14

Heb je niet de mogelijkheid om zelf te oefenen?

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:17

Ik wou eigelijk wel afgelopen week oefenen, maar heb vorige week vrijdag een ongelukje gehad waardoor ik hechtingen in mijn vinger had. Die zijn er afgelopen vrijdag eruit gehaald, dus helaas neit kunnen oefenen. Nu zij mijn nichtje dat ik hun aanhanger wel kon lenen en ze ging het vragen aan haar ouders en nu blijkt die niet verzekerd te zijn :=

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:18

aanhanger is als het goed is meeverzekerd zodra die aan de auto hangt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:38

Naar de kant sturen waar je je aanhanger in je spiegel ziet verschijnen hielp mij goed om te weten welke kant ik op moest sturen :)

Dus bij het recht achteruit: Zie je hem rechts, stuur naar rechts. Zie je hem links? Stuur naar links :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:57

Mijn instructeur zei ook dat ik resoluut moest sturen. Niet twijfelen of voorzichtig sturen, want die aanhanger gaat wel door, dus als hij te haaks in de bocht in komt meteen meesturen (dus zoals je met de losse auto de bocht om gaat, naar links dus) om hem weer rechter te krijgen. Ik moest ook veel gebruik maken van neutraal sturen, dus als hij netjes de bocht om loopt, je stuur recht houden. Gaat hij te ver naar de overkant meteen heel direct tegensturen (dus naar rechts), zodat je aanhanger weer naar de bocht toe gaat.
Dit allemaal trouwens voor bocht achteruit linksom, rechtsom heb ik nog niet gedaan.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:21

Heeft er nog iemand ideeën of sites wat je vast even kan doornemen(ook met het oog op 'theorie'), zodat je al een beetje voorbereid op pad gaat?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:22

Ik had via mijn rijschool een lesboekje 'Training rijbewijs E' van Bouwradius. Staat alles in wat je moet weten.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:24

Karin schreef:
Ik had via mijn rijschool een lesboekje 'Training rijbewijs E' van Bouwradius. Staat alles in wat je moet weten.

Aha. Ja, die heb ik niet. Enig idee hoe ik eraan kan komen, heb je geen scanner? :D