wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phoebe_

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:11

Ja helemaal mee eens maarja...
Ze probeert ook maar het beste te doen denk ik

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:14

Misschien wel maar zo komt het in ieder geval niet op mij over.
Ze kan ook wat proberen op te steken van de adviezen en tips die haar gegeven worden in plaats van eigenwijs haar eigen gang te gaan.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:15

Mja...
Na het dressuur gedeelte heb ik nu ook wel wat mijn twijfels over haar ervaringen met springen
Het zal zeker niet makkelijk zijn.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:17

Nee dat weet ik wel zeker.
Vandaar ook mijn toekomst voorspelling voor haar

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:19

Ze is nog jong. Ooit zal ze het wel inzien zeker.
Op die leeftijd was ik ook eigenwijs en wist ik het beter.
Maar opzich is het toch niet slecht dat ze het nog even probeert met haar Fjord?

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:21

In eerste instantie zou ik blij geweest zijn met haar keus om Bjorn toch een kans te geven maar na het dressuur verhaal ben ik bang dat ze haar onkunde op Bjorn zal gaan botvieren en dat zou ik heel erg vinden.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:22

Deftig les nemen zou helpen natuurlijk

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:22

Trouwens toen ik zo oud was luisterde ik braaf naar de mensen die mij les gaven omdat ik heel graag verder wilde en wist dat ik dat niet alleen samen met m'n pony voor elkaar zou krijgen.
Maar ja elke puber is anders denk ik dan maar hihiii.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:24

Ja les nemen is al een goed begin maar zelfs dan is ze ervan overtuigd dat de basis niet belangrijk genoeg is om op wedstrijden te kunnen tonen zodat je jezelf kan meten en verbeteren voordat je je enorme spring ambities na kan streven.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:26

Ja dat is waar.
Ik weet nu niet, gaat ze al op wedstrijd?
Maar bij ons worden in de lessen toch ook wel gewerkt op uw basis als de instructeur ziet dat het niet goed is.
Hier gaan ze u niet roekeloos laten springen

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:28

Zover ik weet heeft ze nog geen enkele wedstrijdervaring (ze wil namelijk geen antwoord geven op die vraag).
Niet op alle maneges word ook echt goed aan de basis gewerkt, ze laten de mensen vaak gewoon fijn een uurtje rond hobbelen omdat dat makkelijk verdienen is helaas.

En dan nog is de vraag of ze het aan gaat nemen van de instructeur.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:30

Ah oké.
Mja dat gaan we denk ik zelf nooit echt weten.
Enkel hopen dat het goed komt zeker? :?

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:34

Ja inderdaad hopen dat het goed komt.
En vooral dat Bjorn het leuk en goed heeft of dat nou bij haar is of bij iemand anders want god wat is het een leuk ding om te zien.
Laatst bijgewerkt door cyrano op 20-02-09 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:35

Ja helemaal mee eens.
Op het eerste zicht was ik nu ook niet zo gek van Fjorden. Maar hoe meer ik de foto's bekijk hoe mooier ik het begin te vinden ! :+

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:39

Ik ben zeker geen fjorden(haffies, ijsjes, friesje en zo)fan omdat ik nou eenmaal niet snel op paarden van deze rassen verliefd word maar Bjorn heeft zijn lekker smoelwerk daar zou ik gelijk voor vallen.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:40

Hihi :+ Ja hij ziet er schattig uit !

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 02:43

cyrano schreef:
Omdat madam duidelijk geen idee heeft hoe het in echt werkt allemaal.
Lichtelijk verwend,verwaand, eigenwijs is en ook nog eens geen duidelijke uitleg wenst te geven.

Ze vraagt hier de mening van andere bokkers, andere bokkers geven die haar en een groot aantal bokkers geven haar nog zelfs tips of adviezen maar zodra het niet in haar straatje past gooit ze alles zomaar naast zich neer.
Laat haar dan ook niets vragen als ze niet tegen eventuele antwoorden kan die ze niet leuk vind.

Ik denk dat het eerder onwetendheid is, naiviteit. Meisje is 15 jaar..... ;)
Op die leeftijd was ik ook al volop aan het springen en zag dressuur als een noodzakelijk kwaad. Naarmate ze vordert zal ze wel in gaan zien dat dat er toch echt bij hoort, dat ze moet leren een paard recht te krijgen en te houden, te onderhouden......om een parcours netjes rond te kunnen springen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:33

Eigenlijk een andere discussie, maar, kan het even niet laten.

Ben ook geen fjorden lover pur sang. (liefde moet groeien :o :D )

Maar het idee wat veel mensen bij fjorden hebben, is dat het leuke recreatie paarden zijn.
(overigens zijn het dat ook! en af en toe zou je ze net als elk ander willekeurig
ras, het liefst achter het behang willen plakken)
Veel mensen kopen ook een fjord met dat idee en handelen daar ook naar.
Niets mis mee, ieder zijn ding.
Door het ras (fjord) komen deze dieren dus nogal eens in handen van recreatie ruiters
die geen wedstrijd ambities hebben. Vaker dan paarden van 20.000 euro, aangezien
je die koopt voor de sport en niet voor 3 x in de maand een buiten rit (gemiddeld
genomen dan, zijn uiteraard ook mensen die met zo'n paard recreeren.)

Ik ben er ondertussen heilig van overtuigd dat er fjorden zat zijn die
een leuk parcoursje (bij de pony's) kunnen springen en best wel een leuk proefje neer kunnen zetten.
Echter dat veel fjorden eigenaren daar zelf niet zo'n behoefte aan hebben. Prima, toch, iedereen zijn ding.
Maar dat als je echt met ze aan het werk gaat
(net zoals met ieder willekeurig ander "sport" paard, worden ze vanzelf "sport"fjord),
ze vaak wel voor je door het vuur gaan.
Misschien uiteindelijk qua capaciteit het af moeten leggen van andere paarden, maar
qua karakter kan je best een eind komen (als het karakter van de ruiter ook een beetje oke is :D ).
Bovendien ben je daar als ruiter zelf bij, en al rij je op een shet, belg of hannoveraan,
allen kunnen correct gereden worden. (ziet er alleen niet altijd hetzelfde uit ;) )
Misschien geen GP werk, maar voor hoeveel ruiters is dat uiteindelijk weggelegd.
Is de beperking de ruiter of het paard, moeten veel mensen zich toch af en toe
afvragen?
(In mijn combi weet ik het wel, nog steeds! de ruiter! pony kan meer, maar ik
krijg het er niet (altijd) uit.)

TS, ga goed les nemen!
Of je het geloofd of niet, je zult toch enige dressuur moeten hebben als basis.
Want als je in een Z parcours paarden rondspringt, moet je allicht een keer terug
rijden of toerijden. (misschien dat je met een goed paard in het B nog wegkomt met
gewoon domweg ongeveer op een hindernis mikken, maar dat houdt een keer op)
Blijft mijn vraag, kun je niet (ook) op de paarden van je zus rijden?
Allicht daar een keer een oefen parcoursje op starten?
Kijken of je spring ambities echt je ambities zijn? Aangezien je nog nooit gestart bent.
Aangezien je aangaf vroeger bang te zijn. (wat geen schande is, maar ga eens
op een concour naast een Z paarden hindernis staan, dat is nogal wat!)
En nogmaals een goed makkelijk vertrouwen gevend leerpaard wat bv al Z is
geweest kost nogal wat.
Goed les is het beste begin!

(overigens ken ik ook ruiters zat, die een super paard hebben gekocht en ook ergens
in het L of M stranden. Om allerlei redenen, dus veel geld aan goed paard uitgeven werkt
ook niet altijd. Je weet van te voren nooit of je SAMEN een passende combinatie bent.
Want het blijft een TEAMSPORT! jij en je paard! )

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:14

Ik vind dat je nogal moeilijk doet :?

Natuurlijk ben ik het eens met de stelling van sommigen, Fjorden kunnen heus wel wat (SuperGuus!).

Persoonlijk zou ik de Fjord houden (onzin dat je niet kan leren van jonge paarden ;) ) mits je goede begeleiding krijgt door iemand die verstand heeft van dit soort dingen. Dus rustig beginnen met dressuur en daarna eens een sprongetje maken. Elk paard zou zich trouwens gaan vervelen als hij niets anders deed dan springen. Ben je na een tijd niet verder gekomen dan zou ik een leuk huis voor hem zoeken waar hij lekker recreatieve dingen kan doen. Daarna zou ik op zoek gaan naar een paard dat echt bij je past, je bent nog jong genoeg dus ik zou zeggen neem de tijd.

In jouw geval is mijn mening heel anders. Je zegt zelf dat je hem niet wil verkopen omdat je toch een band met hem hebt, maar dat je hem wel verkoopt als het uiteindelijk niets wordt. Je spreekt jezelf een beetje tegen vind je niet?
Dus vanuit jouw opzicht zou ik direct een leuk plekje voor hem zoeken want ik zie dit al helemaal fout gaan, je kan van een jonge pony niet te veel vragen en aangezien jij driftig de weg probeert te vinden richting de springsport zou ik een leuke pony/paard zoeken waar je dit wel mee kan en die hier aan toe is.

Ik hoop dat je wat aan al deze duizenden adviezen hebt en dat je pony er niet onder zal lijden.......

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:58

Nou cyrano, wat een gezellige berichten heb jij. Net wat maikeltje zegt, toen ik 16 was vond ik dressuur ook minder belangrijk. En sprong vrolijk B zonder problemen. Het B en L is ritme kunnen houden, kun je galopritme houden kom je zonder problemen rond. In het M moet je echt dressuurmatig kunnen rijden. Afstanden kunnen zien en je paard dus zo voor elkaar hebben dat je vergroten of sluiten kunt. Zover is ze nog niet en tegen die tijd leert ze wel dat dressuur de basis is van het springen.

Ik vind haar ook niet verwend over komen, want dan kreeg ze wel zonder blikken of blozen een ander paard. Nu moet ze goed gaan bedenken wat ze graag wil. Ik vind hier wel enkele mensen afgunstig klinken of een beetje kinderachtig want je hoort een paard zijn hele leven te houden.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:39

Idd Cyrano! Ben jij niet goed ofzoo!! Ik snap wel dat ze niet meer durft te reageren na die belachelijke berichten van jou!! Ze moet een hartstikke moeilijke beslissing gaan maken bedoelt het allemaal goed en jij gaat haar ook nog eens een beetje zwart zitten maken! Ze bedoelt het toch niet vervelend! Ze ziet haar zus springen met allemaal goede paarden! Als haar hart toch niet bij die fjord ligt waarom zou ze hem dan houden!

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:01

cyrano schreef:
Lichtelijk verwend,verwaand, eigenwijs is en ook nog eens geen duidelijke uitleg wenst te geven.

Ze vraagt hier de mening van andere bokkers, andere bokkers geven die haar en een groot aantal bokkers geven haar nog zelfs tips of adviezen maar zodra het niet in haar straatje past gooit ze alles zomaar naast zich neer.
Laat haar dan ook niets vragen als ze niet tegen eventuele antwoorden kan die ze niet leuk vind.

Pardon ? ik loop van af kleins af aan an tussen de springsport ,Myn moeder had altijd een secretariaat & Myn zus rijd voor een grote stal en daar kom ik ook heel vaak , verder daar geen discussie over want je geloof my toch niet

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:05

kazary schreef:
Nou cyrano, wat een gezellige berichten heb jij. Net wat maikeltje zegt, toen ik 16 was vond ik dressuur ook minder belangrijk. En sprong vrolijk B zonder problemen. Het B en L is ritme kunnen houden, kun je galopritme houden kom je zonder problemen rond. In het M moet je echt dressuurmatig kunnen rijden. Afstanden kunnen zien en je paard dus zo voor elkaar hebben dat je vergroten of sluiten kunt. Zover is ze nog niet en tegen die tijd leert ze wel dat dressuur de basis is van het springen.

Ik vind haar ook niet verwend over komen, want dan kreeg ze wel zonder blikken of blozen een ander paard. Nu moet ze goed gaan bedenken wat ze graag wil. Ik vind hier wel enkele mensen afgunstig klinken of een beetje kinderachtig want je hoort een paard zijn hele leven te houden.

Ja oke , met die afstanden enzo maar daarvoor hoef je geen Z dressuur te wezen ,,

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:08

IniminiLover schreef:
Pardon ? ik loop van af kleins af aan an tussen de springsport ,Myn moeder had altijd een secretariaat & Myn zus rijd voor een grote stal en daar kom ik ook heel vaak , verder daar geen discussie over want je geloof my toch niet

Er tussen lopen is wat anders dan zelf rijden!
Heb een tante die kan super tekenen, 100 duizend keer naar gekeken en
gewenst dat ik dat ook kon. Ook echt geoefend, maar helaas! Ik kan het nog steeds
niet zoals zij het kan. Zelfde geld voor het dansen bij mij in de familie, kunnen ze
allemaal fantastisch ik harkepoot natuurlijk weer niet. En geloof me, ze hebben
echt wel geprobeert het me te leren. (en ik wou het ook leren!)

Kan je echt niet op een paard van je zus leuk les nemen of zo?
(op die vraag schijnen we op bokt geen antwoord te kunnen krijgen)
Mijpart oefen parcoursje rijden om te kijken of het springen zelf echt jouw ding is.
(waar je dus zelf van zei dat je het in het verleden eng vond, gewoon om het te testen)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 20-02-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:08

IniminiLover schreef:
cyrano schreef:

Sorry, maar ik zie het verband tussen deze 2 berichten echt niet hoor....
En als je op die stal komt, kun je daar dan ook geen paard voor uitbrengen?